Misbruik stagair(e)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diamante

Misbruik stagair(e)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:48

Mijn vriend en ik volgen allebei een opleiding.
Morgen begint het 2e jaar en moet ik gewoon weer naar school.
Mijn vriend moet meteen beginnen met zijn stage en gaat weer stage lopen in hetzelfde bedrijf als zijn vorige stage en waar hij sindsdien ook werkt.

Nu belt hij net dat hij een dag van 4 tot 12 moet werken, 2 dagen tot 8, 2 dagen vrij en een zondag.

Aangezien wij sindskort samenwonen zie ik dat niet echt zitten.
Ik moet overdag naar naar school en mijn vriend werkt savonds Verward

Nou vroeg ik me af of een stage bedrijf dat zomaar kan doen? (het is wel een horecabedrijf waar hij stageloopt)

Ik heb zelf afgelopen jaar stage gelopen en wij 'mochten' de koopavonden en weekend niet werken.. tenzij we dat zelf graag wilden natuurlijk..

Mag het stagebedrijf van mijn vriend hem zomaar op deze tijden inplannen??

Sjoos

Re: Misbruik stagair(e)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:50

Ik neem aan dat hij een overeenkomst heeft moeten tekenen. En dat bij het gesprek deze tijden naar voren zijn gekomen. Het lijkt me logisch dat je in de horeca vaak savonds werkt. En het lijkt me dat je in een sollicitatie gesprek oid naar de tijden vraagt

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:53

Hij heeft geen gesprek oid gehad omdat hij zijn vorige stage daar ook heeft gedaan (wel gewoon overdag) en hij werkt er sindsdien.
Het was dus eigenlijk 'vanzelfsprekend' dat hij er weer stage ging lopen.

Mijn vraag is meer of een school dit goed mag keuren? Anders zou hij het natuurlijk even op school voor kunnen leggen...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:54

Ik vind het niet meer dan logisch dat je savonds werkt in de horeca. Als je in de zorg (mijn sector) stage gaat lopen, werk je ook onregelmatig, savonds, weekenden. 7 werken 2 vrij 5 werken e.d. Welcome to the real world

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:54

Tja, heel vervelend voor jullie, maar ik vind het voor de horeca nog ontzettend fijne tijden!

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:56

Het is overdag natuurlijk ook open.

Mijn stagebedrijf was ook tot 9 uur geopend, weekenden, koopzondagen,, maar je loopt STAGE en zit op school.. bij mijn stage werd verteld dat je dan dus gewoon de schooltijden stage loopt.
Maar als dit dus inderdaad 'logisch' is (in mijn ogen niet Knipoog ) dan heb ik daar niks over te zeggen natuurlijk Clown

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:57

wat verwacht je dan? dat iedereen je op bokt gelijk geeft?

stage lopen doe je om het vak te leren, het te leren kennen. Van 9 tot 5 in de horeca leer je het vak niet. Oké, de lunch. Maar het echte werk begint savonds.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:57

Dat zijn nu eenmaal normale tijden voor de horeca, dat is voornamelijk avondwerk.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:59

Gelijk? daar vraag ik toch niet naar?
Ik vraag of dit 'normaal' is, omdat ik denk/dacht dat je schooltijden moet stage lopen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:00

Als een school daar geen regels voor heeft dan zal die er weinig aan goed te keuren hebben... Ergens lijkt het me ook sterk dat die er zijn, zoals al gezegt is horeca nou eenmaal vaak 's avonds en in het weekend. Zo te lezen maakt hij niet absurd veel uren, maar maximaal 8 uur (ook netjes imo). En eigenlijk, als ik het zo lees... Hij is dus 1 keer na middernacht thuis (en ik neem gemakshalve even aan dat hij meerderjarig is), 2 keer na 8 uur en 1 keer een zondag weg. Dat valt toch wel mee..? Ik vind dat nog hele schappelijke uren, ik heb een blauwe maandag in de horeca gewerkt en dan mocht ik echt niet om middernacht naar huis hoor Lachen

Dat stage onder schooltijd is is imo ook niet helemaal waar. Een stage loop je doorgaans tijdens voor de sector normale werktijden; vaak is dat van half 9 tot 5 en veel mensen zitten geen 40 uur per week op school. In de horeca, zorg en dat soort sectoren gaat het werk nou eenmaal buiten kantooruren door en ik kan me levendig voorstellen dat hij daarom 's avonds en op zondag moet werken. Om dat nou meteen misbruik te noemen vind ik wat ver gaan eigenlijk...

Als dat voor hem ook een probleem is dan had hij dat beter vooraf aan kunnen geven... Hij werkt daar al en hij loopt er wederom stage, dan is zoiets toch wel bespreekbaar lijkt me. En ik neem ook aan dat hij een stage-overeenkomst getekend heeft?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:01

Ik denk dat dat afhankelijk is van de opleiding.
Als je een opleiding in de horeca volgt, is het onmogelijk om je stages alleen maar overdag loopt.
Zo haal je nooit de benodigde ervaringen.
Als hij straks gaat werken, zal hij ook vaak dat soort tijden hebben. Maar dat weet je van te voren?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:06

Zoals eerder gezegd: In de horeca zijn dit normale uren.
Vind het misbruik noemen, erg ver gaan,
aangezien dit niet absurtveel uren zijn..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:07

Vind het niet meer dan normaal dat je vriend in de horeca 's avonds moet werken. Ik denk ook maar niet dat zijn stagebegeleiders er rekening mee willen houden dat zn vriendin het niet leuk vind Lachen .

Ben net terug van stage(interne). heb in 16 dagen 158 uur gemaakt. Ook dagen van 8.00 t/m 22.00. Daarvoor ben je een stagair.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:07

mm jullie hebben idd wel gelijk.
En voor de horeca zijn dit inderdaad 'mooie' tijden.
Hij doet echter geen opleiding in de horeca maar marketing en moet zich dus daarop richten het het bedrijf.

Hij maakt ook dagen van 10 uur

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:11

Ik heb het afgelopen jaar stage gelopen in de horeca en het is inderdaad niet meer dan normaal om gewoon mee te draaien. Lijkt mij ook niet meer dan logisch eerlijk gezegd.
Echt een geval van pech hebben. Aan de andere kant, de stage houdt na een tijdje (5 maand?) toch ook op?

Edit: marketing heeft over het algemeen kantooruren. De salespersoon van mijn stagebedrijf had ook werktijden van 9 tot 5 en soms een beurs op zaterdag.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:14

fjordnina schreef:
Ik heb het afgelopen jaar stage gelopen in de horeca en het is inderdaad niet meer dan normaal om gewoon mee te draaien. Lijkt mij ook niet meer dan logisch eerlijk gezegd.
Echt een geval van pech hebben. Aan de andere kant, de stage houdt na een tijdje (5 maand?) toch ook op?

Edit: marketing heeft over het algemeen kantooruren. De salespersoon van mijn stagebedrijf had ook werktijden van 9 tot 5 en soms een beurs op zaterdag.

mm dat bedoel ik...
had ik misschien iets duidelijker in moeten zijn dat hij marketing studeert

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:21

maar wat doet hij dan bij de stage? Je tijden liggen aan het werk wat je doet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:23

wat ik ook niet begrijp is dat hij er al werkt, dan toch nog stage gaat lopen.. en nog ontevrede over het ingevulde aantal uren..

allereerst zou ik geen stage gaan lopen op het bedrijf waar ik werk, stage is juist bedoeld om de wereld te verkennen, niet om te blijven hangen.
en als hij het er niet mee eens is moet hij op een ander bedijf stage gaan lopen, zo simpel is dat.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:36

Voor een stage vind ik het niet normaal dat je 'savonds laat en ook op zondag moet komen. Dan kan iedereen wel roepen ja maar, zo is het nou eenmaal in de horeca, wat ik ook best snap. Maar, we hebben het over een stage en volgens mij zijn daar regels voor.
Het feit dat hij daar de hele zomer gewerkt heeft maakt het voor hem moeilijker om "nee" te zeggen. Hoe waren zijn werktijden tijdens die eerste stage?
Toen ik stage moest lopen was het officieel van 7 tot 1600. In die tijd kan ik niet alles leren dus ik koos er vrijwillig voor om langer te blijven. Een boerenbedrijf houdt zich nou eenmaal ook niet aan kantoortijden.
Ik denk dat je vriend het er met zijn school over moet hebben. Het kan namelijk best zijn dat als er iets gebeurt buiten de gewone tijden om dat hij niet verzekerd is via school. Waar zijn werkgever waarschijnlijk wel op rekent.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:43

Pfff vroeger toen ik op deurne zat, hadden we stages waar we 70 a 80 uren per week maakten, je moest dagelijks invullen hoeveel uren je werkte, nooit geen haan van school die er naar kraaide dat je teveel uren maakt.

De echte wereld is hard meid, wen er maar vast aan Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:48

Even googlen en dan vind je heel veel informatie.

Afspraken worden gemaakt tussen school en bedrijf. En daar wordt een stage contract ondertekend. Dus met je stage begeleider bespreken wat de afspraken zijn tussen school en het bedrijf.
http://www.stageplaza.nl/voor_studenten ... ntract.asp

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:29

MandyR schreef:
Voor een stage vind ik het niet normaal dat je 'savonds laat en ook op zondag moet komen. Dan kan iedereen wel roepen ja maar, zo is het nou eenmaal in de horeca, wat ik ook best snap. Maar, we hebben het over een stage en volgens mij zijn daar regels voor.
Het feit dat hij daar de hele zomer gewerkt heeft maakt het voor hem moeilijker om "nee" te zeggen. Hoe waren zijn werktijden tijdens die eerste stage?
Toen ik stage moest lopen was het officieel van 7 tot 1600. In die tijd kan ik niet alles leren dus ik koos er vrijwillig voor om langer te blijven. Een boerenbedrijf houdt zich nou eenmaal ook niet aan kantoortijden.
Ik denk dat je vriend het er met zijn school over moet hebben. Het kan namelijk best zijn dat als er iets gebeurt buiten de gewone tijden om dat hij niet verzekerd is via school. Waar zijn werkgever waarschijnlijk wel op rekent.

Nee hoor, je kiest ervoor om in een sector te gaan leren, en daar stage te gaan lopen. Als jij bij een horeca bedrijf stage wil gaan lopen, werk je gewoon onregelmatig, de bedoeling van stage lopen is bekend worden met het werk. Hetzelfde geld voor bijna elke sector. Bijna geen baan tegenwoordig is van 9 tot 5

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:12

Het is net wat voor afspraken je maakt met je stagebedrijf. Ik ben tot nu toe altijd gewoon onder ''school''tijden wezen stagelopen.
Verder snap ik niet waarom je vriend stageloopt op een bedrijf waar hij ook werkt? Je bent er toch om nieuwe dingen te leren? Waarom gaat hij daar dan stagelopen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:15

LaFunkyJazz schreef:
Nee hoor, je kiest ervoor om in een sector te gaan leren, en daar stage te gaan lopen. Als jij bij een horeca bedrijf stage wil gaan lopen, werk je gewoon onregelmatig, de bedoeling van stage lopen is bekend worden met het werk. Hetzelfde geld voor bijna elke sector. Bijna geen baan tegenwoordig is van 9 tot 5

En imo raak je het meest bekend met het horecawerk als je net vooral 's avonds (of op andere drukke tijdstippen) werkt. Zo leer je ook met de drukte ed omgaan. En een stage dient idd om te leren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:21

dat is de horeca..

ik werk trouwens ook in het weekenden hoor, en ook s'avonds.
ook onregelmatige diensten ed..
dat is de dierensector he? die beesten verzorgen zichzelf niet.

de horeca is nou eenmaal veel s'avonds, dat had je imo eerder kunnen bedenken..

een erg vreemde topictitel trouwens, niks geen misbruik imo.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 31-08-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt