Waar haal jij je kracht vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Waar haal jij je kracht vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:25

Al een tijd heb ik te kampen met tegenslag op tegenslag, op tegenslag...
Hoewel ik heel vaak gedacht heb: "ik wil niet meer, ik kan niet meer" toch ga ik door. Omdat het moet, voor de kinderen maar...wat nog meer?
Wat drijft mij nou om door te gaan? Optimistisch te blijven, of iig proberen te zijn?

Eerlijk gezegd weet ik dat momenteel even niet. Maar ik hoop dat jullie inspirerende antwoorden hebben die mij misschien op een goed spoor brengen Lachen
Dus wat geeft jou kracht, ook in barre tijden, waar put je energie en vreugde uit? Wat maakt jou sterk, zeker?

Coot

Re: Waar haal jij je kracht vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:34

Oke, ik heb misschien geen kinderen, maar heb wel een aantal tegenslagen achter elkaar gehad.. 3 overlijdens, 2 vriendinnen en opa, en een verkrachting, kort na elkaar.. Daarbij had ik als 18-jarige al een flinke schuld opgebouwd van 1000 euro door een fout van ib-groep.. Ik had het gevoel dat het leven geen zin meer had.. Dat ik beter voor de trein kon springen.. En lag ik elke dag te huilen.. En soms heb ik die momenten nog..
Wat ik dan doe? Proberen om overal iets positiefs in te zien.. Klinkt makkelijk, en simpel, ik vind van niet, maar ik doe mijn best.. Ook probeer ik te genieten van kleine dingen..
Maar ook mezelf de ruimte geven om even flink te janken, en zelfmedelijden te hebben.. Soms een potje flink janken helpt me.
En vervolgens nadenken.. Wat voor leuke dingen wil ik doen, en wat voor leuke dingen doe ik al? De dingen die ik wil doen, ga ik op zo'n moment plannen..
Ik kan niet zo heel veel paardrijden vanwege een flinke rugblessure die niet meer overgaat.. Maar paardrijden is toch wel iets waar ik rustig van wordt.. en wat me kracht geeft Lachen

Ik denk dat je moet genieten van de kleine dingen, van bijvoorbeeld de zon die schijnt, of dat je kan paardrijden..
Op probeert optimistisch te blijven..
Ook is mijn 'geloof' is dat alles met een reden gebeurt, een reden waar je iets van leert, ook al merk je dat niet meteen Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:36

Allereerst heel veel sterkte gewenst Ach gut

Ik heb de laatste tijd ook veel voor mijn kiezen gehad (zit nog middenin het verwerkingsproces), maar ik merk dat ik vooral de kracht haal uit kleine dingetjes.
Dat klinkt misschien heel stom, maar bijvoorbeeld een leuk gesprek met een vriendin, een merel die iedere morgen bij mij in de tuin zit en bij de deur komt zitten, echt de kleine dingetjes die het hem doen waardoor ik besef dat het leven niet alleen maar ellende hoeft te zijn.
Ik heb geleerd dat je echt klein moet kijken om groot te zien, dag voor dag, en dat werkt echt.
Muziek helpt ook, en soms echt even lekker uithuilen. Dat is helemaal niet erg en lucht juist enorm op.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-08-08 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:40

Nou, bij mij gaat het ook niet echt lekker. Moet momenteel veel regelen en alles.
Even kort samengevat, het is al een tijd uit met mijn ex, maar we zijn nog 'verbonden' door het huis.
5 september gaan we alles tekenen en daarna ga ik weer bij me ouders wonen, momenteel alles aan het verhuizen.
Vorig jaar gaan samenwonen, helemaal naar een andere stad, alles opgegeven, zelfs mijn werk.
Nu ga ik dus weer terug naar waar ik vandaan kom en moet weer opnieuw beginnen.
Soms wordt ik moedeloos van al dat geregel en alles eromheen.

Ondertussen heb ik ook een nieuwe vriend, maar die zit nu in Uruzgan, dus ook dat heb ik dr nog bij.
Gelukkig hebben we veel contact via hyves, mail, telefoon enzo.
Hij steunt me vanaf daar echt en ik denk dat ik daar ook mijn kracht uithaal. Ik blijf vechten zeg maar, omdat ik weet waarvoor ik het doe. Ik wil alles weer op orde hebben als hij straks terugkomt en liefst nog eerder zodat hij zich ook niet druk hoeft te maken.

Verder heb ik ook dagen dat het echt niet meezit en ik me echt heel rot voel, maar ik probeer dan juist positief te blijven denken, want als ik negatief ga denken dan gaat het echt mis.

Mijn tip is dus: positief blijven, hoe moeilijk het soms ook is!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:45

Ik heb ook bepaald geen gemakkelijk leven gehad. Ik haal de kracht uit mijn wil om te overleven. Om te kunnen overleven moet je iets hebben om voor te leven. Dat kunnen bijvoorbeeld de kinderen zijn, maar ook de wens om nog eens een boek te schrijven, je paard af te richten, of welke andere motivatie dan ook. Als je geen motivatie meer hebt wordt het pas echt moeilijk. Als je de wil hebt om nog wat met je leven te doen, zul je zien, dan kun je bergen verzetten in de meest uitzichtloze situatie. Elk einde is verder een nieuw begin.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:46

Ik heb even geaarzeld of ik hier zal reageren.
Ik heb ook behoorlijk veel meegemaakt; (zal niet in detail treden) maar ik ben gelovig en dat heeft mij erdoorheengesleept.
Ik begrijp dat dit goedkoop kan overkomen maar het is echt zo. Vooral op het moment dat ik het diepst zat, voelde ik me juist door God gedragen en voel ik me ondanks veel verdriet een bevoorrecht mens.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:48

Ik wou reageren - maar Beantsje heeft alles al gezegd wat ik wou zeggen... Knipoog

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:49

Hee merci voor jullie antwoorden!
Idd dag voor dag, week voor week....en paardrijden, dat is wel een goede! En de kleine dingetjes.

Kreeg vandaag als inspiratiemail:
Hoe om te gaan met emoties en pijn?

....

Niets doen - Stoppen - Met rust laten!
Emoties en pijn hebben 'jou' niet nodig.
Ze vragen niets van je.
Ze hoeven niet gecontroleerd of gemanipuleerd te worden.
Ze willen alleen even opkomen om vervolgens uit zichzelf weer op te lossen.
Het is juist onze neiging om 'ermee om te gaan' die ze in leven houdt.
Wanneer dat wordt ingezien, is de pijn bevrijd.

Nin Sheng

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:51

Uit tegenslagen. Daar ben ik ijzersterk van geworden. Knipoog En zodra er weer 1 voorbij komt (mag toch hopen van niet, heb nu net mijn leven weer op de rails) dan heb ik het vooruitzicht dat ik er alleen maar sterker uit zal worden. Stiekem ben ik ook trots dat ik al zoveel heb meegemaakt met mijn leeftijd, ik heb daardoor een streepje voor op heel veel andere mensen die een stuk levenservaring missen en dus ook een groot stuk kennis. Hoewel het ook wel lastig is, ik kijk hierdoor heel anders tegen allerlei 'actuele zaken' (zelfmoord, de dood, mishandeling, moordenaars, ziektes etc.) en er zijn een hoop mensen die mijn visie daardoor niet begrijpen. Maar goed, anyway, dat is waar ik mijn kracht vandaan haal. Opgeven heb ik nog nooit bij stil gestaan en ben ik ook zeker niet van plan, daarvoor heeft het leven me teveel mooie dingen te bieden en heb ik teveel voor m'n kiezen gehad: ik heb nu eindelijk de kans om mijn leven weer volle power te geven en eindelijk te gaan genieten wat ik al die jaren gemist heb. Opgeven is voor mij geen optie, voor mij is het leven pas net begonnen en ik heb mooie vooruitzichten dus ik peins er niet over. Lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:54

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:01

Kop vooruit en hand aan de ploeg.
Kijk naar wat je bereikt hebt en niet naar wat je had willen bereiken.
Maak bewust tijd voor leuke dingen, dat kan al iets heel simpels zijn als de wekker zetten en op een mooie plek van de zonsopkomst te genieten.
Probeer dingen te plannen maar gooi de planning zo af en toe aan de kant voor leuke spontane acties.
Stel dingen die energie kosten niet uit tot later op de dag maar werk ze 's morgens gelijk af en stel jezelf een beloning in het verschiet als je weer wat afgehandeld hebt.
Blijf niet lopen met je probleem maar bespreek ze met personen die je eventueel voort kunnen helpen en probeer tot oplossingen te komen.
Oplossingen zijn soms dichterbij dan je denkt.

Laatste tip: ga niet bokken als je aan het koken bent want dan brandt het eten aan. Bloos

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:01

Aan dit gedicht heb ik heel veel gehad; en dan met name het laatste zinnetje Lachen

als je spijt hebt van gisteren en bang bent voor morgen,
probeer dan vandaag gelukkig te zijn.
Het heeft weinig zin in het verleden te staren,
te piekeren over wat mis is gegaan.
Je kunt blijven treuren en door blijven zeuren,
je maakt het verleden toch niet ongedaan.

O, had je destijds toch maar kunnen vermoeden,
een deel slechts van al wat je nu weet.
Wat zouden veel dingen dan anders gegaan zijn,
maar gedaan is gedaan en je deed wat je deed.

Je kunt toch vandaag niets meer veranderen aan vroeger.
Je kunt wel iets leren uit vroeger thans,
al wat je verkeerd hebt gedaan in `t verleden.
Dat kun je verbeteren, vandaag is je kans.

Wees niet zo dom en verschuif niets naar morgen.
Je weet nog niet eens of je morgen wel haalt.
Je hebt zo dikwijls je plannen verschoven.
Je hebt al roekeloos veel dagen gefaald.

Je leert uit het verleden maar staat in het heden.
Vandaag doe ik`t beter,
maar toch blijft de vraag:
Wat doe ik met morgen?
daarover geen zorgen!
want morgen is morgen gewoon weer vandaag..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-08-08 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:03

Dat is inderdaad een hele mooie tekst Cayenne. Ja

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:06

AnneGTI hahahaha ja dat wist ik al Knipoog

Cayenne heel mooi...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:09

Ondanks alle tegenslagen probeer ik altijd te genieten van de kleine dingen die zo normaal lijken, maar in mijn ogen toch bijzonder zijn. Een mooie zonsopgang, de bloemen en insecten in mijn tuin, mijn dieren die mij altijd feilloos aanvoelen, een onverwacht gesprek, een heerlijke buitenrit, een prachtige wolkenpartij tegen een blauwe lucht... Daarnaast ben ik dagdromer en vind ik het fijn om af en toe in mijn veilige fantasiewereldje te kruipen.
Jaren geleden zag ik bij iemand de volgende spreuk op het bureau staan: "Vandaag is de dag waar je gisteren bang voor was en alles is goed". Ik kon me nogal snel druk maken om hetgeen dat de volgende dag me zou gaan brengen, maar door deze spreuk weet ik op zulke momenten alles beter te relativeren. Probeer ondanks de tegenslagen toch momenten van geluk te vinden, al zijn ze nog zo klein!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:24

Ik haal mijn kracht uit de dieren. Gewoon een eind lopen met de hond of ze lekker knuffelen allemaal. In mijn lastigste periode (depressie) overleefde ik door veel met m'n paardje te doen. Eindeloos lang buiten rijden (hihi, ze had toen een superconditie Haha! ) en ook veel naar verzorgpony's gaan.
En muziek. Ik luister altijd muziek. Voel ik me blij, muziek maakt me blijer. Voel ik me verdrietig of rot of boos, dan laat muziek me dingen van een andere kant zien. Dat klinkt raar, hoe leg ik dat uit Bloos Ik was een paar maand geleden helemaal down, omdat m'n relatie over was. Ik ging muziek luisteren en besefte dat HIJ maar zielig moest zijn en dat ik super zonder hem kan. Het geeft me zelfvertrouwen, zeg maar. Heel maf, maar het werkt voor mij Haha!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:32

Wat mij de laatste tijd echt helpt, is bepaalde muziek luisteren.
Kan niet zeggen wat voor een soort muziek, maar gewoon muziek die mij goed doet.
En als ik dan bij m'n paard ben en dan even lekker op d'r rug kan liggen/uithuilen is 't helemaal heerlijk. Daarna kan ik er gewoon weer tegenaan.

*edit*
Dit klinkt misschien een beetje penny, maar het is toch wat mij kracht geeft.
Daarna kan ik er weer volop tegenaan.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:49

@Cayenne; Wat een mooi stuk tekst!
Omschrijft precies mijn gevoel op dit moment!

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:53

veel naar muziek luisteren. En minder op internet, dat vreet energie. In plaats daarvan lekker naar buiten. Op de hei wandelen, in het bos fietsen. De natuur geeft mij altijd weer een zetje. Sterkte met alles!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:59

Ik heb niet echt veel ECHTE tegenslagen gehad, maar in de grootste tegenslag die ik heb gehad... Muziek ook.
Nu weet ik dat het mijn geloof zou zijn, maar in die tijd was dat juist een deel van mijn tegenslag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:52

Ik denk dat het voor iedereen heel verschillend is om een reden te vinden om door te bijten.

Iedereen gaat op een andere manier met verdriet om, met tegenslagen en angsten. De een zal het bijltje erbij neergooien en vluchten in zelfmedelijden, de ander zal doorbijten maar heeft geen idee waarvoor.

Je zult voor jezelf moeten bekijken wat voor jou redenen zijn om door te bijten, wat voor jou het leven de moeite maakt en hoe je kunt genieten van die dingen.

Als ik heel eerlijk ben, dan zijn er voor mij maar 2 'dingen' die mij er tot hier toe doorheen gesleept hebben, maar moet bekennen dat ik zeer kort geleden nog op het punt was van 'vraag me af of 8 hoog genoeg is'.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:50

Allereerst wil ik de TS en de rest van de mensen die hier in een moeilijke tijd zitten even heel veel sterkte wensen!! Daarnaast wil ik even kwijt dat ik dit persoonlijk een erg mooi topic vind, ik vind het echt super om te lezen waar mensen hun krachten vandaan halen en op die manier ook elkaar kunnen inspireren en stimuleren!!

Ik heb zelf in de pubertijd een moeilijke tijd gekend, waarin mijn moeder kanker kreeg, mijn vader overspannen raakte en ik zelf vervolgens in een depressie belandde... Deze depressie heeft bij mij uiteindelijk van mijn 14de tot mijn 19de geduurd, en werd steeds erger tot ik op een gegeven moment niet meer naar school ging (vanaf mijn 17de) en mezelf op mijn donkere kamer opsloot om er alleen nog uit te komen om voor het paard te zorgen...

Wat mij de kracht heeft gegeven hier op een gegeven moment weer uit te komen zijn mijn paard en mijn dierbaren... Ik heb op een gegeven moment bij mezelf een knop omgezet en tegen mezelf gezegd dat ik zo niet langer door wil gaan, er moest iets veranderen en ik zou net zo lang gaan knokken tot ik het voor elkaar had...
Ik ben begonnen met kleine dingetjes een te pakken en steeds stukje bij beetje zorgen dat ik alles weer op orde zou krijgen...
Ik ben nu bijna 22, ik ga nu mijn derde jaar in als studente op de hogeschool leiden, heb anderhalf jaar geleden mijn lieve vriend leren kennen, die voor mij weer een nieuwe inspiratiebron gaf om te knokken als er tegenslagen voor zouden doen...
Maar gelukkig heb ik al even geen tegenslagen meer hoeven verwerken en daar ben ik heel dankbaar voor! Ik hoop van harte dat een ieder die rust ook mag vinden die ik de laatste tijd gevonden heb! Heel veel sterkte allemaal!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:10

Pauline schreef:
Hee merci voor jullie antwoorden!
Idd dag voor dag, week voor week....en paardrijden, dat is wel een goede! En de kleine dingetjes.

Kreeg vandaag als inspiratiemail:
Hoe om te gaan met emoties en pijn?

....

Niets doen - Stoppen - Met rust laten!
Emoties en pijn hebben 'jou' niet nodig.
Ze vragen niets van je.
Ze hoeven niet gecontroleerd of gemanipuleerd te worden.
Ze willen alleen even opkomen om vervolgens uit zichzelf weer op te lossen.
Het is juist onze neiging om 'ermee om te gaan' die ze in leven houdt.
Wanneer dat wordt ingezien, is de pijn bevrijd.

Nin Sheng

Dit lijkt wel op taoisme. Mijn ´geloof´ zeg maar. Niet tegen de dingen ingaan maar juist meegaan met de stroom van je leven en je eigen weg zoeken, door te vertrouwen op je innerlijke aard. Een heel inspirerend boekje vind ik de Tao van Poeh (van Winnie de Poeh ja Knipoog ), uitleg zonder de dingen moeilijker te maken dan ze zijn.
Hoewel ik er nog niet heel erg lang mee ´bezig´ ben merk ik al wel dat ik simpeler en optimistischer tegen het leven aankijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:20

Ik wil jullie dan toch wel een geluksmomentje delen Lachen
Ik ging net mijn zoontjes naar school brengen en dan loop ik om, om te kunnen zwaaien door het raam. Toen mijn zoontje van 4 mij zag begin hij te stralen: "dat is míjn mama.." en zat hij hard te zwaaien. Even later spotte hij me toen ik de overblijflijst aan het invullen was en hij begin helemaal te blozen en te stralen. "Mama, mijn mama!" Haha, die hele klas zwaaien. Was zo lief...Lovers

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:22

Louise Hay geeft mij erg veel kracht en ben dan ook fan van al haar boeken.Ik weet niet of ik het zonder haar had volgehouden?