Medewerkers van kinderdagverblijf??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Medewerkers van kinderdagverblijf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:03

Wie kan mij vertellen wat de procedures zijn voor een kind wat niet in orde/niet lekker/koorts/verhoging wat dan ook heeft?

Hoe kom je erachter, krijg je 'smorgens al een seintje van de ouders om iets in de gaten te houden. Wordt er misschien standaard temperatuur gemeten bij de kleintjes??

Ik ben daar erg benieuwd naar. Hoor regelmatig dat kinderen met koorts niet op het KDV mogen blijven maar hoe kom je daar dan achter? Niet elk kind laat toch zeker bij een halve graad verhoging al merken dat ie niet in orde is?

Tellie

Re: Medewerkers van kinderdagverblijf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:09

LZP > STW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:03

Dat ligt helemaal aan het pedagogisch beleid dat het kdv heeft opgesteld. De ene neemt daarin op dat kinderen met een temperatuur vanaf de 38,5 naar huis moeten.
De ander houdt een kind met 40 graden nog op het kdv zolang het kind geen 1 op 1 aandacht nodig heeft.
Wel is het een veel voorkomend feit dat de ouders wel altijd ingelicht worden zodra het kind koorts heeft.
Vaak worden de kinderen wel naar huis "gestuurd" omdat de leidsters simpelweg gewoon geen tijd hebben om de hele dag hun aandacht aan 1 kind te geven.

Er zijn zelfs kinderdagverblijven die bijvoorbeeld ook kinderen met waterpokken weren.
Terwijl wij bijvoorbeeld altijd zoiets hadden van ze krijgen het toch wel, beter 1 grote uitbraak en met een week weer rust, dan een half jaar doorsukkelen met steeds 1 of 2 kids met de waterpokken Knipoog

Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel Ja
Heb zelf een nso opgestart en meerdere jaren werkzaam geweest op kinderdagverblijven Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:22

Bij het KDV waar mijn dochter naar toe ging, belden ze bij koorts of ze haar een aspirine mochten geven. En als ze echt futloos was, moesten we haar wel halen, maar als ze nog wel wat wilde spelen, mocht ze wel blijven.
Waterpokken was geen probleem, dat 'moeten' ze toch krijgen en dan heb je het maar gehad.

Kleine kinderen worden niet elke dag getemperatuurd, als ze koorts hebben zie je of merk je het wel aan ze.
Als je als ouder je kind brengt en je hebt het idee dat hij/zij niet helemaal in orde is, dan maak je daar wel even melding van. Je doet toch een soort van overdracht bij het brengen (en halen).

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:48

Het KDV waar ik een aantal jaren heb gewerkt belde altijd met de ouders als hun kind koorts had. Kind moest dan ook direct opgehaald worden omdat het andere kinderen zou kunnen aansteken met de griep oid.

Verder moesten de ouders eerst een formulier invullen voordat wij een pilletje mochten geven zodat er zwart op wit stond dat wij dat mochten doen.

Mag ik vragen waarom je dit wilt weten? Het is namelijk per KDV anders. Het is maar net wat er in het beleid staat en wat de protocollen vertellen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:06

Het punt is dat ik een medewerkster heb die om de haverklap van kantoor weggaat om haar kind te halen. En begrijp me niet verkeerd, echt ziek is ziek en dan zul je mij echt niet horen. Afgleopen week echter was de klap op de vuurpijl, ze wordt gebeld en zat dik 20 minuten met die griet aan de lijn en ik loop weg want het duurt me te lang en ik hoor haar zeggen terwijl ik nog op de gang sta: Nou bel anders om 1 uur nog een keer.

Ik verdenk haar er dus sterk van dat ze dit opblaast zodat ze naar huis kan. Toen ik vroeg hoeveel koorts haar dochter dan had kreeg ik een stamelend bijna 39graden als antwoord en ik vertrouw t gewoon niet.

Ik geloof best dat je aan een kind kan zien of het niet lekker is, maar heb nu gewoon het idee dat er 'smorgens al seintjes gegeven worden....

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:57

Hm dat klinkt idd een beetje vreemd. Kan mij dan voorstellen dat je dit even wilt weten. Het moeilijke is dus dat het per KDV anders is. Ik hoop dat je er snel uit kunt komen hoe het nu werkelijk is. Kan je je twijfel bij haar niet uitspreken?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:11

Ik werk op een kinderdagverblijf.
Ons beleid is dat zieke kinderen, dus ook als ze koorts hebben, thuis horen.
Het inschatten van de situatie is een lastige zaak. Sommige ouders zijn bezorgd, en houden de kinderen bij een verkoudheid al thuis, andere ouders zijn makkelijk en geven het kind paracetamol (is niet toegestaan, ivm koortsstuipen) en brengen hun kind toch.
Zolang een kind zichzelf is, ook al zijn ze verkouden of soms moe, laten we ze lekker spelen,
zodra ze een rode kleur/bleek/huilerig zijn,nemen we de temperatuur op en is die hoger dan 38C, 3x een diarreeluier hebben of overgeven, dan bellen we de ouders.
Als ik twijfel, bel ik soms ook de ouder om te overleggen, leg de situatie uit en vaak kiezen de ouders er dan toch voor het kind op te halen.
Bij kinderen gaat het soms snel op en neer, het ene moment willen ze alleen maar bij je hangen, zijn ze kletsnat van het zweet en bleek, en een half uur later spelen ze alweer.
Maar andersom gaat ook, dat het s'ochtends prima gaat en dat de koorts s'middags op komt zetten.

In jou geval kun je de dag erna vragen wat er aan de hand was, en mocht het vaak voorkomen, dan toch eens voorstellen langs de huisarts te gaan.
Je kunt ook aangeven dat je vind dat ze teveel afwezig is, en voorstellen een opa/oma/tante achter de hand te houden in geval van ziekte.