pff ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

pff ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:09

Wat kunnen ouders soms problemen geven. Mijn moeder wil dolgraag ons huishouden gaan draaien qua schoonmaken enzo. Nu heeft ze dat al ontelbare keren gezegd en wij hebben het net zo vaak tegengehouden. Ook hebben we aangegeven dat als we hulp nodig hebben dat we er wel om vragen. Nu moest ik gister naar de fysio en ja hoor daar komt mijn moeder mee om het hele huishouden schoon te maken. Niet dat het erg vies was want mijn man doet elke dag wat.
Ook verzet ze allerlei dingen zo kan ik er met mijn rolstoel niet meer langs.

Mijn man is deduivels en ik ben erg teleurgesteld in haar dat ze niet naar me luistert. Ik heb haar nu een brief geschreven waarin ik heb gezegd dat ik wel snap dat e het uit goede bedoeling doet maar dat het echt niet nodig is.

Het lijkt net of we ondankbaar zijn maar dat is echt niet zo. Mijn man vind het echter fijn om te doen ook omdat we op die manier even bijkletsen. Nu heeft hij zo iets van Ik doe het toch niet goed dus ik doe niks meer. Ik weet even niet meer hoe ik hier verder mee om moet gaan.

Het lijkt een wat geklutrst bericht maar mijn hoofd zit even helemaal vol

ikkemetwikke

Re: pff ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:15

ik kan het me goed voorstellen van jullie.
en als dan alleen een brief tot haar doordringt,so be it.
veel sterkte,laat je weten hoe haar reactie is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:18

Ik leef met je mee. ik heb een schoonmoeder gehad die het uit pure lievigheid ook allemaal van ons over wilde nemen en wilde regelen etc. Hartstikke flauw word je daarvan want ze doen het uit liefde en zien niet dat ze daarmee een enorme inbreuk op je privéleven samen doen...

Bereid je maar voor op een groot drama na zo'n brief. Been there, done that...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:19

hmm, moeilijk....Zeker omdat het ook vast niet verkeerd bedoeld is van je moeder. Waarschijnlijk wil ze alleen maar helpen.
Ik hoop dat ze het een beetje snapt als ze de brief leest en zich niet beledigd voelt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:19

Goed uitleggen en zo,dat er dingen verplaats worden zo dat je weg is verspert.Het is goed bedoeld maar jullie regelen het liever zelf,misschien kan ze iets anders voor jullie doen zo dat ze toch het gevoel heeft iets te kunnen betekenen voor jullie.Of je zegt bv wat je graag ziet dat ze doet,bv de ramen lappen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:26

Herkenbaar.
Maar inderdaad proberen je moeder eens echt duidelijk maken dat het niet hoeft. Desnoods in een gesprek met jullie drieën...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:01

Dat is nu het probleem. Ik zie ze ws pas weer als mijn man aan het werk is en ik kan haar niet bellen want dan barst ik in tranen uit. ook zijn we bang dat we door woede verkeerde dingen gaan zeggen.

mijn man is al zover dat die ze niet weer wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:02

Oeh, dan is het al wel érg hoog opgelopen. Raar he, dat iets wat lief bedoeld is zó fout kan zijn.
Ik denk dat een briefje dan inderdaad het slimste is nu...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:04

Ik heb ook een goedbedoelde schoonmoder en ik weet hoe iemand op zijn of haar tenen getrapt kan zijn.Maar om nou te zeggen ik wil ze niet meer zien,het is geven en nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:05

In algemene zin wel marleen_usar, maar niet als ze echt inbreuk maken op je privacy.
En HOE goed bedoeld het ook is, DAT doen ze. Echt. Ik heb het ook meegemaakt en het is écht heel erg onprettig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:14

Ach gut wat een kl#te situatie.Brief schrijven is idd geen verkeerd idee...misschien bot maar ze moet gewoon de waarheid tot haar door laten dringen.
Het is jullie huis en jullie leven en wat ze nu doet,met alle goede bedoelingen,is een enorme inbreuk op jullie privicy.

Op dit moment zijn jullie zelf nog even bezig om je leven op de rails te krijgen en dat is al moeilijk genoeg zonder inmenging.

Ik hoop dat jullie er snel uitkomen en dat je mams naar jullie luisterd en haar poetsdoek thuislaat.
Sterkte met moeders en met revalideren Ach gut

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:04

Probeer het echt zo concreet mogelijk te duiden:

- wat precies is de reden dat jullie dit niet willen: weg versperren, man voelt zich nutteloos, jullie kunnen bijkletsen als hij poetst, etc etc)
- hou het gescheiden van jullie relatie, maak duidelijk dat je haar verder echt apprecieert en graag tijd samen doorbrengt, maar dat je gewoon nood hebt aan een 'eigen' huishouden
- geef die info en laat het dan even rusten, het zal vast hard aankomen, na een week kun je rustig weer eens samen een kop koffie gaan drinken, en sta dan zeker open voor haar gevoelens bij de situatie

je man heeft het duidelijk erg hoog zitten nu, das wel spijtig...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:42

Ze zal jullie grens moeten respecteren of ze het nou leuk vindt of niet. Je bent toch zeker de baas in je eigen huis. Dat gezegd hebbende, ik heb ook zo'n moeder die over grenzen heen gaat en die niet accepteert dat anderen zelf ook rechten, behoeftes, gevoelens etc. hebben. En die dus ook heel moeilijk kan gaan doen als je voor jezelf op komt en niet doet wat zij wil en daarom laat ik dat al 38 jaar veelal uit mijn hoofd Verdrietig (en nog doe je het dan nooit goed hoor). Want een confrontatie geeft bij mij zoveel stress. Ik heb ook wel eens gedacht over het contact verbreken, maar ook dat zou weer heel veel stress geven. Het is heel moeilijk om hierin je weg te vinden, maar toch moet je door blijven gaan met je grenzen stellen, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Zo belde ik een paar jaar geleden mijn moeder om te laten weten dat ik niet op de verjaardag van mijn vader kon komen en een paar dagen later langs zou komen (voor het eerst van mijn leven, maar ik had die dag wat anders te doen). Mijn moeder zei dat ik ze als trash behandelde en na die opmerking voelde ik me enorm gestresst en had ik de neiging toch maar wel heen te gaan. Ik besloot echter mijn poot stijf te houden en niet te gaan. Slapeloze nachten, maar de wereld is niet vergaan Bloos.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:25

Klopt precies wat je zegt Himyar. Het grootst probleem is ik geef mijn grenzen wel aan maar mijn moeder gaat er constant overheen door op het gevoel te spelen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:49

Dat op het gevoel spelen herken ik maar al te goed. Schuldgevoel, schaamte, allerlei manipulaties daar speelt ze op en het lukt veelal maar al te goed. Maar ik kan alleen mezelf hierin proberen te veranderen en niet haar.

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:14

Mischien een keertje duidelijk zeggen dat ze niet zo veel hoeft te doen??
als ik je verhaal zo lees dan wilt je moeder haar eigen zin doordrijven..
hoe vaak je het ook zegt..

is het geen optie dat je man heel het huis brandschoon maakt? zodat zij echt niks meer te doen heeft?? Tong uitsteken

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:41

Tracy_ schreef:
is het geen optie dat je man heel het huis brandschoon maakt? zodat zij echt niks meer te doen heeft?? Tong uitsteken

op zich is het redelijk schoon. Brandschoon houden lukt toch niet. een keer door de drab met de rolstoel en het is weer vies. Verder werkt mijn man 40uur per week, doet het huishouden, 2 paarden verzorgen en de zorg voor mij. Het klopt dat ze haar eigen zin doordrijft

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:25

Misschien is het ideetje, om je moeder toch een soort van kleine taak te geven. Is er niet iets waar je man een enorme hekel aan heeft. Strijken bijvoorbeeld, noem maar iets. Dan heeft hij geen rotklus en zij een taak. Is maar een ideetje hoor. En dan heeft zij het gevoel dat ze iets voor je kan doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:32

Esmeralda schreef:
Misschien is het ideetje, om je moeder toch een soort van kleine taak te geven. Is er niet iets waar je man een enorme hekel aan heeft. Strijken bijvoorbeeld, noem maar iets. Dan heeft hij geen rotklus en zij een taak. Is maar een ideetje hoor. En dan heeft zij het gevoel dat ze iets voor je kan doen.

Inderdaad, dat lijkt me ook handig. En dat ze dan alleen doet als jij er bij bent, zodat je er op toeziet dat ze niet meer dan dat doet. Ondertussen kunnen jullie wat bij praten, en dan heeft ze misschien toch wat meer het idee dat ze iets voor jullie kan doen. Buiten de ramen wassen kan ook weinig bij fout gaan, binnen eigelijk hetzelfde, vooral als jij aanwijzingen geeft bij het terug zetten van meubels bijvoorbeeld, zodat ze leert rekening te houden met voldoende ruimte voor je rolstoel, en jij zelf bepaalt waar wat staat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:37

Esmeralda schreef:

Slim idee inderdaad... en verder? Ik vind het zo'n moeilijke situatie, want je zit helemaal klem. Je wilt je moeder niet voor het hoofd stoten, maar ze moet je gewoon respecteren in jouw eigen behoefte om privacy. Heel veel succes!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 07:24

Voor de meeste ouders is het al genoeg om te zeggen dat het niet hoeft. Ik ga komende donderdag(dan komt mijn pa me naar de fysio brengen en dan verwacht ik mijn moeke weer mee) zeggen dat wij het niet willen. Misschien komt het dan wel aan. Als ze het dan alsnog gaat doen dan gaat mijn man 's avonds naar hun toe maar ik hoop dat het zover niet komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:43

ik vond het ook altijd vreselijk als mijn moeder bij mij op visite was en ze ging poetsen Haha! echt drama vond ik dat.........

Volgens mij gaat het bij jullie allang niet meer om het huishouden, maar is het meer een machtstrijd geworden........ jij zegt nee en zij zegt ja.........

Ik persoonlijk vind het getuigen van weinig respect naar jou toe als ze toch gaat poetsen terwijl jij dat niet wil, dan gaat ze over jouw grenzen heen...... en dat is niet echt heel aardig.

Succes met het oplossen!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:11

Heb niks meer gehoort, maar hoe is het gegaan
Is er een oplossing gekomen, waar beide kanten blij mee zijn?