hoe schrijf je de ultieme sollicitatiebrief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

hoe schrijf je de ultieme sollicitatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:37

heb een hele leuke baan gezien en nu vraag ik me af hoe je
de ultieme sollicitatiebrief schrijft zodat ze echt niet om je heen kunnen
en ze je wel moeten uitnodigen voor een gesprek Vork

iemand tips???

gr alja
Laatst bijgewerkt door Alja op 19-08-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lieniminnie

Re: hoe schrijf je de uiltieme sollicitatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:38

Hahaha Haha!
nou wat ik in iedergeval zou proberen; origineel zijn Tong uitsteken ik zoek altijd op internet, en daar staan ook veel tips en voorbeeld brieven!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:39

In ieder geval zonder spellingsfouten (uiltieme) Knipoog
Altijd dus sowieso door anderen laten nalezen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:39

Dat ligt eraan naar welke baan je solliciteerd. Voor een baan als secretaresse is een normale, simpele en keurige brief goed, maar wil je bij een reclamebureau solliciteren dan zul je toch met iets originelers moeten komen. Op internet zijn heel veel voorbeelden van sollicitatiebrieven te vinden.

Alja

Re: hoe schrijf je de ultieme sollicitatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:50

het gaat om een baan bij actium, das een woonconcept...

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:56

Wat ons geleerd wordt op school (HBO personeel en Arbeid) is dat de werkgevers het erg belangrijk vinden dat je echt bij DAT bedrijf wil werken. Zoek dus informatie over het bedrijf, zoek het motto op, en ga daarmee aan de slag. Schrijf dus niet een brief die je naar 5 verschillende bedrijven kan sturen.

En wees niet te negatief over jezelf. Wij als mensen (en zeker vrouwen) zijn veel te bescheiden. Ben je ergens goed in, zet dat dan duidelijk in je brief.

Verder veel succes en hopelijk krijg je die baan!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:42

Inderdaad das een erg goede tip! zorg ook dat als je word uitgenodigd voor een gesprek dat je wat weet over het bedrijf Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:44

Informatie opzoeken voor die bepaalde functie.
Zeggen waarom Die functie bij DAT bedrijf je zo aanspreekt.
Benadrukken waarom juist DAT bedrijf en DIE functie bij je passen.
En foutloos is altijd een vereiste Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:46

Gebruik zo min mogelijk standaart zinnen zoals '' Na aanleiding van'' of ''Na het lezen van''.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:48

Nijn schreef:
Gebruik zo min mogelijk standaart zinnen zoals '' Na aanleiding van'' of ''Na het lezen van''.

Wat zou je dan gebruiken?
Ik ben ook altijd zo inspiratieloos dat ik zulke dingen wel doe. Tong uitsteken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:51

Begin met iets dat je het een erg leuk bedrijf vind / interresant en dat je daarom erg enthousiast bent dat er een functie vrij is gekomen.
Vaak als je oprecht bent geintereseerd in het bedrijf en in de functie dan komen dat soort dingen vanzelf in je op Knipoog

Oh en schrijf a.u.b. niet over de vrij gekomen vacature, de functie is vrij Tong uitsteken
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat iemand dat in dit topic doen, maar zie het zo vaak voorbij komen Nagelbijten / Gniffelen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:54

.... lijkt mij een heel erg leuk bedrijf om te werken vanwege het ... jonge team, de creatieve gedachte achter de werkzaamheden, de geweldige dingen die het bedrijf doet voor de maatschappij enz enz enz.

Vergeet er niet bij te zetten dat je graag je brief mondeling toe zal lichten.
Nog een kleine tip: bel een week na het sturen van de brief even op of de brief bij de juiste persoon is aangekomen.
Je stat echt niet voor paal. Hier gebeurd het zeer regelmatig. Wordt dan ook meteen doorverbonden naar de baas. Getuigd namelijk van een actieve houding en motivatie.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:56

niet iemand die zich geroepen voelt om een opzetje te maken Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:00

Sassieja schreef:
Nijn schreef:

Wat zou je dan gebruiken?
Ik ben ook altijd zo inspiratieloos dat ik zulke dingen wel doe. Tong uitsteken

Ja, hier nog 1 Bloos

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:04

Volgens mij is er niks mis met 'na aanleiding van' en dat soort zinnen.
Mijn vader leest ook vaak sollicitatie brieven en die vind spellingsfouten en verkeerde zinsbouw een afknapper.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:37

Ik ken het bedrijf zelf dus niet, en heb geen idee wat de functie precies is (en wat de eisen zijn).
kan wel even kijken of ik hier nog een voorbeeld brief heb liggen.
Momentje

Edit:
Hier een paar voorbeeldjes

Citaat:
Betreft: Sollicitatie afdelingsmanager

Geachte heer ....,

Dat Albert Heijn kwalitatief goede producten en veel aanbod in huis heeft is u wellicht bekend. Goede producten leveren tevreden klanten op én tevreden klanten blijven terugkomen. Maar ook al is het aanbod nog zo groot en zijn de producten van hoge aard, het gaat uiteindelijk om de uitvoering van de presentatie van de producten.

Door mijn ervaringen, bij BP leiderdorp en ook bij Albert Heijn Winkelhof, ben ik ervan overtuigd dat ik dé persoon ben om afdelingsmanager te worden. Ik heb hard leren werken en weet ook hét belang van een goede presentatie. Ook denk ik dat ik over de goede eigenschappen beschik om een succesvolle afdelingsmanager te kunnen worden zoals initiatief nemen, plannen en leiderschapsvaardigheden.

Graag wil ik u nog vertellen dat ik de functie voor afdelingsmanager een uitdagende baan vind. Dat zal een extra motivatie voor mij zijn om goed werk af te leveren.

Ik hoop dat bovenstaande samen met mijn Curriculum Vitae genoeg aanleiding biedt om mij voor een persoonlijk gesprek uit te nodigen.

Hoogachtend,

Citaat:
Betreft: Sollicitatie Enthousiaste adviseur/verkoper

Geachte heer ....,

Afgelopen zaterdag 16 september las ik uw advertentie in het Leischdagblad waarin u aangeeft op zoek te zijn naar kandidaten voor de functie adviseur/verkoper voor Belisol Deuren en Kozijnen in Leiden. De omschrijving van het werk en het bedrijf spraken mij aan.

Ik heb ervaring in het verkopen en advisren van producten, echter niet in deze branche maar mijn ervaring daarin zal zeker van pas komen. Direct na afronding mijn opleiding tot ….. in 200? ben ik begonnen aan de HBO opleiding …….. bij welke ik in 1 jaar de Propedeuse heb gehaald. Momenteel ben ik werkzaam bij …….. in …... Hier zorg ik dat de klantgerichtheid op peil blijft en dat de klanten een goede begeleiding krijgen van de bestelling tot de levering.

Uit de advertentietekst begrijp ik dat mijn kennis en ervaring aansluiten bij uw eisen. Met mijn goede communicatieve vaardigheden en flexibiliteit wat betreft werktijden ben ik een kracht die u goed zal kunnen gebruiken binnen uw bedrijf. In de functie verkoper/adviseur bij uw bedrijf kan ik mijn vaardigheden bovendien gebruiken bij kwaliteitscontrole en het maken van offertes. Die veelzijdigheid spreekt mij aan en bovendien geeft de functie mij wellicht de mogelijkheid een stapje hogerop te komen in mijn loopbaan..

Graag zou ik in een persoonlijk gesprek met u mijn CV verder toelichten en meer van de functie en uw bedrijf te weten komen en de mogelijkheden voor samenwerking bespreken.

Met vriendelijke groet,

En enkel een afsluiting:

Citaat:
Ik denk dat ik met mijn opleiding en ervaring een goede floormanager zou kunnen zijn bij de V&D . Graag wil ik mijn ideeën betreffende de invulling van deze functie in een gesprek verder toelichten.

Misschien heb je er wat aan, erg creatief zijn ze niet. Maar toch net iets meer dan gewoon standaard
Laatst bijgewerkt door Mri op 20-08-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:38

Op internet vind je soms ook wel goede brieven als voorbeeld. Knipoog
Alleen moet je je een beetje je eigen draai dr aan geven, maar dat is logisch...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:41

Een leuke "openingszin" na de aanhef van Geachte heer / Geachte mevrouw is ook --> Op deze manier zou ik mij graag aan u willen voorstellen, mijn naam is................ en ben woonachtig in .......................... Heeft bij mij al wel een aantal keren gewerkt!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:48

Die is wel origineel ja!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:43

furious schreef:
Volgens mij is er niks mis met 'na aanleiding van' en dat soort zinnen.
Mijn vader leest ook vaak sollicitatie brieven en die vind spellingsfouten en verkeerde zinsbouw een afknapper.

Er is niets mis mee maar er zijn zoooo ontzettend veel mensen die dit als openingszin gebruiken dat wanneer jij een andere, orginele en spontane zin van maakt jouw brief al meteen meer aandacht trekt. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:44

Wat ook wel iets is om op te letten (bedenk ik me net) is de sfeer in het bedrijf.
Is het een heel informeel of juist een heel formeel bedrijf.
Bij een heel erg formeel bedrijf worden over het algemeen de meer standaard en echt formele nette brieven meer gewaardeerd.
Is het een wat informeler bedrijf, dan is een creatievere minder formele brief weer geschikter.

En nijn heeft gelijk, een orriginele opening trekt meer aandacht en blijft beter hangen.
Als iemand een brief stuurt met ondsettund feel spelvouwten wordt iemand ook niet zo snel uitgenodigd voor een gesprek. De brief is niet aantrekkelijk, en de eerste indruk (begint al bij de envelop!!!) is cruciaal. Zorgen dat je de correcte naam heb, het adres goed schrijft en vooral de bedrijfsnaam foutloos overneemt.
Postzegel netjes ind e hoek (en niet op een willekeurige plek... dat zie ik hier ook nog wel is).
Daarbij is een geschreven brief echt NOT DONE tegenwoordig (en ja, die krijg ik ook voor mn neus.... ik stuur netjes een reactie terug dat we geen vacature vrij hebben en dat de brief een halfjaar in het archief wordt bewaard).
Eigenlijk worden deze mensen al niet uitgenodigd. Tegenwoordig zijn computer vaardigheden echt een MUST!
ga desnoods naar de bieb om je brief te maken en te printen...

Parfum spuiten op een brief (als deze gericht is aan een man) vind ik ook not done, wel een tip, voeg een pasfoto bij op je CV!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:30

Afsluiten met 'erop vertrouwende uw interesse te hebben gewekt, verblijf ik'. Werkt bij mij altijd, als ik dat eronder zet word ik altijd uitgenodigd Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:06

@ Ffortuna : voor een wat informelere brief is dta juist weer geen goede afsluiting, voor een formelere brief weer wel.
Als je een vrij informele brief hebt kan je er beter iets onder zetten als:
Graag wil ik mijn brief mondeling toelichten in een gesprek oid

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:12

Ik als wergever vind het altijd erg belangrijk dat een brief foutloos is. Als iemand spel- of grammaticafouten maakt, gooi ik de brief direct weg. Ook is het belangrijk dat je jezelf ook weer niet teveel op de borst klopt. Wees eerlijk en benadruk je sterke punten, zonder echter arrogant over te komen. Je C.V. is feitelijk het belangrijkste; heb je ervaring of een opleiding die aansluit bij de functie? Ik heb zelf een reclamebureau en kreeg laatst een reactie van iemand die als nagelstyliste werkt op een functie van communicatie-adviseur. Dat werkt dus niet. Wat ik zelf altijd prettig vind (maar dat kan natuurlijk voor veel werkgevers totaal anders zijn) dat je telefonisch om meer inlichtingen vraagt. Als ik je brief dan ontvang, heb ik ook direct een "beeld" bij de persoon in kwestie.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:25

@chevax: tegenwoordig kan je van heel veel bedrijven erg veel informatie vinden op internet, zelfs over specifieke functies.

Beetje inlezen op internet doet ook al wonderen, zeker bij een open sollicitatie. Bij een openstaande vacature is het idd zeker niet vreemd om telefonisch ominlichtingen te vragen.
Bij een open sollicitatie zou ik het echter weer absoluut niet kunnen waarderen als baas.