vriendin verkracht, maar neemt geen hulp aan! Meningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

vriendin verkracht, maar neemt geen hulp aan! Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:04

mijn vriendin is een jaar geleden verkracht door haar toenmalige vriend. Als ze 's middags nog zei dat ze er geen zin in had, lagen ze 's avonds alsnog op bed. Soms bond hij haar vast enzo, maar ze heeft er nooit wat tegen gedaan. Dat durfde ze nooit. Ook al had ze zoveel pijn.. lichamelijk en geestelijk.

Nu heeft ze een andere vriend (wat ook een goede vriend van mij is) en elke keer als hij iets verder gaat dan zoenen krijgt zij de beelden weer naar boven.
We hebben er een heel gesprek met haar over gehad.
Ze wil niet naar de politie, ze wil het achter zich laten en als hij het bij iemand anders ook doet moet zij maar naar de politie gaan. We hebben het geprobeert, maar ze wil er niet heen.. Ook omdat haar ouders het dan komen te weten en dat wil ze niet.
Ook wil ze geen professionele hulp.
Ze loopt al bij het riagg, maar dat doet ze met tegenzin. Ze moet het omdat ze de stoornis ADD heeft en vaak depressief is.
Ze schrijft vaak gedichten enzo en ik heb haar gezegt dat ze elke keer als ze de beelden voor zich krijgt, ze het moet opschrijven of tegen haar vriend of iemand anders moet vertellen.
Ik kan haar vanaf hier (oostenrijk) moeilijk helpen en ik weet ook niet hoe ik haar nog kan helpen.
Iemand nog tips die ik haar kan geven zodat ze dit kan verwerken.
Want ik vind dit echt heel rot voor haar en ook voor die vriend die ze nu heeft, want hij vind het heel erg moeilijk om daarmee om te gaan. Ze is al moeilijk om mee om te gaan, omdat ze die stoornis heeft dus snel stemmingswisselingen en nu dit er ook nog bij is, is het extra moeilijk.
Dus alsjeblieft, alle tips zijn welkom!!

xxxx

LiNdA1986

Re: vriendin verkracht, maar neemt geen hulp aan! Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:09

Jemig, lastige situatie. Ik denk toch dat ze het beste hulp kan zoeken, want zo te horen zal dit uit zichzelf niet oplossen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:14

Dwingen is niet goed, dan duw je haar verder van je af. Ze zal dit echt zelf moeten willen.
Het enige wat je kan doen, is zelf informatie opvragen bij professionele hulp. Stel daar de vraag die je hier stelt.

Wij zijn, plat gezegd, ook maar klompendragers die er geen kaas van gegeten hebben Lachen Wacht niet todat hier dé oplossing komt, maar zoek die oplossing in de professionele hoek.

Succes ermee!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:14

Het lastige in zo'n situatie is dat als iemand geen hulp wil dat er dan eigenlijk weinig aan te doen is. "opgedrongen hulp" werkt vaak niet, net zoals ze uiteindelijk hulp gaat zoeken omdat het moet van jou of van haar vriend.

Lastig.

Blijkbaar wil ze er toch over praten met jou of met haar vriend aangezien jullie wel het verhaal kennen. Dan kun je eigenlijk niet meer doen dan een luisterend oor zijn en er gewoon zijn voor haar. Andere hulp kan ze pas aanvaarden als ze daar zelf aan toe is.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:15

Jullie hebben hulp aangeboden, dit wil ze duidelijk niet. Je kunt niet bezig blijven met haar hulp aan te bieden die ze toch niet wil. Ik zou nog een keer een gesprek met haar hebben en daarin ook duidelijk zeggen dat jullie er ook geen oplossing voor weten omdat jullie geen verstand hebben van haar situatie. Als ze dan nog geen hulp wil zoeken zou ik me er niet te veel meer mee bezig houden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:21

Inderdaad, ik zal ook nog een keer met haar praten en als het dan niet werkt, dan heb jij je best gedaan!
Zoals hierboven al gezegd: als ze zelf geen hulp wil, dan kan je haar niet dwingen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:25

Euhm, naar wat ik juist begrijp is dat ze wel degelijk haar verhaal kwijt wil aan haar vriend en aan TS. Alleen dan professionele hulp niet gewenst is.

Het lijkt me dan een beetje averechts werken als de deur wordt dichtgegooid.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:36

Misschien kan de TS wel bij professionele hulp vragen wat ze moet doen om te helpen verwerken Lachen Volgens mij kunnen ze je daar heel goed over informeren.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:25

Laat haar. Dat zij niet naar de politie wil en met tegenzin naar therapie gaat is voor jou misschien heel moeilijk te begrijpen, maar voor haar is het heel logisch.
Dwingen werkt inderdaad niet, dus laat haar gewoon weten dat je er voor haar bent en haar steunt, en dat ze altijd bij je terecht kan. Zoiets zeggen (ookal ga jij er vanuit dat ze dat weet) zal veel voor haar betekenen. Zeg dat jij niet goed weet wat je moet zeggen, maar dat je er altijd voor haar zult zijn. Zeg haar ook dat ze met haar vriend moet praten, want dat zal een hele opluchting zijn. Dat hij haar zal begrijpen.
Iets als wat haar overkomen is verwerk je niet zomaar, en ook niet voordat je daar klaar voor bent. Ze zal het zelf moeten doen, al zijn er dingen die het makkelijker maken. En één daarvan is steun van geliefden. Lachen
(Je mag me pb'en als je meer wil weten.)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:26

je hebt pb Knipoog

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:43

Ik ben het met de meeste voorgaande reacties eens. Je kunt haar niet dwingen. Ook de therapie die ze nu volgt heeft waarschijnlijk geen zin omdat ze er zelf niet voor open staat, omdat het niet uit haarzelf komt. Het enige wat jullie voor haar kunnen doen is er voor haar zijn en geduldig blijven en dat inderdaad ook blijven vertellen. Blijf duidelijk maken dat je wil helpen, maar blijf ook luisteren naar wat ze wil. Wil ze alleen zijn laat haar alleen, maar laat wel de "deur open staan" zodat als ze wil praten ze weet dat dat kan.
Vind het wel een heel goede tip om bij professionals te informeren wat jullie eventueel kunnen doen!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:52

hej allemaal,

bedankt voor jullie reacties en hulp..
een ding wil ik even duidelijk maken, ik dwing haar absoluut niet om hulp te zoeken of naar de politie te gaan en dat heb ik haar ook heel duidelijk gezegt dat ik haar absoluut niet wil dwingen, maar dat ik alleen denk dat het verstandig is, omdat ze het niet alleen kan verwerken. Ze had het mij eerst ook niet verteld. Ik ken haar nu 4 jaar ofzo, maar toch had ze het nooit verteld. Ze heeft ook nog maar sinds kort met die vriend van haar, maar hij wist ook niet precies wat er gebeurd was, hij wist wel dat die ex van haar, haar verkracht had. Wij houden alle drie een dagboek bij op internet en lezen dat van elkaar. Ze zei er vaag iets over, maar gelukkig ken ik haar goed genoeg en heb gevraagd of hij haar verkracht had. Ze gaf toe en ik heb haar gezegt, mail me en zet daar alles in wat in je op komt over die verkrachting. Het boeit niet als het geen fatsoenlijke zinnen zijn. Dat heeft ze gedaan en ze heeft die mail ook naar haar vriend gestuurd. Dat luchte wel heel erg op, maar waar ze vooral bang voor is, is dat haar ouders erachter komen. Ze heeft helemaal geen goeie band met haar ouders. Altijd ruzie thuis en word gedwongen om naar die therapie te gaan door die ouders.

Informatie opvragen bij professionele hulp is misschien inderdaad een goed idee, iemand misschien ideetjes waar ik informatie op zou kunnen vragen?

Verder zeg ik elke keer als ik haar spreek, dat ik er 24 uur per dag / 7 dagen in de week er voor haar ben. Daar is ze me ook dankbaar voor en ze staat ook altijd voor mij klaar. Dat is wel heel erg fijn. Maar ik wil gewoon zo graag voor haar, dat ze dit kan verwerken en door kan gaan.
Ze wil gewoon altijd alles alleen doen en oplossen. (zo maakt ze ook zelf haar kleren enzo, ze wil het allemaal zelf doen) Maar dat kan ze niet, alleen wil ze dat niet aannemen.

Meer tips blijven welkom!!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:30

hoezo moet ze van haar ouders naar die therapie?

ze weten nergens van toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:32

Die therapie is voor iets anders en niet voor de verkrachtingen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:33

oh oké dat heb ik niet uit het verhaal kunnen opmaken Bloos

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:41

Als haar ouders haar in therapie willen laten gaan, lijkt het me juist dat ze wel betrokken zijn bij haar. Misschien dat ze dit zelf niet zo erg inziet, ik heb ook een tijd gedacht dat mijn ouders me liever kwijt dan rijk waren, maar dat bleek in mijn eigen koppie rond te spoken (puberaal gedrag van mij).
Hoe oud is je vriendin?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:46

Mijn vriendin is 17 jaar. Die therapie is idd niet voor de verkrachting, maar voor haar stoornis en depressiviteit. Haar ouders hebben heus wel het beste met haar voor, maar ze doen dingen waarvan zij denken dat dat het beste is voor die vriendin van mij, maar daar is zij het niet zo mee eens. Ze wil altijd alles zelf doen en oplossen. (klinkt kinderachtig, maar komt ook grotendeels door haar stoornis) Ze wil gewoon met rust gelaten worden en doordat zij en haar ouders elke keer die meningsverschillen hebben, botst dat regelmatig met elkaar en word ze alleen maar depressiever. Dus eigenlijk werkt het aaf rechts.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:50

Waarschijnlijk is ze nu nog niet klaar om ermee aan de slag te gaan. Ik vind dat je daar respect voor moet hebben, je kunt iemand niet dwingen om hulp te zoeken. Het enige wat je denk ik eigenlijk kunt doen is luisteren (en ook echt luisteren) en haar op haar eigen tempo laten gaan.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:35

Ik denk dat jij in ieder geval alles doet wat je kunt doen. Goed dat je al zo duidelijk hebt gemaakt dat je er voor haar bent OK dan!
Denk dat het voor haar toch belangrijk is om te proberen met haar ouders te praten. Is heel lastig, dat weet ik. Desnoods misschien via de mail of een brief of zo.
Aan de andere kant begrijp ik haar ouders ook wel, die hebben haar hele leven voor haar gezorgd en hebben heel lang geweten wat het beste voor haar was. Of in ieder geval gedaan wat zij het beste vonden. Nu is/komt ze op een leeftijd waarop zij dat over neemt of gaat nemen. Dit is voor de ouders lijkt me ook niet altijd even gemakkelijk, al helemaal omdat het al niet zo heel lekker loopt. Praten schept toch meer duidelijkheid.
Niemand kan het voor haar oplossen, ze moet het eerst zelf willen en daarna zelf doen. Alle anderen kunnen er alleen maar voor haar zijn, op alle mogelijke manieren die je kunt bedenken. Door te praten, te luisteren, soms alleen maar als "absorptiekussen" te fungeren, of om een boze bui over je heen te krijgen. Het is voor haar heel moeilijk, maar dat kan het voor de mensen eromheen ook zijn. Misschien is het voor hen zelfs moeilijker omdat ze soms, of heel vaak, alleen maar kunnen toekijken en niets kunnen doen. Het blijft altijd lastig en iedereen is anders...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:21

Ik denk eigenlijk dat jij er niet zoveel aandacht aan moet besteden. Je hebt de mond er vol van dat jij wilt dat je vriendin ' door kan gaan' enzo. Maar elke keer dat jij dit onderwerp of een toespeling er naartoe maakt, rakel je iets op wat misschien nog lang geen zin heeft.
Het is nu eenmaal niet zo dat elke gebeurtenis meteen verwerkt kan en moet worden. Zo werkt dat niet. Het werkt ook voor iedereen anders. Dus als zij wil dat er niet over gepraat wordt, moet je dat gewoon leren respecteren. Kan best dat het nog tien jaar duurt voordat ze hier echt iets mee kan. En in de tussentijd is het niet zo dat ze niet doorgaat met haar leven, de tijd is er misschien gewoon nog niet voor.
Onthou dat je vriendin niet alleen die gebeurtenis is, maar ook nog een persoon.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:47

Ben het eigenlijk helemaal met Kukkie eens, kreeg het alleen niet uit mijn toetsenbord Lachen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:15

Kukkie schreef:
Ik denk eigenlijk dat jij er niet zoveel aandacht aan moet besteden. Je hebt de mond er vol van dat jij wilt dat je vriendin ' door kan gaan' enzo. Maar elke keer dat jij dit onderwerp of een toespeling er naartoe maakt, rakel je iets op wat misschien nog lang geen zin heeft.
Het is nu eenmaal niet zo dat elke gebeurtenis meteen verwerkt kan en moet worden. Zo werkt dat niet. Het werkt ook voor iedereen anders. Dus als zij wil dat er niet over gepraat wordt, moet je dat gewoon leren respecteren. Kan best dat het nog tien jaar duurt voordat ze hier echt iets mee kan. En in de tussentijd is het niet zo dat ze niet doorgaat met haar leven, de tijd is er misschien gewoon nog niet voor.
Onthou dat je vriendin niet alleen die gebeurtenis is, maar ook nog een persoon.

Het is nou niet persee dat IK wil dat ze doorgaat, ze wil het zelf. Ze wil het allemaal zo snel mogelijk vergeten. Ze is bang dat ze hierdoor haar vriend die ze nu heeft kwijt raakt enzo. Het enigste wat ik probeer is dingen bedenken, die haar hierbij kunnen helpen. Mijn vriendin is zeker geen gebeurtenis, maar een vriendin die zo'n klote gebeurtenis mee heeft moeten maken..

xxx

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:19

Laat het ff een beetje rusten. Ik weet zelf precies hoe het is. En ik zeg je, het komt er bij haar vanzelf uit. Bij mij kwam het er na ruim 3 jaar pas uit. Puur omdat ik gewoon helemaal niet meer uit bed wou en kón komen. Toen heeft mijn moeder gezegd: '' en nu vertel je maar eens wat er is.'' Mijn ouders dachten al een hele tijd dat er zoiets speelde, maar hebben er verder niet na doorgevraagd, omdat ik dan alleen maar minder zei/deed. Uiteindelijk moet het er uit. Dit is bij iedereen. Een verkrachting of aanranding kun je niet voor je zelf houden. Dat kán gewoon niet. Vroeg of laat komt het er uit. Toen dit er bij mij allemaal uitwas, ben ik ook vrij snel opgenomen. Omdat er meer problemen speelde en ik heb nooit goed kunnen praten. Ik ben in totaal 7 maanden daar geweest. Erover leren praten en het leren verwerken. Ik zou zeggen, geef aan je vriendin aan van meid, als je het erover wilt hebben, laat het me weten. Meer kun je niet doen. Zoiets kún je gewoon niet er uit trekken. En tuurlijk zou het het beste zijn als ze aangifte deed. Maar wil ze dit niet, dat doet ze dit niet. Ik zelf heb ook geen aangifte gedaan. Puur omdat het al 3 jaar terug was en ik wou niet alles weer na boven halen. Want ook op het bureau moet jij in detail gaan vertellen hoe het gegaan is. Ik wens je vriendin heel veel sterkte! Kusje En mijn PM box staat voor jou (TS) ook open. Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 02:07

Een jaar is nog vers meiske. Laat haar doen, het is voor haar waarschijnlijk al een hele stap geweest om zowel jou als je vriend te mailen, het klinkt heel vreemd, maar geef haar tijd en sta open voor haar. Soms zal ze willen praten, soms zal ze maanden de deur dicht houden voor je. Dat is ook een manier van verwerken. Lachen

Hoe gek het ook klinkt, ze zal vast gehouden hebben van haar ex... En iemand waar je van houd, die je in je hart laat, die je kwetst, dat kan je niet zomaar verwerken. Praten is een eerste stap maar op deze manier verkracht worden is niet iets waar je "trots" op bent. Misschien denkt ze zelfs dat het haar schuld is dat het gebeurt is. Zie het vertrouwen dat ze je gegeven heeft als een 1e stap, push haar nergens in, laat haar gewoon praten. Als ze praat? luisteren. Praat ze niet, 1x vragen en daarna gewoon zeggen. "oke, maar als je wel wil praten...Je weet me te vinden he!" want druk van "kom op je moet praten!" ervaart zij net als heel negatief. Ik denk dat die onrechtstreekse dwang van bezorgdheid haar net een heel paniekerig gevoel geeft. Lachen

Echt waar, een jaar is nog maar heel kort voor zo iets, voor jou lijkt het misschien lang, maar dat is het echt niet... Lachen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:15

oke,,

ik moet haar miss idd meer tijd geven, maar ik hoop echt dat het snel beter word.. ik gun dit haar echt niet en haar vriend ook niet.
In elk geval bedankt voor jullie hulp!

xxx