klein probleempje op stage. Fysiotherapeuten aanwezig??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

klein probleempje op stage. Fysiotherapeuten aanwezig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:34

Hallo,
Ik ben nu een 4e jaars fysiotherapiestudent, en de hele studie is me vrij makkelijk afgegaan. Nu loop ik sinds enkele weken stage in een fysiotherapiepraktijk, en vind het helemaal geweldig. Het werk past precies bij me, en ik voel me er gelukkig in Tong uitsteken
Er is echter een probleem. Ik blijk erg gevoelig te zijn Bloos Ik wist wel dat ik die eigenschap had, maar dat ik het zo erg zou hebben... Ik kom namelijk patiënten tegen die ernstig ziek zijn, een ziekte hebben waarvan duidelijk is dat ze de 20 jaar niet zullen halen, of gewoon zo ontzettend veel meegemaakt hebben in hun leven. Dit gaat me niet in de koude kleren zitten Scheve mond. Geregeld lopen tijdens de behandeling de tranen over mn wangen (goddank loop ik nog mee met een fysio, en kan ik gewoon weglopen) en neem ik problemen mee naar huis. Het komt vaak voor dat ik met hoofdpijn vertrek of buikpijn of rugpijn krijg wanneer ik een patiënt behandel met die klachten. Eenmaal thuis kan ik soms zo verdrietig worden om patiënten die zo ziek zijn, en het laat me niet los Bloos! Buiten dat ik het hoogst irritant vind, is het ook niet bijster professioneel...

Wie weet hoe ik hier wat meer afstand van kan nemen? Ik heb het er al wel over gehad met mn begeleider, en als ik intervisie krijg op school zal ik het ook wel meenemen. Maar ik hoor graag ervaringen van anderen Lachen
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-08-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: klein probleempje op stage. Fysiotherapeuten aanwezig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:37

misschien is dat iets wat je ook `gewoon` moet leren?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:42

Hoi,

Hier ook een fysio (werk dan niet als fysio, maar heb ik wel gedaan).
Ik heb ernstig zieke kinderen behandeld en heb het er in het begin ook moeilijk mee gehad. Maar het went. Ik dacht bij mezelf, ik help hen. Ik maak hun leven net dat beetje draaglijker door mijn behandelingen.
Ik trapte ook echt lol met ze zodat mijn behandelingen voor hun een halfuurtje feest werd, terijl ze soms best wel pijn hadden tijdens zo'n behandeling.
Daardoor ging ik iedere dag met een voldaan gevoel weer naar huis.

Helaas was dit werk maar tijdelijk, anders was ik nu misschien nog wel fysio geweest. Alleen met gehandicapte kids werken was voor mij bevredigend genoeg.
Nu overigens ook een geweldige baan, maar wel heeel wat anders.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:54

Poeh, best een lastige vraag. Ik ben geen fysiotherapeut, maar oefentherapeut. Daarnaast heb ik bij de politie gewerkt en heb ik in het verleden voor Vluchtelingenwerk Nederland gewerkt. De afgelopen jaren ben ik regelmatig situaties tegen gekomen waarbij emoties een grote rol spelen. Ik probeer altijd een luisterend oor te hebben voor mensen en ben erg geïnteresseerd in hun verhaal, maar tegelijkertijd bewaar ik van binnen een afstand als ik aan het werk ben. Ik schakel in mijn hoofd zodra er sprake is van stress of emotie en het voelt dan alsof ik het van een afstand bekijk. Ik vind het erg vervelend voor die mensen, maar ik laat het niet dicht bij mijn gevoel komen.
Misschien helpt het voor jou in het begin om je tijdens dergelijke verhalen op iets anders te concentreren, bijvoorbeeld op jouw wijze van vragen stellen (concentreer je bijvoorbeeld op het stellen van open vragen). Zorg daarnaast dat je altijd een 'happy thought' hebt (ik zeg altijd 'denk Peter Pan'), een vrolijke gedachte waar je aan kan denken als je de emoties op voelt komen.
Vergeet niet dat jouw stageperiode een leermoment is. Ik vind dat je ook professioneel kan zijn als je jouw emotie toont, het maakt je menselijk.
Na mij werk nam ik altijd even de tijd voor mezelf om alles van me af te zetten. Even hard liedjes meezingen in de auto of lekker tutten met mijn paarden. Als je merkt dat je zaken niet van je af kunt zetten, kan ik je aanraden om er met iemand over te praten. Zolang jij geen namen of andere herleidbare dingen bespreekt, mag je best jouw verhaal met iemand delen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:55

Ik denk inderdaad dat je het advies hierboven het beste op kan volgen.

Tenzij je er echt niet mee kan werken en je na je stage een plek moet zoeken waar je met 'gezonde' mensen kan werken.

Het is iets waar je aan moet wennen, waar je je overheen moet zetten. Ik werk met demente bejaarden en kan me voorstellen dat mensen er heel veel moeite mee zouden kunnen hebben.
Als zo'n dame dan roept 'Ik wil het niet meer' en begint te huilen moet je je daar ook op aanpassen en diegene kunnen troosten. Vanaf het begin kan ik er goed mee omgaan en vind het geweldig werk. Doet me echt goed om dan een glimlach op die gezichten te zien.

Maar blijf wel realistisch voor jezelf. Als je het echt niet aankan en je zit er iedere dag mee is dat niet goed. In de loop van de tijd zorgt dat voor overspannenheid, Burnout enz. Terwijl je het werk juist doet omdat je het leuk vind. Denk dus ook om jezelf Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:12

Bedankt voor de tips Lachen Misschien moet ik er ook wel gewoon aan wennen.

@rianneH; in principe werk ik ook in een gewone particuliere praktijk Lachen Maar ook hier lopen mensen met kanker, ernstige spierziekten, revalideren van ernstige motorongelukken e.d.

Ik probeer er ook met mensen over te praten, maar nu ik dit hier al typ ben ik compleet overstuur Bloos
Ik hoop dat dit na een tijd overgaat, anders zit ik de rest van mn leven elke week bij een psycholoog Clown

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:33

Waardoor raak je dan precies overstuur? Is het jouw empathie voor die mensen of komt de situatie bijvoorbeeld wel erg dichtbij doordat er mensen van jouw eigen leeftijd bij zitten?
Probeer goed te onthouden dat jij niet kan veranderen wat er is gebeurd en voel je daar ook niet verantwoordelijk voor. Zoals Umpiedumpie schreef kan je wel de mensen een lichtpunt bieden met het behandelen.
Hoe hard het misschien ook mag klinken, verhalen wennen en je zult na ieder verhaal waarschijnlijk beter leren hoe jij ermee om kunt gaan. Nogmaals, geef jezelf de tijd om een manier te vinden om met dergelijke gebeurtenissen om te gaan die bij jou past.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:42

@hobby: ik denk door de empathie voor de mensen. Ik vind het echt verschrikkelijk wat ze moeten meemaken, en dat ze weten dat ze niet meer beter worden. Er loopt bv een man in de praktijk die al meerdere malen kanker heeft gehad, en deze week weer moet beginnen met een chemo. Ook loopt er een jongen van 14 met duchenne (progressieve ongeneeslijke spierziekte) en zijn moeder behandel ik wegens nekklachten/spanningshoofdpijn. Hoewel die moeder er goed mee omgaat, vind ik het heel moeilijk om te zien hoe zij moet zien hoe haar zoon steeds slechter gaat.
Daarbij voel ik me af en toe gewoon een psycholoog voor die mensen. En ik vind het echt wel fijn om naar ze te luisteren en de klachten te verhelpen, maar ik merk wel dat de verhalen me maar moeilijk loslaten.

Gelukkig zijn niet alle patiënten zo hoor Lachen Ik geniet wel van mijn werk, en vind het heerlijk om bv lekker simpel kniestabiliteit te trainen, of frozen shoulders te mobiliseren, of oudere mensen te begeleiden na een nieuwe heup Lachen