Huisje kopen in je eentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Huisje kopen in je eentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:42

Hai bokkers,

Wie o wie heeft er op zijn 20-22 een huis gekocht in zijn eentje in de randstad?
Ik heb een onwijs leuk huisje gezien, maar met het narekenen bij de postbank/rabobank en abn amro bank blijkt dat ik het gewoon niet kan betalen. Ik kan max lenen tot onder de 100.000 helaas.
Daar gaat mijn mooie droomhuisje Verdrietig

Hoe hebben jullie dat gefixt of zijn jullie eerst gaan huren en daarna pas gaan kopen?

_Kimmm

Re: Huisje kopen in je eentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:44

Ik ben bezig met een huisje samen met me vriend ik ben 20 en hij is bijna 23 .. maarja alleen zou ik zelf ook rond de 100.000 zitten Scheve mond wil k dan nog gewoon de dingen kunnen doen zoals ik ze nu doet.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:45

20 jaar, een huisje in de Randstad en een eigen paard? Ik denk dat je dat kunt vergeten Ja Ik woon in Eindhoven waar de prijzen lager zijn, maar ik had ook niet kunnen kopen in mijn upje.
Succes!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:47

Ik baal er zo van. Huren duurt nog zo lang!!!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:48

Alleen een huisje kopen schijnt erg lastig te zijn. Tenminste hier in de regio (noord-brabant).
Of je moet geluk hebben dat je met een zogenaamd startersproject mee kan doen. De grondprijs is dan vaak een stuk goedkoper en wanneer je wat mensen uit de bouw kent of je bent zelf erg handig, scheelt het veel in de kosten. Maar dan moet je wel geluk hebben.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:49

Ik woon in Apeldoorn ben 22 jaar en heb met behulp met het SVN *starterslening van de gemeente, zie het als 2e hypotheek, wel een appartement kunnen kopen van boven de 100.000. Het is natuurlijk gebasseerd op je inkomen ed dus dat is per persoon verschillend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:49

Ik woon ook in de randstad en huur.
Bij mij hing het er om of ik net wel of niet niet kon kopen. Heb wel gekeken om te kopen, amar voor dat bedrag kom je eigenlijk bij de echt simpelste flatjes uit die en klein zijn en geen balkon hebben (vond ik erg belangrijk, maar ieder zijn voorkeur).
Heb nu een zeer ruime huurflat met groot balkon. Liever een fijne huurwoning naar mijn zin, dan een koop waar ik net niets mee kan.
Enige nadeel is dat je niets opbouwt, maar dat komt nog wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:50

blijven dromen voorlopig.. zou ik zo zeggen..
voor 100.000 koop je niet veel... (niets??)

eigen huisje..
hmm zou het voorlopig maar houden op uitzicht op eigen appartementje..
(over een aantal jaren...)

(hier dus nog iemand.. die een eigen dak zoekt.., maar liever
geen eigen dak en wel mijn eigen pony!!!! Knipoog )

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:51

Ja, het is puur de hypotheek die ik niet zal gaan krijgen (en met een lieve glimlach ga je het ook niet redden bij zo'n hypotheekadviseur, gok ik zo Haha! Clown ). Ik heb hele handige klussers in mijn omgeving, maar daar heeft de hypotheker niet zo veel aan, helaas.

Het huisje dat ik gezien heb is maar 2 kamers, dus ik heb geen eisen van een rijtjeshuis met een voor en achtertuin.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:54

Alleen als je mazzel hebt en je kunt met een startersproject meedoen kun je kopen op jouw leeftijd ben ik bang.. Hoewel je wél even een praatje kunt maken bij de hypotheker/hypotheekshop, mijn vriend kon ook maar iets van 110 lenen bij de abnAmro, en bij de hypotheekshop kon ie ineens de helft méér lenen Lachen

(hou er ook rekening mee dat wat je kunt lenen méér is dan wat je kunt kopen, je zit nog met kosten-koper en dat soort zooi...)

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:55

Ik zou je aanraden eens een vrijblijvende afspraak te maken met een makelaar in je buurt om te laten berekenen door de financieel adviseur wat en of je kunt kopen dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Zij nemen ook de kosten koper ed allemaal in de berekening mee! Voor een starterslening hoef je echt niet speciaal oid te zijn of mazzel te hebben hoor! Ik zag het eerst ook niet heel positief in maar het viel toch 100% mee! Ik woon nu in een heel mooi 3-kamerappartement!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:02

op mijn 20-22e kon ik nog geen huis kopen helaas. ik werd bijna 27 toen ik mijn eigen huis kocht (had wel al eens eerder met mijn toenmalige vriend een huis gekocht).

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:46

Denk dat je dan idd beter kan huren, kopen in je eentje is sowieso (tegenwoordig) echt niet meer haalbaar. Me zus en der vriend wonen sinds kort in Duitsland (Kapelle) die hebben een bungalow, en groot ook voor maar 149.000 euro. Dat is hier in Nederland echt niet te betalen, en al helemaal niet in je eentje. Is idd jammer, of nog even doorsparen zodat je dan wel een huis kan kopen als je perse wilt kopen?
Succes ermee

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:57

Ik heb op mijn 26e alleen een flat gekocht. Ik werk nu 32 uur. Ik heb één paard en tweede paard is onderweg. Het is wel te doen hier in het noorden van het land, maar het blijft lastig.
Heel veel succes met zoeken, misschien dat het je als nog lukt.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:01

ga eens op zoek naar koopgarantwoningen, die worden (met bepaalde voorwaarden) hier in de omgeving (lees Leidschendam) voor ongeveer 95.000 euro verkocht (flat met 3 slaapkamers)

Misschien is er ook zoiets in jouw omgeving.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:04

Als ik je een tip mag geven, ga voor onafhankelijk hypotheekadvies en vraag of ze een berekening willen maken hoeveel hypotheek je kan afsluiten met koopsubsidie Heb ik vorige week ook gedaan en kan zo'n €20.000 meer lenen zonder dat het veels te duur in de maandlasten word Lachen

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:09

Ik heb op mijn 22ste m'n eigen appartementje gekocht, en ja, ik heb (en had er toen ook) een paard naast. Ik had het geluk dat alle appartementen waar de huurders uit vertrokken verkocht werden. Ze zagen er van binnen dus niet super luxe uit, al viel die van mij nog erg mee. Met hulp van veel handige vrienden is er nog veel van te maken. Ik heb voor dit appartement toen 135000 euro betaald en het is in de randstad.

Op zich zijn huizen die wat minder netjes van binnen zijn wel goedkoper en met wat klussen kan je er dan helemaal van maken wat je zelf wil
Al denk ik dat het onder de 100000 euro wel lastig gaat worden. Willen je ouders niet garant staan? Dan kan je veel meer lenen. Al moet je de maandelijkse kosten dan natuurlijk wel op kunnen brengen. Succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:10

Toch blijft het gek dat je de huizenprijzen niet kunt halen maar wel mag huren voor veel geld voor hetzelfde als je een hypotheek hebt. Het is gewoon erg jammer dat de prijzen zo absuurt zijn. Mijn vriend heeft via een slim kopen project een huis gekocht in Helmond. Hier door kon hij het wel alleen. Nu ben ik erbij ingetrokken en is het nog meer haalbaar. Het is toch jammer dat nederland een van de duurste europese landen is om te kopen. En tja zo lang mensen blijven betalen wat de verkopers vragen en huizen blijven kopen op deze prijzen.....zal het niet veranderen. En zakken de huizen stijgd de hypotheek wel weer. Ja ja we kunnen er wat van in Nederland..het is je niet gegund om lekker te leven.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:19

Laat dan ook gelijk even berekenen welke extra kosten en maandelijks en jaarlijks nog bijkomen...
Het is niet alleen de rente die je betaald maar ook de kosten van de risicoverzekering.
Een ander bijvoorbeeld de onroerende zaak belasting die je niet alleen als bewoner maar ook als eigenaar betaald, dubbel op dus.
Een andere optie is executieveilingen van huizen in de gaten houden. Die panden gaan meestal voor lagere prijzen via de veiling.
Informeer eens bij de verhuurders of er projecten op stapel staan waar voormalige huurwoningen te koop aangeboden ( gaan ) worden.
Bedenk wel dat de rekensites niet helemaal nauwkeurig werken op internet maar wel een hele goede indicatie geven. Iedere hogere aanbieding van leensommen met de nodige achterdocht benaderen is mijn advies. De verschillen zitten nog weleens in minder veilige leen constructies. Bijvoorbeeld door een groter beleggingselement in te bouwen. Als het rendement dan niet volgens de prognose verloopt dan kan het zijn dat de geldverstrekker je even verzoekt contant bij te storten of je hypotheek over te sluiten. Wat vaak weer niet kan omdat je al aan je max zat qua leensom....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:28

In de goede tijd (guldens) heb ik mijn appartementje gekocht en vorig jaar voor meer dan het dubbele in euro's verkocht, mijn winst heb ik geinvesteerd(verplicht) in mijn huidige huis. Helaas gaat dat niet voor jou op maar de starterssubsidie kan voor jou een hele hoop mogelijk maken. Een van mijn collega's heeft met een gewoon loon met starterssubsidie een leuk huisje kunnen kopen van ongeveer 120.000 euro. Er is vast een mogelijkheid voor je, laat je GOED informeren (ik ben zelf zeer te spreken over de rabobank) en laat je nooit verleiden met beleggingshypotheken of hypotheken die in het buitenland worden vastgelegd. Heel veel succes!

knip: helaas in vergelijking met jou, ik woon niet in de randstad
Laatst bijgewerkt door haan op 11-08-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:32

Ik denk dat het in de randstad idd lastig wordt. Vriendin van mij is nu bijna 23 en heeft ook haar eeste huisje gekocht in Helmond. Denk dat de prijzen hier wel een heel stuk lager liggen. Bovendien is het een startersproject, dus wordt het al makkelijker. Ze heeft nu sinds een jaar een vaste baan voor de klas, dus ze had ook gewoon een goede basis voor de hypotheek. Ik denk dat je zonder die extra hulpjes niet zo ver gaat komen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:39

Het kan, maar geen vrijstaande eensgezinswoning Lachen Of een flitsend nieuwbouwappartement in het centrum van een stad.

Mijn zus van 22 heeft een half jaar geleden een 3 kamer appartement met 2 balkons (bij elkaar zo'n 80/90m2) gekocht in Rotterdam. Niet in het centrum, maar in een wijk buiten het centrum. Met het OV en op de fiets is ze in 20 minuten in het centrum van Rotterdam. Hier heeft ze 114000 voor betaald. Er staan buiten het centrum genoeg appartementen te koop tussen de 80 en 120000 euro die goed te betalen zijn voor eenverdieners.

Ga gewoon eens langs de hypotheker om te laten berekenen wat je kan lenen om nog normaal te kunnen leven. Hebben wij ook gedaan en dat kwam toch echt heel anders uit dan toen ik het via een i-net site liet berekenen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:43

Ik heb op mijn 22e een huisje gekocht, apartement, maar hier in het noorden zijn de prijzen ook minder hoog dan in de randstad. Ik kon iets meer dan een ton krijgen voor me hypotheek en dat kon met dit huis.
Zelf ben ik voor de berekening bij de hypotheekshop geweest en dat beviel erg goed. Het wisselde bij iedere bank enorm wat ik zou kunnen krijgen, dus uiteindelijk via de hypotheekshop en zij hebben alles geregeld met notaris en de hele mikmak Ja

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:00

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht, ik was 20 hij 24... maar alleen op zijn salaris gekocht..

Konden wel een huisje kopen, kregen 200.000 hypo...

Maar voor dat geld heb je hier dus ook een eengezinswoning...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:07

ik heb op mijn 19de een flat gekocht maar dat was nog in de guldentijd dus weet absoluut niet meer wat dat ding toen koste.
heb vorig jaar een ander huis gekocht maar ben nu 27 en kon lenen tot 2,5 ton