Excel vraag: gegevens één cel scheiden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Excel vraag: gegevens één cel scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:30

Even een Excel vraagje waar ik niet uitkom, heb echt al gezocht mar het antwoord niet gevonden. Ik heb diverse grote Excel-bestanden, geëxporteerd uit een ander programma naar Excel om berekeningen uit te voeren
Eén van de kolommen bevat een datum met een tijd, in dit format:

22-04-2008 13:03:00

Zo heb ik bijv. voor de maand april ca. 3000 rijen met gegevens, en die wil ik sorteren op tijd, althans ik wil er drie groepen van maken (7.30-16.00 / 16.00-23.00 / 23.00-7.30). Op zich kun je altijd gewoon makkelijk sorteren, maar in dit geval staat die datum erbij en dan sorteert hij naast tijd ook op datum en krijg je dus die drie groepen per dag terwijl ik ze dus van de hele maand wil. Kun je cellen makkelijk opsplitsen (en dan voor de hele rij ineens, aangezien het enorme bestanden zijn). Of heel makkelijk de gegevens coderen naar die drie groepen? (Speciaal) kopiëren en celeigenschappen enz. werkt allemaal niet, op de 'achtergrond' blijft die datum erbij staan en daar sorteert hij ook op. Iemand een idee?

Snader

Re: Excel vraag: gegevens één cel scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:40

Insert > Fuction > Category: Date&Time.
Daar staan allemaal functies waarmee je de datum/tijd of dag/maand/jaar/uur/minuut uit een datum/tijd-combinatie kan halen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:50

Ah, Snader, mooi dat je er bent. Alleen nu kom ik er nog niet uit; ik kan nu nog niet vinden welke functie ik dan precíes moet hebben Bloos (ik heb hier trouwens de NL versie). Ik zie wel veel functies voor het omgekeerde zeg maar.

Hoe ging het gisteren trouwens?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:15

Ben er uit dankzij een PB-tje van MC94! OK dan! Wizard 'tekst naar kolommen' onder 'data.'.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:29

Naar mijn idee kon je ook een extra kolom aanmaken. Daarin de functie 'Time' zetten en deze verwijzen naar de cel met de datum/tijd-combinatie. Vervolgens alle rijen sorteren op de kolom met de 'Time'-functie.

Die wizard lijkt me wel wat gemakkelijker. Haha! Mooi dat het is opgelost. OK dan!

Je hebt een PB.