Radiatorbekleding --> warmteverlies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Radiatorbekleding --> warmteverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:28

Vraag spreekt voorzich denk ik, wie heeft er ervaring met radiatorbekleding? Ik zit er sterk aan te denken om straks m'n radiatoren te bekleden, maar hoorde zeggend at je hier hogere stookkosten door krijgt ivm warmteverlies, is dit waar? Want verwarmingen zijn zo lellijk Tong uitsteken

Wiesje

Re: Radiatorbekleding --> warmteverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:44

Je kunt op je tien vingers natellen dat je warmteverlies krijgt.
Ligt aan de soort bekleding hoeveel, maar verlies heb je.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:57

Het is mooi, maar je krijgt inderdaad warmte verlies.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:06

[LZP] > [TV]

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:01

Bij een radiator hebben we te maken met twee vormen van warmteoverdracht: straling (radiatie) en stroming (convectie).

Straling: Zwarte oppervlakken nemen alleen straling op, witte oppervlakken geven alleen straling af. Vandaar dat 'iedereen' van die suffe, witte radiatoren heeft. Knipoog Door er bekleding/objecten voor te zetten, belemmer je de stralingswarmte, zoals een parasol het zonlicht tegenhoudt.

Stroming: Koude lucht komt via de onderkant, stroomt langs de radiator en gaat weer via de bovenkant vandaan. Bekleding belemmert die natuurlijke doorstroming van de lucht. Je kunt dit hooguit beperken door de zijkanten en de boven- en onderkant goed open te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:14

Snader schreef:
Straling: Zwarte oppervlakken nemen alleen straling op, witte oppervlakken geven alleen straling af.

Als dat waar was zouden de consequenties zeer ernstig zijn.... Haha!
Verder klopt je verhaal wel in grote lijnen.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:57

Kuggur schreef:
Als dat waar was zouden de consequenties zeer ernstig zijn.... Haha!

Dan moet ik je teleurstellen, in theorie is het waar. Citaat: "A black surface (or blackbody) is defined as a surface that absorbs all incident radiation, reflecting none." Dit is het eerste dat je leert bij warmteoverdracht. Lachen

Het tweede dat je leert is dat er geen ware blackbodies bestaan. Knipoog Dat is niks verrassends, een theorie is en blijft slechts een beschrijving van de praktijk. Het ging mij om de conclusie die ik eruit trok: witte radiatoren zijn efficiënter dan gekleurde of zwarte.

Hopelijk begrijp je dat ik geen wetenschappelijk verantwoorde uitleg wilde geven. Het lijkt me niet dat de TS zit te wachten op een stoomcursus warmteoverdracht, wel? Knipoog Het is juist de kunst om iets begrijpelijk uit te leggen, zonder al die wetenschappelijke poespas erbij te halen. Iets dat niet veel wetenschappers kunnen (of willen?)...

Als je het nog eens na wilt kijken, zoek dan op termen als "heat transfer" en "blackbody".

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:52

Geen teleurstelling hoor; het gaat natuurlijk om die twee woordjes "in theorie". Verder dacht ik dat de smiley genoeg indicatie was dat de opmerking niet al te ernstig was bedoeld, bij "de kunst van kennisoverdracht" kan een gevoel voor humor (indien aanwezig) ook nuttig zijn....

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:31

De wetenschap (en Bokt) zit vol met bijdehante mensen die continu het laatste woord willen hebben en dat gaat op den duur irriteren. Die smiley was dubbel te interpreteren en zo had ik jou ten onrechte voor zo'n persoon aangezien. Knipoog Sorry Kuggur. Overigens was mijn reactie heel rustig, met vriendelijke " Lachen " smileys.

Het zit hem overigens niet alleen in het verschil tussen theorie en praktijk. Voorwerpen ontvangen niet alleen straling, ze zenden het zelf ook weer uit (emittance). De hoeveelheid emittance is afhankelijk van het materiaal en is proportioneel aan z'n temperatuur. Lachen Het was mij (en wellicht ook jou) twee stappen te ver om dat erbij te halen. Knipoog

Meestal stop ik met uitleggen als mensen het gevoel hebben dat ze het begrijpen, het zich voor kunnen stellen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:14

Snader jou verhaal klinkt heel aannemelijk, daar hoef ik niet eens voor in de boeken te duiken.
Beetje onderbouwing is altijd prettig om verwarring te voorkomen Lachen