Zelf kroketten maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VoulezVous

Zelf kroketten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:34

Hallo,

Normaal haal je je kroket en je frikandel bij de super of de friettent..
Momenteel zit ik in Zuid Afrika, en ik mis mn frituurtentje!!

Dus weet iemand hoe je zelf kroketten kan maken?
Ik kom niet verder dan de lokale meelballen.. Ieuw..

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Zelf kroketten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:30

Gewoon een stevige roux maken van bloem, boter en bouillon en daar doorheen wat je lekker vindt. Bv rundvlees, maar ik vind ook kip (voorkoken!!) en champignons erg lekker in kroket. Als je d'r een stevige brei van gemaakt hebt dan vorm je de kroket gewoon met je handen, dan rol je 'm door de bloem, dan door losgeklopt ei of eiwit, en dan door (evt gekruid) paneermeel. Vooral goed paneren, anders wordt 't een ellende met frituren.

Je kunt alles in je kroket stoppen.
Vulling+(stevige!!) saus kan ALTIJD tot kroket gevormd worden. Dus leef je uit!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:46

Sonja, welke kruiden doe jij bij de roux?
Zout en peper waarschijnlijk, en dan nog iets uit een groen potje (of van een groen plantje)? *LOL*
Ik heb een jaar of 20 geleden eens geprobeerd om zelf kroketten te maken. Dat was niet zo'n succes. Veel werk, en het resultaat was eigenlijk minder dan van de slagerskroketten.
Ik meen dat je na het paneren de boel ook nog een tijdje in de koelkast moet leggen?
Vertel, vertel..... dan ga ik het ook nog eens proberen Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:44

Oscar, het kan, eerst in de koelkast of vriezer, maar als je je ragout stevig genoeg maakt en echt goed paneert, dan kan het ook zonder.
Je loopt wel minder risico op leeglopen als je ze door en door koelt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:47

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:48

De Nederlandse vleeskroket is gemaakt van een salpicon van vlees (een soort dikke ragout), die in koude toestand tot een rolletje wordt gevormd. De rundvleeskroket en kalfvleeskroket zijn luxe varianten. Daarnaast bestaan er ook goulash kroketten welke worden vervaardigd uit goulash. In België worden traditioneel ook garnaalkroketten en kaaskroketten gegeten. De groentekroket is een relatief nieuw product, dat inspeelt op vegetarische sentimenten in de maatschappij. Kroketten worden gemaakt door een dikke saus, of in het geval van de groenten een puree, te maken van de vulling, eventueel wordt de vulling ook vermalen, wanneer deze is afgekoeld wordt de kroket gevormd waarna deze door ei, bloem en paneermeel wordt gerold tot de kroket aan alle kanten goed afgesloten is zodat het geheel later niet kapot springt.

Salpicon is een soort ragout maar dan dikker. De vulling van een kroket is bijvoorbeeld een salpicon. Een salpicon bestaat meestal uit een bouillon die met een roux gebonden is en met daarin kleine stukjes gesneden vlees of vis al dan niet gemengd met gesneden groenten.

Misschien heb je hier ook nog iets aan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:38

Antheman schreef:
Nooit meer aan de garnalenkroketten begonnen Oscar? Knipoog

[VT] garnalen kroketjes

Daar is het inderdaad nog steeds niet van gekomen. Maar ook dat gaat nog een keer goedkomen Knipoog

Sonja/Luxx/Susan: thanks Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:33

Kruiden/op smaak brengen kan je met peterselie/selderij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:52

Ik heb een tijd geleden dit gemaakt, in het kader van een vegatisch avondje voetbal kijken Clown
De groente kun je vervangen door vlees (of vis of paddestoelen of wat je nog meer lekker vind) en de groenteboulion door vleesboulion

Ingredienten:
250 gram Italiaanse wokgroente (klein zakje van AH)
1 tablet groenteboulion
30 gram boter of margarine
30 gram bloem
2 eieren
paneermeel
zout
peper
eventueel wat knoflookpoeder

Bereiden
Kook de groente in ruim water gaar.
Haal de groente met een schuimspaan uit het water en zorg dat je 400 ml water over houdt (eventueel aanvullen met heet water)
Hou de groente apart. Los de bouliontablet op in het water.

Smelt de boter in een pannetje (lieft een braadpannetje), zorg dat het niet bruin wordt. Als de boter gesmolten is voeg de bloem toe en roer tot er een dik deeg ontstaat. Voeg beetje bij beetje de boulion toe, telkens goed roeren en verwarmen. Voeg zo alle boulion toe. Voorkom klonten.
Als alle boulion in de pan zit en er een dikke saus ontstaan is de groente erdoor roeren en af laten koelen.
Laat het mengsel een uur in de koelkast staan.

Klop de eieren los in een kom, doe de paneermeel in een kom of diep bord, meng de paneermeel met wat zout, peper en eventueel wat knoflookpoeder. Maak van het afgekoelde mengsel bolletjes ter grote van een bitterbal.
Wentel ze eerst door de paneermeel, vervolgens door het ei en weer door de paneermeel.

Frituur ze vervolgens tot ze mooi bruin zijn.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:01

erg belangrijk de verhouding voor een roux is 50 gram boter smelten dan 60 gram bloemerop goed mengen zodat het een soort klontje wordt. Als je het tussen je vingers neemt en je vrijft het los moet het voelen als vogelzand. Dan is de roux gaar. Bouillin erbij niet teveel zodat je het nog wel kan kneden soort bouillon is afhankelijk van wat je erin stop dus vlees vis groente of kip bouillion. En dan kan je de rest zoals bovenstaande doen. Eet smakelijk Vork

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:17

Allen heel erg bedankt..
Afgelopen zaterdag de kroketten gemaakt en ze waren verrukkelijk..
Alle mensen blij gemaakt met een hollandse kroket wat je hier als je lang in het buitenland zit echt wel kan missen..

Ik heb pittige Bouilon gemaakt van rundervlees met mergpijpjes, het vlees na 2 dagen in de soep te hebben gelegen, in hele kleine stukjes geplukt.
Rouw gemaakt op goed geluk met ... gram boter en ... grams bloem..
Bouilion erbij.. Weinig bij hoeven kruiden door de bouillion.. alles in een bak gedaan voor af te koelen..
Daarna de kroketten gedraaid, weer gekoeld, en toen lekker inde frituur..

Smaakte geweldig en absoluut naar meer..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:39

Ik vind zelfgemaakt veel lekkerder dan kant en klaar, veel romiger van smaak (de groente en champignon variant dan, vlees eet ik niet)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:33

Hm, misschien ook wel een idee om zelf eens te maken als ik te veel tijd over heb. Vork