Overschrijving naar VS mislukt, bank verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Overschrijving naar VS mislukt, bank verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:11

Bij een overschrijving naar Amerika, uitgevoerd door de bank, zijn enkele fouten gebeurd. De eerste maal slaagde de betaling niet omdat de SWIFT-code verkeerd was, toch hield het begunstigde bedrijf vol dat de code juist was, en de bank dat deze fout was. Toen heb ik de Bank of America gecontacteerd die me vervolgens de juiste code hebben gegeven. Toen maakte de bank de fout van de letter N te "veranderen" naar de letter M. Zo is de SWIFT-code verkeerd ingevoerd.

Ook in het adres van de bank van de begunstigde bevinden zich enkele fouten, die er op het ingediende papier niet aanwezig waren. Nu lijkt het me dat de betaling niet aan kán komen, of op de verkeerde plaats aankomt. Is de bank hiervoor verantwoordelijk en kan ik het bedrag terugvorderen? Het begunstigde bedrijf heeft voor zover nog geen notie opgestuurd waarbij men ontvangst van betaling bevestigd. Ik heb net een mail gestuurd naar desbetreffende leverancier in de hoop toch een bevestiging te ontvangen.

Voor mij is dit geen aangename situatie en voor de begunstigde ook niet.

Ik hoop dat iemand van Bokt mij hierop kan antwoorden. Als iemand mijn uitleg niet goed begrijpt, ben ik altijd bereid vragen te beantwoorden. (Als dit verkeerd staat, mods, verplaats het maar! Knipoog)

Marchador

Re: Overschrijving naar VS mislukt, bank verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:15

Tuurlijk is dat hun fout.. Verward
Zij voeren dat verkeerd in toch.

Wat zeggen ze er zelf van?
Heb je nog bewijsjes of iets dergelijks?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:21

Gaat dit toevallig over een mevrouw die iets bij je koopt voor haar dochter in Azie ofzoiets?

heet zij toevallig Mrs Sandra Smith en haar "dochter" Yinka Adeleke....

in dit geval ZORG DAT JE GELD TERUG KRIJGT!!! je wordt genaaid waar je bij staat!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:25

Marchador:: Ik heb een bewijsje van de betaling waarvan ik morgen een kopietje kan nemen (als ik dat al niet heb gedaan.) Op het moment heb ik mijn boekhouding niet bij de hand. Sowieso ben ik van plan om te wachten op een antwoord van het bedrijf, om daarna met dit antwoord en de gemarkeerde fouten naar de bank te stappen.
Patjeslisa: Neen, het gaat niet over desbetreffende persoon, maar om een respectabel Amerikaans bedrijf Knipoog

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:31

oke, dan valt het denk ik wel mee en komen jullie er wel uit als het een respectabel Amerikaans bedrijf is.....

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:32

Hoe heb je het ingevuld? via een baliemedewerker of via online bankieren? Ik denk dat je een uitdaging hebt om je geld terug te vorderen als het niet aankomt. De bank zou zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent voor de juiste gegevens en die gegevens die je invult (of laat invullen). Maar je kon voor de juiste swift codes en bankgegevens toch even online kijken? Ik heb het lang geleden eens gedaan, Je moet even googlen maar alle codes van banken over de hele wereld staan online. Ik weet niet of het om een heel groot bedrag ging maar als je niet zeker van je zaak was had je ook een money-transfer kunnen doen. Dit wordt alleen wel heel duur naarmate het bedrag hoger wordt. Maar misschien komt het geld nog wel aan. Het kan dan wel even duren. Succes.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:38

@Luominen: Ik kan je alleen mijn eigen ervaringen met overschrijving naar Amerika vertellen..een paar jaar geleden heb ik ook iets gekocht in de USA (een paardje in dit geval) en dat deed ik toen ook nog via overschrijving bank-bank. Nu is het zo dat het Amerikaanse banksysteem erg afwijkt van dat van ons; ze wisten in Amerika bv niet dat er een BIC en Swift code benodigd waren voor overschrijving. In Europa worden de banken dmv. die nummers geidentificeerd. De eerste overschrijving ging dan ook fout; ik had de verkeerde codes van de Amerikaanse bank gekregen. Maar voor zover ik weet, en ik neem aan dat dat nog steeds zo is, als er ook maar IETS niet klopt wordt de transfer op "hold" gezet en moet je dus eerst gaan uitzoeken waar en hoe het mis is gegaan.

Ik heb ook weleens een money-transfer gedaan, maar daar zitten beperkingen aan het te betalen bedrag aan.
Inmiddels doe ik geen bankoverschrijvingen meer, maar gebruik uitsluitend nog PayPal om bv. in Amerika of andere landen, ook NL, aankopen te doen. Het is veilig en ongelofelijk makkelijk vergeleken bij de banktransfers. Het enige dat je moet doen is een account bij PayPal openen en vragen aan degene bij wie je wat wilt kopen of zij PP betalingen accepteren (de meeste bedrijven doen dat dus wel) en je betaalt per mail via PP. Uiteraard berekenen zij commissie, maar dat doen de banken ook. Ik doe niet anders meer.
Hun website:
http://www.paypal.nl

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Mariska

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:48

Patjelisa: Bedankt, ik hoop het ook Knipoog
Lynske78: De overschrijving is ingevuld door een baliemedewerker omdat ik via online bankieren geen overschrijving naar de VS kan doen. Ik ben benieuwd naar de reactie van de bank, simpelweg omdat de gegevens die ik haar gegeven heb wél klopte, ik had ze in de juiste volgorde op een document getypt, dus aan mijn handschrift kan het ook niet liggen. De SWIFT-code van de bank van de begunstigde heb ik aangevraagd bij de bank van de begunstigde zelf per mail. Ik heb gegooglet, maar wilde graag bevestiging van die bank. Ik hou je zeker op de hoogte, en alvast bedankt voor je antwoord. Normaalgezien betaal ik via intra-europese overschrijvingen via online bankieren, of eventueel via een international postal money order.
Tosadog: Dat is handig om weten. De bank van de begunstigde (Bank of America) is wel op de hoogte van de stand van zaken in Europa, ze hebben me ook onmiddellijk gecontacteerd na mijn mailtje. Ik had alle gegevens voor de overschrijving, de fout ligt zuiver in de vingertoppen van de baliemedewerker. Ik hou je uiteraard op de hoogte, en hoop dat de transfer op hold staat, al lijkt me dat niet het geval. Over PayPal heb ik al veel positieve dingen gehoord. Toch ben ik er nog een beetje schuchter over. Onbekend maakt onbemind. Ik zal me eens moeten gaan verdiepen in PayPal Knipoog Mijn overschrijvingen zijn voorheen nooit fout gelopen, daarom dat ik nu toch onder de indruk ben, zeker omdat de fout bij iemand anders lijkt te liggen Frusty Dan houdt je de gegevens zo nauwkeurig en netjes bij, loopt er toch nog iets fouts. Misschien toch maar PayPal nemen...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:58

Al mijn betalingsverkeer met het buitenland verloopt uitsluitend nog via PP; natuurlijk begrijp ik dat je er onwennig tegenover staat. Is het wel vertrouwd, wie staan er achter, etc..etc..
PP was het betalingssysteem van EBay, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig betalingssysteem.
Als ik je vertel dat als ik de email met de betaling verstuur naar de geadresseerde (lees; het email adres van de account van de geadresseerde) zij dat geld meteen a la minute op hun rekening hebben staan, gaat dat toch heel wat sneller dan met een bank.
Ook krijgt de ontvanger van het geld meteen een bevestiging van PP dat het geld is bijgeschreven. Ik als betalende partij krijg een bevestiging dat het is afgeschreven uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:21

Tosadog schreef:
Al mijn betalingsverkeer met het buitenland verloopt uitsluitend nog via PP; natuurlijk begrijp ik dat je er onwennig tegenover staat. Is het wel vertrouwd, wie staan er achter, etc..etc..
PP was het betalingssysteem van EBay, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig betalingssysteem.
Als ik je vertel dat als ik de email met de betaling verstuur naar de geadresseerde (lees; het email adres van de account van de geadresseerde) zij dat geld meteen a la minute op hun rekening hebben staan, gaat dat toch heel wat sneller dan met een bank.
Ook krijgt de ontvanger van het geld meteen een bevestiging van PP dat het geld is bijgeschreven. Ik als betalende partij krijg een bevestiging dat het is afgeschreven uiteraard.

Yep ik doe buitenland betalingen ook alleen via Paypal. Lachen

Wel zo handig ook..

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:34

Inmiddels heb ik een antwoord ontvangen op mijn meest recente mail aan het bedrijf. Zij vertelden me dat ze contact hadden opgenomen met hun bank, die hen vertelde dat de betaling was aangekomen. De SWIFT code die de baliemederwerker hier in had getypt, was de code van Bank of America in Miami, en niet in San Jose. Nu, wat je wel invult bij een overschrijving naar de Verenigde Staten is de Fedwire of de Routing. Dit wordt in het Nederlands de "nationale bankcode" genoemd. Het lijkt me dus dat de uiteindelijke overschrijving gebaseerd was op deze code. De overschrijving heeft exact zes dagen nodig gehad om te arriveren. Indien alle gegevens kloppen, lijkt het me niet langer dan drie dagen te duren (dat is toch zo bij mijn andere transfers.)

Ik heb PayPal bekeken en enkele FAQ's gelezen. Nu heb ik geen credit card, en op het eerste zicht is deze wel nodig om vanuit België een deftige betaling uit te kunnen voeren. Nu vind ik overschrijvingen niet zo complex of langzaam, toch niet via online bankieren Knipoog

Sowieso komen er nu geen aankopen meer bij nieuwe bedrijven, dus alle gegevens voor een correcte en vlugge overschrijving zijn gewoon gedocumenteerd. Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie antwoorden!