Aubergine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Aubergine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:18

Ik heb van mijn schoonbroertje een zelf gekweekte aubergine gekregen waar ik normaal in een restaurant helemaal dol op ben.

Alleen mijn moeder maakt dat dus nooit, en is dat ook niet van plan te doen voor mij. Dus ik moet zelf aan de slag.

Wie o wie weet hoe ik dat "ding" lekker kan klaarmaken. Tips ideeen?

Oohja ik ben wel vegetarisch Knipoog

Leonie

Re: Aubergine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:22

Sinaasappelcouscous met aubergine:
Ingrediënten:
 50 ml olijfolie
 1 ui
 3 aubergines
 1 tl kaneelpoeder
 1 sinaasappel
 250 g couscous
 50 g walnoten
 2 el honing
 handvol verse koriander
 300 ml Griekse yoghurt
Bereiden:
Snipper de ui en snijd de aubergines in kleine blokjes. Verhit 2 el van de olijfolie en fruit hierin de ui goudbruin. Roer de aubergine erdoor, strooi de kaneel en zout en peper naar smaak erover en laat het afgedekt op laag vuur 20 minuten stoven. Boen de sinaasappel, rasp de oranje schil en pers de vrucht uit. Roer het sap, de rasp en 300 ml kokend water door de couscous en schep om met (ruim) zout en peper naar smaak. Dek af en laat even wellen.
Rooster de walnoten in een droge koekenpan krokant en laat op een bord afkoelen. Verwarm de honing (in de magnetron) en roer hem met de rest van de olie door de gewelde couscous. Roer de helft van de koriander door de yoghurt, breng op smaak met zout en peper. Verdeel de aubergine over 4 borden, schep de couscous ernaast en schenk wat korianderyoghurt erover. Bestrooi het gerecht met geroosterde walnoten en de rest van de koriander.
Bron: AllerHande 4 - 2008

Melanzane alla parmigiana:
Ingrediënten:
 1 ui
 3 teentjes knoflook
 1 wortel
 1 l gepelde tomaten
 3 stevige aubergines
 1 bol mozzarella
 olijfolie
 zout en peper
 gedroogde oregano
 verse peterselie
 citroensap
 Parmezaanse kaas

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 175°C.
Snijd aubergines in plakken van 3cm. Bak ze in olijfolie ongeveer 3 minuten aan elke kant.
Maak de tomatensaus: ui, wortel en knoflook bakken in wat olijfolie gedurende 5 min op een laag vuur. Voeg gepelde tomaten, peterselie, zout, peper en gedroogde oregano toe en wat citroensap. Laat de saus een kwartier zachtjes koken.
Doe helft van de saus in een vuurvaste schaal. Daarna plakjes aubergine erop leggen, dan daaroverheen wat plakjes mozzarella, weer een laagje aubergine en mozzarella en de resterende saus erover.
Bestrooi met Parmezaanse kaas.
Zet de schaal 20 minuten in de voorverwarmde oven.
Bron: Bokt.nl

Moussaka met groenten:
Ingrediënten:
 2 aubergines
 2 courgettes
 2 uien, gesnipperd
 3 teentjes knoflook, gehakt
 ½ l ontvelde tomaten
 olijfolie
 1 kl gedroogde tijm
 1 kl gedroogde oregano
 40 g boter
 40 g bloem
 500 ml melk
 100 g feta
 nootmuskaat
 peper en zout
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 210°C.
Snij de courgettes en de aubergines in lange plakken. Bak ze 5 minuten in een pan met antiaanbaklaag in hete olijfolie. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
Snipper de ui en fruit hem in 1 el olijfolie. Hak het knoflook fijn en doe ze er samen met de ontvelde tomaten bij. Laat 5 minuten sudderen tegen de kook aan. Bestrijk een ovenschaal met olijfolie. Leg de courgette en de aubergine in laagjes in de schaal. Kruid telkens met wat tijm, oregano, peper en zout en schep op elke laag lichtgeprakte tomaten. Eindig met een laagje aubergines en strooi er de rest van de kruiden op.
Laat de boter smelten op en zacht vuurtje en strooi er dan de bloem bij. Roer glad en laat kort opdrogen. Leng aan met de melk en blijf goed roeren tot de saus mooi glad is. Laat ze 3 minuten licht borrelend koken. Kruid met nootmuskaat, peper en zout.
Meng er van het vuur af de verkruimelde feta door. Lepel de saus over de groenten. Zet de schaal 40 minuten in midden van de oven.
Bron: Kookboekje Mediterrane keuken – bijlage bij Libelle 27 – 5 juli 2007

Ajb Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:36

Dankjewel, ik denk dat ik voor de couscous ga!
ik zal het morgen voor heel het gezin klaarmaken, in de hoop dat
mijn ma het ook eens een keer doet Knipoog
Dat wordt morgen even boodschapjes doen dus.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:39

Aubergine, knoflook, ui, champignons en courgette roerbakken, tomatenstukjes uit blik en een blikje tomatenpuree erbij en wat provencaalse kruiden. Op je bord wat cashewnoten overheen gooien en eten met couscous Ja

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:53

ik maak welens ratatouille Tong uitsteken

je hebt er meerdere recepten van gloof ik

maar ik doe dus aubergine/courgette/ui/paprika/knoflook/tomaat ( je kan ook wortel toevoegen als je dat lekker vindt)

en dan wat peper/zout en basalmico azijn en lijfolie erdoorheen doen
eventueel wat tijm of oregano en in de over zetten ,
roeren steeds om de 20 min en dan gewoon kijken of je de goentes gaar genoeg vindt Knipoog
en dan haal je het eruit..
ik serveer het meestal met wat pasta of rijst Haha!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:43

Ohhh dat klinkt ook lekker Haha!
Ook maar eens een keer proberen!