Samenwonen, kosten, tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Samenwonen, kosten, tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:43

De titel zegt het al een beetje, mijn vriend en ik willen gaan samenwonen, maar we hebben allebei eigenlijk geen idee van het kostenplaatje. We weten natuurlijk wel wat we iedere maand kwijt zijn aan verzekeringen, benzinekosten, zijn auto, mijn paard en dat soort dingen. Maar bijvoorbeeld vaste kosten van gas en licht en dat soort dingen weten we niet.

Verder wil ik jullie vragen of jullie nog goede ideeen of tips hebben voor ons. Ik ga op dit moment nog naar school, en mijn vriend is op zoek naar een vaste baan. Hij doet nu seizoenswerk en heeft dus wel een inkomen nu.

Alvast bedankt. Haha!

Kenay

Re: Samenwonen, kosten, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:46

Ik zou persoonlijk eerst wachten tot je vriend die vaste baan heeft. Dan sta je denk ik een stuk stabieler finacieel en weet je meer waar je aan toe bent.

Voor de rest kan ik je niet helpen woon nog thuis;)

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:00

Dat is ook absoluut de bedoeling hoor.. Knipoog Dat willen we zelf ook graag, hij is opzoek, maar heeft nog niks gevonden. Het is ook absoluut een must dat hij eerst een vaste baan heeft, anders zitten we binnen de kortste keren zonder geld. En dát is nou net niet de bedoeling.. Knipoog

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:35

Leuk zeg samen gaan wonen! Ik mag ook over een jaar. Maar vroeg me af of je al wat kleine uitzet bij elkaar hebt? Ik ben nu al aan het sparen zodat ik niet alles in een keer hoef te kopen. Verder echt goed kijken waar je je producten afneemt want het kan hier en daar veel verschillen. Plus goede service vanuit een bedrijf vind ik altijd fijn. Dus vraag ook eens aan mensen die je kent waar hun bij aangesloten zijn en hoe het bevalt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:59

energiekosten zijn ook erg woningafhankelijk.
in een flat liggen die lager dan in een oude boerderij bv.
en denk ook eraan dat je bv in een appartementencomplex aangesloten moet zijn bij een soort bewonersvereniging (term ontschiet me even Lachen ) dat is ook een extra vaste last.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:05

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:11

ik zag in je profiel dat je pas 17 bent; dat is wel errug jong om te gaan samenwonen hoor!!
ik weet niet hoe lang je al samen met je vriend bent maar ik zou eerst nog een paar jaar thuis blijven wonen, je school afmaken en als jullie beide een vaste baan hebben dan pas gaan samenwonen

ikzelf was 21 toen ik voor de eerste keer ging samenwonen(en zelfs dat is al jong hoor!! Haha! ) en had toen al paar jaar een relatie; echter ging het tijdens het samenwonen compleet mis en na 1 jaar woonde ik dus weer alleen
inmiddels woon ik nu al weer 2,5 jaar samen met mijn huidige vriend en dat gaat super
maar ja ,ik ben ook ruim 10 jaar ouder

niet vervelend bedoeld; ik kan je hier wel alle gemiddelde kosten geven maar je bent te jong, zit nog op school en van alleen het salaris van je vriendje kun je het niet betalen

mijn vriend en ik hebben beiden al jaren een goede fulltime baan en toch moeten we goed opletten hoor!! op jezelf wonen is echt heel duur om n og maar niet te spreken over de uitzet e.d.

ook raad ik je aan als je over een paar jaar oud genoeg bent eerst een tijdje alleen te wonen en dan pas samen te wonen; dat heb ik destijds ook gedaan en zo leer je veel meer mbt huishouden e.d.
in die paar jaar tijd kun je dan sparen voor de uitzet want ik denk datv je geen benul hebt van de werkelijke kosten

ik was toen ik op mezelf ging wonen ruim 10.000 euro kwijt aan de uitzet en heel veel spullen had ik al maar er moest nog wel; koelkast, wasmachine, magnetron, gasfornuis, bank, slaapkamer enz gekocht worden
een aantal meubels )tv kast, kast, eettafel) had ik toen 2e hands gekregen en verder kan ik de gewone uitzet al bij elkaar(pannen, glazen, handdoeken, beddengoed enz enz enz)

echt waar er komt heel veel bij kijken en veel geld
dus mijn advies; geniet eerst nog eens een paar jaar van je jeugd en maak je school af en zoek beide een goede vaste baan en hebben jullie tegen die tijd nog steeds een relatie ga dan pas samenwonen
Knipoog

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:13

Leuk dat je gaat samenwonen! Maar heb je er nooit over nagedacht om eerst op jullie zelf te gaan wonen en dan samen? Wil je niet van gedachten proberen te veranderen, maar ikzelf ben ook vanuit mijn ouders huis bij mijn vriend gaan wonen (was toen niet 17, maar 21). En op het moment ben ik bezig met mijn eigen huisje. We hebben nog steeds een goede relatie, maar ik mis het zo dat ik nooit op mezelf heb gewoond! Alles zelf bepalen, alle spulletjes van mezelf en elkaar af en toe een dagje niet zien Knipoog Ik heb geen spijt van het jaar dat we hebben samen gewoond, maar achteraf heb ik een 'klas overgeslagen'. En ik ben heel blij dat ik het toch nog mee ga maken.
Maar ik denk dat je er wel heel goed over nagedacht hebt, dus ik wens jullie heel veel geluk en veel plezier met spulletjes uitzoeken!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:13

Wiesje schreef:
energiekosten zijn ook erg woningafhankelijk.
in een flat liggen die lager dan in een oude boerderij bv.
en denk ook eraan dat je bv in een appartementencomplex aangesloten moet zijn bij een soort bewonersvereniging (term ontschiet me even Lachen ) dat is ook een extra vaste last.

dat heet een vereniging van eigenaren Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:02

En vergeet de servicekosten niet in een appartementencomplex, die kunnen ook flink oplopen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:08

Storm76 schreef:
En vergeet de servicekosten niet in een appartementencomplex, die kunnen ook flink oplopen!

jep, ik praat uit ervaring; wij hebben een koopappartement (nieuwbouw) en wij betalen maar 100 euro per maand maar ik ken ook mensen die ruim 200 euro betalen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:18

tamaramt schreef:
niet vervelend bedoeld; ik kan je hier wel alle gemiddelde kosten geven maar je bent te jong, zit nog op school en van alleen het salaris van je vriendje kun je het niet betalen

mijn vriend en ik hebben beiden al jaren een goede fulltime baan en toch moeten we goed opletten hoor!! op jezelf wonen is echt heel duur om n og maar niet te spreken over de uitzet e.d.

Ik ben het er mee eens dat ze nog erg jong is, maar als het goed zit, waarom niet. En het is niet zo dat je nooit meer uit elkaar kan wanneer het toch niet blijkt te werken.
Dat het niet kan zolang zij nog op school zit is een beetje onzinnig. Ik studeer ook nog en we hebben een koopwoning en ik hou er ook nog een paard op na van mijn bijbaantje. Het is natuurlijk wel opletten, maar we zijn dit jaar zelfs op vakantie geweest naar bulgarije! Het hangt er ook maar net vanaf wat voor levensstandaard je er op na wilt houden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:22

Leuk hoor samenwonen!!

Ik woon nu sinds 2 maanden samen. En bij ons is de situatie hetzelfde als bij jullie: mijn vriend heeft een (vaste) baan en ik studeer nog 2 jaar.
Voordat we samen zijn gaan wonen, hebben we een begroting gemaakt van de verwachte kosten per maand. Deze begroting kan ik je evt. via jouw e-mail sturen?
Alle kosten in totaal kwamen neer op 1000 euro per maand, inclusief de huur en energiekosten (samen 535,- per maand).
Dit bedrag delen we door 2 en allebei storten we de helft van het bedrag op onze gezamenlijke rekening.
Ik kan natuurlijk niet zelf 500 euro per maand ophoesten, omdat ik nog studeer, dus mijn studiefinanciering gaat hier naartoe (255 per maand) en de rest (245 per maand) betalen mijn ouders voor me.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:27

Wij wonen in een oude boerderij van mijn opa.

Huur is natuurlijk afhankelijk van het huis en de rest ook.

Ff voor het plaatje, wij zijn in onze situatie het volgende kwijt ong:
150 pm voor gas/licht
20 pm voor water
34 pm voor gemeente heffingen
verder nog waterschapsrechten, rioolheffing enz. Maar als je een appartement hebt zit dat volgens mij bij de service kosten in. Weet dus niet of jullie willen huren of kopen en wat je in gedachten hebt. Misschien maakt dat het makkelijker om een schatting te maken.

Door onze lage huur zijn wij dus 'maar' 400 euro pm kwijt aan het huis.

Succes met samenwonen als het zover is.

Je moet natuurlijk niet de kosten voor boodschappen/ benzine/ kleding/ uitgaan enz vergeten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:27

Oh ja, via de bank kan je je ook prima laten voorlichten, zij kunnen goed zien wat je ong. gaat betalen ook al is het huur.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:31

dovish schreef:
Dat het niet kan zolang zij nog op school zit is een beetje onzinnig. Ik studeer ook nog en we hebben een koopwoning en ik hou er ook nog een paard op na van mijn bijbaantje. Het is natuurlijk wel opletten, maar we zijn dit jaar zelfs op vakantie geweest naar bulgarije! Het hangt er ook maar net vanaf wat voor levensstandaard je er op na wilt houden.

Vind ik inderdaad ook wat onzinnig. Ik ben wel wat ouder dan 17 jaar en mijn vriend heeft een vaste (fulltime) baan, ik studeer en heb geen bijbaantje, maar we gaan wel een huisje kopen. 10.000 euro voor uitzet vind ik ook vrij veel. Gewoon goed je ogen open houden naar familie die hun wasmachine, tv, dvd speler, computer en dergelijke weg doet, die het eigelijk nog best doet. Dat scheelt al heel wat. Meestal hebben familie en vrienden ook nog wel wat aan meubilair dat je voor veel minder dan in de winkel kan kopen. Voor de rest ook geen meubilair gaan kopen bij een dure woonwinkel, maar bijvoorbeeld bij de Ikea. Maar dan moet je de Ikea wel leuk vinden natuurlijk. Mijn vriend en ik komen bij de Ikea en de machines die we nog niet hebben (we hebben een hoop van familie over kunnen kopen), waarschijnlijk uit op een bedrag van 5.000 euro.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:32

Mijn grootste tip is: zorg ervoor dat je een samenlevingscontract hebt! Ook al lijkt het nu allemaal zo mooi en willen jullie voor altijd bij elkaar blijven. Je weet het maar nooit. Als je dan uit elkaar gaat, kun je in ieder geval de boel netjes en makkelijk verdelen. Ook kun je dan aangeven welke spullen jouw eigen bezit zijn en welke gezamenlijk.
Verder veel plezier!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:33

Ik was 20 toen ik ging samenwonen met huidig vriendlief. En in dat moment studeerde ik ook nog fulltime, en dus betaalde vriendlief het meeste (hij heeft een vaste baan), en ik betaalde wel deels wat mee aan de kosten maar had ook toenertijd 2 paarden om te onderhouden (waarvan mijn lieve mamsie voor een paard de kosten op haar nam), en ik moest toenertijd nog maar anderhalf jaar studeren en daarna heb ik een mooie uitdaging gekregen binnen een woningstichting waar ik nog steeds met veel plezier werk (zelfde bedrijf als waar vriendlief zit).

En toen voor ons het moment aan kwam om te gaan samenwonen hebben we voor ons uitzet echt nog lang geen 10.000,- uitgegeven hoor. Maar wij kwamen maar op totaal bedrag voor ons uitzet 2500.00,- en nee daar hebben we geen flut uitzet voor, maar echt puur onze smaken en echt mooi/goed spul voor.

En nu nu we beiden een uitstekende cao verdiensten hebben komen nog de allerduurste spullen nog niet er aan te pas wij sparen liever dan dat we ons geld uitgeven. Eens in de zovele tijd gaan we wel eens luxe uit eten (de bagger restauranties vinden we maar niks).

We hebben pas nieuw huis gekocht (bj;1993) hoekwoning met riante tuin van 98m2 Haha! .

En houden we nu ook degelijk meubels over dus TS als jij en je vriend al op zoek bent naar een goed uitzienbare en uitwasbare bankstel 3+2zits kleur licht geel ? Dan hoor ik het graag, voor een redelijk prijsje mag je hem dan komen halen. En nog wel meer spullen, ivm we in ons nieuwe huis voor compleet nieuwe spullen gaan.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:39

10.000????
Whohh dat is echt heel veel. Wij hebben misschien 1500 euro in totaal besteedt? En dan hebben we echt wel een mooi, modern appartementje, al zeg ik het zelf:
Afbeelding

We hebben spullen van familie gekregen, oude spullen geverfd etc.
Het enige wat wij nieuw hebben gekocht is: eettafel (150 euro), keukengerei (450 euro), laminaatvloer (400 euro), poef (30 euro), kleine dingen als lampen, spiegels etc. (250 euro)

Wasmachine, banken, tafeltjes etc. hebben we allemaal gekregen en opgeknapt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:53

Emytje schreef:
dovish schreef:

Vind ik inderdaad ook wat onzinnig. Ik ben wel wat ouder dan 17 jaar en mijn vriend heeft een vaste (fulltime) baan, ik studeer en heb geen bijbaantje, maar we gaan wel een huisje kopen. 10.000 euro voor uitzet vind ik ook vrij veel. Gewoon goed je ogen open houden naar familie die hun wasmachine, tv, dvd speler, computer en dergelijke weg doet, die het eigelijk nog best doet. Dat scheelt al heel wat. Meestal hebben familie en vrienden ook nog wel wat aan meubilair dat je voor veel minder dan in de winkel kan kopen. Voor de rest ook geen meubilair gaan kopen bij een dure woonwinkel, maar bijvoorbeeld bij de Ikea. Maar dan moet je de Ikea wel leuk vinden natuurlijk. Mijn vriend en ik komen bij de Ikea en de machines die we nog niet hebben (we hebben een hoop van familie over kunnen kopen), waarschijnlijk uit op een bedrag van 5.000 euro.

is echt niet veel hoor;
ik heb eerst alleen gewoond en dus zelf mijn spullen moeten kopen en heb idd veel bij ikea e.d. gekocht en de wasmachine en koelkast e.d. in de opruiming
maar 10.000 euro zit je zo aan ; voor 5000 euro kun je echt niet een gehele uitzet kopen
en geloof me; ik praat uit ervaring; heb paar jaar alleen gewoond en woon nu voor de 2e keer samen

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 09:59

Allemaal heel erg bedankt voor de informatie, hier heb ik echt wat aan! Haha!

Enne, ik ben inmiddels 18. Mijn profiel klopt niet meer. Knipoog Mijn vriend is 24.

We willen een klein flatje gaan huren, met 1 slaapkamer, en de huur ligt rond de 300 euro. En ik geloof dat het incl water is. Weet ik niet zeker..

En voor de rest, sparen zijn we hard mee bezig.. Gaat helemaal goedkomen.. Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:02

Ilona__ schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor de informatie, hier heb ik echt wat aan! Haha!

Enne, ik ben inmiddels 18. Mijn profiel klopt niet meer. Knipoog Mijn vriend is 24.

We willen een klein flatje gaan huren, met 1 slaapkamer, en de huur ligt rond de 300 euro. En ik geloof dat het incl water is. Weet ik niet zeker..

En voor de rest, sparen zijn we hard mee bezig.. Gaat helemaal goedkomen.. Knipoog

300 euro voor een huurflat?? waar is dat dan en in welke wijk want dat is wel heel erg weinig. de meeste prijzen gaan toch echt vanaf de 500 euro

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:35

Haha, het is niet in een stad ofzo hoor.. Knipoog Helemaal in het noorden zo'n beetje tegen de zee aan, in een klein dorp. Ik woon hier al bijna 8 jaar... Knipoog

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:40

vriendin van mij is door omstandigheden moeten gaan samenwonen.
Zij zit nog op school, hij heeft een vaste baan..

kan je vertellen dat het onzettend zwaar voor hun is geweest.
En dat grote extra uitgaven zoals een paard, auto (als hobby) niet in zitten.

Ze komen nu vrij goed rond voor die dingen die ze nodig hebben, maar veel opstap gaan,zomaar even winkelen oid zit er niet in.

Bedenk je goed, als ik jou was zou ik nog even wachten totdat je beide een vaste baan hebt...dan ben je financieel veel zekerder en is het ook veel leuker om samen te wonen, dan elk dubbeltje 3 keer te moeten omdraaien...

Nederland=duur en het word alleen maar duurder...

mijn tip: blijf lekker thuis wonen en geniet zovan elkaar Lachen tijd genoeg toch Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:00

Uiteindelijk kost het altijd meer dan je zelf denkt of begroot naar realiteit trouwens. Knipoog

Maak voor jezelf een lijstje van je huidige vaste lasten (en laat je vriend dit dan ook doen). En een tweede lijstje waarin je begint met alle bijkomende kosten als jullie gaan samenwonen bij naam te noemen.

Dan vervolgens kun je eens rondkijken wat voor bedragen bij de dingen op je tweede lijstje hoort (alvast even op websites van aanbieders in je buurt kijken bv.)

Bedenk goed dat er naast kosten voor het huis, gas water en licht ook nog veel meer andere dingen komen. Verzekeringen en vergeet ook niet kleine dingen als kosten voor de kapper en evt. eigen risico verzekeringen en onderhoudskosten van bepaalde dingen.

Onderaan de streep op je lijstjes heb je dan je uitgaven staan (zet hier een percentage voor onvoorziene kosten bovenop). En dan de inkomsten ernaast zetten en je ziet wat je overhoudt om te sparen of voor evt. luxe.

En vergeet niet dat vooral de eerste maanden geld vreten. Behangetje hier, verfje daar, nieuw meubeltje etc. brengen ook een aardige rekening mee.