Tips gevraagd om bedrijf op te starten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lynn_Joy

Tips gevraagd om bedrijf op te starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:47

Hoi,

Ik heb hier al eens eerder een topic gestart omdat ik het niet meer zag zitten om verder te gaan met mijn verpleegkundige opleiding. Ik ben toen toch verder gegaan (ong half jaar terug). Maar zat er nu zo erg doorheen en waarschijnlijk ging ik het toch niet meer halen en zou ik een halfjaar terug moeten en dat was iets wat ik zeker niet wilde. Vandaar dat ik ontslag heb genomen, tuurlijk vind ik het af en toe nog heel stom van me maar ben er wel heeeel erg blij mee dat ik gestopt ben. Het is ook niet een beslissing die ik snel heb gemaakt.

Maar nu wil ik dus iets met paarden gaan doen, ik heb hier vroeger heel bewust niet voor gekozen omdat er niet veel in te verdienen valt en de opleidingen niet veel voorstellen. Ik wil nu dus ook geen opleiding daarin gaan doen. Wel wil ik cursussen gaan volgen in de dingen die ik graag wil weten. Maar ik wil echt iets met paarden gaan doen want ik ben in die 4 jaar er echt wel achter gekomen dat daar mijn passie licht.

Wat ik heel graag zou willen is een eigen handelsstal beginnen, ik heb hier al redelijk over a gedacht en kan ook voldoende hulp en steun vinden bij familie en vrienden.
Mijn schoonvader heeft voldoende land waar ik in eerste instantie kan beginnen.
Ik wil ook eerst gaan uitproberen met 1 a 2 paarden.
Ik heb op dit moment voldoende geld om te beginnen en woon nog thuis dus veel kosten heb ik nog niet.

Maar wat ik me dus af vroeg hoe ik dit het beste aan kan pakken. Waar kan ik het beste de paarden vandaan halen? Hoe krijg ik de beste connecties met kopers en verkopers? Ik wil eerst klein beginnen daarna kijk ik vanzelf wel verder.
Het iets wat ik heel graag wil en waar ik ook goed over na gedacht heb. Meerdere mensen hebben ook al gezegd dat ik dit zeker moet doen. Maar ik wil voldoende weten voordat ik er aan begin.

Ik weet trouwens ook niet hoe het zit met de hoeveelheid paarden op je land. Er staan er namelijk al 5 en ik dacht dat je er maar 7 mocht hebben. Maar uiteindelijk zouden het er dus meer worden. Waar moet ik dit aanvragen? Wie weet dat?
Of is het al voldoende als ik ingeschreven sta bij de kamer van koophandel als handelsstal?
Wie weet mij wat meer te vertellen.

Nimue

Re: Tips gevraagd om bedrijf op te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:55

Ik zou in elk geval ook eens langsgaan bij de KvK/Belastingdienst. Er komt belastingtechnisch nogal het e.e.a. bij kijken als je een eigen bedrijf wilt starten, je moet een boekhouding gaan bijhouden en je inschrijven e.d. Daar kunnen ze je vast ook wel meer vertellen over het aantal paarden dat je mag houden, of je doorverwijzen naar iemand die je daarmee kan helpen.

In elk geval NIET zomaar beginnen, want je doet geheid dingen verkeerd volgens de belasting en het kost eeuwen om dat weer recht te breien. Beter van tevoren goed uitzoeken hoe of wat, ook al kost het wat moeite.

Connecties met kopers en verkopers? Ik denk dat je moet gaan adverteren en moet reageren op advertenties, en daarnaast iedereen (en ik bedoel IEDEREEN) in je omgeving die ook maar IETS hiermee te maken heeft moet gaan vertellen wat je doet en moet vragen of ze je kunnen helpen met het leggen van nuttige contacten.

Ik wil niet heel akelig doen, maar als ik je berichtje zo lees kom je eerlijk gezegd een beetje over alsof je nog niet echt uitgewerkte plannen hebt. Misschien lijkt dat alleen maar zo en heb je al van alles op papier staan, natuurlijk, en dan heb ik niks gezegd. Lachen Maar je moet aan zo vreselijk veel dingen denken, ik zou die eerst allemaal echt goed uitzoeken voordat je paarden begint te kopen en verkopen. Natuurlijk is het prachtig als je een eigen stal zou kunnen hebben, maar er komt volgens mij echt heel veel bij kijken naast het in- en verkopen en trainen van de paarden.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:29

Hey

Bedankt voor je reactie.

Ik ga binnenkort ook bij de kvk langs maar dit kan ik pas over 2 weken doen doordat ik nog moet werken op mijn andere werk en ik ook nog steeds mijn eigen paarden heb. En die willen ook aandacht Haha! .
Ik weet dat er heel veel bij komt kijken, gelukkig heb ik schoonouders die in de handel zitten van vanalles en nog wat. Ze hebben ook meerdere bedrijven op hun naam staan. Mijn vriend heeft ook sinds kort een eigen bedrijf. Hen willen mij genoeg helpen met alles.
Helpen mij er nu ook al mee.

Ik wil ook niet zomaar iets beginnen. Ik wil er ook wel echt werk van maken. Zeg ook tegen iedereen dat ik alles wel goed uit wil zoeken voordat ik wat begin. Niet dat het zomaar iets uit de lucht gegrepen is. Maar daarom heb ik dit topic ook gestart om eens te kijken wat jullie me aanraden of juist niet.

Ik heb idd nog niet veel echt op papier staan. Zit meer allemaal in mijn hoofd, heb wel al van alles op gezocht en ben daar nog steeds mee bezig. Maar aangezien ik nog 2 weken moet werken en ik nu veel verjaardagen heb Knipoog , heb ik niet echt een dag waarin ik alles netjes uit kan werken. Maar na die 2 weken werk ga ik dat meteen doen.

Ben ondertussen trouwens ook nog steeds opzoek naar een andere baan. Want als dit niks wordt kan ik hier op terug vallen.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:21

over hoe je een bedrijf kunt beginnen kan ik niet zoveel nuttige info geven. Naar de kvk en misschien eens een bezoek aan een bank/accountant.

Ik las alleen dat je nog maar 0,5jr hoeft van je opleiding,ik zou adviseren omdat toch af te maken! Ook al doe je nooit meer wat in die richting, een opleiding af is toch heel belangrijk alleen al om aan te geven dat je toch een opleiding gedaan hebt en dus een zeker nivo hebt!

Succes in ieder geval

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:11

Tja ik vind het ook erg sonde dat ik ben gestopt ben. Maar het ging nu echt niet meer. Ik ging al 2 jaar lang door met de gedachte van dan heb ik in ieder geval een opleiding. Maar het brak me nu echt op, ben heel sterk van me zelf maar begon er nu echt door heen te zitten. Het werd dit half jaar ook wel erg moeilijk voor mij omdat ik totaal geen motivatie meer had maar ik wel aan alle eisen moest voldoen. Dit ging echt niet meer en ik merkte ook dat ik zelf eigelijk niet meer kon daar ik al 2 jaar door ben gegaan.
Ik vind het erg jammer maar ben er wel heeel erg blij mee. Voel me veel beter minder ziek, boos en verdrietig.
Of ik de juiste keuze gemaakt heb zal ik denk ik nooit weten. Maar weet wel dat ik waarschijnlijk over een half jaar er echt niet vrolijker op was geworden.

Ach ja moeilijke keuzes allemaal en hoe je toekomst er uit ziet weet je nooit van te voren.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:03

Ik denk dat als de opleiding je zó tegenstond, het werk je toch ook niet echt had gelegen. En dan had je wel een opleiding gehad, maar in een richting waar je er toch niks mee wilde gaan doen dus zo heel nuttig was die niet geweest. Ik kan me goed voorstellen hoe opgelucht je je moet voelen, en je hebt nu in elk geval alle ruimte om eens uit te zoeken wat je graag wilt!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:05

Je kunt sowieso bij de kvk een starterspakket bestellen. Hier zit al heel veel nuttige info voor je in en je kunt het thuis op je gemak doorlezen. Bovendien lijkt het me handig om een bedrijfsplan op te stellen en ook daar heeft de kvk gewoon voorbeelden van.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:12

Nee ik wou ook echt niet meer verder met deze opleiding. Had ook al tegen mijn moeder gezegd dat zodra ik mijn diploma zou hebben ik meteen iets anders wou doen en er niks meer mee te maken wou hebben. En als ik dan verpleegkundige had willen blijven, had ik toch over 5 jaar weer dit werk moeten doen anders was ik voor de wet big niet meer geregistreerd. Ik weet niet hoe het dan was gelopen, maar ja wie weet er wel wat er over 5 jaar met je leven gebeurd. Dus tsja

Ga maar eens dat starterspakket aanvragen dan. lijkt me wel handig. Kan ik eens rustig alles lezen, en op een rij zetten.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:53

Waarom zoek je niet eerst een baan in de paarden?
Dan kan je informatie op doen en kijken of het wel echt bij je past.
Wie weet dan uiteindelijk een eigen bedrijfje opstarten..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:52

Ga eens langs bij de gemeente:
* laat het bestemmingsplan een handelsstal toe?
* heb je een milieuvergunning nodig of kun je onder het Besluit Landbouw vallen. (mocht je een vergunning nodig hebben dan duurt dat al snel een half jaar!)
Dit is ondermeer afhanelijk van de hoeveelheid paarden die je wilt houden en de afstand naar buren toe.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:59

Hoeveel ervaring heb je in de paarden? Handel werkt alleen als je in staat bent om in korte tijd meer waarde aan een paard te rijden. Paarden die makkelijk na te rijden zijn verkopen makkelijk, maar het gros van de paarden dat in de handel staat is juist net niet door een amateur simpel op twee vingers te rijden. Als je het in je hebt om paarden in korte tijd te verbeteren en goed te rijden te maken kun je er inderdaad best een boterham uithalen.

Maar bij het runnen van een stal komt meer kijken dan alleen het rijden zelf. Daar zit ook vreselijk veel werk in en om me heen zie ik het daar vaak fout gaan. Dan is het erf een zootje geworden en de weilanden slecht onderhouden uit tijdgebrek. De bodem in de baan van slechte kwaliteit... en dat speelt ook allemaal mee in je klantenbinding.

Ik zou eens beginnen met een baan op een bestaande stal om ervaring op te doen. Combineer dat met bijv. een deeltijdopleiding in Deurne. En maak dan een realistische inschatting van je kansen.

Algemene ondernemersinfo kun je bij de KvK wel ophalen. Maar de mensen die daar werken hebben geen flauw benul van de sector.

Banken zijn in regel huiverig voor paardenbedrijven. Er gaan er teveel over de kop.

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:54

Wat het bestemmingsplan is weet ik wel ongeveer. De gemeente willen namelijk dat alle bedrijven er om heen gesloopt worden en alles agrarisch word. Ze willen meer paarden voornamelijk. De buren hebben zelfs maar wat stallen neer gezet op een vervallen terrein zodat ze nog een beetje aan de eisen voldoen.
Hoeveel paarden ik er dan mag houden weet ik dus nog niet, maar voordat ik ga beginnen ga ik dit juist allemaal na trekken.

Ik heb redelijk wat ervaring in de paarden, heb nu al 5 jaar lang 5 eigen paarden die op een eigen terrein staan met ze 5en. Ik ben ongeveer de enige die dit hele land voor ze onderhoud. Dus weet prima wat er allemaal bij komt kijken. Heb dit jaar in mijn vakantie nog een heel hek om het gehele land in een week in elkaar gezet samen met mijn vriendin. En dan bedoel ik ook echt een hek, geen paaltjes met een draadje. Tong uitsteken

In het rijden van paarden, en dan vooral de wat lastigere ben ik redelijk goed. Tuurlijk meer ervaring is altijd goed, maar dat komt vanzelf. Ik heb zelf een paard wat erg moeilijk te berijden is. Zijn niet veel mensen die er op kunnen. De andere zijn ook niet een van de makkelijkste. Ik hou namelijk van een uitdaging en dit trekt me dus ook in onze paarden.
Mijn instructrice vind ook dat ik hier zeker in verder moet gaan, en zij heeft zelf op zeer jonge leeftijd al grote stallen gehad, en weer verkocht met winst.

Ik ga het eerst ook wel proberen, het is niet zo dat ik meteen een hele stal neer zet.

Ik heb nu de kans om een eigen stal te beginnen en misschien dat ik die over een jaar niet meer heb. Daarom wil ik het in ieder geval proberen en als het niks wordt kan ik altijd naar iets anders gaan zoeken.
Maar ik heb nu voldoende geld over iets te beginnen, en woon nu nog thuis dus kan nog op mijn bek gaan. Als dat zou gebeuren. Ik heb nu het stuk land tot mijn beschikking maar ik weet niet hoe dat over een jaar nog is. Zo ie zo zou ik wel graag een opleiding doen, maar ik vind dat ze hier in Nederland geen goede hebben. Ze zijn te simpel voor de duur van de opleiding. Ik wil liever bepaalde cursussen volgen die mij interesse hebben en die goed zijn voor mijn bedrijf.

Ik ben ondertussen altijd nog opzoek naar een andere baan in de paarden maar tot nu toe nog niks gevonden. De meetsten zijn te ver weg en als ze dan dichtbij zijn zijn het meestal kak maneges of stallen waar ze in hun witte broek de stal uit mesten. En dat mogen ze van mij doen maar dat is niet mijn ding. Hier in de omgeving is at veel meer zo en ik wil nu graag iets doen wat ik leuk vind. Ik heb namelijk al 2 jaar iets gedaan wat me eigenlijk totaal tegen stond.

Maar ik wil wel dat dit een bewuste en goede keuze wordt. Maar daarom zoek ik er ook veel van op en vraag veel informatie. En wil het dus eerst maar eens gaan proberen en dan zie ik dan wel weer verder.
Er zijn in ieder geval genoeg mensen die mij willen helpen en steunen. Zowel in de paarden wereld als daarbuiten. Zijn er eigenlijk allemaal zeer positief over en zeggen dat dit een goed idee is voor mij.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:18

lynn_Joy schreef:
Ik ga het eerst ook wel proberen, het is niet zo dat ik meteen een hele stal neer zet.

Het is inderdaad wel heel fijn dat je die mogelijkheid hebt - meestal is het toch alles of niets, dus het is wel ideaal dat je nu rustig zou kunnen beginnen. Zeker als je niet volledig hoeft te investeren omdat de ruimte er al is, en het dus alleen de paarden zijn (waarmee je rustig kunt beginnen) beperk je de financiële risico's denk ik wel een stuk. Dan is het inderdaad gewoon proberen, er helemaal voor gaan, en kijken of het lukt. Je zult er in elk geval niet failliet van gaan, en dat is al een hele geruststelling; hoogstens heb je wat tijd 'verdaan', maar zelfs dat gaat niet helemaal op want je zult er altijd van leren.

Citaat:
Ze zijn te simpel voor de duur van de opleiding. Ik wil liever bepaalde cursussen volgen die mij interesse hebben en die goed zijn voor mijn bedrijf.

Heb je die mogelijkheid? Of zou je eventueel iets in België kunnen doen? Ik woon zelf vrij zuidelijk, en hier in de buurt zie je nog wel mensen die bijv in België de instructeursopleiding gaan doen.

Ik zou wel proberen er iets naast te doen, in het begin. Als je rustig begint, zul je er lang geen fulltime werk aan hebben. Ik zou er ook niet fulltime naast gaan werken, maar twee of drie dagen geld verdienen dat je dan weer kunt gebruiken voor je bedrijf of juist sparen voor als het eventueel anders loopt dan je dacht, dat is natuurlijk niet verkeerd. Bovendien staat het wel mooi op je cv als dit niks zou worden, dat je toch nog iets gedaan hebt en niet alleen maar een jaar lang op je bek hebt lopen gaan, om het maar even crue te zeggen. Een baan in de paarden zou het mooist zijn voor het uitbreiden van je netwerk en het opdoen voor ervaring, ook al staan die maneges je eigenlijk tegen. Ik zou denk ik zelf toch maar even op mijn tanden bijten en kijken of ik daar niet een paar uur per week terecht kon, maar goed, dat is natuurlijk je eigen keuze.

Citaat:
Er zijn in ieder geval genoeg mensen die mij willen helpen en steunen. Zowel in de paarden wereld als daarbuiten. Zijn er eigenlijk allemaal zeer positief over en zeggen dat dit een goed idee is voor mij.

Dat is natuurlijk hartstikke mooi, dat je een soort van vangnet hebt en deskundigen om je heen die je advies kunnen geven. Maak er gebruik van, zou ik zeggen, maar volgens mij doe je dat al. Lachen

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:52

Ik wil op zich wel heel graag een baan er bij voor voor het begin. Maar ik wil liever nu even niet op mijn tanden bijten. Daarom ga ik nu namelijk iets doen wat ik echt wil. Omdat ik dus al meer dan 2 jaar maar even op mijn tanden heb gebeten. En ik daar zeker niet beter van ben geworden. Ik ga gewoon maar eens beginnen en zie na 1 of 2 maanden even in hoeverre alles haalbaar is. Dan neem ik verdere beslissingen.

Ik woon helaas niet dicht bij belgie. Maar heb al genoeg dingen gezien of gehoord waar ik aan mee wil doen. Moet ook nog mijn aanhangbewijs halen, ga ik proberen gelijk volgende week te doen. Dus heb nog genoeg te doen voorlopig.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:19

Ik reageer op een topic dat allang verlopen is.. Maar de KvK geeft de starterspakketten niet meer uit.. Weet iemand hoe ik alsnog aan iets soortgelijks kan komen?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:25

edit: wist niet dat het topic al zo lang geleden was..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:26

6,5 jaar later denk ik wel dat TS dit stadium allang voorbij is :))