Beginnend gelovige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Beginnend gelovige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:17

Mijn ouders zijn katholiek opgevoed en ik heb er wat van mee gekregen. We gaan met kerst naar de mis en je moet niet tegen mn ma zeggen dat ze ongelovig is. Dat is het.

Nu heb ik al een poos het gevoel dat ik er meer mee wil doen, het katholieke geloof. Maar hoe begin je? Ik ken geen enkel gebed, weet niets van de kerken hier in Ede en ken geen katholieken buiten mn ouders en oma om.

Is er misschien een betrouwbare site, een goed boek of iemand met ervaring die me kan helpen? Lachen

maximee

Re: Beginnend gelovige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:28

Ben je gedoopt? Lachen Als je dat nog niet bent kun je daar mee beginnen, dat is het eerste sacrament wat je krijgt toegedient van de katholieke kerk Lachen
Daarna de communie doen vervolgens het vormsel en ik geloof dat daarna het huwelijk komt maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben gedoopt, heb m'n communie gedaan en vormsel en ik heb van m'n 7e tot m'n 13e bij het kinderkerkkoortje gezeten (dan krijg je ook veel mee omdat je bij verschillenede missen moet zingen).
Edit; misdienaars/misdienaressen helpen ook met veel missen mee, dan wordt je ook echt bij het geloof betrokken door bijvoorbeeld dingetjes klaar te zetten tijdens de mis, en het 'brood' en de 'wijn' aan te kondigen etc Lachen

Maar ik ben zelf eigenlijk niet met het geloof bezig, ik weet dat ik katholiek ben en verder denk ik er persoonlijk niet echt bij na.
Maar hopelijk helpt dit je een beetje verder Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:30

Kijk eens over er een curcus is in de buurt over geloof Lachen.
Verder zou ik mischien toch eens aankloppen bij de kerk zelf, Daar heb je ook vaak mensen die je wel verder willen helpen.

Verder kan ik je met het katholieke niet verder helpen!

als je wat meer over het christelijk geloof wilt weten heb ik wel wat boeken en site's voor je!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:31

Misschien vind je het ook leuk om in ons topic mee te komen kletsen? [HK] Nothing about me is hidden from You! [GHVJ deel V]

Wij zijn allemaal verschillende meiden die op allerlei manier bezig izijn met het geloof.. en kunnen dus ook altijd bij elkaar terecht met vragen enzo!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:57

Mariannedeb schreef:
Misschien vind je het ook leuk om in ons topic mee te komen kletsen? [HK] Nothing about me is hidden from You! [GHVJ deel V]

Wij zijn allemaal verschillende meiden die op allerlei manier bezig izijn met het geloof.. en kunnen dus ook altijd bij elkaar terecht met vragen enzo!

Lachen ik zit ook sinds kort bij dit topic, gezellig
Misschien kun je gewoon een keertje op een zondag naar de kerk gaan waar je met kerst ook heen gaat? Je kunt er altijd mensen leren kennen, en ze zullen het zeker niet gek vinden als je wat vaker komt, dat is alleen maar goed Lachen
Ik ga de laatste tijd ook veel vaker naar de kerk, ik vind het geloof best moeilijk, maar dat is het denk ik ook wel. Misschien is catthegesatie wat voor jou (sorry ik weet niet hoe je dat woord schrijft) Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:59

Is er geen jeugdgroep van je plaatselijke kerk? Misschien moet je is met je priester gaan praten.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:54

Nou zo ver ben ik dus nog niet dat ik een kerk 'heb' Knipoog

Maar er staan zeker leuke en handige tips tussen, dankjullie wel! Lachen

En Paix, kan je een PB met links sturen? Lachen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:41

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:43

Dankje! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:48

vooral alpha cursus vind ik een aanrader, het is hartstikke leuk!
en gezellig Haha!

er is bijna overal wel een alpha cursus, op die site kan je uitvinden waar je je kan opgeven voor de cursus in je buurt Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:03

OoappeloO schreef:
Dankje! Lachen

Effe offtopic: nou hangt al sinds mijn vorige post dat liedje uit je onderschrift in mijn hoofd Haha!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:12

Hihihi, ik vind het een mooi nummer, tekst past ook wel bij mij Lachen

Gelukkig blijft het niet continu in mn hoofd, anders zou ik het al snel minder mooi vinden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:15

kan het even niet laten........... in Ede wonen en niks van het geloof weten????????? Haha! Haha! Haha!

gelukkig heb je hier een aantal goede richtlijnen kunnen vinden waar je met je vraag terecht kan Lachen en ik hoop dat je vind wat je zoekt Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:19

Het zoeken naar antwoorden op vragen die je hebt over het leven kan je niet vinden in orthodoxe religieuze dogma, dat vertelt wordt door anderen en dan zomaar aannemen dat ze waar zijn. Dit is een vreselijke fout die gemaakt wordt; de ene generatie krijgt een verhaal te horen van de vorige en neemt maar aan dat het waar is, zonder zelf ook maar iets ervaren te hebben of bewijzen te hebben over de wereld waarin we leven. Ze stellen dat niets anders waar is en dat niets anders mág waar zijn dan die dogma en mensen komen zo tot diepgewortelde vooroordelen tov anderen en uiteindelijk komt daar de meeste ellende die we in de wereld kennen vandaan. Antwoorden op levensvragen krijg je alleen maar door zelf te ervaren en te beleven en niet in hapklare brokken uitgelegd.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:23

KiWiKo schreef:
kan het even niet laten........... in Ede wonen en niks van het geloof weten????????? Haha! Haha! Haha!

gelukkig heb je hier een aantal goede richtlijnen kunnen vinden waar je met je vraag terecht kan Lachen en ik hoop dat je vind wat je zoekt Knipoog

Katholiek in Ede is wel weer bijzonder, toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:24

hihi het enige wat ik van Ede weet is dat het een behoorlijk gelovig dorp is......... en welk geloof weet ik niet Haha! Haha! Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:26

SuperPepeijn schreef:
Het zoeken naar antwoorden op vragen die je hebt over het leven kan je niet vinden in orthodoxe religieuze dogma, dat vertelt wordt door anderen en dan zomaar aannemen dat ze waar zijn. Dit is een vreselijke fout die gemaakt wordt; de ene generatie krijgt een verhaal te horen van de vorige en neemt maar aan dat het waar is, zonder zelf ook maar iets ervaren te hebben of bewijzen te hebben over de wereld waarin we leven. Ze stellen dat niets anders waar is en dat niets anders mág waar zijn dan die dogma en mensen komen zo tot diepgewortelde vooroordelen tov anderen en uiteindelijk komt daar de meeste ellende die we in de wereld kennen vandaan. Antwoorden op levensvragen krijg je alleen maar door zelf te ervaren en te beleven en niet in hapklare brokken uitgelegd.

Parrrrdon?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:27

Uhh, uhh KWK, ik woon hier pas 6 jaar Haha! Ik zie een hoop kerken en een Jehova zaal maar verder weet ik er niets van Knipoog
Ede stad is trouwens niet gelovig (om t zo te noemen), de dorpen erom heen een beetje boel Knipoog

@ Rosita: ik geloof het wel. Protestants geloof is hier groot dacht ik.

SP, denk je dat ik met mn VWO net afgerond en niet gelovig opgevoed zomaar dogma's ga geloven?

Momenteel geloof ik dat God bestaat en over ons waakt, ook heeft hij de start aan het leven gegeven. Maar de evolutie heeft de rest gedaan, daar kan ik niet omheen, en daar wil ik ook niet omheen!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:28

Ik zou idd de alpha cursus aanraden! In heel veel plaatsen hebben ze wel een alpha cursus en ik hoor er veel positieve ervaringen over.
Verder zou je gewoon een keer naar een kerk toe kunnen gaan. Je zegt dat je nog niet echt een kerk hebt, maar je zou al kunnen beginnen bij die kerk waar je ouders heen gaan met kerst. Verder zou je ook meerdere kerken kunnen uitproberen om te kijken welke het beste bij jou past en jou het meeste aanspreekt.
Ik zelf ben christelijk en niet catholiek, maar je zou ook als je een kerk gevonden hebt categesatie of zoiets gaan volgen, of je aansluiten bij een jeugdgroep. (ik weet niet precies hoe oud je bent)
Verder als je vragen hebt kan je me ook wel pben:)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:29

OoappeloO schreef:
Is er misschien een betrouwbare site, een goed boek

De bijbel Schijnheilig he wat flauw...

Is er via de kerk waar je moeder met Kerst heen gaat geen jongeren afdeling?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:29

KiWiKo schreef:
hihi het enige wat ik van Ede weet is dat het een behoorlijk gelovig dorp is......... en welk geloof weet ik niet Haha! Haha! Haha!

Afbeelding
De dorpen er om heen dus Knipoog
We zijn hier gaan wonen voor mn pa's werk bij de provincie in Arnhem Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:36

lief ik weet waar Ede ligt, ik stam nog uit de generatie dat je plaatsnamen op moest dreunen Haha! Haha! Haha!

maar of het christelijk of katholiek is, dat durf ik zo niet te zeggen......... alhoewel ik eerder richting Christelijk ga dan Katholiek Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:39

Meest reformatorisch en gereformeerd, denk ik Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:42

hihihi ook dat kan Haha! Haha!

en dan te bedenken dat ik twee jaar voor de Nederlands Hervormde Kerk heb gewerkt Haha! Haha! Haha!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:40

Dan ben je een van de weinigen die weet waar het ligt! (en ook ik heb nog plaatsnamen moeten op dreunen Knipoog ). Maar het gaat dus meer op die dorpen er om heen. En idd veel gereformeerd zie ik in de gemeente gids.

Maar thanks voor de gegeven tips! Lachen