Advies gevraagd: speklapjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Advies gevraagd: speklapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:28

Hoewel de honden en katten zo te zien erg smulden van de speklapjes was mijn vriend er niet zo over te spreken. Ach gut Normaal gesproken klaagt hij niet zo snel, maar nu at hij ze niet eens op, dus waarschijnlijk waren ze echt niet te v*eten. Nagelbijten / Gniffelen Eerst waren ze volgens hem niet bruin genoeg, daarna zagen ze er weliswaar goed uit maar was zijn oordeel 'te hard'. Zij zijn groot en ik is klein! Ik heb wel een goed excuus (vind ik Bloos ) want ik ben al jaren vegetariër en daarvoor sloeg ik de speklapjes ook al resoluut over. *LOL* Desondanks heb ik er een hekel aan om het te moeten afleggen tegen zijn moeder, die natuurlijk wél lekkere speklapjes maakt. Extreme duivel

Dus kom maar op met die tips! Wat voor kruiden gebruiken jullie? En bakken jullie ze alleen of doe je er daarna nog iets anders mee? Ik ben benieuwd! Vork

Hiske4

Re: Advies gevraagd: speklapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:30

Ketjap en knoflook... verder gewoon bakken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:33

Hiske4 schreef:
Ketjap en knoflook... verder gewoon bakken.

Dat is een goed begin, maar hoe lang bak je ze dan ongeveer? Het nadeel is wel dat als ze dan weer mislukken ik ze ook niet eens aan de honden durf te geven. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:38

Te hard? Speklapjes kunnen niet te hard Haha! Heerlijk juist!

Als je ze in een beetje boter bakt, dan vind ik ze al lekker met heel simpel wat zout en peper erop. Maar het lekkerst vind ik ze gegrilld. Met speklapjeskruiden (potje van Silvo), of gemarineerd in ketjap met knoflook, kerrie en paprikapoeder. Lekker roosteren tot ze knapperig zijn. Of (mijn voorkeur) tot ze echt helemaal hard uitgebakken zijn. Heerlijk!

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:39

Geen idee, misschien een minuut of 10, ligt er ook maar aan of je ervan houdt als ze hard of zacht gebakken zijn. Laat je vriend gewoon proeven tussendoor! Kan het niet meer misgaan, tenzij ze nog niet gaar zijn dan..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:46

Sonja schreef:

Dat zei ik ook, maar hij trapte er niet in. Bloos Haha! Als ik ze zelf zou moeten eten zou ik denk ik ook gaan voor pikant en knapperig. Knipoog Blijkbaar houdt zijn moeder er een andere methode op na. Tong uitsteken Nog iemand tips voor zachte speklapjes? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:50

Tja je kunt ze ook stoven, maar persoonlijk vind ik dat dus weer niet zo lekker. Het vlees wordt wel lekker mals door het vet, maar da's niet echt mijn ding.
Als ik het moest stoven dan smeerde ik ze denk ik licht in met mosterd, dan zou ik ze even aanbakken in hete boter, dan vuur lager en afblussen met wat bouillon en dan rustig minuutje of 20 laten stoven.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:50

ik heb ze ook het liefst flink uitgebakken.Ik kruid ze met alleen kerriepoeder.En dan gaan ze de pan in op een laag vuurtje, lekker laten sudderen die hap.Met een uurtje of anderhalf heb ik lekkere speklappies..voor mezelf want m'n hubbie lust ze niet

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:55

Hiske4 schreef:
Geen idee, misschien een minuut of 10, ligt er ook maar aan of je ervan houdt als ze hard of zacht gebakken zijn. Laat je vriend gewoon proeven tussendoor! Kan het niet meer misgaan, tenzij ze nog niet gaar zijn dan..

Niet gaar genoeg is eigenlijk nooit een probleem, daar let ik goed op. Ik heb het idee dat ik wel vaker vlees juist te lang bak, maar dat is dus het lastige als je het zoals ik zelf niet eet, ik krijg geen enkele feedback over de smaak. Naja, ik vraag wel altijd of het lekker is of niet, maar daar krijg ik niet veel reacties op waar ik iets mee kan. Ik heb wel eens geopperd dat hij het ook zelf eens kan proberen, maar daar is hij vooralsnog niet zo enthousiast over. Clown

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:58

Sonja schreef:

Als je ze in een beetje boter bakt, dan vind ik ze al lekker met heel simpel wat zout en peper erop. Maar het lekkerst vind ik ze gegrilld. Met speklapjeskruiden (potje van Silvo), of gemarineerd in ketjap met knoflook, kerrie en paprikapoeder. Lekker roosteren tot ze knapperig zijn. Of (mijn voorkeur) tot ze echt helemaal hard uitgebakken zijn. Heerlijk!

Helemaal eensch! Vingers aflikken

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:01

Nog een tip: Laat hem ze zelf bakken als hij het zo goed weet (beetje sarcastisch, kon het niet laten Knipoog ) Haha!

*edit* voor de rest zie ik hier heerlijke tips voorbij komen! Vingers aflikken

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:02

Ik ga denk ik toch maar eens het stoven proberen, want het woord 'mals' heb ik hem inderdaad horen gebruiken. Zelf had ik echt nog nooit gehoord dat speklapjes ook mals kunnen zijn. Bloos Blijkbaar gingen ze bij mij thuis vroeger ook voor de knapperige variant. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:04

Ik vind ze altijd een beetje drillerig als ze niet hard zijn en daar griezel ik een beetje van Haha! Vooral dat randje bij het zwoerdje zeg maar. Hahahaha
Ik vind het wel heel lief van je dat jij als vegetariër toch vlees maakt voor hem trouwens.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:10

Equinecoach schreef:
Nog een tip: Laat hem ze zelf bakken als hij het zo goed weet (beetje sarcastisch, kon het niet laten Knipoog ) Haha!

Dat is inderdaad een goeie tip (en dat was ook mijn eerste reactie hoor Bloos ) maar ik geloof dat hij zelf ook niet zo goed weet hoe het moet. Knipoog Daarbij doe ik het met plezier voor hem. Lovers Niet in de laatste plaats omdat dat een hoop gevloek en rookontwikkeling voorkomt. Huilen van het lachen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:16

Tja, zo blijft je keuken ook een beetje schoon want het kan flink spatten, speklappen, croma of niet Haha!

Wel lief hoor! Pling

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:20

Mijn methode is ze zo hard uitbakken dat je ze niet eens meer kunt snijden maar moet breken dus daar zal je vriend niet van gecharmeerd zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:45

Ik had een jaar geleden niet gedacht dat ik ooit nog weer eens vlees klaar zou maken hoor. Knipoog Ik doe het ook niet elke dag, vaak eten we allebei vegetarisch en gelukkig vindt hij dat bijna altijd lekker. Die paar keer per week dat ik vlees voor hem maak wil ik het daarom graag extra lekker voor hem maken, maar helaas lukt dat dus niet altijd. Juist die dingen die ik lekker vond toen ik nog vlees at lust hij niet zo graag en andersom, dus dat werkt ook niet mee. Misschien wordt hij nog eens vegetariër als ik zo doorga Huilen van het lachen maar dat is eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik houd zelf van lekker eten en wil ook graag dat hij met plezier eet. Ach gut Ik ga het stoven eens proberen, bedankt voor alle tips! Pling

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:37

Je kunt eventueel ook gekruide speklapjes kopen.
Verder gooi ik meestal wat kip kruiden op speklapjes, of hamburger kruiden of eigenlijk alle soorten kruiden die ik op dat moment in de kast heb liggen.
Speklapjes bakken is niet zo moeilijk, het grappige met speklapjes is dat ze altijd even nagaren, dus als je denkt dat ze lekker krokant zijn zijn ze als ze eenmaal op je bord liggen keihard.
Heb je moeite om ze lekker bruin te krijgen, gebruik dan croma, even goed bruin laten worden in de pan en dan speklapjes erin.
Omdat speklapjes vrij veel vocht bevatten is het verstandig om niet meer dan 2 of 3 speklapjes per keer erin te doen, anders gaan ze sudderen in hun eigen vocht (krijg je allemaal van die stolseltjes erop)
Laat desnoods je vriend er even bij blijven staan dan kan hij aangeven wanneer hij denkt dat ze klaar zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:15

Sonja schreef:

Toch wel hoor Knipoog Haha!
Ik heb er een paar jaar geleden een kies op gebroken, hij lag in 100.000 stukjes Haha!

Maar je hebt gelijk: er gaat niks boven goed uitgebakken speklapjes Ja
Wat mij betreft mogen ze net niet zwart zijn, maar het hoeft niet veel te schelen *LOL*

Ik vind zelf de kerriemarinade het lekkerst. Dan neem ik een beetje olie gemengd met (veel) kerriepoeder en daar laat ik ze in marineren.
Dan even goed aanbakken en nog 20 minuutjes zachtjes laten bakken (of grillen, ook lekker Ja).
Als ze dan nog niet bruin genoeg zijn dan nog even de fik eronder Haha!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:20

Marineren met ketjap, gembersiroop, citroensap, peper, zout, evt bruine basterdsuiker en chilisaus.
Ik hou niet van speklappen maar zo moet t lukken Vork

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:21

Een dag in de marinade laten staan, ik ga me moeder geheime recept niet prijs geven maar iig ketjap Knipoog En dan in de middag de speklapjes erin en dag erna opbakken, niet te lang zodat ze lekker zacht blijven ( hou ook niet van harde speklapjes)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:23

waarom vraag je zijn moeder niet hoe die het doet Haha! weet je zeker dat het bij hem in de smaak valt!

ik vind ze persoonlijk het lekkerste als ze dun zijn en gemarineerd van de keurslager Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:29

AaronYve schreef:
Een dag in de marinade laten staan, ik ga me moeder geheime recept niet prijs geven maar iig ketjap Knipoog En dan in de middag de speklapjes erin en dag erna opbakken, niet te lang zodat ze lekker zacht blijven ( hou ook niet van harde speklapjes)

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah???? *kijkt met lieve puppyoogjes*
Recepten op Voedertijd GEHEIM houden is niet leuk. Kijk je moeder eens lief aan of ze d'r geheimpje echt niet met een paar duizend Bokkertjes wil delen???? Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:41

Ik laat het spek eerst ontdooien. Als het bevroren in de pan gaat komt het er vaak te hard uit. Ja, zal het vast zeggen ik ben geen ster in de keuken.
Na het ontdooien de pan in, die al goed warm is, een paar minuten laten sudderen, regelmatig omdraaien. Na een paar minuten is het vlees vaak nog mals maar het zwoerdje lekker knapperig.
Wat betreft kruiden, dat verschilt heel erg. Het is maar net waar ik op dat moment trek in heb. Naturel, paprika, knoflook, kerrie, BBQ of gewoon peper.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:43

speklapjes bedekken met mosterd en 20 minuten in de oven
12 minuten ene kant 8 andere

wel op rooster leggen Knipoog
majmmie Vingers aflikken