Back to basic na een inbraak..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Back to basic na een inbraak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 09:39

Deel I - Wat er vooraf ging.

Vorige week zaterdagavond was ik zo slim geweest om de deur achter mij dicht te trekken zonder m'n sleutels in m'n tas te stoppen. Ik wist nog precies waar ze lagen- in het halletje achter de deur naast de tas die ik eerder die dag gebruikt had tijdens het shoppen. Dat ik mijn sleutels vergeten was kwam ik pas achter toen ik met een vriendin in de pub stond en mn portemonnee wilde pakken om twee wijntjes te bestellen. Na mijn tas drie keer ondersteboven te hebben gehaald moest ik toch echt tot de conclusie komen dat ik ze niet bij me had. Ik ben gelijk naar buiten gegaan om mn huisbaas te bellen die misschien ergens een reserve sleutel had liggen. Ik wist dat hij een week eerder op vakantie was gegaan, maar misschien zou hij een andere oplossing dan een slotenmaker weten. Nadat ik een voicemail had achtergelaten hoopte ik maar dat hij snel zou terugbellen, het was tenslotte pas half negen.

In plaats van de pub waar ik geen bereik had, besloten vriendin en ik een filmpje te huren en ons met een wijntje bij haar op de bank te installeren. Het moest er nog wel even uit dat dit niet de geplande avond van cocktails en leuke jongens was, maar na een tegenwoord dat dit ook niet mijn ideale zaterdagavond was, legden we ons er allebei bij neer. Het verlossende telefoontje bleef helaas uit en dus besloten we dat ik die avond bij haar kon blijven logeren (ze woont immers bij mij om de hoek) en we de volgende dag een slotenmaker zouden bellen. Zondag ochtend om exact 9uur hing ik aan de telefoon om verschillende prijsindicaties op te vragen. Er was er eigenlijk maar een die direct opnam en dus was de keus snel en makkelijk gemaakt, veertig minuten later stonden ze op de stoep.

Twee mannen, een begin twintig en een begin dertig, begonnen eerst op de simpele manier een poging te wagen om mijn deur open te krijgen. Het leek wel een film- een stuk plastic tussen de deur en het slot schuiven en zo met een beetje rammelen het slot open te laten springen. Ik dacht nog bij mezelf dat het een snel verdiende klus zou zijn als ze dit binnen twee minuten gelukt was. Niets was minder waar en 30 minuten later waren ze nog bezig, ditmaal via de achterdeur. Ze wilden het raam er (voorzichtig) uithalen en zo naar binnen komen. Het raam zat echter stevig vast en ik begon het wel een fijn idee te vinden dat m'n huisje zo "inbraak proof" was. In de tussentijd belde mijn huisbaas, maar die kon weinig voor me betekenen. Uiteindelijk, na 45 minuten en net voordat ze voorstelden met een boor het slot te gaan slopen waar extra kosten aan verbonden zouden zitten, konden ze met een ladder via het bovenste slaapkamerraam naar binnen en zo de deur van binnenuit open maken. Ik heb ze vriendelijk bedankt en een rustige zondagmiddag gehouden.

Deel II - Back to basic.

Afgelopen vrijdag zou ik na het werk wat met een vriendin gaan drinken in de stad. Helaas ging dit op het laatste moment toch niet door en dus besloot ik op zoek te gaan naar een Free Record Shop om een leuke dvd box te kopen. Heroes, Lost en Ugly Betty waren het toch net niet, dus ging ik onderweg naar huis maar langs de videotheek. Omdat ik wel van Horror films en geneeskunde hou, werd het een film over een student pathaloog-anatoom in plaats van een familie die gevangengehouden en gemarteld wordt in hun vakantiehuis door twee verveelde pubers.

Toen ik het pad naar mijn huisje opliep merkte ik dat twee spinnenwebben waar ik die ochtend onderdoor gelopen was, gebroken waren. Ik haalde alvast mn sleutels te voorschijn omdat ik logischerwijs dacht dat de postbode langs was geweest. Niets was minder waar. Toen ik bij de voordeur kwam stond deze op een kier en een fractie van een seconde twijfelde ik nog of ik mijn deur die ochtend niet opengelaten had? Kon het me niet voorstellen en toen ik de deur iets meer opendeed en in een oogopslag mn slaapkamer zag wist ik het zeker- er was iemand binnengeweest! Verbaasd stond ik momentenlang in mn slaapkamer naar de ravage te kijken. Direct daarna naar de woonkamer en ook daar waren er laden omgegooid en keek ik naar de lege plaats waar mn laptop had gestaan.

In een moment van angst en paniek ging ik op zoek tussen de papieren, tijdschriften en boeken op de grond van de woonkamer. Ik slaakte een zucht van verlichting toen ik vond waar ik naar op zoek was- mijn paspoort. Ze mochten alles van mij afnemen- m'n laptop, camera, oude ipod en mobiele telefoon, maar niet de mogelijkheid om naar huis te gaan. Heel rustig, maar met mn paspoort nog steeds stevig vast, belde ik de politie om aangifte te doen, m'n moeder om te vertellen wat er was gebeurd en dezelfde vriendin als de week ervoor om me te helpen alles op orde te krijgen. De politie zou iemand sturen voor forensisch onderzoek en noteerde de details van de inbraak. Naar mn moeder was ik verbazingwekkend rustig, maar toen ik vertelde dat ook een ketting die ik voor kerst van haar had gehad weg was, kwamen toch de eerste tranen. M'n vriendin belde de huisbaas die nog steeds op vakantie was en ging (telefonisch) op zoek naar een slotenmaker terwijl ik de (leuke!) CSI te woord stond.

Wachtend op de slotenmaker ging ik de troep opruimen, kleding netjes opgevouwen terug in de laden, schoenen en tassen terug in de kast, de tijdschriften en boeken terug op hun plaats. Opruimen gaf afleiding en voelde kalmerend. De slotenmaker, een man van midden vijftig, was nog bezig tot na elven. M'n huisje was toch niet zo inbraak proof als dat ik dacht, een deel van het slot moest vervangen worden en ook de deur zelf was licht ontwricht. Ik vertelde hem van de slotenmakers de week ervoor- zonder direct bewijs was het toch opvallend dat juist wanneer de huisbaas op vakantie was er bij mij (in plaats van in zijn grote villa ernaast) ingebroken was. Had ik ze maar verteld dat er op mijn huisje net zo'n "kick ass" beveiligingssysteem zat als op die van hem.

Zondagavond besloot ook mijn televisie het te begeven. Daar zat ik dan in m'n huisje, zonder computer, zonder televisie maar met een boek op de bank. Back to basic, maar met het belangrijkste op mn nachtkastje- m'n paspoort, want ze mogen me alle materialistische dingen afnemen, vrijdagavond ben ik waar ik mij veilig voel, dan ben ik thuis.

PPPeet

Re: Back to basic na een inbraak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:45

Jeetje joh dat is schrikken! Nou pas maar goed op je paspoort Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:03

Zo dat is even flink schrikken...
Sterkte met alle verzekeringswerk etc
En geniet van je paspoort Knipoog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:28

Denk je idd een inbraakproef huis te hebben... Echt balen joh! Maar fijn dat je je paspoort nog wel hebt en dus gewoon naar huis kunt straks!

En nog een compliment voor je schrijfstijl, ook al lijkt dat ietwat misplaatst bij zo'n onderwerp Lachen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:34

idd een erg fijn stuk om te lzen alhoewel de aanleiding minder leuk is..
maar heb je geen aangifte gedaan?

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:37

Ai was je huis toch niet zo inbraakproef! Moet je daar niet ook altijd je paspoort/ID bij je hebben? Gelukkig hebben ze je paspoort laten liggen.
Het leek wel of ik een boek aan het lezen was, netjes geschreven.

Alja, ze heeft de politie gebeld hoor.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:59

Jeetje zeg.. Mijn eerste gedachten waren ook de slotenmakers.. Maar ja bewijs het maar eens he!!!

Ik wil je ook een compliment geven voor je schrijfstyl vond het, ondanks het onderwerp, wel erg leuk en boeiend om te lezen...

Hierbij wens ik je sterkte met de verdere afhandeling hiervan!!!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:12

Bedankt voor de complimenten over de schrijfstijl, ik denk dat deze goed laat zien hoe ik ermee om ga- het is naar, het is alles wat de boktcensuur niet toelaat, maar het is gebeurd.. Ik ben er erg nuchter onder.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:27

Dat is inderdaad erg schrikken. Ik hoop ook niet dat wij dat ooit mee gaan maken.

Ik vind jou schrijven erg fijn weg lezen. normaal sla ik zo'n stukken tekst over Bloos

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:07

Heb je toch nog iets van je moeder,goed en duidelijk verhalen schrijven Haha!
Als je niet zo rustig en nuchter (behalve de 5 traantjes)was geweest had ik denk ik al op de stoep gestaan bij je.
Alleen al het idee dat er wild vreemde kerels ik het huisje van mijn dochter zijn geweest hebben mij nachtmerries bezorgd Huilen
Maar goed vrijdag ben je er weer voor het weekend (de kettingen om je daarna aan bed te ketenen dat je niet meer weg kan liggen klaar) Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:33

Jemig, wat een gedoe allemaal! Echt schrikken ook!

Veel succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:56

Jeetje Laura, dat lijkt me echt ontzettend schrikken Ach gut

Je schrijfstijl ben ik natuurlijk al van je gewend hihi dus daarover geen opmerkingen Knipoog

Heel fijn dat je in ieder geval je paspoort nog hebt. Gek hoe dat dan ineens zo je levenslijn blijkt te zijn he? Hoop dat je je gauw toch weer veilig gaat voelen in je huisje. Eerst maar even bijtanken op Nederlandse bodem.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:07

Bàh inbrekers, vervelend he. Ik vind het ook zo eng om thuis te komen en te moeten weten dat ze alles hebben aangeraakt. Nagelbijten / Gniffelen
En die slotenmakers, verdacht idd.. Alleen het aantonen is een andere zaak.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:56

Wat vreselijk, heel veel sterkte Ach gut gelukkig heb je je pasport nog. Geluk bij een ongeluk.
En inderdaad netjes geschreven.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:06

Joh wat een verhaal zeg. Je hebt het trouwens heel fijn omschreven. Succes!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:44

@ Rock, onveilig voel ik me eigenlijk niet, ze hebben waarvoor ze kwamen en terugkomen zullen ze niet zo snel (neem ik aan).. Denk wel dat ik er heel anders aan toe zou zijn geweest als ze mn paspoort wel hadden meegenomen, toch het stukje zekerheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:52

Ja dat snap ik wel Ja

Was je foto wel okee? Misschien waren ze geschrokken? ROFL

Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:29

Oh mijn *piep*... wat een toestand...
Vreselijk. Een ieders nachtmerrie... maar inderdaad wees blij dat ze jouw paspoort niet hebben aangetroffen, of nog erger:

JOU!

Sterkte x

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:15

Bah, hoe kunnen mensen toch...

Die slotenmakers zijn inderdaad wel heel verdacht, maar al kan je nu niets bewijzen...als de politie vaker meldingen krijgen van inbraak nadat zij voor sloten geweest zijn vallen ze vanzelf wel een keer door de mand. ALS zij het waren natuurlijk.

Vrijdag weer lekker veilig bij ons...geef je paspoort maar aan mij...zal ik er goed op letten...en kan je ook niet terug Tong uitsteken

Inderdaad mooi geschreven!
Zonder spellingchecker? Haha!

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:40

Pff erg vervelend voor je, Ik zou toch wat meer traantjes gelaten hebben denk ik.
Hoop dat je wel geld van de verzekering terug krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:45

Dat is schrikken.. Gelukkig kan je nog wel terug naar huis! Sterkte verder. Lachen Je schrijft idd heel boeiend!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:09

Antoinette schreef:
Inderdaad mooi geschreven!
Zonder spellingchecker? Haha!

Wat denk jij, zelfs na het 10x doorgelezen te hebben haalt de spellingchecker "postpode" er nog uit Haha!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:16

jeetje wat een nachtmerrie, het is maar goed dat je je paspoort nog hebt.
nog heel veel sterkte toegewenst, want je zal thuis aangekomen ook nog wel het een en ander moeten regelen neem ik aan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:37

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent!
Gelukkig was je niet thuis toen het gebeurde en heb je je paspoort nog!

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:27

Getverdemme, het idee dat een vreemde door je huis heeft lopen zoeken. Brrrrrrrrrrrr! Kan me voorstellen dat je opgelucht was toen je je paspoort zag.
Leuke schrijfstijl heb je!