Help! Juridisch advies omtrent doorrijden na ongeval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Help! Juridisch advies omtrent doorrijden na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:46

Ik weet even niet goed wat te doen, en hoop dat een aantal bokkers mij kan helpen hierin.

Gisteravond kwam ik thuis en dacht oliebol! ze hebben mijn spiegel van de auto afgetrapt. Klein onderzoekje wees uit dat ik ook een streep over mijn raam van achter tot voor heb staan en dat het dus ook een fiets of scooter had kunnen zijn die er tegen aan is gereden. Natuurlijk geen briefje op de auto of in de brievenbus (auto stond voor het huis geparkeerd).
Vanochtend foto's gaan maken, en alvast de rol duck-tape erbij om de eerste schade op te vangen. Maar...... de hele zijkant van mijn auto is bekrast!!! Er was dus overduidelijk iemand tegenaan gereden.
Ben bij de buren gaan aanbellen, en gelukkig, buurman 2 had het niet zien gebeuren, maar wist wie het gedaan had. Hij kon mijn vertellen dat de desbetreffende auto gestopt was en aan hem gevraagd had of het zijn auto was die daar stond, want ja, daar had mevr. net tegen aan gereden. Buurman vertelde dat het mijn auto was en zijn vrouw adviseerde om een briefje in de bus te doen (wat ze dus niet heeft gedaan).
Ik aan buurman gevraagd of hij mij wilde vertellen wie het was geweest. En ja hoor, iets verderop in de straat woont deze mevrouw.

Daar ben ik net verhaal gaan halen. Zij bekende meteen schuld. Was haar eerste aanrijding, en ja ze had niet gedronken. Écht niet! Rolleyes (wat moet ik daar van denken???). Heb haar gevraagd of zij mee wilde gaan naar mijn auto om alsnog een schadeformulier in te vullen. Tja, dat kon nu niet, want mevr. voelde zich niet goed (psychisch ziek, zegt zij zelf. Ik denk.... alcoholverslaafd??? maar kan daar natuurlijk geen oordeel over vellen).
Ik met mevr afgesproken dat zij om 13.00 bij mijn auto is om het schadeformulier in te vullen. Tja, ze wist niet zeker of dat kon wat ze moest haar medicatie nog innemen. Aangegeven dat ik het geen probleem vind dat haar zoon (was ook aanwezig bij het gesprek) erbij zou zijn. Maar hier wilde ze niets van weten. Zoonlief zei nog, ,,mam ga je even opfatsoeneren, en ga mee. Je weet wat pap heeft gezegd!"

Ik ben dus benieuwd of mevr om 13.00 hier is, ik vermoed van niet. Heb daar ook aangegeven dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Zij had haar gegevens bij mij bekend moeten maken. Haar antwoord was hierop, Ja maar ik ben bij jouw buurman geweest. Uitleg gegeven dat ik vind dat ik niet degene moet zijn die er werk van moet maken om haar te vinden. Omdat zij zo reageerde heb ik gezegd dat ik nu nog niet weet of ik hier een politiezaak van wil maken (doorrijden na ongeval en mijn vermoeden van alcoholmisbruik). Zoon reageerde hier fel op, van ja dat hoeft toch niet! We kunnen het zo wel afhandelen.

Overigens, haar auto heeft flinke zichtbare schade, en op de mijne zit haar lak. Dus geen probleem om de schuldige aan te wijzen met dit en getuigenverklaring van buurman.

Maar..... wat nu te doen. Sowieso politie erbij laten komen of niet?

(Ben normaal een van we regelen het wel zo, handje contantje. Maar dit wordt sowieso verzekeringswerk.)

Mootje

Re: Help! Juridisch advies omtrent doorrijden na ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:50

Dat is klote Boos!

Voor als ze niet komt opdagen:

Heb je de auto verplaatst na dit voorval? Zo niet, naar de politie aangifte doen!!!! Met deze aangifte kan je naar het waarborgfonds stappen om de schade te verhalen. Er zit hierbij wel een eigen risico en je mag geloof ik maar één schade per 10 (??) jaar op het waarborgfonds verhalen.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 21-08-08 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:50

sowieso de politie laten komen en foto's maken haar en jou schade Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:51

Politie erbij, als ze dan later toch niet wilt betalen heb je geen poot om op te staan.
Laat dit via de verzekering lopen, dus eerst aangifte en daarmee sta je al een stuk beter in je recht dan dat je handje contantje alles regelt. Of je moet zeker weten dat deze mensen het ook betalen...

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:52

ik heb mijn auto niet verplaatst, alles netjes laten hangen zoals ik het heb aangetroffen.
Zij heeft schuld bekend, en wil het in principe wel juridisch gezien afhandelen. Maar ik wil omdat zij doorgereden is na het ongeval en geen gegevens bij mij heeft achtergelaten misschien toch de politie inschakelen. Zeker na haar eerste reactie: ik heb niet gedronken. Echt niet!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:52

In zo'n geval altijd via de verzekering gaan en zorgen dat ze een handtekening zet.

Als ze niet op komt dagen zou ik de politie bellen Ja Succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:53

Politie laten komen, die weten er wel raad mee...
Die alcohol is nu niet meer achter te komen. Daarom had ze het ook meteen moetem melden.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:53

@ AaronYve +bromfiets: in dit geval ga ik zeker niet handje contantje, maar via verzekering het laten lopen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:54

@ Liezel: ik denk dat mevr in kwestie verdomde goed wist dat ze schuldig was, en daarom zich waarschijnlijk niet gemeld heeft, maar eerst mogelijke alcohol heeft willen laten uitwerken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:54

aswas schreef:
ik heb mijn auto niet verplaatst, alles netjes laten hangen zoals ik het heb aangetroffen.
Zij heeft schuld bekend, en wil het in principe wel juridisch gezien afhandelen. Maar ik wil omdat zij doorgereden is na het ongeval en geen gegevens bij mij heeft achtergelaten misschien toch de politie inschakelen. Zeker na haar eerste reactie: ik heb niet gedronken. Echt niet!

Of ze toen gedronken heeft kunnen ze nu toch niet meer nagaan.
Maar geen gegevens en dat jij met haar contact moet opzoeken vind ik ook schandalig, stel je voor de buurman wist het ook niet dan zat jij met de schade.
Goed dat je het via de verzekering doet!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:55

fijn dat je de dader hebt kunnen achterhalen. Ik zou het verzekeringspapier invullen, en het er verder bij laten. of er alcohol in het spel was is nu toch niet meer te bewijzen, en wat heb je daar aan?
de verzekering regelt alles wel.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:57

Hmm... wat jammer dat mensen niet altijd eerlijk zijn en direct komen he? IK ben benieuwd hoe dit afloopt en of ze er staat zometeen!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:59

ik ben zelf heel fel op alcohol in het verkeer. Daarom zou ik evt politie erbij willen halen, maar ja, het valt idd niet te achterhalen. Ik vermoed ook dat ze daarnet toen ik daar was onder invloed was. Ik kon haar nauwelijks verstaan.
Ben benieuwd of ze er om 13.00 is

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:00

Als ze er niet is om 13:00 zou ik de politie vragen haar met een bezoekje te verblijden Knipoog

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:01

dat gaat dan zeker gebeuren ja. Maar is het niet verstandig om politie al om 13.00 erbij te laten zijn? (mits dat kan)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:03

jawel, dat is wel verstandig....

Ben benieuwd wat ze gaan doen als mevrouw nu ook "beneveld" blijkt te zijn...
Hou je ons op de hoogte?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:03

ik zou het eerst maar even afwachten. Je weet waar ze woont, en ze heeft al bekend (in bijzijn van getuige).
het zal vast wel goedkomen. Politie heeft vaak wel wat beters te doen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:04

Ik houd jullie zeker op de hoogte heb er een hekel aan als andere ts dat niet doen Bloos .
Ik vind het moeilijk om te zeggen of zij daadwerkelijk onder invloed was van alcohol/drugs, of dat haar toestand daadwerkelijk zo was door haar ziekte (zoals zij zelf zei)

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:06

Je kunt ook de politie even bellen, de situatie voorleggen en dan kunnen zij wel advies geven wat je het beste kunt doen. En of ze het nodig vinden om erbij te zijn, of de situatie te bekijken.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:06

politie komt niet meer bij dit soort zaken naar blikschade kijken om een schadeformulier in te vullen. http://www.ad.nl/binnenland/2535869/Pol ... rsquo.html
Ik zou gewoon jouw schadeformulier invullen en haar laten onderteken (desnoods bij haar thuis). Als ze niet wil inderdaad de politie inschakelen.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:07

juval schreef:
fijn dat je de dader hebt kunnen achterhalen. Ik zou het verzekeringspapier invullen, en het er verder bij laten. of er alcohol in het spel was is nu toch niet meer te bewijzen, en wat heb je daar aan?
de verzekering regelt alles wel.

precies, zo denk ik er ook over.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:08

@ Ielsje: bedankt voor het artikel, erg verhelderend, maar even een citaat eruit: Rijkswaterstaat onderstreept dat de weginspecteurs geen ’agentje spelen. Zodra bijvoorbeeld drank in spel lijkt, of sprake is van andere strafbare feiten, wordt de politie opgetrommeld.

Doorrijden na een ongeval, strafbaar toch?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:10

Tel bij wat aswas zeg het gedrag van mevrouw op en ik zie voldoende reden om de politie even te bellen en de situatie voor te leggen. Kost je hooguit een telefoontje en weet je ook hoe de politie er zelf tegenover staat.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:10

Ielsje schreef:
politie komt niet meer bij dit soort zaken naar blikschade kijken om een schadeformulier in te vullen. http://www.ad.nl/binnenland/2535869/Pol ... rsquo.html
Ik zou gewoon jouw schadeformulier invullen en haar laten onderteken (desnoods bij haar thuis). Als ze niet wil inderdaad de politie inschakelen.

Het is niet alleen maar blikschade, maar vermoedelijk ook dronken rijden. Ik zou er op staan dat de politie komt, dat is tenslotte een misdrijf.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:13

Ik ga nu even politie bellen om advies in te winnen, dan zouden ze in principe, mocht dat nodig zijn, nog om 13.00 hier kunnen zijn. (ff bellen dus)