Studie HBO- nog geen recht op Ov: reiskosten terugeisen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Studie HBO- nog geen recht op Ov: reiskosten terugeisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:34

Ik studeer aan het HBO. Ik ben nog 16 en heb nog geen OV. Studiefinanciering krijg ik als het goed is vanaf 1 oktober,
dus ik neem aan dat ik dan ook mijn ov kaart kan ophalen (nog geen bericht over gehad). Een klasgenootje van mij zei,
omdat ik nu elke dag trein/bus ed. moet betalen, dat ik mijn reiskosten kan terugeisen bij de ib-groep?
Heb er nog nooit iets van gehoord, maar ging even wat rondvragen, veel mensen zeiden dat dit inderdaad kon?
Kan niks vinden op de ib-groep site tenzij ik verkeerd zit te kijken Haha!

furious

Re: Studie HBO- nog geen recht op Ov: reiskosten terugeisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:35

Van terugvragen heb ik ook nog nooit gehoord. Zo ver ik weet is dat ook niet mogelijk.

Bubsj

Ik ben benieuwd, want dan krijg ik ook nog een dikke 300 euro van de ib Lachen Even een stipje dus!

Bubsj

Ik kan het ze even vragen Haha! (kijkt uit raam recht tegen ib groep gebouw aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:36

Vlgens mij is dat niet mogelijk.. anders heb ik van die ene maand dat ik ongunstig jarig was (ik was 18 toen ik HBO begon, maar in de zomer jarig, dus ook OV pas vanaf oktober) ook nog wel wat geld tegoed.. en das toch echt al 2 jaar terug..

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:36

Ik heb dit gevonden op de site van de ib-groep.

Citaat:
Volg je hoger onderwijs dan geldt geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook een OV-studentenkaart krijgen als je nog geen achttien bent

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:37

ik denk niet dat dat mogelijk is. Omdat je het recht nog niet hebt gekregen omdat je aan bepaalde voorwaarden niet voldeed (bv leeftijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:37

Uhuh, maar het gaat per kwartaal zegmaar, ben je voor juli 18 geworden (als je start met HBO) dan heb je hem in september, word je na juli voor aanvang studie pas 18 (of indien je jonger bent) krijg je hem vanaf oktober Ja

Tot je je stufi krijgt, krijgen je ouders namelijk nog Kinderbijslag Ja (of tot je 18 bent)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:37

Dat is eigenlijk best krom doe ik zo mn best kom ik met mn 16e op het HBO en moet ik zeker eerst alles betalen is het gunstiger als je het langzamer doet en met je 18e op het hbo begint beetje krom Tong uitsteken

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:02

Het is maar voor 1 maand. Ik reis deze maand ook nog op een maandkaart. Van terugeisen heb ik ook nog nooit gehoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:42

Nope, terugeisen gaat niet. Zelfs als het hun fout is niet Huilen van het lachen (had bij het ophalen van mijn OV een probleem: ze hadden 2x de naam van mijn broertje op de ophaalbewijzen gezet, in plaats van mijn naam op mijn ophaalbewijs. Erg BlonT. Dus ik kreeg 'm niet mee -hij wel, grommm- en ik kon lekker een maand zelf mijn reiskosten betalen, ze betaalden niks terug!)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:16

In principe krijg je per 1 oktober je OV. Tot nu toe krijgen je ouders kinderbijslag voor je. Je hebt geen recht op en kinderbijslag en een OV/stufi. Zo zijn de regels nu eenmaal..

Per 1 oktober gaan alle scholen echt opgeven hoeveel studenten er zijn, dan pas ben je 'echt' ingeschreven. Je kan namelijk ook stopen voor 1 oktober zonder dat je stufi/ov/of collegeld hoeft terug te betalen.

Edit: toevoeging

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:47

Ffortuna schreef:
Nope, terugeisen gaat niet. Zelfs als het hun fout is niet Huilen van het lachen (had bij het ophalen van mijn OV een probleem: ze hadden 2x de naam van mijn broertje op de ophaalbewijzen gezet, in plaats van mijn naam op mijn ophaalbewijs. Erg BlonT. Dus ik kreeg 'm niet mee -hij wel, grommm- en ik kon lekker een maand zelf mijn reiskosten betalen, ze betaalden niks terug!)

In jouw geval kun je zeker wel wat terugkrijgen Ja Als hij te laat op het postkantoor ligt krijg je nl 68 eus per halve kalendermaand dat hij er niet is Lachen

@TS: nee dit is niet mogelijk gezien je ouders nog kinderbijslag krijgen voor je, en je pas vanaf oktober stufi krijgt Knipoog