Studie + studiefinanciering...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Studie + studiefinanciering...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:25

Goed, ik heb gezocht op bokt en op de site van IB groep, maar niet echt het juiste antwoord kunnen vinden.

Ik wil graag weer een opleiding volgen en het liefst dit jaar nog instromen.
Hoelang duurd het aanvragen van studiefinanciering? Kan ik met stufie de hele opleiding betalen?
(Mijn ouders zijn gescheiden en kunnen beiden niet mee betalen aan de opleiding.)
Moet ik eerst stufie aanvragen en dan pas me inschrijven bij de opleiding of juist andersom?

Dit zijn even mijn belangrijkste vragen, de rest is me allemaal duidelijk.

Groetjes.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Studie + studiefinanciering...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:31

eerst inschrijven bij opleiding, dan heb je bewijs voor je stufi namelijk. En de hoogte van je stufi wordt aangepast aan het salaris van je ouders, als ze veel verdienen krijg je de minimale beurs en deze is ongeveer 260 euro. Hiermee kun je absoluut geen studie betalen, ik red er net mn huur mee. Maar als je tekort komt kun je gaan werken of bijlenen (wat ik doe).
En hoe lang het duurt... meestal vrij vlot volgens mij! Maar hoe lang precies zou ik niet weten. Ik vraag me trouwens wel af of je voor veel opleidingen niet te laat bent voor het inschrijven? Dit zou je bij de betreffende opleiding moeten informeren.

IngJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:34

Het bedrag hierboven is gebasserd op een uitwonende beurs. Houd dat in de gaten (weet niet of je bij een van je ouders woont?) Het inschrijven kan nog, ik heb vorige week pas verzoek tot herinschrijving verzonden. Met de betreffende school zou ik speodig contact opnemen, de studentenservice kan je meestal gelijk antwoord geven. Succes!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:34

Nee ik ben niet te laat. Ik kan nog instromen gelukkig. En er naast werken doe ik ook, de baan die ik nu heb houd ik dan gewoon.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:35

oja sorry die 260 is uitwonend. inwonend is nog veel minder.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:26

Ik ga ook weer per september studeren, en heb ook van de week pas m'n inschrijving de deur uit gedaan.. Maandag om precies te zijn. Ik heb nog niks gehoord van de IBG of van de instelling waar ik de opleiding ga volgen, maar dat verwacht ik toch wel volgende week binnen te krijgen. Je schrijft je in via Studielink.nl, en zíj regelen alles met de IBG en de betrokken instelling. Is op zich best makkelijk, je geeft gewoon al je gegevens in (NAW gegevens, vooropleiding, cijferlijst, etc) en zij regelen verder alles...

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:34

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat jij, NaNi, je studiefinanciering + OV op tijd krijgt. Ik was hier vorig jaar ook te laat mee en kreeg 'm pas vanaf Oktober terwijl ik 'm ook in Augustus had aangevraagd. Voor school zul je nog wel optijd zijn maar voor IBGroep [OV + Studifi] niet denk ik zo..

Wat betreft TS; ik weet niet op welk niveau je een opleiding gaat volgen maar die van mij kost €1565,- en daarnaast nog boekengeld. Iedere maand €260,- studiefinanciering ongeveer, je kunt je school er wel van betalen, ik betaal 'm in 9 termijnen maar daarnaast moet ik wel blijven werken. Inwonend is je studiefinanciering niet zo hoog; maar €90,- dacht ik, ik mis in je verhaal of je nog thuis woont of uit huis?? Je schrijft je eerst in bij een opleiding, dan meld je je aan bij IBgroep en dan is het een kwestie van wachten.

Succes ermee in ieder geval!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:39

wat een ontzettend lage bedragen van studief. Is dit op eigen info berekent??
Ik kreeg namelijk 3x zoveel uitwonend.
Dit omdat mijn moeder niet mee kon betalen (uitkering) en mijn vader niet meegerekent werd (lastige situatie).
Je krijgt (iedereen) 150,- per maand meer uitwonend.
Informeer bij de ib bij je in de buurt. Je kan er ook over bellen. Ze hebben een lijst met bedragen enz

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:41

Ja, het is echt zo weinig.
Maar ik denk dat jij een 'speciaal geval' was. Bij mij is het namelijk afhankelijk van beide ouders.. En hierdoor krijg ik dus minimale studiefinanciering... Ik denk dat dit bij de meeste mensen zo is die uitwonend zijn, mijn ouders betalen ook NIETS aan school, moet alles zelf betalen, van boeken tot collegegeld tot pennen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:43

wow, dat lijkt me pas zwaar!
Vooral omdat je weinig studief krijgt.
Maar, kunnen de ouders niet ''gedwongen'' ofzo worden om mee te betalen?
Je krijgt juist zo weinig omdat je ouders bij kunnen (en imo ook horen) mee te betalen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:46

Ik wil een opleiding op MBO niveau 4 doen, bij het CIOS.
Ben thuiswonend.
Nou ik hoop maar dat het allemaal kan dan... Ik zal eens bij een IB kantoor hier in de buurt gaan kijken...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:46

succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:52

mailen helpt ook wel eens... bellen duurt bij mij altijd erg lang voordat ik iemand en dan ook nog eens de juiste aan de telefoon heb...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:06

dat had ik juist andersom Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:09

Ier_ schreef:
Ja, het is echt zo weinig.
Maar ik denk dat jij een 'speciaal geval' was. Bij mij is het namelijk afhankelijk van beide ouders.. En hierdoor krijg ik dus minimale studiefinanciering... Ik denk dat dit bij de meeste mensen zo is die uitwonend zijn, mijn ouders betalen ook NIETS aan school, moet alles zelf betalen, van boeken tot collegegeld tot pennen.

Tot je 21ste hebben je ouders zorgplicht, dit houdt in dat ze ook moeten bijdrage voor je opleiding. De IB-groep gaat hier van uit bij het vaststellen van de hoogte van je stufi. Indien je ouders dit niet kunnen of willen kan je via de IB-groep extra stufi krijgen. Let wel; als ze niet willen zit er soms een vervelend traject aan vast (ouders moeten op papier afstand van je doen etc.) en dan is de vraag maar of je dit wilt voor die extra euris.

Met stufi kan je alleen je opleiding helemaal betalen als je een lening aan vraagt voor het resterende bedrag wat je tekort komt om je schoolgeld + boeken mee te betalen. Voor je hier mee begint zou ik ook eens bij je opleiding informeren, soms hebben die ook nog een potje waar je voor in aanmerking kan komen als je ouders niet kunnen betalen. Let wel: ook dit is vaak veel papierenrompeslomp en alleen echt voor mensen die er recht op hebben, dus met ouders aan of onder het minimum inkomen (niet dat half bokt bij zijn/haar opleiding of de IB-groep gaat aankloppen Knipoog )

Eerste termijn schoolgeld is altijd pas na 1 oktober, je kan ook voor 1 oktober stoppen of switchen van opleiding zonder bijkomende kosten etc. Nu stufi/ov aanvragen ben je wellicht nog op tijd.

@TS: je geeft aan er bij te blijven werken, let wel op dat je niet meer verdient per jaar dan het toegestane bedrag opgegeven door de IB-groep. Anders moet je stufi en OV terug betalen en heb je daar geen recht meer op.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:49

Bedankt voor de reacties!
@ Marieke_K, je uitleg is heel duidelijk. Je geeft precies de antwoorden die ik zocht.
En dat bijverdienen, ik heb een krantenwijkje, denk niet dat ik daarmee over het uiterlijk toegestane jaarlijks inkomen kom.

Ik heb me vandaag bij de opleiding ingeschreven en hoop dat ik snel bericht krijg zodat ik stufie+OV aan kan vragen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:49

succes en veel plezier met je opleiding Lachen

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:26

Heb even een vraag met name over de IB groep, Ik kreeg zojuist een rekening met een acceptgiro er bij, Ik heb het bedrag over gemaakt via internet bankieren, Is dat ook goed of had ik het echt via die acceptgiro moeten doen.?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:00

heb je het acceptgiro kenmerk (nummer) erbij gezet? Dan is het namelijk prima.

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:19

Ja dat heb ik gedaan!. Ik heb een jaar te lang stufie gehad Nagelbijten / Gniffelen ,terwijl ik niet meer op school zat. zit al meer als 3 jaar niet meer op school.In die tijd wist ik wel dat het niet helemaal kon, maar het was wel lekker even een zakcentje...Tja nu moet ik het terug betalen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:28

tja gratis geld bestaat nou eenmaal niet! Maar zoals ik al zei is het prima als je het nummer erbij hebt gezet. Ik stuur nooit meer acceptgiro's via de post, doe het altijd via internet.

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:01

bedankt Zwerte voor de reactie.