Utrecht Law College

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Utrecht Law College

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:39

Hallo allemaal,

Ik zit nu in mijn laatste jaar van het VWO en het wordt dus hoog tijd om eens aan een studie te denken. Ik wil graag rechten studeren of criminologie/psychologie. Nadat ik op internet rondgekeken heb leek het Utrecht Law College mij erg interessant, zeker omdat het ook een beetje internationaal georienteerd is. Nu heb ik van iemand gehoord dat het alleen wel moeilijk is om er bij te komen omdat ze niet veel mensen toelaten. (voornamelijk mensen die cum laude geslaagd zijn) Cum Laude gaat mij waarschijnlijk niet lukken maar een gemiddelde van een goede 7 haal ik wel.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het ULC? En is het ULC echt veel internationaal bezig? Is de toelating moeilijk?

Genoeg vragen, wie kan mij helpen? Lachen

(ik ga natuurlijk ook naar de open dag in november, maar een beetje voorkennis kan geen kwaad)

Groetjes,
Lyte

Urbs

Re: Utrecht Law College

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:46

Het moet wel een héél strenge toelating zijn als er niemand van Bokt op zit Clown

Niemand die mij kan helpen?

Jansuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:44

ik studeer Rechten in Utrecht, maar ben geen ULC'er.
Ken wel wat mensen die dat doen.

De toelating is zwaar. Je moet voor een commissie verschijnen o.a. (de hele procedure weet ik niet) en dan word je ondervraagd zegmaar. Wat je naast je school hebt gedaan (bijvoorbeeld klassenvertegenwoordiging, medezeggenschapsraad etc), of je veel doorzettingsvermogen hebt, of je ook dingen goed kunt doen die je eigenlijk niet zo leuk vindt...
Allemaal van dat soort dingetjes. Je hoeft niet perse cum laude geslaagd te zijn, maar het helpt natuurlijk wel als je een mooie 7 gemiddeld staat ipv een 6.

Het ULC zelf is niet heel internationaal. De hele studie is in Utrecht wat internationaler ingesteld, dwz dat je veel mogelijkheden krijgt om naar het buitenland te gaan als je dat wilt natuurlijk. Ikzelf heb die ambitie niet, maar daar ondervind ik ook geen problemen van.

Op zich is het ULC best leuk denk ik, als je heel gemotiveerd bent enzo. ik heb een keer een ULC werkgroep bijgewoond en die zat vol met streberige mensen (no offence hoor, maar dr hing gewoon echt zo'n sfeer). Bovendien moet je naast je studie actief zijn in de speciale ULC studievereniging en extra opdrachten en stages doen.

Al met al moet het je wel liggen denk ik en je moet de motivatie en de wil er wel voor hebben.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:15

Een kennis heeft het ook gedaan. En het is inderdaad zoals hierboven beschreven. Bij de toelating kijken ze naar je CV. Je moet echt extra dingen hebben gedaan al voor je begint. Denk aan vrijwilligerwerk, bestuursfuncties, projecten in je omgeving opzetten of leiden etc. De opleiding is echt gericht op studenten met een grote ambitie. In die sfeer kom je dus ook terecht (denk aan strebers, veel extra willen doen, veel en hard werken en vooraan staan tijdens alle lessen). Als jij je hierin herkent en nu ook een streber bent is het zeker een goede plek.

Het is echt heel erg veel extra werk. En ik vraag mij af of het in de toekomst echt een hele grote meerwaarde heeft. Met een "gewone"rechtenstudie kan je ook tal van extra activiteiten doen (waaronder stages en naar het buitenland). Volgens mij is een gedeelte van de opleiding ook in het engels. Als jij voor de toekomst grote ambitie hebt en naar het buitenland wil kan het een voordeel zijn. Maar ik denk niet dat je meer voordeel hebt dan een ander met een gewoon rechtendiploma en een goed CV.

Jansuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:30

Ik twijfel ook aan de meerwaarde. Al is het natuurlijk nooit verkeerd om iets extra's te doen. In Utrecht alleen al begonnen er 800 eerstejaars vorig jaar, moet je nagaan hoeveel er in Nederland afstuderen (juristen) die allemaal een leuke baan willen hebben. Dan MOET je je wel onderscheiden van de rest.

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn gewone rechtenstudie te combineren met parttime werken. Ik haal geen stercijfers, maar hoop wel een sterCV te hebben Knipoog.

De opleiding is trouwens niet méér Engelstalig dan de gewone rechtenstudie.