mensen in hokjes plaatsen,val jij onder een "prototype

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muiltje

mensen in hokjes plaatsen,val jij onder een "prototype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 19:48

Ïk vroeg me af, ik heb verschillende vrienden en kenissen om me heen. Maar men zegt toch dikwijls SOORT ZOEKT SOORT. Zelf ben ik het eR niet mee eens. Ik vraag me af hoe jullie bokkers tegen dat soort uitspraken aankijken. Ik kan mezelf niet echt in een hokje plaatsen. Ik ben niet echt alleen fan van een bepaald soort merk, qua kleding, maar ben ook geen meisje meisje. Loop door de week in een paardestaart en mijn rijbroekje, als ik op stap ga heb ik dan wel graag een jurkje of mooie spijkerbroek aan. En doe dan weer wel moeite om er leuk uit te zien. Ik hou van een kraagje op een blouse, maar ook weer niet standaard. Ik hou niet van tatoes dat vind ik dan weer wel een soort van uitstraling met zich brengen, wat dan weer stom is want ik heb wel een piercing Tong uitstekenIk heb alleen wat mascara op door de week, gooi water tegen mijn gezicht en bind mijn haren in een staart, ben je dan meteen een halve man?Ben je of een meisje meisje of een manweif? (hokje)

Dan krijg je te horen, omdat ik vrij vlot en open ben tegen mensen, ja "jullie paardemensen", zijn allemaal hetzelfde......?Wat nou omdat vele springruiters met die naieve meisjes in bed duiken als ze in een rijbroek rondlopen en een dikke vrachtwagen bij zich hebben. Hmm toch doe ik het in dit geval ook, dat hokjes plaatsen, want zijn echt al die springruiters zo??

Klopt het dat vriendengroepen allemaal dezelfde kledingstijl hebben, let op, alternatievelingen, rappers, r&b, technomensen, of kakkers noem maar op. Ik hou dus van verschillende dingen.... Zijn daar ook hokjes voor?

Of wat DENKEN JULLIE, trek je toch stiekem naar een bepaald "slag volk"toe? Waarom zijn dresssurmutsen weer anders dan de flirtige springruiters of de vlotte draf en ren of western mensen? Zijn toch allemaal paardenmensen???

En zijn docenten b.v echt allemaal bazeige type mensen? Of mensen die met computers werken allemaal computernerds?

Ik hoop dat ik wat reacties los maak bij jullie. Voor de duidelijkheid, ik wil niemand kwetsen of aanvallen mocht hierboven iets verkeerd over komen Tong uitsteken . Maar reacties uitlokken, ik heb deze discussie zo vaak met mensen vandaar dat ik het van jullie wil weten..

Maar WAAR VAL JIJ ONDER? of val jij ook niet echt onder een bepaald iets?

Mickey

Re: mensen in hokjes plaatsen,val jij onder een "prototype

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:17

Jij bent en zult altijd een paardenmeisje blijven Tong uitsteken
Nee zonder gekheid. Ik ben van mening dat mensen niet in hokjes passen, maar worden er wel snel in geplaatst door anderen.

Zelf zul je dat ook ongemerkt doen maar zijn die muren van het hokje wellicht niet zo afgetimmerd maar open zodat mensen ook in en uit een hokje kunnen.

Maar ik ben wel van mening dat mensen door hun levensovertuiging, hun kleding of wat dan ook, zich van elkaar doelbewust kunnen onderscheiden of juist om iets wel of niet te bereiken.

Ga bijvoorbeeld maar eens in je versleten kleding een nieuwe auto proberen te testen of doe het als je in driedelig pak loopt. je zult merken dat je al anders wordt aangesproken. Afhankelijk van de doelgroep van de verkoper zul je op een bepaalde wijze worden aangesproken.

Waar ik onder val, tja, ik ben gewoon mezelf. Of ik dominant ben omdat ik voor de klas sta? Nee, ik denk het niet. Een echte dressuurmuts omdat ik dressuurwedstrijden rijd? Nee, ook niet.
Maar goed, misschien val ik voor jou wel in een hokje Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:14

Het hangt er vanaf waar je bent, in welk hokje je wordt gestoken. Als je bij de paarden rondhangt in je ouwe kloffie zal je eerder als paardenmeisje worden bekeken dan wanneer je op en top als dressuurruiter op je paard zit.

En ik zelf? Ach, als ik bij een hardcoreparty ben, ben ik een gabber, loop ik op een festival ben ik een hippie, en sta ik bij een metalconcert dan ben ik een metalhead. En niet te vergeten, als ik op de uni ben, dan ben ik een student Knipoog Je bent nou eenmaal vanalles, dat is lekker makkelijk. Alleen je bent nog zo veel meer, dat moet je gewoon niet uit het oog verliezen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:20

denk idd dat je wel naar een bepaald slag volk toetrekt als vb van mezelf: al mijn (ex) vriendjes zijn boeren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:41

Ik denk dat ten eerste ieder persoon in meerdere hokken is in te delen. Zo is iemand; vrouw, moeder, echtgenote, werknemer, tennisster etc. Mensen gedragen zich altijd iets anders in een andere situatie/ rol, ook al gebeurd dit onbewust. Een duidelijk voorbeeld is dat je bij vrienden anders bent dan op het werk.

Wanneer iemand jou een paardenmeisje noemt en diegene kent jou alleen van de manege bijvoorbeeld, dan gedraag je je daar misschien als een (in haar ogen) paardenmeisje.

Ik denk dat mensen wel in te delen zijn in hokjes, alleen wel in meerdere. Mensen zijn feilbaar, dus in januari kun je op een situatie anders reageren dan in februari. Je kunt iemands gedrag typeren en in een hokje stoppen zoals diegene op dat moment en in die rol is. Dit zegt echter niets over heel de persoon, maar over een klein deel van de persoon. Zelf vind ik dat een persoon meer is dan alleen al zijn gedragingen bij elkaar opgeteld.

Conclusie; een persoon zou je in een hokje kunnen stoppen, afhankelijk van het moment en de plaats waar diegene is en rekening houdend met dat een mens kan veranderen.

Kijk alleen al naar de WE reclame (I'm a mom,I'm a lover etc.)
Waar ik mezelf in zou stoppen; pff geen idee, haha.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:27

Wat een leuk onderwerp! Eind juli had ik in één week een stuk of 8 sollicitatiegesprekken. In mijn eerste gesprek was ik nog een beetje onzeker, en die jongen/man met wie ik het gesprek voerde zat me ook steeds in allerlei hokjes te persen. Op een gegeven moment zei hij:"sorry hoor maar ik kan er maar niet achter komen wat voor type jij nou bent".

Toen raakte ik zwaar geïrriteerd en vond al mijn zelfvertrouwen terug. "Als ik bij mijn paarden ben ben ik zorgzaam maar dominant, in mijn werk als danseres ben ik een diva, tijdens mijn studie was ik heel serieus, als ik bij mijn ouders ben ben ik een puber, en nu zit ik hier in mijn pak en ben ik zakelijk. Ik ben gewoon geen type".

Kleding interesseert me niet zo, en ik pas (net als iedereen denk ik) mijn kleding aan aan de situatie. Mensen in hokjes plaatsen kan heel handig zijn, maar als je iemand beter leert kennen kom je er vaak op terug. Toen ik bijvoorbeeld ging studeren dacht ik: al die meisjes hier zijn hetzelfde, wonen bij paps en mams, hebben nog niets meegemaakt, daar kan ik niet mee praten etc. Maar na een tijd kwam ik erachter dat ze stuk voor stuk een heel eigen identiteit hebben en zelfs de studentikoze meisjes niet echt in een hokje pasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:31

*moet nu aan Monty Pyton denken en ligt gezellig in d'r eentje in een deuk*

Quote niet nodig denk ik? Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:44

Moet spontaan aan het liedje van Meredith Brooks denken,
"I'm a bitch, I'm a lover
I'm a child, I'm a mother
I'm a sinner, I'm a saint
I do not feel ashamed
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between
You know you wouldn't want it any other way"

Zelf kan ik ook alle kanten in, ben computernerd, daardoor ook manwijf Clown.
Het manwijf zijn uit zich dan volgens collega's ook in het feit dat ik western rijd.
Kan een verschrikkelijke muts zijn als er iets is met mijn kinderen.
Draag soms rokken en jurken en dan valt iedereen om van verbazing.
Enz enz.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:46

Ik word vaak in het hokje van freak geduwd, omdat de forensische kant me interesseert. Of ik daar hoor geen idee Lachen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:50

Dat hokje wil ik wel met je delen hoor Katia, alleen zit ik soms ook wel in een ander hokje

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:55

Ik denk dat ik bij geen 1 hokje hoor. Ik hou me bezig met; 'paarden, sport, computers, wetenschap, kunst, geloof en schrijven'.

Niks wat op elkaar lijkt en ik pas nergens m'n kledingstijl op aan. Maar wel op elke cat. zijn mensen die het raar vinden dat ik 1 van deze hobby's heb. Ik doe MBO sport en als iemand van mn school bij mij thuis komt en ze zien en boek van 40 bij 50 cm liggen met de titel leonardo da vinci word ik raar aangekeken.

Als iemand die weinig nog van me weet gedichten van me leest word er raar op gereageerd als ik zeg dat ik een sportopleiding doe.

Als ik met iemand praat over geloof word er raar naar me gekeken als ik zeg dat ik heel wetenschappelijk ben ingesteld. En dat me halve famillie uit wetenschappers bestaat.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:28

Ik denk dat iedereen voor een stukje in één hokje past en daarom nooit ergens volledig in. Ik plaag een vriendin van me die op vrouwen valt met termen als 'jouw soort' enzo. Ik vind het allemaal nergens op slaan, al die categorisering.. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:17

Sonja schreef:
*moet nu aan Monty Pyton denken en ligt gezellig in d'r eentje in een deuk*

Quote niet nodig denk ik? Haha!

Ik lig graag even samen met je in een deuk Sonja, ik weet precies welke quote je bedoelt. Haha!

Zelf roep ik altijd 'ik pas niet in een hokje, mijn kont is te dik'. Schijnt nogal verwarrend te zijn voor sommige mensen dat ik niet in een hokje te plaatsen ben.

Toch denk ik dat 'in hokjes plaatsen' een heel menselijke eigenschap is. Mensen hebben over het algemeen toch structuur nodig of gaan daar zelf naar op zoek in de wereld (of in hun belevingswereld).

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:51

alja schreef:
denk idd dat je wel naar een bepaald slag volk toetrekt als vb van mezelf: al mijn (ex) vriendjes zijn boeren Lachen

Dat is bij mij ook zo!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:56

ik werd laast een ponymeisje genoemd omdat ik twee shetlanders heb. maar zelf vind ik dat totaal niet ja okee vind meestal pony's (haflingers, fjorden) leuker als kwpners maar ben ik dan meteen een pony meisje??
ik vind zelf niet echt dat ik in een hokje geplaatst kan worden maar andere mensen dan weer wel :s
was ook wel een beetje verontwaardigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:08

Zelf ben ik niet zo'n hokjes-mens. Ik pas denk ik ook wel in 20 hokjes tegelijk. Sowieso de verschillende rollen die je hebt of op je neemt; de professional als je aan het werk bent, de goede vriendin als iemand uit m'n omgeving steun kan gebruiken, ga zo maar door.

Als je het vervolgens hebt over prototypes: tsja, ik heb er een tijd behoorlijk alternatief bij gelopen, mijn haar heeft alle kleuren van de regenboog gehad, maar mede door mijn werk ben ik daarin wel wat minder extreem geworden. Wil niet zeggen dat ik daarbij niet dicht bij mezelf blijf; ik draag wat ik leuk vind, ik knip mijn haar zoals ik het leuk vind, het is wat braver geworden maar ondertussen loop ik wel bij voorkeur op 10 centimeter plateauzool en ben ik na violet, knalrood en knalroze haar net weer een paar maandjes overgestapt op het "enigszins natuurlijk rood".

Mijn hart ligt bij de muziek, ik ga graag bandjes kijken, ik ben popfotograaf, maar ondertussen kan ik er ook - zonder mezelf daarbij in de steek te laten - heel netjes uitzien (pantalonnetje, V-halsje) tijdens een serieuze klus.

Sommige van mijn vrienden hebben lang haar en dragen alleen maar zwart, sommige zijn dik, anderen zijn dun, weer anderen zijn homo.... Boeit me allemaal niks. Moet iedereen helemaal zelf weten. Zo lang ze zichzelf maar zijn en ze niet zichzelf ontzettend voor de gek aan het houden zijn.

Sommige mensen vinden me daardoor lastig te plaatsen, want hoe kan iemand aan de ene kant serieus met haar werk bezig zijn (soms behoorlijk grote klussen), maar aan de andere kant tussen de "alto's" in de poppodia rondsjouwen met cameratas? Heel simpel: ik doe waar ik me goed bij voel en accepteer mensen vanwege hun persoonlijkheid en eigenheid.

En dan moet je de gezichten van bijvoorbeeld de mensen in de poppodia eens zien wanneer ze er achter komen dat die fotograaf met het knalrode haar ook nog paardrijdt... "nee, ik heb niet mijn hele slaapkamer vol paardenposters hangen en nee, je krijgt me ook niet op de kast door te zeggen dat je graag paardenvlees eet." Clown

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:12

Ik trek naar alle kakkers toe Tong uitsteken
En ik ben een echt paardenkind! Ik denk er veel aan en heb het er best af en toe over..

En iedereen blijft toch anders, want in de categorie kakkers is toch iedereen anders.
Ookal ben je allemaal een kakker blijf je een individu

(en dat is precies hetzelfde als je in een ander hokje zit)
Andere paardenmensen zijn toch echt niet hetzelfde als dat ik ben, toch zijn we wel allemaal paardenmensen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:14

Nouks schreef:
"nee, ik heb niet mijn hele slaapkamer vol paardenposters hangen en nee, je krijgt me ook niet op de kast door te zeggen dat je graag paardenvlees eet." Clown

Mij wel ROFL
Als mensen dat doen om mij te irriteren lukt het ze ook en loop ik weg Schijnheilig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:36

In een informele niet-paardenomgeving heb ik het ook altijd over 'knolhobbelen' in plaats van 'paardrijden' (ik roep sowieso altijd dat ik 'even ga hobbelen'). Om de een of andere reden word ik dan toch minder gezien als 'het meisje dat met haar pony's moet tutten'. Haha!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:41

Ik denk dat geen enkel mens in een enkel hokje in te delen is. Bij het lezen van je OP zat ik de hokjes al te tellen waar ik in zou passen, penny paardenmeisje, bazige docent, kakker, bezorgde mama, EO-*vroeger*jongere Knipoog ... en zo kun je nog wel even doorgaan.
Ieder mens loopt rond in zoveel sociale kringen, dat niemand in een bepaald hokje te proppen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:05

Ik word op school vaak onder 'Emo' gepropt. Rolleyes
Zelf ben ik niet echt een prototype van iets..

Soepblikken kan je onder verdelen, maar mensen niet, vind ik.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:29

Citaat:
Ik denk dat geen enkel mens in een enkel hokje in te delen is. Bij het lezen van je OP zat ik de hokjes al te tellen waar ik in zou passen, penny paardenmeisje, bazige docent, kakker, bezorgde mama, EO-*vroeger*jongere ... en zo kun je nog wel even doorgaan.
Ieder mens loopt rond in zoveel sociale kringen, dat niemand in een bepaald hokje te proppen is.

Dit vind ik wel mooi gezegd. Je kan mensen niet in een hokje proppen, omdat ze vaak kanten hebben of iets doen waar jij niets van weet. Een 'dressuurmuts' gaat misschien wel naar hardcore feesten (ik noem maar een voorbeeld Clown )Hokjeproppen heeft vooral met vooroordelen te maken...

Zo ben ik bij mij op stal zo'n paardenmeisje en als ik naar de muziekschool ga met mijn spijkerbroek en sneakers ben ik drummeisje. Soms heb ik zin om me op te tutten en dan kan ik een kaktypje zijn (hangt er vanaf wat ik aantrek en waar ik zin in heb). Als ik twee dagen achter elkaar op dezelfde plek zou verschijnen met mijn twee meest tegenovergestelde kledingstijlen lijk ik misschien niet eens hetzelfde meisje...

Edit: zinsfout

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:26

coydog schreef:
Moet spontaan aan het liedje van Meredith Brooks denken,
"I'm a bitch, I'm a lover
I'm a child, I'm a mother
I'm a sinner, I'm a saint
I do not feel ashamed
I'm your hell, I'm your dream
I'm nothing in between
You know you wouldn't want it any other way"

Zelf kan ik ook alle kanten in, ben computernerd, daardoor ook manwijf Clown.
Het manwijf zijn uit zich dan volgens collega's ook in het feit dat ik western rijd.
Kan een verschrikkelijke muts zijn als er iets is met mijn kinderen.
Draag soms rokken en jurken en dan valt iedereen om van verbazing.
Enz enz.....

dat liedje is me ind ook meerdere malen te binnen geschoten. Ik merk ook wel hier, dat jullie ook ieder je eigen persoonlijkheid hebben. En niet in een bepaald hokje te plaatsen is. I misshcien ook de tijd waar we nu meer in leven, idereen is veel breder georienteerd. Gan naar de sportschool, paarden, werk, kinderen naar school brenegen enz. daar kom je natuurlijk veel meer verschillenden mensen tegen.
En het zijn de verschillende kanten die iemand tot een persoon maken. Nooit gedacht dat andre daar zohetzelfde in konder denken dan ik dat doe. dacht dat ik zo anders was, omdat ik me dus in verschillende"honkjes"kon proppen..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:51

Gisteren, eerste dag @ school...
We worden door meisje(Woont vlakbij mij, is echt een S**t..)
gelijk paardens**tjes genoemd Nagelbijten / Gniffelen fijn is dat *LOL* Ach, zij is er echt een dus ik lach er maar om Clown

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:51

Ik luister naar metal & Rihanna, ben een paardenmeisje en dressuurmuts. Ik hou ervan om met modderlaarzen en een vuile trui rond te lopen en ben even blij als ik mijn hoge hakken kan aandoen en make-up aanbrengen.

Neen, mij krijg je niet in zo'n hokje Clown En idd, voor sommige mensen is dat nogal verwarrend.