Ben jij een perfectionist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Ben jij een perfectionist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 11:06

Ik dus wel... en zo nu en dan baal ik daar flink van.
Alhoewel ik het een goed streven vind om alles zo goed mogelijk ( probeer ) te doen maakt het me vaak ook onwijs onzeker! No Cheer

Als ik een afspraak heb zit ik al een hele tijd van te voren startklaar... en dan zit ik op de bank te wachten en denk dan: Mens... had toch rustig aan gedaan Scheve mond
Alles hier moet op eenzelfde plek liggen, het liefst kaarsrecht alles op tafel en owéé als vriendlief iets verkeerd terug legt Nagelbijten / Gniffelen

IK ben altijd diegene die de vaatwasser wil doen, IK wil altijd de koelkast indelen, IK wil de provisiekast op orde hebben etc etc...

Nou neem ik het niet altijd letterlijk zo nauw... maar eens in de maand ( men weet het wel ) is het allemaal op zijn ergst Nagelbijten / Gniffelen

Zowel in huis als met afspraken maar ook voor Cynsart.nl wil ik het beste! Ben niet snel tevreden met resultaten en maak bijvoorbeeld niet altijd een tekening af omdat ie halverwege voor mijn gevoel al niet meer voldoet aan HET perfecte resultaat Verward

Dat alles kaarsrecht moet liggen vind ik nog niet zo'n ramp maar al dat geplan en al voor dag en dauw klaar zitten voor een afspraak vind ik wel vervelend omdat ik dan ook geen rust heb.

Wie heeft dit ook en hoe 'beheerst/bepaald' dit je leven?

Shaar

Re: Ben jij een perfectionist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:11

Ik ben ook een echte perfectionist, maar dan weer niet zo dat 'alles kaarsrecht op dezelfde plek moet liggen' zoals jij hebt. Ik ben meer richting mezelf en de dingen die ik doe onwijs perfectionistisch. En inderdaad, het maakt me heel vaak ontzettend onzeker en ik kan er van binnen half van doordraaien als iets wat ik gedaan heb niet goed is uitgepakt.
Mij is daarom ook wel eens gezegd dat ik veel te streng ben voor mezelf, en toen ik daar over na ben gaan denken kom ik eigenlijk ook wel tot die conclusie... Maar goed, je bent een perfectionist of je bent het niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Shaar op 29-08-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:11

Ik ben ook een perfectionist. Dingen voor school lever ik vaak te laat in omdat ik het nog niet goed genoeg vond. Tekeningen probeer ik ook altijd zo goed mogelijk te maken, zelfs mijn profiel op bokt verander ik heel vaak omdat het nog beter moet.
Mijn kamer is ook meestal heel netjes, alles heeft een vaste plaats op mijn bureau.

Maar daarnaast kan ik op de een of andere manier dit perfectionisme heel goed van me afzetten - ik weet niet hoe ik het doe, maar als ik mezelf betrap op het feit dat ik weer tot in den treure op iets zit te werken omdat het zogenaamd nog beter kan, gaat er een knop om en denk ik "wees tevreden met wat je hebt, zo is het al goed" en uit reacties van mensen (die dan bijv. heel erg blij zijn ermee) merk ik ook dat het allemaal helemaal niet beter hoefde omdat dat stukje alleen bij mijn opviel.
Dus in de loop van de tijd heb ik steeds beter geleerd het van me af te zetten, om nu eens genoegen te nemen met wat je hebt, om te leren van je "fouten" (die anderen dan vaak niet eens zien). Dus ik kan er nu heel goed mee leven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:14

*steekt hand op*
Ja, ben ook een perfectionist, met name op het gebied van school (HBO)... Heel moeilijk
want als ik bijvoorbeeld een verslag met een groep moet schrijven trek ik zoveel
mogelijk werk naar mij toe, wat eigenlijk een te grote belasting voor mij alleen is, maar
ik kan en durf het werk niet goed uit handen te geven uit angst dat het dan niet gaat
voldoen aan mijn criteria.

Ook ben ik idd als de dood om ergens te laat te komen en zaken als mijn profiel op bokt en
op hyves kan ik werkelijk uren mee bezig zijn voor ze aan mijn eisen voldoen.

Ik leg de lat voor mezelf heel erg hoog, maar verwacht dit ook van anderen, als anderen
dan niet voldoen aan mijn 'beeld' kan ik daar heel geirriteerd en teleurgesteld van raken.
Liever trek ik dan hun werk naar mij toe zodat het tenminste voldoet aan mijn eisen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 11:19

Ik durf ook niks uit handen te geven al moet ik vaak wel omdat ik lichamelijk niet alles kan...
De vaatwasser is vooral MIJN domein, die ruim ik in en niemand anders Vork

De was komt op de schouders van mijn partner... omdat ik niet kan strijken en de was niet op kan hangen ivm mijn schouder. Zolang ik er ook echt NIKS mee te maken heb is het prima... dan is het ook zijn pakkie an...

Mijn boktprofiel moet ook regelmatig overnieuw Ja Ik herken het Nagelbijten / Gniffelen
Binnenkort wil ik het weer anders want ik had toch het één en ander anders moeten doen Clown

Met mijn site kan ik ook uren klungelen voordat ie perfect is en zo ook met foto's bewerken *zucht*
Ik herken het ook als andere mensen 'het niet goed genoeg doen' in mijn ogen... dan doe ik het soms na hun nogmaals opnieuw Bloos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:35

Ik ben nu weer met mijn profiel bezig *zucht* terwijl ik het gister al veranderd had.

Ligt hier ook een stapel tekeningen weg te rotten omdat ik ze gewoon niet goed genoeg vind. Clown Soms kan ik mezelf niet inhouden.
Doe enorm mijn best om niet zo perfectionistisch te zijn, en tot mijn verbazing lukt dat de laatste tijd. Komt waarschijnlijk ook omdat ik van mezelf gewoon af en toe flink arrogant mag zijn en zeggen "dit is nu goed". Werkt wel. Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:39

ik wou dat ik wat meer perfectionistisch was ROFL
ik ben echt verschrikkelijk slordig met alles dat ik er gewoon zelf gek van word Nagelbijten / Gniffelen ik ben enorm chaotisch in mijn hoofd en kàn werkelijk niets op orde houden, kom vaak te laat enzo Bloos

ik let hier nu het laatste jaar echt heel erg op en laat anderen er ook mee op letten maar het haalt gewoon niets uit Bloos ik ben gewoon zo die chaos in mijn hoofd zeg maar kan ik ook niets aan doen (komt doordat ik zoveel te vroeg ben geboren Clown Nagelbijten / Gniffelen)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:16

Op een bepaalde manier ben ik wel perfectionistisch: qua afwasmachine, was ophangen e.d., dingen neerzetten (en het dan ook zien als het een millimeter verschoven is). Maar op school had ik dat eigenlijk niet zo erg, wilde het natuurlijk wel goed doen. Maar omdat ik een groepswerker ben (dat weet ik nu, we hebben dit jaar teambuilding gehad van het werk), kan ik wel goed in een groep werken en dingen aan anderen overlaten. Dat scheelt een hoop als ik lees hoe moeilijk anderen het zichzelf maken.
Gelukkig ben ik tegenwoordig niet zo erg meer als vroeger, kan wat beter tegen rommel en hoef niet iedere dag van mezelf te stofzuigen. Dat moet ook wel, aangezien mijn man allesbehalve keurig is. Hij heeft een stapje mijn kant uitgedaan en ik richting hem.
Dus misschien slijt het wel een beetje in de loop der tijd Pling en kun je wat meer de boel de boel laten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:18

In een groep werken kan ik dan weer wel, maar ik kies dan vaak voor de dingen zoals vormgeving die ik erg belangrijk (en leuk) vind (en die er dan van mij ook goed uit moeten zien).
Haha Leentje_, dat lijkt mij ook niks inderdaad. Je kan maar beter iets er tussenin hebben denk ik dan maar. Lachen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:23

hier nog 1 maar ben een perfectionist tijdens wedstrijden bij mij moet me wedstrijd zo verlopen dat alles gladjes verloopt.. me paard moet lopen zoals ik dat wil..
en meestal eindigt dat dus in een vervelend paard en een ruiter die zichzelf kwaad zit t make..
hahahaha mar goed voor de rest ben k af en toe gewoon een heet hoofd in perfectionisme in sommige dingen en dat is echt heeeel vervelend

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:32

Op sommige gebieden wel ja.
Mijn kleding moet altijd goed zijn, geen enkele vlek, en bij elkaar passend. En dat geld ook voor de outfit van mijn paard.
Als iets fout loopt, móet ik het overdoen, of ik kan er echt nachtenlang wakker om liggen.
Met Farouche sprong ik veel, en het parcours moest precies zo gaan als ik het in gedachten had.
En ook mijn klerenkast/zadelkast etc. moeten perfect opgeruimd en overzichtelijk zijn. Ik kan echt uren bezig zijn met opruimen, en dat vind ik nog leuk ook.

Maar sinds een korte tijd let ik er niet zoveel meer op. Ik doe nu lekker alles wanneer het mij uitkomt, en zoals ik het leuk vind.
Niet meer zo perfectionistisch met op tijd komen en dat soort dingen. Lachen
Van perfectionistisch zijn, kan je ontzettend moe worden. Daarom heb ik mezelf maar gedwongen dat de dingen goed zijn zoals ze lopen, en niet zoals ik het wil. Lachen

In een groep werken heb ik trouwens nooit gekunt. Huilen van het lachen Tenzij iedereen naar me luisterde, dan ging het wel. Nagelbijten / Gniffelen
Nu gaat dat wel beter, maar toch is het nooit goed genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:38

Jep hier nog 1! Ik kan niet werken als m'n kamer een zooitje is, alles moet bij elkaar passen, alles moet netjes op volgorde staan en vooral recht, ben ook niet snel blij met iets wat ik gemaakt heb, wil eerst alles afhebben wat moet voor ik iets leuks ga doen.. Achja, zo ben ik gewoon. Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:39

Ja, ik ben op bepaalde fronten vreselijk perfectionistisch Ja
Vooral wat studie en werk/stage betreft sta ik het mezelf maar nauwelijks toe fouten te maken en eis ik het hoogst haalbare van mezelf. Dit is lang niet altijd makkelijk, omdat ik in mijn studie veel samen moet werken (leerkracht basisonderwijs). Hierdoor leg ik de lat niet alleen voor mezelf hoog, maar automatisch ook voor anderen Ja Dit heeft in het verleden al tot gevolg gehad dat ik onbewust al het werk naar me toe haalde en anderen het wel makkelijk vonden dat ik zoveel moeite erin stak Knipoog

Bij groepsprocessen heb ik dus echt moeten leren om werk uit handen te geven en genoegen te nemen met, voor mijn gevoel, minder. In individueel werk steek ik nog altijd veel tijd en moeite en dat gaat de deur ook niet uit voordat het in mijn ogen perfect is Ja Lastig hoor soms, zo streng zijn voor jezelf, want terwijl iedereen in juli al z'n essays en opdrachten al ingeleverd had, heb ik de helft tot augustus laten liggen 'om er de tijd voor te nemen' Clown Maargoed, het geeft altijd wel weer een voldaan gevoel als het helemaal naar m'n zin is Ja

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:55

Ik meld me! Haha!

Ik ben een echte perfectionist. In huis ben ik over het algemeen heel ordelijk, alles moet netjes op zijn plek liggen bijvoorbeeld. Bepaalde huishoudelijke taken doe ik altijd zelf, met andere helpt mijn vriend mee. Maar als hij afstoft loop ik standaard een rondje na omdat alles anders staat. Bloos

Ook op school merk ik het. Trek het liefst al het werk naar mezelf toe. Wat weer veroorzaakt dat het soms te veel is. Ook word ik er heel onzeker van. Met name mijn schoolwerk is voor mij nooit goed genoeg, en dat is nog wel eens lastig. Zelfs als ik goede cijfers haal heb ik nog de neiging om de iets mindere punten sterk te benadrukken (overigens gaat de studie prima hoor Knipoog).

Grappig dat ik lees dat veel mensen per se op tijd willen komen en dus vroeg klaar zitten. Ik heb soms juist het tegenovergestelde. Ik kan al ruim van tevoren bezig zijn om alles in orde te hebben voordat ik weg moet. Maar daar ben ik dan weer zo druk mee dat ik daardoor op het laatst moet haasten. Knipoog

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:03

hier nog eentje....
Alleen ben ik mezelf tegen gekomen en zit ik nu overspannen thuis op 23 jarige leeftijd... Ik heb besloten dat dit niet langer zo kan...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:15

__Marloes__ schreef:
Ik meld me! Haha!

Ik ben een echte perfectionist. In huis ben ik over het algemeen heel ordelijk, alles moet netjes op zijn plek liggen bijvoorbeeld. Bepaalde huishoudelijke taken doe ik altijd zelf, met andere helpt mijn vriend mee. Maar als hij afstoft loop ik standaard een rondje na omdat alles anders staat. Bloos

Ook op school merk ik het. Trek het liefst al het werk naar mezelf toe. Wat weer veroorzaakt dat het soms te veel is. Ook word ik er heel onzeker van. Met name mijn schoolwerk is voor mij nooit goed genoeg, en dat is nog wel eens lastig. Zelfs als ik goede cijfers haal heb ik nog de neiging om de iets mindere punten sterk te benadrukken (overigens gaat de studie prima hoor Knipoog).

Grappig dat ik lees dat veel mensen per se op tijd willen komen en dus vroeg klaar zitten. Ik heb soms juist het tegenovergestelde. Ik kan al ruim van tevoren bezig zijn om alles in orde te hebben voordat ik weg moet. Maar daar ben ik dan weer zo druk mee dat ik daardoor op het laatst moet haasten. Knipoog

Heb ik nu dus ook. Ga vanavond bij een vriendin logeren omdat we morgenvroeg vertrekken naar de fjordenkeuring en vanaf woensdag ben ik al bezig in mijn hoofd met wat ik mee moet nemen Bloos
En vandaag heb ik geen enkele minuut rust omdat ik in moet pakken terwijl ik zowat alles wat ik moet pakken nog nodig heb, dus niet kán pakken en zo dus geen rust heb Slapen
En dat ik daarbij mijn partner 1,5 dag alleen laat, waarbij ik bang ben dat de katten ontsnappen, dat ie vergeet het gas uit te doen, dat ie de deuren openlaat etc... Lips are sealed

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:17

Jolanda_ schreef:
hier nog eentje....
Alleen ben ik mezelf tegen gekomen en zit ik nu overspannen thuis op 23 jarige leeftijd... Ik heb besloten dat dit niet langer zo kan...

oei.... en dat is dus waar ik ook erg bang voor ben.
Lichamelijk kan ik niet veel meer werken maar ik weet ook zeker dat het psychisch allemaal te veel voor me is. Als het op het werk een beetje druk is dan loop ik me de benen onder mijn lijf vandaan terwijl andere collega's wel gewoon rustig hun werk doen Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan overigens ook helemaal van mijn plaat gaan als er onverwachts een afspraak wordt afgezegd of er juist met spoed iets tussendoor komt.... oei ... oei... oei... dan heb ik echt een paar uur/dagen nodig om rustig te worden Nagelbijten / Gniffelen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:21

Maethoriel schreef:
Bij groepsprocessen heb ik dus echt moeten leren om werk uit handen te geven en genoegen te nemen met, voor mijn gevoel, minder. In individueel werk steek ik nog altijd veel tijd en moeite en dat gaat de deur ook niet uit voordat het in mijn ogen perfect is Ja Lastig hoor soms, zo streng zijn voor jezelf, want terwijl iedereen in juli al z'n essays en opdrachten al ingeleverd had, heb ik de helft tot augustus laten liggen 'om er de tijd voor te nemen' Clown Maargoed, het geeft altijd wel weer een voldaan gevoel als het helemaal naar m'n zin is Ja

In dat laatste kan ik me helemaal vinden. Ja

Oei dat lijkt me lastig zeg Jolanda_. Ach gut Zo erg heb ik het niet, lijkt me vreselijk. Ik ben blij dat ik het nog van me af kan zetten, zoals daNiielle_ al zegt.

Hebben jullie trouwens ook dat als je bijv. op vakantie gaat, al een paar dagen van te voren een lijstje maakt met wat je allemaal wilt meenemen? Clown

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:35

Er staat standaard een 'vakantielijst' in mijn computer! Clown

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:40

Wat herken ik toch veel!
Het huis moet perfect zijn, het werk moet allemaal af en klaar zijn en alles moet van te voren natuurlijk al goed gepland zijn.
Heel vervelend als afspraken wijzigen, vooral als er ineens een tussendoor komt (als er een afgezegd wordt, heb ik altijd nog wel iets anders te doen).
En inderdaad, hetzelfde van andere mensen verwachten, ik kan me er zo aan irriteren als iemand zijn planning niet in orde heeft.
Met paardrijden heb ik het gelukkig niet zo heel erg, ik heb wel geleerd dat op het paard niet altijd alles in een keer goed hoeft te zijn.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:42

__Marloes__ schreef:
Er staat standaard een 'vakantielijst' in mijn computer! Clown

Die heb ik ook.
En in het oude dressuurproevenboekje stond een lijstje achterin (bij notities) van dingen en kleding die ik niet moest vergeten, anderen hebben daar altijd smakelijk om gelachen Bloos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:43

Ik heb trouwens totaal niet dat ik mijn afspraken al tijden van te voren moet weten. Ik kan ook heel erg impulsieve dingen doen.
Maar ik houd gewoon niet zo van abrupte veranderingen, ik wil wel alles in orde hebben. En alles netjes inderdaad.

Ik heb dat lijstje niet in de computer staan, maar wel op papier. Vork

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:01

Oei, ik kan inderdaad ook echt gefrustreerd raken als planningen op het laatste moment moeten veranderen Knipoog Ik merk ook aan anderen om mij heen dat zij dat dan weer vervelend vinden, die snappen niet waar ik me dan druk om maak Knipoog Maar afzeggen op het laatste moment of een wijziging van plannen op het laatste moment kan ik niet zo goed mee overweg Vork

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:09

Fiffill schreef:
Oei dat lijkt me lastig zeg Jolanda_. Ach gut Zo erg heb ik het niet, lijkt me vreselijk. Ik ben blij dat ik het nog van me af kan zetten, zoals daNiielle_ al zegt.

Ik kon het ook altijd nog van me af zetten. Maar heb in 3 maand tijd zoveel moeten doen en zoveel hooi op mijn vork genomen dat ik letterlijk inelkaar gezakt ben en me ziek gemeld heb...
Tuurlijk spelen er nog een aantal andere dingen mee maar mijn perfectionisme is toch wel een van de grootste struikelblokken...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:10

Shaar schreef:
Ik ben ook een echte perfectionist, maar dan weer niet zo dat 'alles kaarsrecht op dezelfde plek moet liggen' zoals jij hebt. Ik ben meer richting mezelf en de dingen die ik doe onwijs perfectionistisch. En inderdaad, het maakt me heel vaak ontzettend onzeker en ik kan er van binnen half van doordraaien als iets wat ik gedaan heb niet goed is uitgepakt.
Mij is daarom ook wel eens gezegd dat ik veel te streng ben voor mezelf, en toen ik daar over na ben gaan denken kom ik eigenlijk ook wel tot die conclusie... Maar goed, je bent een perfectionist of je bent het niet Knipoog

Ik kan me helemaal in je verhaal vinden Shaar. Heb hetzelfde. Lachen