Ik werk op een kinderdagverblijf.
Ons beleid is dat zieke kinderen, dus ook als ze koorts hebben, thuis horen.
Het inschatten van de situatie is een lastige zaak. Sommige ouders zijn bezorgd, en houden de kinderen bij een verkoudheid al thuis, andere ouders zijn makkelijk en geven het kind paracetamol (is niet toegestaan, ivm koortsstuipen) en brengen hun kind toch.
Zolang een kind zichzelf is, ook al zijn ze verkouden of soms moe, laten we ze lekker spelen,
zodra ze een rode kleur/bleek/huilerig zijn,nemen we de temperatuur op en is die hoger dan 38C, 3x een diarreeluier hebben of overgeven, dan bellen we de ouders.
Als ik twijfel, bel ik soms ook de ouder om te overleggen, leg de situatie uit en vaak kiezen de ouders er dan toch voor het kind op te halen.
Bij kinderen gaat het soms snel op en neer, het ene moment willen ze alleen maar bij je hangen, zijn ze kletsnat van het zweet en bleek, en een half uur later spelen ze alweer.
Maar andersom gaat ook, dat het s'ochtends prima gaat en dat de koorts s'middags op komt zetten.
In jou geval kun je de dag erna vragen wat er aan de hand was, en mocht het vaak voorkomen, dan toch eens voorstellen langs de huisarts te gaan.
Je kunt ook aangeven dat je vind dat ze teveel afwezig is, en voorstellen een opa/oma/tante achter de hand te houden in geval van ziekte.