Uit kamer 'gezet' wie staat er in zijn recht? HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie

Uit kamer 'gezet' wie staat er in zijn recht? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:50

Stoom uit je oren

Samen met een vriendin huur ik een kamer in Amsterdam (even voor de goede orde wij 'delen' dus echt één kamer) nou heeft mijn kamergenoot een nieuwe kamer gevonden, en gaat dus weg.
Een andere vriendin wil graag haar plek overnemen. Mijn huidige huisgenoot heeft toen contact opgenomen met de eigenaren van het huis. Dat zij weg ging maar dat er een andere vriendin was die, samen met mij, de kamer wil betrekken/delen. Dit was geen probleem, de 'nieuwe kamergenoot' moest binnenkort even afspreken voor de sleutels borg ed.
Het huis wordt bewoond door een jongen en de zoon van de huisbaas en zijn vriendin.

Nou kreeg ik vorige week een mailtje 'met het voorstel' om de kamer van de zoon te betrekken, zodat zijn zoon en zijn vriendin in mijn kamer konden (dit is de grootste kamer van het huis), ik heb netjes terug gemaild dat ik verbaasd was over zijn mailtje omdat alles vorige week was besproken en dat mijn nieuwe huisgenoot ook op de kamer rekende. En dat ik dus niet van kamer wilde 'ruilen' (en daarnaast nog eens E25,- extra per maand ging betalen)

Vanddaag kreeg ik een mailtje terug dat het een aanbod was om de kamer van zijn zoon te nemen, en als ik die niet wilde ik maar opzoek moest naar een andere kamer, omdat hun de grote kamer 'zelf' nodig hebben. Ook zegt hij dat hij onwetend is over de afspraak die eerder gemaakt is (dus dat er een andere vriendin bij mij 'introk').
Nou heb ik net mijn huidige kamergenoot gemaild om te vragen wat zij nou precies heeft afgesproken maar ik weet voor 90% zeker dat het geen probleem was dat er een andere vriendin in kwam, en er was al helemaal geen spraken van 'kamerruil'.

Ik voel me dus aardig genept en ben ook aardig boos, maar een aantal vragen;
-Wie staat er (uiteindelijk) in zijn recht? Kan ik me gewoon uit 'mijn' kamer laten zetten? Waar ik al een jaar inzit, ik sta ingeschreven bij de gemeente, IB-groep enz.
-Hoe moet ik reageren?
-Wat zouden jullie doen?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, ik wil hier niet weg en ik wil gewoon met die 'andere' vriendin in deze kamer blijven zitten...
Mijn vader belt me zodra hij uit zijn werk komt, ik ga even op internet zoeken en ga daarna besluiten wat ik ga doen; gaarne dus ervaringen, tips enz.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Uit kamer 'gezet' wie staat er in zijn recht? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:24

Ik zou even langs de Rechtswinkel lopen. Lijkt me niet dat je huisbaas dit kan maken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:29

De eigenaar beslist alles. Jij krijgt gewoon zo'n 3 maanden de tijd om iets anders te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:30

In Nederland is een huurder verrekte goed beschermd hoor, dus daar zou ik nog niet al te bang voor zijn...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:31

@Frannie dat lijkt mij dus ook, en dat is ook -helaas- wat ik dacht. (volgens mij) staat er in het contract iets van een opzegtermijn van twee maanden...

@Sonja dat is wat ik ook aan de andere kant dacht, maar ik heb dus echt geen idee wat mijn rechten zijn. DAt van die rechtswinkel is wel een goed idee.

Bedankt!

Als ik echt weg moet zal ik nog wel eens even een boekje opendoen over die zoon van ze Whoosh!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:33

Bij ons (in België) weet ik dat een eigenaar die iets verhuurt het kan opeisen om er zelf in te trekken, maar hij moet een periode geven dat je de kans hebt om iets anders te zoeken. Hierbij gaat het wel over een huis, niet over ene kamer...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:34

In belgie zit het zo, dat het huurcontract wel opgezegd kan worden, als de verhuurder het voor eigen gebruik wil gaan gebruiken, en ik dacht ook op elk moment! Kan wel zijn dat het dus kan wat ze doen hoor...

Hoewel ik het absoluut niet vind kunnen, maar juridisch kan het hier in België geloof ik wel, hoe het in Nederland zit weet ik niet...

Steph1989

@ Bijke, idd Haha!

Anoniem

Dames, het kan zijn dat ik iets gemist heb vandaag hoor, maar gisteren lag Amsterdam nog gewoon in Nederland Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:36

Sonja schreef:
Dames, het kan zijn dat ik iets gemist heb vandaag hoor, maar gisteren lag Amsterdam nog gewoon in Nederland Knipoog

Ja deuh I know, maar vele dingen komen in het Belgisch en Nederlands recht wel overeen, is namelijk ook gebaseerd op ooit diezelfde codex... Dus het zou goed kunnen dat het in Nederland ook zo is! Omdat TS hier zo verontwaardigd is en iedereen dacht "dat kan toch niet", moreel kan het mss niet nee, maar omdat het in België dus wel kan (juridisch), grote kans dat dat in Nederland ook zo is he!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:42

Als ze de kamer voor eigen gebruik gaan gebruiken mogen ze de huurder eruit zetten.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:43

Heel erg bedankt voor jullie reacties! en de laatste keer dat ik het controleerde lag amsterdam idd nog steeds in nederland Knipoog <flauw

Ik denk idd dat het ook 'gewoon' kan, maar aan de andere kant zijn huurders (zelfs als je kraakt heb je rechten) best goed beschermd, dus ik hoopte stiekem op DE tip of hint...

Citaat:
Als ze de kamer voor eigen gebruik gaan gebruiken mogen ze de huurder eruit zetten.

Maar 'eigen gebruik' is dat dan ook voor familie? Want het huis staat op naam van zijn moeder... En hij heeft dus ook al een kamer in dit huis.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:08

Onze overburen hebben hun huurder uit het huis kunnen zetten omdat hun zoon erin ging wonen, dus hier is dat mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:09

heb je rechtsbijstand? misschien kunnen zij je helpen?

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:47

http://www.juridisch.com/cgi-juridisch/ ... twegwijzer

Moet de verhuurder altijd de huur opzeggen?
Ja, als de verhuurder de huur wil beëindigen, moet hij altijd eerst de huur opzeggen. Ook als de huurovereenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan. Als de verhuurder dat niet doet, blijft de huurovereenkomst van kracht, ook nadat de bepaalde tijd die was afgesproken (bijvoorbeeld een jaar), verlopen is.

Hoe moet de verhuurder de huur opzeggen?
Net als de huurder moet de verhuurder door het versturen van een aangetekende brief (of via de deurwaarder) de huur opzeggen.
In de brief moet de verhuurder de redenen van de opzegging vermelden. Er bestaan maar een aantal redenen waarom de verhuurder de huur kan opzeggen.

Wat is de opzegtermijn voor de verhuurder?
De opzegtermijn voor de verhuurder is 3 maanden + 1 maand extra voor elk vol jaar dat de huur geduurd heeft, met een maximum van 6 maanden. Dus na 2 jaar is de opzegtermijn voor de verhuurder 5 maanden, na 3 jaar is ze 6 maanden en na 10 jaar is ze nog steeds 6 maanden. Bepalingen in een contract die afwijken van deze wettelijk voorgeschreven opzegtermijnen zijn ongeldig.

Geldt de opzegtermijn ook als de huurder zijn verplichtingen niet nakomt?
Als de huurder zijn verplichtingen niet nakomt (wanprestatie pleegt, zoals dat officieel heet) is de procedure anders. Een voorbeeld van wanprestatie door de huurder is het niet betalen van de huur. De verhuurder kan aan de rechter vragen de huurovereenkomst te ontbinden, omdat de huurder wanprestatie pleegt. De verhuurder hoeft dan de huurder de huur niet op te zeggen en hoeft zich niet aan de opzegtermijn te houden.
Alleen als de rechter uitspreekt dat er sprake is van wanprestatie gelden de hierboven beschreven regels over huurbeëindiging door de verhuurder niet.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:03

@marjo bedankt voor de site!

Heb ondertussen al met deze en gene gebeld en ik trek idd gewoon aan het korste eind. In het contract staat ook 'met een opzegtermijn van twee maanden, van beide partyen' (oid).
Ik leg me er dus maar bij neer, en ga op zoek naar wat anders!

dus als iemand nog een leuke kamer weet voor mij en een vriendin; let me know Knipoog

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:24

En het is niet een mogelijkheid om alsnog te ruilen met de zoon? het lijkt me namelijk niet makkelijk om in amsterdam iets te vinden en als je er goed woont waarom niet?!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:45

Die kamer van die zoon is groot genoeg als je een 'stel' bent en dus met ze tweeen in één bed slaapt. Ik vind mijn dinnetje heel aardig, en wil best een keer samen met haar in één bed te liggen, maar niet standaard structureel Knipoog.
Ik ga dus volop gebruik maken van die twee maanden opzegtermijn en hard op zoek naar wat anders.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:37

Waar in Amsterdam zoek je iets ? Als het in Amsterdam Noord en/of Landsmeer betreft kan ik je misschien wellicht wel helpen.

Ivm vriendlief de opzichter in A.dam Noord en Landsmeer en Den Ilp en Purmerland is, en ze bijv veelal tijdelijke verhuurwoningen (voor niet zo'n hoge maandbedrag), maar ook eventueel kamers (maar heel zeker weet ik dit niet zou ik met vriendlief over moeten hebben).

En anders zou je eventueel bij Zwerfkei terecht kunnen deze mensen bewaken woningen (verhuren ze aan mensen die echt wat nodig hebben), en er geen zwervers ed in komen.

Laat het maar weten Knipoog

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:05

belachelijk zeg dat zoiets gebeurd..
veel suc6 met een andere kamer te zoeken Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:26

Kristie schreef:
'met een opzegtermijn van twee maanden, van beide partyen' (oid).

Volgens mij is dat gedeelte dan niet rechtsgeldig en heb je gewoon recht op minimaal 3 maanden +1 maand voor ieder jaar met een maximum van 6 maanden. Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:31

Waarom neem je die andere kamer niet alleen? Is toch veel relaxter in je eentje?