Wat te doen tegen onzekerheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Wat te doen tegen onzekerheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:39

Titel lijkt me veelzeggend genoeg.
Loop er steeds maar weer tegenaan en ben nu 29.

Onzeker als iemand voor mijn gevoel lelijk doet in een topic.
Onzeker in mijn kleding.
Onzeker als iemand boos op me is.
Onzeker of ik de nieuwe opleiding wel aankan.

De oorzaak is wel duidelijk.....maar wie heeft er goede tips?

Moelie

Re: Wat te doen tegen onzekerheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:47

Hmm hier heb ik ook wat last van maar volgensmij niet zo extreem als jij het hebt. Ik heb het over mijn uiterlijk, hmm zie ik er wel goed uit? Heb ik wel leuke kleren aan?
Morgen heb ik bijv een afspraak met een jongen die ik pas heb leren kennen, we gaan naar de bios.. en uhh je raad het al. Nu al zenuwachtig, en onzeker ofdat hij me wel leukvind, of dat ik niet te verlegen ben.. En ga zo maar door.
Heb er helaas geen oplossing voor, miss kun je een cursus volgen om er beter mee om te kunnen gaan?

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:49

Probeer de negatieve gedachten uit je hoofd te zetten. Denk is aan de positieve dingen.
Ik ben wel mooi aangenomen voor me opleiding! Als je wat gekocht hebt denken van dat vind ik nou echt een leuk shirtje!
Toen mijn vriendin dit ging proberen en wij ermee hielpen, ging het stukken beter. Lachen

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:49

Ik denk dat je manieren er tegen kan vinden alleen als je naar de oorzaak kijkt, want als je dat niet oplost kan je er ook niets aan doen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:54

telkens in je hoofd herhalen:ik zie er leuk uit!!
ik ben niet stom!!
en mij kleren zijn super!!!
je moet je instelling veranderen,als ware de knop omzetten,je word onzeker omdat je je minderwaardig voel?
waarom???
wees jezelf!en als ze je niet leuk vinden,dan maar niet,
je kunt het niet altijd goed doen!niemand is perfect!
je doet je best en meer kun je niet doen!!!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:57

o ik heb er ook vreselijk last van maar krijg nu ondersteuning via bach bloesems
ben zelf absoluut geen zweverig typje meer van kan altijd proberen en voor mijn gevoel werkt het wel wat
maar vaak heeft het met de dingen die je beleeft hebt te maken misschien dat ook eens onder de loep nemen???

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:16

@liberty22: Bachbloesems heb ik allemaal staan hier, gebruik ze ook regelmatig Knipoog
@Ushi: Je hebt gelijk, maar de oorzaak is al weg...gevolgen blijkbaar nog niet.

Thanks verder voor de reacties en tips Knipoog

Nog even een voorbeeld: ben mijn haar weer aan het lang laten groeien, zit nu op een vreselijke rotlengte en heb er nu even iets anders mee gedaan. Twijfel of het wel kan, maar ik vind het goed genoeg voor nu.
Had het vorige week ook een keer naar mijn werk zo, collega's keken, niemand zei wat.....
Volgende dag gelijk terug naar oude model.
Nu denk ik: boeiend, maakt mij het uit, mijn hoofd, mijn lijf, mijn leven.

Die gedachtengang gaat al veel beter, maar dat stukje zelfvertrouwen is zo weg.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:11

Geef jezelf de tijd je hoeft niet op 1 dag zelfvertrouwen te hebben.
Neem ministapjes bedenk jezelf elke dag wat je wel goed hebt gedaan, waar je trots op bent hoe moeilijk dat ook is. Waar was je die dag ontevreden over, hoe zou je dat oplossen? Bedenk jezelf dat je het leven waard bent anders was je niet geboren Lachen ( Denk maar eens dat uit al die cellen van je vader jij de snelste was! haha) Oftewel meid het komt van zelf goed en anders is misschien ook een of andere cursus goed voor je? Wat voor advies zou je een vriendin geven als ze je deze vraag zou stellen?

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:22

google eens op RET..

Misschien heb je daar wat aan..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:26

Ik heb hier ook last van.. Dat heet (bij mij) Agora-Fobie (ookwel pleivrees genoemd).
Ik ben bang dat mensen me uitlachen, ik word helemaal zenuwachtig als ik aangekeken word, vind uiteten uitgaan, enz. eng.. Ik durfde nooit een spreekbeurt oid te houden, noem het allemaal maar op!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:32

Zoals je zei : mijn hoofd, mijn leven Lachen
JIJ beslist hoe je er uit wilt zien, jij beslist wat je aan wilt trekken.
En als je dan toch bevestiging wilt vraag het dan aan je ouders,beste vriendin maar onthou: jij beslist!

En als ze kijken, niets van aantrekken. Ik word wel elke dag bekeken door mijn extreme voorkomen maar ah, ze kijken maar Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:37

Onzekerheid heeft toch behoorlijk met eigenwaarde te maken. Je denkt niet positief over jezelf, dus trek je allerlei zaken in twijfel.

Niet doen! Sta gewoon op een dag eens op met een positieve inslag. Probeer iedere onzekerheid die in je opkomt uit te bannen.

Overigens heeft ieder mens denk ik wel een beetje onzekerheid en dat kan opzich ook geen kwaad. Maar als het je in de weg gaat zitten, als je er zelf ook last van hebt dan moet je toch echt die knop om zetten. Dat moet je zelf doen, dat kan niemand anders voor je doen.

Zelf ben ik sinds enkele jaren vrij zelfverzekerd en dat geeft echt een goed gevoel. Je moet gewoon een beetje meer "schijt" aan andere mensen hebben. Wat boeit het jou nou wat iemand van jouw kleding vind? Wat je er zelf van vind is toch veel belangrijker?

Ik kan me tegenwoordig echt geen zorgen meer maken om dat soort zaken. Huppel ook steeds vaker zonder make-up de deur uit en het boeit me ook niet.

Dus hup, gewoon die knop om. Zeg 10 keer tegen jezelf in de spiegel dat je een leuk mens bent en maak er iets van!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 05:45

@Hanneke84: die vriendin zou ik zeggen dat ze goed genoeg is en schijt moet hebben aan wat anderen ervan vinden. En je hebt gelijk, hoeft ook niet in 1 dag.

@ilske: ga ik vanmiddag even doen, ben nu al een beetje laat, slaap nog wel half, maar toch Knipoog

@Miracle_ : Ach gut Gelukkig heb ik het niet zo erg meer als jij, is wel zo geweest. Sterkte meis!!

@Armaris en Sigrid: Zo ga ik de deur ook uit zometeen. En weet je dat ik me een stukkie gelukkiger voel als ik er bijloop zoals ik wil? Gek dat ik dat dan niet durf.
Vandaag is het kop omhoog en gaan met die banaan!

Thanks!!