Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:55

Gisteren reden we met het werk langs een hertenkwekerij (kweken dus voor het vlees). Mijn collega: Wat zonde, die mooie beesten horen in het wild te lopen!

En ik was toch wel verwonderd en een beetje kwaad.

Die herten liepen in prachtige stukken land in groepjes, hebben er vast een prachtleven. Zo'n stukje vlees, daar heb ik geen probleem mee

Ik ken van dichtbij de varkenskwekerijen, kalverkwekerijen en kiekenkoten... Die men moeiteloos elke dag achteloos wegkauwt... die beesten hebben vaak een heel stresserend leventje achter de rug... Maar die zijn niet zielig hoor. Maar dat fiere mooie hert, blakend van gezondheid en vrolijkheid in zijn kudde op het land, daar moet wat aan gedaan worden!

Zucht...

Beseffen we eigenlijk nog wat een dier ondergaat voor ons maaltje?

LiNdA1986

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:58

Inderdaad!

Liever vlees van een dier dat een kort en vrij leven heeft gehad dan van een dier dat een lang en pijnlijk, dieronvriendelijk leven heeft gehad.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:58

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, die herten hebben nog een aangenaam leven gehad voor ze afgemaakt worden.
Maar moet je voorstellen hoe mensen zouden reageren als paarden gefokt zouden worden voor hun vlees. Dat zou nogal reacties uitlokken, ook al hebben die nog zo'n mooi leven gehad (voor zolang het duurt).
Het is maar wat je gewent bent. Koeien en varkens kennen we niet anders dan om op te eten, herten en paarden wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:59

Ik zou er minder problemen mee hebben dan die varkens die bij de geboorte zonder verdoving de tanden en de staart worden afgeknipt, omdat ze anders van de stress elkaar aanvreten...

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:01

Sinds dat ik Phoebe in Friends heb horen zeggen "I don't eat things with a face.", heb ik me daar zelf ook aan gehouden.
Ookal hebben dieren een goed leven op zo'n kwekerij, dan nog vind ik het idee van een vleeskwekerij walgelijk. Gelukkig gebeurd het ook op een goede manier want over het algemeen is de vlees-teelt-industrie verschrikkelijk, maar voor mij persoonlijk heb ik besloten helemaal geen vlees meer te eten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:04

Dat is mooi AnneB. Zelf probeer ik mijn vlees eten te beperken tot 2 a 3 keer per week, als iedereen dat zou doen zouden we de dieren imo al beter kunnen huisvesten.

Varkens zijn net zo'n intelligente dieren, even slim als een pientere hond, en die zien zo hard af op veel boerderijen. Heb het zelf gezien, niemand maakt me iets anders wijs.

Een maat van me (die erg graag een stukje vlees eet) zegt altijd dat iedereen ten minste 1 keer zijn eigen kostje zou moeten bijeen jagen en doden, gewoon om eens te beseffen wat je doet...

In België is vlees ook zo verpakt dat je nauwelijks nog ziet dat het ooit een dier was. In Italië vb. staan ze nog dichter bij het dier, daar ligt gewoon standaard een half varken in de toonbank.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:04

varkens hebben toch helemaal geen tanden bij de geboorte

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:06

Na een weekje of twee dan, heb er zat vaak bijgestaan.
Of castratie zonder verdoving, das ook nog steeds te populair helaas.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:08

Wat bedoel je daarmee MandyL? Die worden wel degelijk getrokken bij varkens Ja

Ik ben het helemaal met je eens poes Ja
Ben tegen de schandalige manier waarop er in Nederland met dieren voor consumptie wordt omgegaan (eigenlijk hoe er met elk dier in Nederland wordt omgegaan), maar er wordt wel bijna alles van het dier gebruikt. Daar ben ik dan alweer een stuk tevredener mee, er wordt heel weinig weggegooid volgens mij?
Herten en struisvogels en dieren die ook daadwerkelijk met (een stuk meer) respect worden behandeld vind ik prima. Maar waarom mag een hert niet worden opgegeten en een koe wel? Misschien is het omdat we het gewend zijn, maar ik eet liever een stuk vlees van een dier wat nog een leven heeft gehad dan een die al ten dode is opgeschreven op het moment van eitje meets sperma. Goed, dat is bij die herten ook wel het geval, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel Tong uitsteken

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:22

Zelf eet ik geen vlees, maar ik ken zat mensen die als er bv. iets op tv komt over de bio-industrie, dan zeggen Aahhh gadver daar kijk ik niet naar hoor! en dan wegzappen, maar vervolgens wel datzelfde vlees blijven eten, en er zelf aan meedoen.

Laatst was bij Keuringsdienst van Waarden op tv iets over chips met vleessmaak. GADVER dat was echt niet om aan te zien. Over hoe de resten van het vlees van bv. kippen van de botten af werd geschraapt en tot een soort roze drab in een grote ketel.
Dan vraag ik me af hoe iemand dat door z'n keel krijgt.
En ook die arme varkens op veetransporten.. en de legbatterij kippen. Echt onvoorstelbaar hoe er met dieren word omgegaan in Nederland.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:25

Ik geef grif toe dat ik mijn ogen sluit voor dierenleed/bioindustrie/.... Als ik dat niet doe ga ik er mentaal aan onderuit. Ik trek het me veel te veel aan, en na een eind functioneer ik maar half meer door schuldgevoel en zulke dingen. Wat overigens niet betekent dat ik geen moeite doe om op bepaalde vlakken wat dierenleed te verzachten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:27

Ik ben nu vega, maar wat ik eet qau vlees is bio/ scharrel.
en al helemaal geen vis, vindt maar eens een vis die een goed leven gehad heeft..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:29

Dat vind ik ook altijd zo raar, mensen die worden vegetarier omdat ze zo tegen de bioindustrie zijn, maar vis wordt gewoon gegeten Rolleyes
Ooit bij stil gestaan hoe die beesten worden gefokt en geslacht?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:32

Vriendin van mij heeft ook een hertenkwkerij, nou hoe die hertjes daar staan is echt prachtig hoor. Echt een héél groot stuk land. Die hebben gewoon een heel aangenaam leven gehad voordat ze geslacht worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:32

Ik eet zelf alleen maar biologisch vlees, met uitzondering van af en toe een broodje hamburger na een optreden(midden in de nacht achter een feesttent vind je nergens biologisch vlees helaas). Ze hebben zelf biologische pizza's en dat zijn ook de enige die ik eet.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:33

Wil de consument meer voor een stukje vlees betalen dat wordt dat extra geld echt wel aan dierwelzijn besteed,maar helaas wil de consument het goedkoopste.
Waarom zien varkens zoo hard af op een boerderij?
Voor de boer zijn dat hun verdiensten dus die gaan er goed mee om neem dat van mij maar aan. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen,helaas komen die alleen maar in het daglicht,en de goede bedrijven niet.
Trouwens beesten kweek je niet die fok je!!!!:( Jij kweekt toch ook geen veulen van je paard!
En van de stress elkaar aanvreten, je zegt het verkeerd, van de stress elkaars staartjes kunnen bijten, maar de boer zorgt voor zo min mogelijk stress in de stal,want door stress groeien ze niet zo hard. Maar helaas is een varken nog steeds niet zo pienter dat je er tegen kan zeggen doe eens rustig. Tegen een hond wel,en die luistert dan...
Degene die hier in dit topic posten zullen van wel een beetje verstand hebben ervan,maar er zullen er ook veel zijn die nog nooit op een boerderij geweest zijn en die echt niet weten hoe het er aan toe gaat. Zoooo jammer altijd die vooroordelen, als ze een keer een filmpje op wakkerdier.nl hebben gezien en gelijk als hardste gaan gillen. Maar daar worden alleen de slechte oude dingen getoont!:(

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:34

Ik vind het sowieso maar een akelig idee, goed of slecht leven. Ookal eet ik zelf graag vlees, ik denk er gewoon liever niet over na, waar het vandaan komt..

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:36

Nee idd, je moet er niet bij na gaan denken.
Zo kun je ook wel gaan denken bij de dingen die misschien door kindertjes in arme landen gemaakt woorden. Dat die zooveeel afzien en wij kopen het het 10x duurder,en degene die het maken krijgen amper n euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:37

Voor de mensen die graag willen dat de beestjes een goed leven hebben gehad is er een super product -> SCHARRELvlees.

Zolang de consument goedkoop goedkoper goedkoopst wil worden er consessies gedaan aan dieren welzijn. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Dus als alle mensen die roepen dierenwelzijn belangrijk te vinden en de bioindustrie verafschuwen (zo'n 99% van de mensen) nu eens niet zo krenterig zijn en de daad bij het woord voegen en scharrelvlees kopen scheelt dat al een hoop.

Waar we hier in Nederland wel rekening mee dienen te houden is dat pakweg 90% van het vlees wat we eten niet van hier is. Wij exporteren ons vlees en kopen vervolgens vanuit andere landen weer in.

Om even op de topic titel terug te komen vind ik persoonlijk de meeste vegetariërs hypocriet. Door melk te drinken en eieren, kaas , boter enz. te eten draag je bij aan het in stand houden van vlees eten.
- Een koe geeft niet zomaar melk, daarvoor worden kalfjes geboren. 50% stier dus die gaan voor vlees, 50% koe waarvan gemiddeld 10% nodig is voor vervanging van de veestapel en dus 40% voor vlees.
- Voor eieren heb je hennen nodig, ook hier bij geboorte van die hennen heb je 50% haan die voor diervoeder of slacht gaan. Zodra de hennen uitgelegd zijn gaan die ook de pot in.

Zo zijn er heel veel andere producten (zoals jouw leren zadel) deel van de productieketen die wij hebben met dieren. Vlees is slechts een heel klein deeltje hiervan. Veel vegetariërs zien het grotere geheel niet of willen dit niet zien.

Ik ben het met jullie eens dat het welzijn van deze dieren verbeterd zou moeten worden. Ik weet zeker dat elke boer bereid is dat te doen. Maar dat kost geld, omdat de productie duurder wordt. Zolang de consument uiteindelijk niet bereid is meer te betalen voor diervriendelijke dierlijke producten zal het beest de dupe zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:45

rebati schreef:
Maar helaas is een varken nog steeds niet zo pienter dat je er tegen kan zeggen doe eens rustig. Tegen een hond wel,en die luistert dan...

Weet je dat varkens op de vierde plaats staan van slimste dieren?
1. De mens 2. De mensapen 3. Donfijnen en op 4 staan de varkens.
Slimmer dan een hond dus.
Maar stel dat ze honden opsluiten in kleine hokjes en onverdoofd castreren en staarten knippen en tanden trekken.. Dan moest je eens wat horen.
Maar bij varkens is het wel oke?!?

Ik kan niet begrijpen hoe iemand zo'n mooi hert kan opeten.. Of zo'n prachtige kangaroe.. Zelfde geldt voor die lieve, witte, wollige konijntjes. Of een leuke kip.. of zo'n grappig, slim varken.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:49

MysticTinker schreef:
rebati schreef:
Maar helaas is een varken nog steeds niet zo pienter dat je er tegen kan zeggen doe eens rustig. Tegen een hond wel,en die luistert dan...

Weet je dat varkens op de vierde plaats staan van slimste dieren?
1. De mens 2. De mensapen 3. Donfijnen en op 4 staan de varkens.
Slimmer dan een hond dus.
Maar stel dat ze honden opsluiten in kleine hokjes en onverdoofd castreren en staarten knippen en tanden trekken.. Dan moest je eens wat horen.
Maar bij varkens is het wel oke?!?

Ik kan niet begrijpen hoe iemand zo'n mooi hert kan opeten.. Of zo'n prachtige kangaroe.. Zelfde geldt voor die lieve, witte, wollige konijntjes. Of een leuke kip.. of zo'n grappig, slim varken.

Jij hebt er duidelijk gèèn verstand van!! Staarten worden niet geknipt en Tanden worden niet getrokken! Slapen
Hoe kom je er trouwens bij dat staarten geknipt worden?!!!
Tandjes knippen gebeurdt hier in de regio trouwens ook zelden.
Verdooft en onderverdooft casteren. Men zou wel verdooft willen casteren maar daar zit een kostenplaatje aan vast. Zolang de consument niet meer wil betalen, dan maar onverdooft, of uitval door stinkvlees!
En een varken is slim,maar daarmee wil ik zeggen dat een varken dat niet gelijk begrijpt en een hond wel,als jeje stem maar opheft weten ze het.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:51

rebati schreef:
Wil de consument meer voor een stukje vlees betalen dat wordt dat extra geld echt wel aan dierwelzijn besteed,maar helaas wil de consument het goedkoopste.
Waarom zien varkens zoo hard af op een boerderij?
Voor de boer zijn dat hun verdiensten dus die gaan er goed mee om neem dat van mij maar aan. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen,helaas komen die alleen maar in het daglicht,en de goede bedrijven niet.
Trouwens beesten kweek je niet die fok je!!!!:( Jij kweekt toch ook geen veulen van je paard!
En van de stress elkaar aanvreten, je zegt het verkeerd, van de stress elkaars staartjes kunnen bijten, maar de boer zorgt voor zo min mogelijk stress in de stal,want door stress groeien ze niet zo hard. Maar helaas is een varken nog steeds niet zo pienter dat je er tegen kan zeggen doe eens rustig. Tegen een hond wel,en die luistert dan...
Degene die hier in dit topic posten zullen van wel een beetje verstand hebben ervan,maar er zullen er ook veel zijn die nog nooit op een boerderij geweest zijn en die echt niet weten hoe het er aan toe gaat. Zoooo jammer altijd die vooroordelen, als ze een keer een filmpje op wakkerdier.nl hebben gezien en gelijk als hardste gaan gillen. Maar daar worden alleen de slechte oude dingen getoont!:(

In België gebruiken we nog heel vaak kweken. Een varken fok je niet imo, je kweekt hem enkel om hem op te eten... Ik weet wel dat ze aan rasverbetering doen en zo maar toch.

Een varken is EVEN pienter als een hond, daarom raakt hij net zo hard in de stress van zijn donkere hok, waar hij met te veel in een kleine ruimte zit, waar hij mensen ziet die zijn tanden afknippen, hun staartje, hun ballen zonder verdoving.
Tuurlijk is de ene boer de andere niet, maar wat ik zelf gezien heb (en niet eens een dagje of zo) vond ik verre van fijn.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:51

ik geef dierhouderij, veel leerlingen zijn geschokt als ze horen en zien hoe bv varkens leven in de bio-industrie. Maarja, toch heel lekker dus ze eten het toch!
Dat vind ik dus ook hypocriet.
Ik kan niet tegen de varkens in de bio-industrie en dus eet ik geen varkens meer. Iemand die vaak varkens eet heeft naar mijn idee niet echt recht van spreken als het gaat om het welzijn. Je kunt kiezen voor biologisch en als je dat niet doet, help je mee aan het in stand houden van de bio-industrie.
Begrijp me niet verkeerd, zo zwart wit stel ik het in de klas niet, want ik vind mijn mening in de klas niet zo belangrijk, heb liever dat ze er zelf over nadenken en een eigen gefundeerde mening ontwikkelen. Wat deze dan ook mag zijn.

en rebati: staarten worden gecoupeerd door middel van een heel hete draad. niet geknipt, maar wel eraf gehaald. Tanden knippen gebeurt niet veel, maar tanden slijpen (ook heel pijnlijk) WEL, zelfs in de biologische veehouderij is dat geoorloofd. nog genoeg te doen dus.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:52

Miracle_ schreef:
Ik vind het sowieso maar een akelig idee, goed of slecht leven. Ookal eet ik zelf graag vlees, ik denk er gewoon liever niet over na, waar het vandaan komt..

precies dit bedoel ik: meid, denk er nou wel een keer goed over na, bedenk of je eraan mee wilt werken. De vleeseters zijn mijn insziens verantwoordelijk voor het welzijn van het dier dat je opeet.
maar ik begrijp best dat je het niet wilt weten, want je voelt gerust aan dat het echt niet tof is zoals het eraan toegaat. of niet dan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:53

rebati schreef:
Jij hebt er duidelijk gèèn verstand van!! Staarten worden niet geknipt en Tanden worden niet getrokken! Slapen
Hoe kom je er trouwens bij dat staarten geknipt worden?!!!
Tandjes knippen gebeurdt hier in de regio trouwens ook zelden.
Verdooft en onderverdooft casteren. Men zou wel verdooft willen casteren maar daar zit een kostenplaatje aan vast. Zolang de consument niet meer wil betalen, dan maar onverdooft, of uitval door stinkvlees!
En een varken is slim,maar daarmee wil ik zeggen dat een varken dat niet gelijk begrijpt en een hond wel,als jeje stem maar opheft weten ze het.

Waar ik tijdje meegedraaid heb, werden staarten geknipt en tandjes ook.
Uitval door stinkvlees kan voorkomen worden door jonger (maar dus kleiner) te slachten.

Onderzoek toont aan dat varkens even intelligent zijn als honden.