Boete, terecht of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Boete, terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:36

Eergister ging mijn man voor zijn werk naar Zoetermeer. Hij wist niet precies de weg en reed dus zoekend rond. Op een kruispunt verleende hij hierdoor geen voorang aan een andere bestuurder, omdat hij die simpelweg niet gezien had. Andere bestuurder was echter op een dusdanige afstand dat die niet in de ankers hoefde om een aanrijding te voorkomen.
Dus mijn man rijdt rustig door, en ja hoor, ineens een wagen achter hem met een busje "stop politie".
Dus mijn man zet zijn wagen aan de kant, stapt uit, en die agent: Weet u waarom we u van de weg halen?
Dus mijn man: Ja, ik denk het wel, gezien ik daar geen voorang verleende, en legt het verhaal uit dat hij aan het zoeken was en daardoor de andere wagen niet had gezien. Biedt zelfs nog zijn excuus aan.
Nou zegt die agent, dan ga ik nu een proces verbaal opmaken en dat wordt thuis gestuurd. Dus mijn man vraagt nog hoeveel dat dan wordt...
150 euro!!!!

Mijn man is nog nooit met de politie in aanraking geweest, en ik weet dat ze dat na kunnen vragen...
Geef dan een waarschuwing ofzo, nee, hoppa, gelijk een proces verbaal.

Wat vinden jullie? (ik ontken verder trouwens niet dat hij fout was, want hij had gewoon voorrang moeten verlenen, maar dat gaat nogal moeilijk als je iemand niet ziet)

Pluttersput

Re: Boete, terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:39

Lastige situatie, maar aan de andere kant, als je man die auto niet gezien had en die was dichterbij geweest, of als er een fiets was geweest, had hij misschien wel een aanrijding veroorzaakt. Punt is dat je altijd op moet letten.

Maar goed, kan me voorstellen als je zoekt naar een bepaalde plaats dat je dan niet alles meekrijgt natuurlijk..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:40

ben ik helemaal met je eens, maar de politie geeft ook vaak zat waarschuwingen, waarom nu dan gelijk een proces verbaal?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:44

€150 is het standaard bedrag, daar valt niet op af te dingen.
Of hij eerder in aanraking is geweest voor een verkeerdboete is niet op te vragen, Mulderboetes vervallen namelijk in de loop der tijd.

Wat je zou kunnen doen: Wachten tot de beschikking op de mat valt, beroep aantekenen bij de Officier van Justitie en uitspraak afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:46

stef schreef:
ben ik helemaal met je eens, maar de politie geeft ook vaak zat waarschuwingen, waarom nu dan gelijk een proces verbaal?

Omdat geen voorrang verlenen erg gevaarlijk is en er jaarlijks dodelijke slachtoffers door vallen.
Ook als je ergens niet bekend bent blijf je gewoon verkeersdeelnemer en hoor je juist extra opletten om voorrangsfouten te voorkomen.
Ik vind het net zo erg als door rood rijden en ook daar geef ik geen waarschuwingen voor, van mij had hij hem dus ook gekregen.
Of iemand wel of niet voorkomt heeft daar niets mee te maken.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:46

had ook al gereageerd op het mpf,lastige kwestie, ik denk dat het net is hoe oom agent gezint is, ik ben eens van een boete afgekomen omdat ik zo eerlijk was, dus denk net aan wie je tegenkomt. Het is veel geld sonde.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:53

Mijn moeder heeft laatst een boete gekregen omdat ze niet stilstond bij een stopbord terwijl er niet eens iets aankwam. Dus ik denk dat je weinig aan die boete kan doen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:56

Het is ontzettend vervelend, maar wel terecht. Anders kunnen ze iedereen wel waarschuwingen geven.
Iemand die een waarschuwing krijgt in plaats van een boete heeft in dat geval gewoon mazzel.

Bezwaar aantekenen in dit geval zou ik ook niet eens doen. De boete voor de overtreding is namelijk terecht gegeven.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:58

Regels zijn regels,en een overtreding is een overtreding.
Je kan het wel goedpraten,maar de overteding blijft fout.

Je kan ook niet zeggen dat je kind op de achterbank zat te schreeuwen,en daardoor het rode stoplicht niet zag oid., feit blijft dat je door rood reed,wat de reden ook was.

Ik heb vaker een 'zoekende' bestuurder voor me rijden,en ik erger me groen en geel aan die mensen.
Ik weet dat als je de weg niet weet dat je dan langzamer gaat rijden,en rondzoekt naar de jusite straat enzo,maar je kan ook de auto even stilzetten langs de weg,kijken in een stratenboek,of aan iemand de weg vragen.
(of je koopt een TomTom) Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:59

Nou, mensen die blind op tomtom rijden zijn ook een gevaar op de weg!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:00

Je hebt altijd uitzonderingen. Haha!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:07

Liezel1 schreef:
Nou, mensen die blind op tomtom rijden zijn ook een gevaar op de weg!

Ja, dan zeg je er wèl iets bij. Je moet natuurlijk je hersenen blijven gebruiken ook al rijd je met een TomTom.
Wat betreft de bekeuring van TS; geen voorrang verlenen blijft geen voorrang verlenen, ook al deed je het niet met opzet. Iets per ongeluk doen ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid voor je daad/daden. Dan is er altijd wel een excuus te bedenken. Als je je in het verkeer begeeft moet je ook met je hoofd bij het verkeer zijn en anders, zoals iemand al opmerkte, langs de kant gaan staan en daar de route opzoeken op kaart of in stratenboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:13

hij heeft een tomtom Knipoog

Titel is een beetje verkeerd, want hij was gewoon foutm klaar.
Alleen dat klap gelijk 150 euro....

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:27

stef schreef:

Ja, dat die bekeuring een klap is kan ik me heel goed voorstellen,. Ik vraag me eigenlijk wel af waar die verhalen vandaan komen dat er alleen maar een waarschuwing wordt gegeven. Heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt. Clown Het lijkt me ook een heilloze weg; wanneer wel een waarschuwing en wanneer niet. Het wordt dan wel een soort loterij en dat is niet eerlijk Zij zijn groot en ik is klein! Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:34

Liezel1 schreef:
Wat je zou kunnen doen: Wachten tot de beschikking op de mat valt, beroep aantekenen bij de Officier van Justitie en uitspraak afwachten.

Denk niet dat je daar iets mee opschiet. Mijn vader heeft eens een boete gehad voor te hard rijden op een plaats waar hij op dat moment niet kon zijn. Protest aangetekend, getuigenverklaringen dat hij op dat moment in vergadering zat en de auto stil stond. Maar nee, de agent had hem aan de andere kant van het land gezien, te hard gereden en het nummerbord opgeschreven. Dus hij was het, punt.
Ook gewoon moeten betalen, terwijl deze wel onterecht was.

Meer dan balen zit er niet mer op..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:38

RianneH schreef:
Liezel1 schreef:

Denk niet dat je daar iets mee opschiet. Mijn vader heeft eens een boete gehad voor te hard rijden op een plaats waar hij op dat moment niet kon zijn. Protest aangetekend, getuigenverklaringen dat hij op dat moment in vergadering zat en de auto stil stond. Maar nee, de agent had hem aan de andere kant van het land gezien, te hard gereden en het nummerbord opgeschreven. Dus hij was het, punt.
Ook gewoon moeten betalen, terwijl deze wel onterecht was.

Meer dan balen zit er niet mer op..

Dat lig toch echt aan de aannemelijkheid van de getuigenverklaring.

Ik had een boete gekregen omdat ik schijnbaar in Delfzijl fout geparkeerd had. Mijn auto had ik net wel geteld een half uur eerder bij de dealer in Bodegraven opgehaald.
De boete is na bezwaar ook vernietigd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:50

Maar jij had dan neem ik aan schriftelijk bewijs van het halen van je auto bij de dealer. Mijn vader enkel getuigenverklaringen dat hij in de vergadering zat (o.a. van de directeur) maar geen beeldmateriaal dat de auto op het parkeerterrein stond. En hij had hem echt niet uitgeleend, al helemaal niet aan de andere kant van het land.
Daarnaast had de politieagent ook geen bewijs. Enkel alleen wat hij had gezien en opgeschreven. Tja, en dan krijgt hij toch gelijk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:04

Kan zijn dat de rijstijl van je man sowieso al is opgevallen. Een zoekende bestuurder rijdt vaak twijfelachtig.

Overigens zijn er voor verkeersovertredingen gewoon vastgestelde bedragen. En die zijn de laatste tijd elke keer fors hoger geworden geloof ik.

Kan me voorstellen dat het flink tegenvalt als je zo´n boete in het vooruitzicht hebt. Leermoment voor de volgende keer. Tijdens zoeken toch op het overige verkeer blijven letten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:33

Dat is wel balen dan.
Maar ja, hij is toch fout. En ik ben het weleens dat er best een waarschuwing gegeven kan worden, maar voor hetzelfde geldt was het anders afgelopen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:37

Merlijn schreef:
stef schreef:

Ja, dat die bekeuring een klap is kan ik me heel goed voorstellen,. Ik vraag me eigenlijk wel af waar die verhalen vandaan komen dat er alleen maar een waarschuwing wordt gegeven. Heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt. Clown Het lijkt me ook een heilloze weg; wanneer wel een waarschuwing en wanneer niet. Het wordt dan wel een soort loterij en dat is niet eerlijk Zij zijn groot en ik is klein! Knipoog

Toch gebeurt dat wel degelijk! Ik heb het ook wel meegemaakt hoor, twee kinderen in de auto die zitten te brullen, alleen maar even een brood moeten hebben en dan de auto gauw even neerzetten waar dat eigenlijk niet mag... kom je terug 'mevrouw, is deze auto van u? Weet u dat u hier niet mag parkeren?' 'Ja, dat weet ik, maar ik werd gek van het gebrul en ik kon geen andere plek vinden, en ik hoefde alleen maar een brood te hebben.' Brood omhoog gehouden Knipoog 'Vooruit dan, gaat u maar. Volgende keer toch maar laten brullen.' Fjieuw...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:40

dat is zoetermeer, k ken t daar uit mn duimpje...
als ik ff met de fiets een stoepje op reed voor kranten in de bus te doen hak ook politie aan mn dak. kep t altijd genegeerd.. ze moeten daar neit zo lopen te zaniken

kijk... hij zat fout.. maar komop hey! pffff
ben blij dat ik wegben daar Nagelbijten / Gniffelen zal ongetwijfeld ook nogwel in andere steden gebeuren... rotpolitie Nagelbijten / Gniffelen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:49

Ik snap de redenering van de politie wel, maar ik vind het wel jammer dat het tegenwoordig allemaal zo gaat (klinkt alsof ik een fossiel ben). Voeger deed de verkeerspolitie meer aan opvoeding van de bestuurders. Die reden met van die Porsches op de weg en maanden je dan met hun arm op en neer bewegend tot wat langzamer rijden als je iets over de schreef ging. Helaas zijn er door justitie ook targets gesteld, dus mogen er geen uitzonderingen meer gemaakt worden. Lijkt me vervelend werken, dat je je eigen gezonde verstand niet meer voor mag laten gaan. Het lijkt me dat deze agenten nog vriendelijk bleven, maar er zijn er bij die graag een preek mogen afsteken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:52

Sja..Ik vind idd wel dat de boete terecht is....Hij was gewoon hartstikke fout bezig.
Iemand die zoekende is op de weg kan zijn wagen ook even aan de kant zetten,en dat is
blijkbaar niet in zijn hoofd opgekomen.
Sommige wijze lessen moeten geld kosten om erger te voorkomen.
Denk dat hij dit nooit meer zal doen!

En over een berisping...Ik heb dr zoveel gehad...Telefoon...rijden zonder gordel...snel nog even een weg overrijden, zwalken omdat mn ramen bevroren waren...Heel erg ik weet het maar heb er nooit wat voor hoeven te betalen gewoon onnozele puppyogen opgezet. Bloos
Nee ben ik niet trots om.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:52

Ik vind het rond uit belachelijk dat ze hem daarvoor een boete geven van 150 euro, een waarschuwing is ook genoeg vind ik, en je man word daar nou alleen maar allerter van, want ik denk dat hij wel geschrokken zal zijn

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:17

Jolliegirl schreef:
dat is zoetermeer, k ken t daar uit mn duimpje...
als ik ff met de fiets een stoepje op reed voor kranten in de bus te doen hak ook politie aan mn dak. kep t altijd genegeerd.. ze moeten daar neit zo lopen te zaniken

kijk... hij zat fout.. maar komop hey! pffff
ben blij dat ik wegben daar Nagelbijten / Gniffelen zal ongetwijfeld ook nogwel in andere steden gebeuren... rotpolitie Nagelbijten / Gniffelen

Dan heb jij waarschijnlijk altijd pech gehad.

Ik heb namelijk nog nooit gezanik met de politie gehad en woon heel mijn leven al in Zoetermeer.

Daarnaast zijn die regels er niet voor niets. Als je die overtreed weet je wat de consequenties zijn.