Opslaan foto's computer + afdrukken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Opslaan foto's computer + afdrukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:05

Graag zou ik tips/adviezen willen over het opslaan van eigen gemaakte foto's op de computer.
Hoe bewaar jij deze foto's?
En met welk formaat? Mijn foto's zijn bij het overzetten van de camera op de computer gemiddeld tussen de 2500 en 4000 KB (JPEG), dus dat neemt veel ruimte in. Maar als ik ze verklein, dan gaat de kwaliteit toch achteruit?

En qua afdrukken (via internet), bij zulke formaten kan je ze niet makkelijk opsturen, dus dan moet ik ze wel verkleinen?
Kortom, graag wat tips van de meer ervaren mensen... Knipoog

Mireille

Re: Opslaan foto's computer + afdrukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:21

[UK] > [TV]

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:24

Ik zet ze rechtstreeks, groot in mijn computer en maak van daaruit ook de afdrukken (heb zelf printer). Als het foto's van anderen zijn, mail ik hen het kleine formaat, mogen ze zelf een selectie maken van foto's die ze evt. groot/geprint willen. Zou ik een hele serie bij een fotowinkel willen laten afdrukken, denk ik dat ik ze op cd of memorystick zou zetten, want mailen zou dan wel erg lang duren.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:20

Ik zet ze vanaf me camera op me PC, heb speciaale mapjes daarvor, gesorteerd op soort, en daarin weer per datum.
ik sla zze op als JPEG, als ze te groot zijn kun je kijken hoe je de kwaliteit op je camera hebt ingesteld.
Verkleinen kan evt. via paint. druk CTRL+W en dan het percentage waarmee je het wilt verkleinen, de kwaliteit word er bij mij niet minder van.

ik heb afgelopen week via foto.com foto's laten afdrukken. niet duur, snel klaar, en mooie foto's.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:41

je kan waarschijnlijk op de camera al instellen dat je een kleiner formaat wil. Die van jou zijn nu zo groot dat je met een kleiner formaat nog geen kwaliteit verliest, tenzij je ze op posterformaat wil laten afdrukken.

Anders heb je ook nog dit hele kleine gratis programmaatje dat je kan downloaden. http://www.irfanview.com/ Supersimpel en je kan er foto´s mee verkleinen, vergroten en bijv. kleuren aanpassen.

Ik laat ze altijd afdrukken bij de Hema. Dat kan via hun website dus dat gaat niet via email. Formaat maakt dan niet zoveel uit hoewel het uploaden op hun site wat langzamer gaat als de foto´s zo groot zijn.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:01

Bedankt voor de reactie's.
Ik wil de foto's het liefst gewoon via de pc naar een site overbrengen en dan door hun laten afdrukken. Alleen bij dit grote formaat duurt het ten eerste heel lang, maar laatst liep mijn computer ook vast Bloos , dus er gaat dan iets niet goed.
En als ik ze verklein, via Bordermaker of PSP, dan geven ze aan dat de kwaliteit niet goed is? Dus daar doe ik ook iets niet goed Knipoog .

Op de camera kan ik idd ook een kleiner formaat instellen, maar er wordt aangegeven dat dat dan niet de hoogste kwaliteit geeft.

Hoe groot zijn bij jullie dan de foto's? Nog andere mensen met tips?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

Ik snap het ook niet zo goed want normaal krijg je kwaliteitsverlies als je foto´s vergroot, niet als je ze verkleint.

Ik heb mijn camera standaard op 6 megapixels ingesteld en hoogste kwaliteit. Dan kan ik ze via programmaatjes op de computer verkleinen en de kwaliteit blijft goed. Je moet ze alleen niet zoveel kleiner maken dat ze hem voor het afdrukken bij bijvoorbeeld de Hema, weer moeten vergroten.

Ik heb laatst een foto gemaakt met de camera op 6 megapixels, plaatje verkleint tot 1240 breed, 1680 hoog (690 kb) en op formaat 20x30 cm laten afdrukken. Ging perfect.