'Nederlandse taal en cultuur' in Groningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

'Nederlandse taal en cultuur' in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:19

Ik heb mij op de valreep ingeschreven voor deze studie en ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die ook Nederlandse taal en cultuur studeren in Groningen. Lachen

Dus? Iemand? Haha!

Anoniem

Re: 'Nederlandse taal en cultuur' in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:36

Vriendinnetje van mij heeft het eerst daar gestudeerd en is toen naar de UvA gegaan om deze studie af te maken. Ik doe deze studie ook op de UvA (moet alleen mijn scriptie nog), maar het programma is wel een beetje anders in de verschillende steden. Ik heb gehoord dat Pragmatiek in Groningen erg pittig is, een echt vak waar veel mensen moeite mee hebben.

Zelf kan ik je zeggen dat het een leuke studie is, vrij breed (in tegenstelling tot wat de meeste mensen ervan denken). Leuk als je geïnteresseerd bent in
- literatuur (zowel interpretatie van literatuur, zoals de dubbelzinnigheden in het werk van Hermans e.a.), literatuurgeschiedenis (ik heb geschiedenis gehad van 1100 tot en met nu, eerder had geen zin omdat er toen nog weinig geschreven werd... Vond het wel erg saai).
- taalkunde/taalwetenschappen. Dus: het ontstaan van de taal, het veranderen van taal. Hoe is het Nederlands ontstaan, waarom lijkt onze taal zo op het Duits, welke invloeden hebben we overgehouden aan de tijd dat ons land bezet werd door de Kelten of de Romeinen, waarom zijn er zoveel verschillende dialecten? Dit is superinteressant, hier leer je echt veel van. Alleen jammer dat je er 'later' vrij weinig mee kan.
- Taalbeheersing (argumentatietheorieën, retorica). De leer van het overtuigen, debatteren, schrijven, spreken, etc. Dit is mijn persoonlijke afstudeerrichting, omdat dit meer richting de communicatie trekt en dus algemener is dan de andere 2 richtingen.

Zo, even samengevat Knipoog

Veel plezier met je opleiding!