Moslims hier op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Moslims hier op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 18:55

Hallo,

Sinds anderhalf jaar heb ik een marokkaanse vriend. Hij is moslim en omdat ik dat geloof en zijn cultuur altijd al interessant heb gevonden ben ik mij er toen een beetje in gaan verdiepen. Na een tijdje kwam ik tot de conclusie dat ik het Islamitische geloof heel mooi vind en dat ik graag zelf ook moslim zou willen worden (niet voor hem, echt voor mijzelf), ik vind alleen dat ik er nog niet genoeg over weet om mezelf een echte moslim te kunnen noemen. Ik geloof in Allah en ik houd me al aan een hele hoop regels binnen het geloof, er zijn denk ik alleen nog wel een boel dingen waar ik nog niet veel van af weet of ervaring mee heb. Met mijn vriend praat ik best vaak over het geloof, maar dat blijft vaak ook bij de basis dingen. Met zijn ouders kan ik niet zo goed praten, omdat we mekaar nog niet altijd begrijpen (ze praten niet echt vloeiend nederlands).
De belangrijkste dingen over het geloof weet ik inmiddels, ik ben begonnen in de Koran te lezen, en ik doe dit jaar ook voor het eerst mee aan de ramadan.

Ik zou graag hier met andere moslims (of mensen die overwegen moslim te worden) willen praten over het geloof en jullie ervaringen ermee.

Groetjes Hilde

ps. Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet mijn excuses ervoor.

Limanade

Re: Moslims hier op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:34

niet banketstaaf bedoeld hoor.. maar misschien is het beter om met een vrouwlijke moslim te gaan praten.. omdat die precies weet wat jou te wachten staat

ikzelf zou me never nooit laten bekeren tot de islam.. gewoonweg omdat ik het niet eens ben met hoe een vrouw zich moet gedragen
ook omdat ik nergens in geloof Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 19:38

De enige vrouwlijke moslims die ik ken is de moeder en de zus van mijn vriend. Zijn zus woont in Veghel en zijn moeder praat niet zo goed nederlands dus daar mee praten gaat niet zo gemakkelijk.
Over hoe de vrouw zich moet gedragen word vind ik, vaak verkeerd gedacht, want het valt allemaal heel erg mee. In mijn ervaringen zijn de vrouwen best wel vrij om van alles te doen. Zo draagt de moeder van mijn vriend een hoofddoek omdat ze dat zelf wil, maar de zus van mijn vriend draagt geen hoofddoek. Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:41

Ik ben geen moslima en heb hier ook geen behoefte aan, maar ben wel heel geïnteresseerd in het geloof en ben er helemaal gek van. Wil ook graag een keer de Koran aanschaffen maar het komt er telkens niet van *ga het nu in mijn agenda zetten voor maandag*. Maar ik kan me er wel in vinden dat je bij de Islam wil, ik vind het een prachtig geloof. Zeker aangezien je tegenwoordig veel vrijer bent en veel dingen zelf kunt kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:42

Een goede vriendin van me heeft een Turkse ex, ze zijn een jaar of 5 samen geweest. Ze zijn getrouwd voor de islam, zij is gestopt met het eten van varkensvlees, indien gewenst (feestdagen etc) ging ze af en toe mee naar de moskee of droeg ze een hoofddoek, alles uit respect voor zijn cultuur en religie. Verder heeft ze zich nooit bekeerd tot de islam, maar dat was verder voor haar en haar ex ook geen issue (familie vond 't in eerste instantie minder, zo'n Hollands grietje).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:43

Even in je profiel gekeken. Je bent 17? Een leeftijd waar je nog van alles aan het onderzoeken bent. En dat is natuurlijk alleen maar goed. Maar weet waar je aan begint. Moslimvrouwen hebben toch echt iets minder te zeggen....Het is een heel stuk vrijheid waar je afscheid van moet nemen. Ik weet niet hoe het met paardrijden zit? Maar denk dat daar ook beperkingen aan zijn.

Tsja moslimvrouwen op bokt. Ik denk?? dat daar niet zo veel van zijn.

@ Even een reactie op bovenstaand bericht.
'Ze mogen ook voor het grootste gedeelte gaan en staan waar ze willen...."
Vreselijk....zou dat jou niet benauwen?? Je mag dus niet onbeperkt gaan en staan waar je wil. Er zijn overal regels aan verbonden....

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:44

Ik vind het heel knap van je dat je je daar in wilt verdiepen.
Maar ik zou toch nooit een moslim willen worden ook om dezelfde reden als LimaMambo
En dan ben je 17 ? Ik had er maar eens goed overnagedacht er zitten veel verborgen kanten aan die je denk ik nog niet weet.

maar dan heb je 1,5 jaar met je vriend. Wat nou als je met een Nederlander was gegaan, zou je dan alsnog een Moslim willen worden?
Laatst bijgewerkt door Meissie17 op 30-08-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:44

Ik geloof dat hier een iemand is op bokt die moslim is. ( weet zo even de naam niet.)
Toch denk ik dat je voor dit geloof niet op bokt moet zijn, simpelweg omdat moslims over het algemeen niet aan paardrijden doen. Zoek es op google; marokkoforum, daar zijn genoeg (jonge) meiden die kletsen over alles en nog wat binnen het geloof.
Denk dat je daar een stuk wijzer zult worden dan hier op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:46

Coby schreef:
Vreselijk....zou dat jou niet benauwen?? Je mag dus niet onbeperkt gaan en staan waar je wil. Er zijn overal regels aan verbonden....

Is dat in andere culturen niet precies hetzelfde verhaal? Ik zie dat ook best terug in christelijke gezinnen, zelfs in gezinnen waar niemand "gelooft". Om wat simpels te noemen; man vindt dat 'ie de helft van de week 's avonds bij vrienden of in de kroeg kan zitten, maar als vrouw eens iets wil verwacht man dat vrouw thuis blijft voor de kinderen... Dat soort dingen... Niet per definitie gebonden aan religie lijkt me. Er zullen binnen de islam (mede vanwege de toch nog wat ouderwetse opvattingen in traditionele kringen) wellicht meer van dergelijke situaties voorkomen, maar ook binnen de islam zijn er volgens mij genoeg mensen met hele moderne en vrije opvattingen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:47

Wat zou je er graag over willen weten dan?
Je kunt eventueel naar de moskee mee gaan met je vriend en daar met de Imam praten over jou gevoelens.
Ik hoop niet dat je dit in een opwelling doet, ik vind het zowiezo niet echt kunnen om dit zomaar te beslissen toevallig omdat je vriend Moslim is, hoe zou het dan zijn als hij bv Boedhist is, of Christen of Joods. Je zegt zelf dat er nog heel veel dingen zijn waar je niets van weet, hoe weet je dan dat je achter dit geloof kunt staan?
Je kunt pas ergens in geloven als je weet waarin je gelooft.

Sorry wil je niet demotiveren maar (ik spreek uit ervaring) ik zie dit de kant opgaan dat je straks als nederlands meisje met een hoofddoek om gaat lopen en dat zou ik jammer vinden want nergens in de Koran staat dat je dat moet.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:47

Ik heb ook een Marokkaanse vriend, maar ik ben zelf geen moslima... Ik geloof helemaal niet, en wanneer ik Moslima zou worden zou ik dat voor hem doen, en niet voor mezelf. Wel ben ik mezelf erin gaan verdiepen, voor hem, maar ook omdat ik het geloof in het algemeen erg interessant vindt.

Succes! Lachen

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:48

Even een vraagje... Wat denken je ouders hiervan?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:49

Ik heb al geruime tijd (meer dan elf jaar) een relatie en kan gaan en staan waar ik wil. Natuurlijk toch!!! We hebben nog geen kinderen, maar in overleg (ivm thuiszijn voor kind) zal ik ook mogen gaan en staan waar ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:49

roxiie schreef:
Zoek es op google; marokkoforum, daar zijn genoeg (jonge) meiden die kletsen over alles en nog wat binnen het geloof.
Denk dat je daar een stuk wijzer zult worden dan hier op bokt.

Alleen zul je daar voornamelijk (wellicht zelfs alleen) mensen van Marokkaanse afkomst tegen komen, terwijl de TS juist op zoek is naar "westerse" mensen die van huis uit geen moslim waren.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:51

Coby schreef:
Even in je profiel gekeken. Je bent 17? Een leeftijd waar je nog van alles aan het onderzoeken bent. En dat is natuurlijk alleen maar goed. Maar weet waar je aan begint. Moslimvrouwen hebben toch echt iets minder te zeggen....Het is een heel stuk vrijheid waar je afscheid van moet nemen. Ik weet niet hoe het met paardrijden zit? Maar denk dat daar ook beperkingen aan zijn.

Tsja moslimvrouwen op bokt. Ik denk?? dat daar niet zo veel van zijn.

Dat er niet veel moslim vrouwen ier zijn komt denk ik grotendeels omdat een Paard een onrein dier is voor moslims, zou het zelfde zijn alswanneer een moslim lid is van een forum over varkens, gaat dus ook niet gebeuren.
En dit is niet als belediging bedoeld of om grappig te zijn maar gewoon zoals het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:53

Coby schreef:
Ik heb al geruime tijd (meer dan elf jaar) een relatie en kan gaan en staan waar ik wil. Natuurlijk toch!!! We hebben nog geen kinderen, maar in overleg (ivm thuiszijn voor kind) zal ik ook mogen gaan en staan waar ik wil.

Ik had het niet over jouw specifieke situatie, ik had het er over dat dat niet specifiek te maken heeft met de islam dat sommige vrouwen níet kunnen gaan en staan waar ze willen, dat dat in onze eigen cultuur en in iedere willekeurige anderen ook genoeg voorkomt. Jouw reactie (die ik hierboven ergens heb gequote) gaf nogal de indruk "vrijwel overal kunnen gaan en staan is dus niet altijd en overal gaan en staan dus je wil toch niet dat dat jouw toekomst als moslim wordt"...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:54

berpie schreef:
komt denk ik grotendeels omdat een Paard een onrein dier is voor moslims.

Waar heb je dat vandaan? Alle moslims die ik ken vinden paarden juist zo goed als Heilige dieren.

Verder zijn er hier minstens 2 moslima's, maar ik kan niet op de naam komen...

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:55

Ik ben ook "moslim", ben ooknlse en ben al 9,5 jaar bij mijn vriend en hebben 3 zoons. Veel doe ik er niet aan wel eet ik geen varken kleed me normaal niet te onhullend endraag geen hoofdoek netals mijn schoonzussen. Ben ook vrij om te gaan waar ik wil en heb mijn eigen zegje in ons huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:56

berpie schreef:
Dat er niet veel moslim vrouwen ier zijn komt denk ik grotendeels omdat een Paard een onrein dier is voor moslims, zou het zelfde zijn alswanneer een moslim lid is van een forum over varkens, gaat dus ook niet gebeuren.
En dit is niet als belediging bedoeld of om grappig te zijn maar gewoon zoals het is.

Nou, niet helemaal.... een varken is toch wel effe een ander verhaal dan een paard. Huisdieren zijn gewoon niet zo ingeburgerd als "bij ons", je kunt best wat met dieren doen of je kunt best een dier hebben maar dat doe je niet "voor de leuk". Een hond kan dienen als waakhond, een paard als lastdier, maar je gaat over het algemeen als (traditionele) moslim zijnde niet zomaar voor de lol "op paardrijden".

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:58

Ik begrijp je reactie. Maar zie en weet dat het moslimgeloof (en inderdaad ook andere geloven) 'vreemde' regels hebben op het gebied van vrouwenrecht. En laten we daar al tig jaren geleden in Nederland al afstand van hebben gedaan. Dat dacht ik althans.
Vandaar ook dat ik een meisje van 17 jaar, in de bloei van haar leven probeer te waarschuwen. En dat is best logisch toch. Dat heeft niets te maken met de 'negatieve' mediaberichten maar simpelweg met de Islam.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:58

paarden zijn niet onrein. Ze worden niet gegeten maar gebruikt als werkmiddel net als ezels

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:59

xKatleentjex schreef:
berpie schreef:
komt denk ik grotendeels omdat een Paard een onrein dier is voor moslims.

Waar heb je dat vandaan? Alle moslims die ik ken vinden paarden juist zo goed als Heilige dieren.

Verder zijn er hier minstens 2 moslima's, maar ik kan niet op de naam komen...

Nou meschien weet ik dat omdat ik zelf 2 kinderen heb die moslim zijn, ik heb een raltie met een moslim gehad en me zelf ook in het geloof verdiept anders zou ik dit niet zeggen ,eerst zeker weten en dan pas reageren.

Paarden zijn zeker onrein en mogen ook niet gegeten worden, telt niet alleen voor varkensvlees wat vele denken.
Dat sommige moslims het heilige dieren vinden dat is mooi maar dat is niet wat in het geloof uitgedragen word en als ze dan toch zo heilig zijn mogen ze er in die moslimlanden wel iets beter voor zorgen maar goed das weer een ander verhaal.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:59

Je bent inderdaad nog erg jong om al tot een geloof te bekeren wat je niet van huis uit hebt mee gekregen.
Leer het geloof eerst eens heel goed kennen voordat je beslist.
Het feit dat je vriend met een nederlands meisje verkering heeft betekent, in mijn ogen, dat ze bij hem thuis niet te streng zijn. Ga eens voor je zelf na of je echt moslima wil worden voor de rest van je leven of, zoals de vriendin van nouks. Respect voor het geloof maar blijf "nederlands" om het zo maar even te noemen.
Ik vind trouwens ook dat je je vriend nog niet lang genoeg kent om al zo'n grote beslissing te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:00

Coby schreef:
Ik begrijp je reactie. Maar zie en weet dat het moslimgeloof (en inderdaad ook andere geloven) 'vreemde' regels hebben op het gebied van vrouwenrecht. En laten we daar al tig jaren geleden in Nederland al afstand van hebben gedaan. Dat dacht ik althans.
Vandaar ook dat ik een meisje van 17 jaar, in de bloei van haar leven probeer te waarschuwen. En dat is best logisch toch. Dat heeft niets te maken met de 'negatieve' mediaberichten maar simpelweg met de Islam.

Ik begrijp je zorg en ik vind het ook terrecht dat de TS hiervoor wordt gewaarschuwd, maar dan nog: jij weet niet bijvoorbeeld uit wat voor gezin haar vriend komt. Je hebt natuurlijk ook hele vrije en moderne moslims Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:01

Het verschilt natuurlijk ook per gezin hoeveel je mag of niet hè. Zoals ik dit hoor vakt het bij jou vriend thui sbest mee, maar je hebt ook vaders waarvan hun dochter een hoofddoek móet dragen.