Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:10

Hallo,

Gezien ik totaal niet bekend ben met het geloof van Jehova getuigen en mijn vraag niet beantwoord kon worden door een meneer voor mn deur vanmorgen, hoop ik dat iemand hier mij wat kan uitleggen?

Al maanden komen er geregeld op maandagochtend mensen met het Jehova geloof. Meerdere malen een erg vriendelijke man en een poosje mee gesproken, niet omdat ik mij tot dat geloof wil wenden, maar puur om eens te horen hoe of wat en uitgelegd waar ik bv in geloof. Kwamen op een heel interessant gesprek uit.
Nu sinds een maand of 2 komt er een heel dominante, zeer onvriendelijke man op de maandagochtend. De eerste keer vriendelijk verteld dat ik al een gesprek heb gehad, geen interesse heb en geen tijd had. Toch duwt hij de boekjes in mijn handen. Ik legde hem uit dat ik die boekjes al had gekregen en hij ze beter kon geven aan anderen mensen, want het drukken van die dingen kost ook geld. Wenste hem een fijne dag en wilde de deur dicht doen..En toen, toen brak mijn klomp, hij hield de deur tegen met zijn handen en wilde een afspraak maken wanneer ik wel tijd had. Heb hem toen nog gezegd dat ik gen afspraak wilde, want ik had immers al gesproken met iemand en vind de manier waarop ik in dingen of leven geloof prima.
Gelukkig sprak de vrouw die bij hem was hem toe om mee te gaan...en hij ging..
De maandag erop kwam hij wéér langs en ik heb niet open gedaan, totaal geen zin in, was net wakker en gordijnen zaten nog dicht. NA herhaaldelijk aan gebeld te hebben, zei de vrouw "kom we gaan" en hoorde hem zeggen "ze is wel thuis, want de gordijnen zijn dicht, dus ik bel nog eens aan" (was al de 3e keer bellen)..

Nu vanmorgen stond hij WEER op de stoep, ditmaal met een andere vrouw, die wel erg vriendelijk was. Nu wel open gedaan en hem vriendelijk verzocht nu niet meer aan te bellen, dat ik al een prettig gesprek met iemand anders had gehad en hem dat niet blijf vertellen..dat hij erg opdringerig is en hij de 'praatjes' over Jehova op deze manier wel in stand houd, terwijl ik er juist een fijn beeld bij had gekregen. Weer die handen tegen de deur aan..oeh, kwaaier kan je me niet krijgen..hij zei nog dat iets en heb hem toen even wat gezegd, niet netjes van me (maar ben al die keren reuzevriendelijk geweest en respect getoont voor het geloof), maar kon het niet laten..(zal dat hier maar niet zeggen, want wil niemand voor zn neus stoten)..

Nou vraag ik me af he, heb 1 goede ervaring met een jongeman..de jaren ervoor ook zeer opdringerige mensen gehad toen ik nog thuis woonde en nu deze meneer..Mag dat binnen het geloof? Jezelf zo opdringen, ook nog nadat iemand erg duidelijk is geweest op een heel respectvolle, nette manier?
Ik kan het me nl niet voorstellen, maar het is wel typisch dat dit me al meerdere malen is gebeurd? (op die ene fijne ervaring na dan?).

Nogmaals, wil niemand kwetsen, maar ik ben gewoon niet bekend met dat geloof en zou graag willen weten hoe ik het wel op kan lossen, mocht hij maandag wéér voor de deur staan..(weiger hem binnen te laten overigens om hem nog duidelijker te maken dat ik geen interesse heb)..maar ook willen weten of dit normaal is?

Naomi_unique

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:13

Ik had vanochtend ook mensen aan de deur van jehova. Het waren twee zeer vriendelijke vrouwen, die totaal niet opdringerig waren. Maar ik snap jou vraag wel.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:13

Hier een ex..................aangeven dat je een nietbel adres wilt worden. Dan bezoeken ze je nog maar 1x per jaar........ en soms moet je niet respectvol zijn, maar goed duidelijk maken dat je er niet van gediend bent en dat zij jouw beslissing ook moeten respecteren!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:14

en dit gedrag is zeker niet normaal en onacceptabel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:14

hier is hun bezoekdag zaterdagmorgen, verschilt dat eigenlijk per regio?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:16

Ze gaan iedere dag, maar wel in verschillende gebieden. Iedere buurt komt om de zoveel weken aan de beurt......

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:17

Bij ons stonden ze vanmorgen ook aan de deur.. Gelukkg vriendelijke mensen! Ik kan me niet voorstellen dat dat op die manier ''mag''.. Ik vind het alleen maar irritant als ze zich zo opdringen en dat is totaal niet de manier om iemand te overtuigen. Ik word er alleen maar kriegel van!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:19

Zo... Ik vind dat je nog netjes bent gebleven! Ik weet niet of ik dat wel had gekund hoor... Na herhaaldelijk verzoek weg te blijven en dan weer terug komen... Ik had wat minder netjes gebleven vrees ik...

Keet

Wij zijn inderdaad een nietbel adres, hebben gewoon keurig aangegeven dat we het niet op prijs stellen dat ze langs komen en of ze een notitie wilde maken dat wij het niet op prijs stelden.

Dat zouden ze doen en daarna niets meer gehoord.
Hun bijeenkomstzaal zit hier de straat achter, dus denk dat ze ook beetje de vrede in de wijk willen behouden Knipoog

HorseTopShop

Hier gedragen ze zich hetzelfde. 1 Viel mij echt lastig en wilde niet meer weggaan. (dat gebeurde wel vaker hier) Nadat ik zijn 3 van zijn vingers gebroken had (is tussen de deur gekomen terwijl ik de deur dicht gooide), zijn ze nooit meer langsgeweest.

Bah, wat heb ik een hekel gekregen aan jehova getuigen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:21

Hier komen ze helemaal niet meer. Ik vond het altijd wel interessant en ik nam de boekjes aan want die las ik op de wc, maar ze blijven weg nu. Nu heb ik hele zielige jongens in driedelig pak van The Christian Mormon Church. Zit soms wel een leuke jongen bij met wie je kan discussiëren en leuk kletsen maar als ze hier tijdje zijn worden het van die stugge eikels.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:21

Zouden ze misschien commissie krijgen per gewonnen ziel?
Ik ben geen Jehova-getuige, maar misschien zijn de mensen in jouw regio te fanatiek?
Hier eigenlijk ook alleen maar aardige mensen, die een boekje geven en weer weggaan.

Gelukkig doet mij man niet open, want die is atheïst.... en eigenwijs. Dus dat zou dan wel een vreselijke discussie kunnen worden.

@Oensan: maar wat moet je dan zeggen als je echt niet bezocht wilt worden? Heel veel mensen vinden 1 keer in het jaar ook al te veel.
Hoe wordt dat dan geprofileerd bij de aanhangers? Moet je een aantal bezoeken doen, zoveel boekjes afgeven, zoveel zieltjes winnen?
Waarom kunnen sommige Jehove-getuigen zichzelf zo opdringen? Krijgen ze daar een training voor, om zo de mindere labiele mensen er uit te kunnen pikken?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:26

Aha, een nietbel adres.
Deze meneer is idd erg fanatiek en mn haren gingen ervan overeind staan..hetgeen wat ik gezegd heb was in zijn ogen ook niet erg netjes hoor..maar na zo vaak aan de deyr te zijn geweest en geen respect te tonen voor mijn nee, dan houd het op..hoewel ik ervoor wel heel keurig bleef altijd.

Bedankt voor de tip, moet ik helaas toch nog de deur een keer voor hem open doen, haha, om aan te geven dat ik een nietbel adres ben Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:28

sinds we hier wonen heb ik nog niet 1 keer zo mensen aan de deur gehad, en maar goed ook.
toen we nog in't stad woonden heb ik 1 keer zo ne getuige aan de deur gehad en die zal denk ik de komende 20 jaar niet meer naar dat adres gaan ROFL hij wou ff de extremist komen uithangen en kwam mij ne keer overtuigen van zijn groot licht ROFL zijn licht was rap gedoofd en zijne grote mond nog sneller ROFL

ze krijgen een training voordat ze op straat gaan. en je kan dus eisen dat ze u naam en adres zo opgeven dat ze u volledig met rust moeten laten Knipoog heb ik ook geëist en nooit meer last gehad. als hier ooit zo iemand aan de deur staat, zal die net dezelfde eis krijgen ook. ik geloof niet, heb respect voor anderen die dat wel doen, maar kom bij mij niet af met verhaaltjes en pogingen om mij te overtuigen, want dan heb je een boze moi Haha!
ik weet dat ze bepaalde dingen noteren vb heeft zoveel honden, vrouw is niet te overtuigen, man heeft eventueel interesse, zoveel kinderen,...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:31

Amy:
Maar wat gaf hij dan als reden om jou nog steeds lastig te vallen? Ik neem aan dat je dat ook gevraagd hebt?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:35

Bij mij komen ze ook wel eens, en dat zeg ik dat ik niet geinteresseerd ben. Zei die vrouw: Wil je dan niet weten wat er met de wereld gaat gebeuren en blabla?
Nou dat merken we dan wel weer. Ik vind het ook onzin dat ze die data's prikken wanneer de wereld zal vergaan.
Deze keer hebben ze geloof ik 21-12-2012 bedacht.
Vriendin van mij is ook Jehovah, en die moet ook langs de deuren enzo. Jehovah's mogen ook niet naar verjaardagen, geen sinterklaas, geen kerst, niks voor hun 18e (sex ed). Die vriendin weet dan wel niet beter maar ik zou er nu niet voor kiezen om me te bekeren tot dat geloof

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:36

Wij doen hier nooit open.. We hebben allemaal 1 keer open gedaan, het verhaal aangehoord.. blabla
Maar nooit zoiets meegemaakt..

Hier zijn ze wel zielig.. om het even zacht uit te drukken. Hier nemen ze gehandicapten mee naar de deur..

Urbanus

Niien_ schreef:
Bij mij komen ze ook wel eens, en dat zeg ik dat ik niet geinteresseerd ben. Zei die vrouw: Wil je dan niet weten wat er met de wereld gaat gebeuren en blabla?
Nou dat merken we dan wel weer. Ik vind het ook onzin dat ze die data's prikken wanneer de wereld zal vergaan.
Deze keer hebben ze geloof ik 21-12-2012 bedacht.
Vriendin van mij is ook Jehovah, en die moet ook langs de deuren enzo. Jehovah's mogen ook niet naar verjaardagen, geen sinterklaas, geen kerst, niks voor hun 18e (sex ed). Die vriendin weet dan wel niet beter maar ik zou er nu niet voor kiezen om me te bekeren tot dat geloof

Die datum is van de Maya's.

MamaMiesje

Zo kreeg ik eens iemand aan de deur,kort na de geboorte van mijn zoontje.
Hij hoorde hem huilen en begon over het wonder dat God mij geschonken had...
Nou...ik wou bijna zeggen "Daar hebben mijn man en ik anders zelf héél hard voor eehh..gewerkt!" , maar heb het toch maar niet gedaan Haha!

Ik vind dat TS trouwens ontzettend redelijk is gebleven; zo lang had ik geen geduld meer gehad! Iedereen mag geloven wat hij wil en iedereen mag mij ook vrijblijvend daarover vertellen, maar als het opgedrongen wordt als het enige, juiste en enige...dan krijg ik kriebels...
Vind het idd ook niet passen; zo brutaal en opdringerig zijn.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:37

MarcoBorsato schreef:

Maar heeft wel met hun te maken.
Die vriendin van mij is er erg mee bezig.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:37

Ik ben zelf niet echt gelovig maar kan wel begrip opbrengen voor andere gelov(ig)en. Ben ook enkele jaren bevriend geweest met getuige van jehova (leerde 1 iemand kennen, 2 weken later zat ik gewoon elke dag mee te eten tussen de familie en kende bijna de hele kring) vind het echt zeer nette mensen.
In elke religie zitten wel enkele "rotte appels" ... zo iemand als TS bijvoorbeeld aan de deur kreeg. Wij zien deze mensen ook maar ong. 1x per jaar ... maar dat is gewoon heel onze wijk dacht ik want zie ze anders ook nooit lopen ofzo.

zijn hier op bokt eigenlijk getuigen aanwezig??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:42

Niien_ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maar heeft wel met hun te maken.
Die vriendin van mij is er erg mee bezig.

Nee hoor niet direct, de Maya's hebben gewoon die datum voorspeld als het einde van de wereld, en misschien dat de jehova's getuigen erop inspelen (slim stukje marketing) maar de maya's en de jehova's getuigen staan los van elkaar.

edit: Hier een stukje uitleg over de datum: http://www.daanspeak.com/Maya01-ned.html

Overigens geloven de Maya's dat we op die datum een nieuwe manier van leven ontwikkelen oid.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:47

Ik heb ook niet zo'n leuke ervaring met Jehovagetuigen.. ik was op vakantie op Schiermonnikoog met mijn vriendje en nog een stel. De jongens waren net even weg en toen kwam er een vrouw met een jongen aan de deur. Ze begon te praten en we bleven eerst beleefd luisteren, totdat ze de opmerking maakte: jullie zijn vast nog niet in aanraking geweest met de dood.
Nou heeft dat meisje al heel veel familieleden en vrienden verloren, en heb ik daar pas geleden ook mee te maken gehad, dus we keken haar kwaad aan en ik zei: oooo jawel hoor! (op niet zo'n aardige toon)
Daarna begon ze te vertellen dat de wereld vergaat en dat we vast wel weten wat er dan met ons gaat gebeuren, omdat we niet geloven. Ze zei er zelfs nog bij: en het zal niet prettig zijn!
Ze bleef nog een tijdje vreselijke verhalen daarover vertellen en wij konden echt geen woord meer uitbrengen dus hebben het allemaal aan gehoord. Pas toen ze een keer adem moest halen hebben we snel het boekje aangepakt en hebben de deur dicht gedaan.

Ik wil best respect hebben voor deze mensen, maar dan zouden ze eens moeten nadenken over hun manier van ons overtuigen in hun geloof Scheve mond

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:49

Heb ze nog nooit aan de deur gehad. (ofja, die dan daar voor aan de deur komen)
Weet wel dat ze ten alletijden vriendelijk moeten blijven, en ze zich niet mogen opdringen. Dus die gast zit goed fout.
Mijn vriendin is/was trouwens ook jehova. Ze gaat eigenlijk nog maar zelde..
Laatst bijgewerkt door esperance op 11-08-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:49

Bij ons kwamen ze eens op 1e kerstdag, 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. Nu hebben wij meestal een lekker kerstdiner met de familie, dus toen hebben we niet eens opengedaan. Hun zwaaien voor de raam, wij netjes teruggezwaaid Haha!