Begeleid Wonen / Kamertraining -

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Begeleid Wonen / Kamertraining -

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:20

Nou om een erg lang verhaal kort te maken , ik heb veel problemen gehad en uiteindelijk woon ik nu bij mijn oma .
Mijn oma word oud en kan dus niet meer voor mij ' zorgen ' .
Nu omdat ik bij pleegzorg en jeugdzorg zit , willen zei mij na veel gesprekken enzovoort bij De Bergeend zetten .
Begeleid wonen is dat volgens mij , ik ben der een keer langs geweest en het zag er normaaltjes uit .
Nu was mij vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met begeleid wonen of kamertraining , hoe het was , en vooral of er iemand op De Bergeend heeft gezeten .
Ik kan overigens geen ene site vinden over De Bergeend Verward

Alvast bedankt !

MMIDV

Re: Begeleid Wonen / Kamertraining -

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:15

Ik heb begeleid kamerwonen gedaan, dit was toen een nieuw project en ik zat bij de eerste mensen die daar gingen wonen zeg maar. Het stelde toen niks voor omdat ze nog niet wisten wat te doen, ik woonde daar dus gewoon met anderen in een huis, zoals ieder ander. Alleen betaalde ik minder omdat het begeleid wonen heette Lachen
Ik vond het wel prettig overigens, mijn eigen plekje Lachen
Van de bergeend heb ik nog nooit gehoord.....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:12

mijn vriend is begeleider op een trainingshuis.
de jongeren daar hebben een eigen appartement en leren zoveel mogelijk zelfstandig te doen.
Ze werken en koken zelf, tenzij ze betalen, dan kunnen ze mee-eten in de gezamelijke ruimte.
Je zou eens kunnen uitzoeken vanuit welke visie ze daar werken want dat bepaald heel veel voor de jongeren. Bij mijn vriend werken ze vanuit het EIM model, dus de jongeren moeten zelf initiatief tonen en met hulpvragen komen. zoveel mogelijk zelfstandig dus. daar tegenover staat dat de begeleiding zich niet autoritair opstelt en de verantworodelijkheid voor eigen handelen bij de jongeren legt.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:18

(Volgens mij) 'zit' Moonchoe bij begeleid wonen, misschien dat je haar kunt attenderen op dit topic, of haar even een pb'tje kunt sturen.

Ik denk dat begeleid wonen goed voor jongeren kan zijn, mits ze goede begeleiding krijgen en dus niet 1x per week iemand op bezoek krijgen om te kijken of het er een beetje netjes uitziet.
Maar echt gerichte hulp bij koken, opruimen, wassen ed. Ik denk dat die zelfstandigheid (en toch hulp op de achtergrond indien nodig) jongeren goed doet.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:37

Toevallig net dit topic gevonden.

Ik heb idd 1 jaar op begeleid wonen in Groningen gewoond. Nu al 9 maanden weg en nu ben ik opnieuw op zoek naar andere begeleidwonen/woonvorm.

Hoe 'leuk' het gaat worden op begeleid wonen ligt eigenlijk helemaal aan je zelf en aan wat voor regels de begeleid wonen hanteert. Dat is op elk begeleid wonen anders maar bij mij was het zo dat je tot je 18e gratis daar kon wonen (je hoeft dan nog geen awbz te betalen.. Hou hier dus wel rekening mee dat je waarschijnlijk ooit een klap geld moet betalen aan awbz na 1 jaar.. *ik weet niet hoe oud je bent en wat er allemaal al is geregeld*)

En idd het is vaak belangrijk bij BW dat je zelf hulp kan vragen anders gebeurt er niet veel en dan kom je vaak vast te zitten.
Mijn opmerking over 'het is hoe je er mee omgaat' is eigenlijk ook heel belangrijk want ik was 1 van weinigen daar die echt geen probleem vond om op BW te wonen omdat ik niet moeilijk deed, ik zei ja en amen en volgde de regels ook op. De meesten waarmee ik woonde deden dat niet, waren constant ruzie daarover aan t zoeken etc.. Allemaal energie verspilling.

En als je vragen hebt kun je dat altijd stellen Knipoog

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:56

ja het is denk ook geluk hebben om met wat leuke mensen in een groep te zitten. Ik heb er vrij lang gewoond en heb ook wat mensen zien komen en gaan, en soms was het super gezellig en soms ook niet. En het ligt inderdaad zoals MoonChoe ook zegt aan je eigen instelling. Ik vond ook alles prima en probeerde er echt wat van te maken, maar je kan ook overal tegenaan gaan schoppen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:04

Bedankt allemaal !
Ik ben 17 jaar oud , en ik hoef zelf niks te betalen als ik daar kom .
Wel heb ik gehoort dat ze over een deel van mijn inkomen willen waken om te kijken hoe ik daar mee omga , ik heb daar binnenkort een gesprek over want ik vind dat zelf niet zo prettig .
Ik hoef daar maar een aantal maanden te zitten , tot mijn 18de dus .. alleen maar omdat mijn oma niet meer voor mij kan zorgen en om mij wat dingen aan te leren zoals optijd komen en regels nakomen .
Daarna word het zoeken voor een woning voor mijzelf .

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met echt het zelfstandige gevoel , ik ben al erg zelfstandig en doe alles hier thuis zelf en vraag me dus af of het daar dan niet een stap terug gaat .
Hoe oud waren jullie toen jullie daar woonde ?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:10

Er zit wel een verschil tussen begeleid wonen en kamertraining, begeleid dan heb je enkele keren in de week iemand op bezoek om alles door te spreken en bij kamertraining heb je constant begeleiding om je heen.

Zelf heb ik in een fasehuis gezeten (totaal nieuwe opzet, was de eerste die er zat) en vond het zelf niet echt denderend. Ik was 17 toen ik er zat en het was niets voor mij.
van 19.00-20.00 was het voor iedereen verplicht een uur op de kamer en daarna mocht je pas weg, 22.00uur moest je op bed liggen en voor die tijd douchen etc, ik redde dat niet met de paarden en heb dus regelmatig met de leiding daar in de clinch gelegen, die hadden er totaal geen begrip voor.

Verder moet je het bij dit soort dingen ook wel treffen met de mensen om je heen, ik zat met een stel mensen die aan de drugs zaten en er ook in handelden, niet echt prettig dus.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:11

ik heb het ook gehad. je kan er gewoon t beste van maken. kan je als t goed is gewoon terugtrekken op je kamer. ik had nooit zoveel met mijn huisgenoten te maken daar...

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:15

Ik woon zelf ook in een begeleid wonen instelling, maar dan voor mensen met een niet aangeboren hersenletsel (NAH).
Ik denk dat de begeleiding hier net iets anders in elkaar zit dan in een begeleid woonvoorziening voor andere doelgroepen.
Ik heb een eigen huis en krijg een of meerdere malen per dag iemand lang voor een contactmoment of voor andere begeleiding.

Betaling gaat bij mij eigenlijk via een AWBZ eigen bijdrage. Het is dus inkomensafhankelijk.

Verder heb ik het hier onwijs naar mijn zin. Ik ben bij mijn moeder uit huis gekomen en ben toen hier komen te wonen.
Gelukkig is er voor mij nog uitzicht op dat ik ooit op mezelf kom te wonen.

Voor vragen mag je ook PB-en. Knipoog

Paul