Ervaring; zadel gestolen, verzekeringswerk???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Ervaring; zadel gestolen, verzekeringswerk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:57

Toen ik vanavond (21h.) op stal aankwam werd ik direct benaderd door mijn oom met de vraag of ik het Rossner zadel misschien 'thuis' had liggen om in te vetten. Dit was niet het geval, waarna we tot de conclusie zijn gekomen dat er is ingebroken.

Dieven hebben het 1,5 jaar ouder Rossner zadel van mijn oom meegenomen (ik gebruik hem op mijn pony). Dit alles is gebeurt op een privéstalling met een afgesloten zadelkamer. Dieven hebben op een één of andere manier (lees: dieven moeten voorkennis hebben gehad) de sleutel weten te traceren en hebben GEEN braakschade aangericht.

Morgen doet mijn oom aangifte op het bureau zelf. Ondertussen baal ik als een stekker, want we waren net zo goed op weg. Kan mijn oom dit verhalen op zijn verzekering?

Graag reacties/ervaringen/aanpakken/tips:)

Alvast super bedankt

Anoniem

Re: Ervaring; zadel gestolen, verzekeringswerk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:02

Zeker te proberen, omdat het zadel achter slot en grendel lag. Ik weet alleen niet of je geen gezeur zult krijgen omdat er geen braakschade is. Vaak hoor je dat er minder moeilijk wordt gedaan als er echt duidelijk te zien is dat een deur opengewrikt is oid.

Getver, blijft kl*te zoiets.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 23:13

Ja we waren net zo lekker op weg met de trainingen...............Maar gewoon het idee dat er iemand tussen je spullen loopt te neuzen Boos! ! Laat iedereen er met z'n poten lekker vanaf blijven! Gezien de sleutel gevonden is zou je bijna denken dat het om een bekende gaat..............al wordt bodegraven de laatste tijd ook bestormd door Polen.................. het maakt niet uit wie het heeft gedaan......als er maar een ande zadel komt Boos! Boos! Boos! Boos!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:21

Geen braakschade....da's minder. Wel op eigen terrein? Je schrijft nl privéterrein, bedoel je dat van je oom?
Ik heb anderhalf jaar terug hetzelfde gehad, echter was er toen wel braakschade (op foto's en politierapport te zien).
Met een kopie van het aangiftebewijs van de staleigenaar (die heeft de politie ingeschakeld, het was namelijk op zijn terrein gebeurd) èn een omschrijving van de gestolen (of beschadigde!) goederen, kun je de handel opgeven bij een (je) verzekeraar. Zij vroegen mij telefonisch om de geschatte waarde en ouderdom van de goederen alvast telefonisch door te geven. Doe vooraf je huiswerk dus, voordat je je zadel te laag inschat! Die verzekeraar zal, wanneer de schade aanzienlijk is (gezien de leeftijd en het merk van het zadel) een schade-expert bij je thuis laten komen. Dan kun je de zaken doorspreken. Ik had nergens bonnen van, heb afbeeldingen / (ze hebben het liefst eigen!) foto's waarop de gestolen goederen te zien zijn verzameld. Ook willen ze weten in welke staat de spullen zijn, en of het schade of kenmerken heeft, waaraan het (in -het zéér kleine- geval dat het wordt teruggevonden) te herkennen is. Tot 1jaar oud, krijg je meestal de nieuwwaarde terug, als het ouder is, hebben ze tabellen om de afschrijving te bepalen. Soms weten ze niets van paarden, en vragen ze aan jou hoe lang een artikel normaal gesproken meegaat. (En een zadel kan, wanneer goed verzorgd, héél erg lang meegaan, maak ze dat vooral maar duidelijk!) Bij mij schrokken ze bijvoorbeeld erg van de nieuwwaarde van een paardenzadel; ze hadden geen idee dat het zo duur was. Vergeet ook niet om toebehoren, zoals singel, beugels, riemen (achtergelaten, maar kapotgesneden schabrak, wat in mijn geval aan de hand was) op te geven!
Ik heb een zeer redelijk bedrag teruggekregen, ongeveer 6 weken na het gesprek met de schade-expert (die overigens geen expert op gebied van paarden was).
Ik heb, omdat er duidelijk braakschade was, zonder al teveel gedoe een zeer reëel bedrag teruggekregen, al lag al mijn gestolen materiaal niet op eigen terrein (nl IN de afgesloten zadelkamer bij de manege waar ik rijd) (Dus mensen; sluit asjeblieft geen extra verzekering af voor dit soort gevallen van risico buitenshuis, als het achter slot en grendel ligt!). Ik heb hem wel mijn eigen schuur laten zien, om te tonen dat ik zorgvuldig met mijn spullen omga (er hangt daar materiaal dat ik niet regelmatig gebruik), en juist om het spul heel te houden, er niet teveel mee heen en weer wilde slepen).
Bij mij vrij soepel verlopen, en heb er -gelukkig- een heel fijn tweedehands zadel voor terug kunnen kopen.

Succes met de afhandeling ervan. (En zorg dat je in de tussentijd een leenzadel kunt regelen, bv. eentje die er nog ligt en past, of van een vriend/vriendin. Al die tijd niet, of zonder zadel rijden is niet praktisch!)
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 13-08-08 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:23

Ik weet alleen hoe het bij ons zit... Bij ons wordt het alleen vergoed als onze zadels achter 2 sloten zitten, we hebben een zadelkast met slot in een schuur die altijd op slot zit... Achter 1 slot zou niet worden vergoed..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:34

Demone; dat deed bij mij niets af; de zadelkamer heeft 1 niet al te stevige deur, nouja, is wel stevig, maar een inbreker die engie moeite doet, heeft er niet veel problemen mee. De wanden zijn nog net niet van karton, maar je kunt niet in de zadelkamer zelf kijken. Het feit dat de deur deugdelijk op (1) slot zat, en dat het slot kapot was gemaakt, was voldoende voor mijn verzekeraar. Ze hoefden -na het zien van het politierapport- niet eens meer met mij naar de locatie (manege) toe te gaan om het met eigen ogen te zien.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:18

Bij mij heeft de verzekering toen ook netjes alles uitbetaald. Er was duidelijk braakschade aan het hok waar het in lag, alleen dat was in ons geval niet genoeg. Het feit dat het zadel daar maar 1 nacht zou liggen omdat mijn vriendin het voor haar paard wilde uitproberen was voor hun de reden om toch tot uitbetaling over te gaan. De verzekeringsagent was namelijk van mening dat je zoiets duurs thuis hoort te bewaren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:20

Ik denk dat omdat er geen braakschade is je het niet op de verzekering kunt verhalen, maar hoe komen ze aan jullie sleutel dan?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:38

mijn zadel is ook eens gestolen (gelukkig weer terug gevonden). Daarbij ook nog 8 andere zadels, waaronder ook zadels van de eigenaresse van de stal. Omdat de stal op haar privé terrein stond, vielen haar zadels onder de inboedelverzekering. Mijn zadel lag daar korter dan 3 maanden en viel onder de inboedelverzekering van het huis (70km verderop) van mijn ouders. Mijn schade zou vergoed worden thv de nieuwwaarde van de spullen (zou op ong 2500 euro komen). Maar bij ons was er wel braakschade; kapot geknipte sloten, slootkant was duidelijk platgetrapt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:41

jemig wat een brutaliteit zeg..
hoop dat je verzekering niet te moeilijk gaat doen Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:41

Heel simpel: Gewoon de deur op slot en een koevoet ertussen, politie laten komen en rapport op laten maken. Als je tenminste echt je zadel vergoed wilt hebben..

(ik weet, dit is niet echt net advies, maar zo zou ik het wel doen als het mijn zadel was geweest Bloos )

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:43

Wij hebben ook werkelijk geen idee hoe ze die deur open gekregen hebben aangezien de sleutels nog gewoon op hun plaats hingen. Daarom zou je ook bijna vermoeden dat het een 'bekende' moet zijn (ookal betwijfel ik of die weten waar de sleutels zijn) of dat iemand het ritueel afgekeken moet hebben.

M'n tante is vanmorgen naar de politie geweest en heeft een proces verbaal oplaten maken. Ze gaat zo direct de verzekering bellen!

Wij hebben idd ook nagedacht over braakschade maken....maargoed de deur van de zadelkamer is behoorlijk opvallend........dan kom je er niet een halve dag later achter. Daarom gewoon maa via de eerlijke weg Knipoog Maar bedankt voor de tip!!

Ik hoop dat de dief er goed hard van af zal vallen Knipoog!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:47

hebben wij ook een keer gehad met onze caravan 0 braakschade.
wij hebben zelf nog het slot beschadigd met een schroevendraaier, omdat we anders niks vergoed kregen.
idd wat talli-ho zegt, anders krijg je niks.
dan krijg je dus; je zal hem wel open hebben laten staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:54

Je zadel is waarschijnlijk al onderweg naar polen, of wellicht staat hij met een paar weken op internet..

hoe dan ook, het is echt kleute..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:05

Ik weet precies wie mijn zadel toen gejat heeft, het was ze ook niet in eerste instantie om de zadels te doen, maar om de paarden die in de boxen ernaast stonden. Dat is gelukkig mislukt, het slot op de boxen was wel zwaar beschadigd maar niet kapot. We hebben onze verdenkingen ook tegen de politie uitgesproken maar dat mochten we niet zomaar zeggen, dat was laster.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:08

bij ons was het ook een bekende die de zadels had gestolen. Dit hebben we aan de politie gegeven (incl een duidelijk bewijs dat diegene het was) en die hebben daar en praatje gemaakt, en later ook een huiszoeking. enz.enz.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:05

Bij ons op stal is ook een keer ingebroken, was toen duidelijk braakschade. Ik had twee zadels in mijn kast liggen, een drie jaar oud veelzijdigheidszadel en een gloednieuw dressuurzadel van net 1,5 maand oud.

Het oude zadel heb ik niet vergoed gekregen, maar het nieuwe zadel viel nog onder de inboedelverzekering, omdat ik hem pas 1,5 maand had. Als hij langer dan 2 maanden daar had gelegen, viel hij niet meer onder de inboedel. Misschien dat je daar iets mee kan, ik weet het niet.

Echt balen voor je in ieder geval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:56

linda_arnold schreef:
al wordt bodegraven de laatste tijd ook bestormd door Polen...........

Ik zocht met de zoekfunctie op 'zadel gestolen' en kwam in dit topic terecht, gisteren is namelijk mijn zadel ook gestolen, bij Bodegraven om de hoek Knipoog ! Op klaarlichte dag, een keurige meneer kwam de weg vragen aan iemand die een paard aan het rijden was en toen zij af ging zadelen merkte ze dat er een zadel weg was. Ze dacht ook dat ik 'm mee naar huis had (heb 'm nl ook te koop staan Boos! ), dus toen ik vandaag kwam was dat wel even schrikken. We hebben trouwens wel een goeie omschrijving van de meneer en zijn auto en gaan morgen aangifte doen. Grote kans dat het dezelfde is geweest, het is mij te toevallig!!!

Overigens dus ook niet op een pensionstal oid, maar gewoon bij iemand thuis, terwijl er meerdere mensen aanwezig waren!!! Gewoon op weg terug van de bak naar de auto, gauw de stal inglippen, hoes van het zadel getrokken, singel en beugels (die heb ik los) netjes laten liggen.....

De brutaliteit Stoom uit je oren Hamer

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:02

ik weet nu zeker dat mijn zadel elke dag mee naar huis gaat, waarschijnlijk komen ze er donderdag een passen.
het ligt in de middle of nowhere dus geen kip die het zal zien als ze er inbreken, maarja je zadel is dan wel weg.