Van samenwonen naar latten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Van samenwonen naar latten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:03

Hoi allemaal,

Vroeg me af of er verhalen bekend zijn over mensen die samenwoonden, maar dit niet goed ging en daarom zijn gaan latten, ofwel apart gaan wonen maar de relatie behouden...
Ik voel me erg benauwd in mijn relatie (o.a.) en daarom stoppen we ermee, we kunnen het verder nog goed met elkaar vinden en dacht misschien is het mogelijk om te gaan latten. Dan heb ik toch mijn eigen (keuze)vrijheid en de leuke kanten van onze relatie, of is dit een gek en onhaalbaar idee???
Iemand ervaring mee?

Ellen__

Re: Van samenwonen naar latten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:11

ja ik Haha!
ik heb samengewoond met mijn vriend,maar ging echt niet goed en zijn toen apart gaan wonen Knipoog
zijn nu nog steeds samen na 5 en een half jaar Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:11

maar als het nu al niet goed gaat, dat samenwonen... zou het dan over 5 jaar wel goed gaan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:12

M'n zusje heeft het gedaan. Maar haar vriend is dan ook waardeloos om mee samen te leven. Volgens mij gaat het nu wel goed tussen hun.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 02-09-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:13

je kan het uitproberen. Ik zou wel voor jezelf naar gaan waarom je je zo benauwd voelt in je relatie. Zou denk ik anders ook niet goed gaan als je later samen gaat wonen (tenzij je nu allebei erg jong bent)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:14

LimaMambo schreef:
maar als het nu al niet goed gaat, dat samenwonen... zou het dan over 5 jaar wel goed gaan?

Waarom zou samenwonen (als in: samen een huis delen) het 'einddoel' in een relatie moeten zijn?

Als je het allebei prettiger vindt om echt je eigen huis te hebben en verder een fijne relatie hebt, dan zie ik geen probleem in 'levenslang LAT-ten' om het maar zo te zeggen. Lachen

Een vroegere collega had op die manier een relatie. Ze woonden aanvankelijk samen, maar toen het appartement onder dat van hen samen vrijkwam, heeft haar vriend het gekocht. Toch vlak bij elkaar, maar toch allebei een eigen huis. Een jaar later hebben ze ook een kind gekregen. Zij voelden zich er zo prima bij. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-09-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:16

Karin schreef:
LimaMambo schreef:

Waarom zou samenwonen (als in: samen een huis delen) het 'einddoel' in een relatie moeten zijn?

Als je het allebei prettiger vindt om echt je eigen huis te hebben en verder een fijne relatie hebt, dan zie ik geen probleem in 'levenslang LAT-ten' om het maar zo te zeggen. Lachen

alleen willen veel mensen (zeg niet iedereen) samen gaan wonen (in de toekomst) en is het voor veel mensen een eindpunt naast trouwen, kinderen enz

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:17

LimaMambo schreef:

Dat was ook het eerste wat in mij opkomt. Ik heb er geen ervaring mee. Je zegt dat je je benauwd voelt in je relatie, zou je niet eerst proberen uit te zoeken waar dat gevoel vandaan komt? Als je nu meteen apart gaat wonen en het over een tijdje weer probeert komt dat gevoel waarschijnlijk weer terug als je er nu niks aan doet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:17

Er zijn ook mensen die dat niet willen. Lachen

En zoals in het voorbeeld van mijn vroegere collega: het weerhoudt mensen er blijkbaar niet van om aan kinderen te beginnen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:18

Karin schreef:
Er zijn ook mensen die dat niet willen. Lachen

En zoals in het voorbeeld van mijn vroegere collega: het weerhoudt mensen er blijkbaar niet van om aan kinderen te beginnen.

Het is een keuze dat iedereen voor zich maakt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:20

ik heb er geen ervaring mee,zodra ik me benauwt voel in een relatie ben ik weg.
een LAT-relatie lijkt mij ideaal,ik wil sowieso niet trouwen of kinders krijgen,dus waar elkaar voor de voeten gaan lopen?

ik zou het zeker een kans geven,als je het goed met elkaar kunt vinden maar samen in 1 huis gaat niet werken,dan is het LAT-en een prima oplossing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:20

Wie niet waagt wie niet wint!

Samenwonen werkt blijkbaar (nog) niet voor jou, dus waarom dan inderdaad niet gewoon maar weer latten? Lachen

Ik zie er niets vreemds in, want zoals het nu gaat werkt het totaal niet. Dus goed dat je dan iets anders wilt proberen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:21

LimaMambo schreef:

dat hoeft niet zo te zijn Knipoog
wij wonen bijna 3 jaar apart en t gaat nog steeds heel goed tussen ons en ja we hebben ook een kind Knipoog
wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen zo is maar in ons geval wel Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:26

Karin schreef:
Een vroegere collega had op die manier een relatie. Ze woonden aanvankelijk samen, maar toen het appartement onder dat van hen samen vrijkwam, heeft haar vriend het gekocht. Toch vlak bij elkaar, maar toch allebei een eigen huis. Een jaar later hebben ze ook een kind gekregen. Zij voelden zich er zo prima bij. Lachen

Apart, maar waarom inderdaad ook niet? Ik moet er even aan wennen als ik zoiets hoor of lees, maar ach opzich is het ook niet zo heel raar.

Als jullie je er beide goed bij voelen. Ik vraag me dan wel af wat je vriend er van vind. Jij voelt je opgesloten, maar vind hij het dan allemaal wel goed gaan, of zal hij zich er ook prettiger bij voelen als jullie weer apart wonen?

Nu ik er zo even over na denk vind ik het eigelijk een prima idee, mits beide zich er goed bij voelen. Het is eigelijk een hele goede oplossingen als het samenwonen niet goed gaat, maar je elkaar ook niet kwijt wilt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:29

Precies Zorro.

Men vindt het vaak raar omdat je in een relatie uiteindelijk bij elkaar 'hoort' te wonen, zeker als er kinderen komen. Maar als beide partijen zich er goed bij voelen, dan zie ik het probleem niet. Het houdt niet automatisch in dat de betreffende personen niet bij elkaar passen, ze vinden het alleen niet prettig (of lastig) om samen te wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:39

Ben zelf ook gaan latten na 1 jaar te hebben samengewoond, het is ook aan manier
en niet eens een hele verkeerde, ik denk zelfs dat je heel veel van jezelf moet houden om dit aan te kunnen.
Hoeveel mensen leven niet samen onder een dak en zijn diep ongelukkig? En durven die stap niet te
nemen uit angst? Uit angst...voor ja wat?

Als jij die stapt wil en kan nemen, zou ik het zeker doen.
Ik hoorde ooit eens iemand een opmerking maken op de radio
"Mensen die samenwonen zijn vaak eenzamer dan mensen die alleen wonen"

En die zin heeft me wel aan het denken gezet....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:44

In die zin zit inderdaad wel waarheid!

@ TS: als je je er goed bij voelt, moet je het gewoon doen of enigzins proberen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:45

ik ken het niet om alleen te blijven wonen in een relatie...
Niks mis mee, alleen ken ik het niet Lachen
Ik zou alleen wel kijken of het vast zitten in het samenwonen komt doordat je samen woont of ergens anders door.
Is het door het samenwonen, waarom niet apart gaan wonen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:35

Karin schreef:
LimaMambo schreef:

ik snap wat je bedoeld hoor.. alleen ik kan me niet voorstellen om je hele leven lang een relatie te hebben met iemand en dan appart wonen.. tot aan hun 80e aan toe ofzo.. ik denk dat als je niet bij elkaar in 1 huis kan wonen, er toch 'iets' mis is in je relatie..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:40

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die toch liever alleen wonen/ hun eigen stek hebben
los van elkaar, een plekje waar je tot rust kan komen zonder elkaar en daarbuiten toch een prima relatie met elkaar kunt hebben

ik zelf ging ook van "samenwonen" (niet officieel) naar apart wonen....we gingen elkaar minder zien daardoor maar het werd er dus niet beter op
doordat we ieder weer een eigen leven gingen leiden werd onze afstand in de relatie te groot en ging het kapot
ik zelf zou het dus niet kunnen...eenmaal samen niet werkend: dan over....
maar wie weer werkt het voor jou wel, gewoon altijd een kans geven als je nog steeds van je partner houd en je partner van jou

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:53

LimaMambo schreef:
ik denk dat als je niet bij elkaar in 1 huis kan wonen, er toch 'iets' mis is in je relatie..

Voor mij niet. Dan kun je alleen niet 'samen wonen'. Voor de rest kun je dan IMO een prima relatie hebben. Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:54

Karin schreef:
LimaMambo schreef:
ik denk dat als je niet bij elkaar in 1 huis kan wonen, er toch 'iets' mis is in je relatie..

Voor mij niet. Dan kun je alleen niet 'samen wonen'.

maar als je niet kan samen wonen, dan is er toch 'iets mis' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:58

LimaMambo schreef:
?

Nee hoor, waarom denken jullie dat?
Ik heb verschillende keren samen samengewoond, met aan jaar werd ik al een soort
van gillend gek.
Ik heb ruimte nodig, doen en laten wat il wil, eten wat ik wil, en wanneer ik wil,
dat gaat gewoon niet als je samenwoont.
Zal wel wat mis zijn in de relatie maar in di tgeval ligt het dus echt aan mij Tong uitsteken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:03

Chiqa schreef:
LimaMambo schreef:
?

Nee hoor, waarom denken jullie dat?
Ik heb verschillende keren samen samengewoond, met aan jaar werd ik al een soort
van gillend gek.
Ik heb ruimte nodig, doen en laten wat il wil, eten wat ik wil, en wanneer ik wil,
dat gaat gewoon niet als je samenwoont.
Zal wel wat mis zijn in de relatie maar in di tgeval ligt het dus echt aan mij Tong uitsteken

Dit kan ik allemaal doen in mijn relatie Knipoog
Ik denk dat het per persoon verschillend is, waar de behoefte aan is, met wie je een relatie hebt enz

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:03

ow was ook meer een vraag hoor.. gewoonweg omdat ik me er niks bij kan voorstellen Knipoog
ik woon nu alweer bijna een jaar samen met mijn vriend en vind het heerlijk.. elke dag elkaar zien en elke nacht met elkaar slapen
maar toch nemen we tijd voor onzelf en doen we dingen die voor onszelf belangrijk zijn.. nu is mijn vriend bv een paar nachten vissen.. en zo heb ik ook lekker tijd om dingen te doen die ik zelf wil.. je moet elkaar ook los kunnen laten in de dingen die ik of hij wil doen.. en dat is bij hem vissen.. Knipoog
en ik denk dat als je zoiets van iemand afneemt, ja dan heb je snel ruzie en zit je heel snel bij elkaar op de lip