Rotterdam Zuid, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:49

Zoals sommigen van jullie weten ben ik begin deze zomer afgestudeerd en start ik over 3 weken een nieuwe opleiding in Rotterdam. Omdat het heen en weer reizen van Nuenen naar Rotterdam behoorlijk wat tijd in zal nemen wilde ik graag op kamers. Dus ik ben gaan zoeken. Het viel me onwijs tegen, werd bijna niet uitgenodigd en als ze me dan al wel belde dan zat er wel een behoorlijk negatief punt aan vast.

Uiteindelijk werd ik afgelopen week dan toch gebeld voor woonruimte, die ik komende week ga bezichtigen omdat het me erg aanspreekt. De lokatie is in Rotterdam Zuid (een wijk bij de Slinge, Pendrecht). Maar helaas hoor ik heel veel 'Daar moet je echt niet gaan wonen!' maar niemand vertelt me wat er vervelend zou zijn aan Rotterdam Zuid. Er zijn er dus bij die roepen dat ik daar niet moet gaan wonen, maar er is niemand die me vertelt waarom het zo is. Niemand komt met verhalen of eigen ervaringen. Wat ik best vervelend vind, omdat ik graag wil weten of de woonruimte waarvoor ik ga kijken geen foute keus zou zijn.

Zelf kom ik uit Brabant en weet ik wel hoe Rotterdam is, maar ik kom nooit in Zuid. Dus daar heb ik echt geen zicht op.
Er zijn ongetwijfeld bokkers die in Rotterdam Zuid wonen of er gewoont hebben en me iets kunnen vertellen over wonen in Rotterdam Zuid? Alvast bedankt Lachen

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:28

Ik woon al zo'n 8 jaar in Rotterdam zuid Lachen
Mij bevalt het er prima, al mis ik vaak wel heel erg de rust en dergelijke.

Die wijk die jij zegt is zo rot nog niet hoor Knipoog.

Als je meer wilt weten, pm me dan maar

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:17

Heerlijk die verhalen over dramatische buurten / straten...

Wij hebben via de makelaar een appartement gevonden, verschillende makelaars afgeweest, Makelaar A vond het een top locatie, mooi dicht bij de stad. Volgens makelaar B zat je op de hoek van de roze buurt Scheve mond
Het wisselt dus nogal wie je spreekt, dit was overigens niet in Rotterdam. Wat ik eigenlijk wil zeggen, loop zelf een rondje, fiets een rondje, bekijk de supermarkt en de wijk 's avonds eens en oordeel zelfs, want waar sommige mensen hun verhalen op baseren Verward
Wij wonen nu ook in een zogenaamde "Probleemwijk" van minister Vogelaar, nog niets van gemerkt trouwens Knipoog

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:33

Hm, ik woon zelf in Rotterdam zuid in de wijk lombardijen!
In de buurt van slinge/pendrecht, tsja als ik zelf heel eerlijk mag zijn ben ik in die buurten niet graag.
Je hoort daar vaak over schietpartijen/vechtpartijen/inbraken.

Mijn neef daarin tegen woont in pendrecht in een hele leuke straat, maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Maargoed, waar ik zelf meer naar zou kijken is wat woont er nog meer in de flat/eensgezinswoning..
Wonen er alleen maar buitenlanders, tsja dan zou ik nog eens goed nadenken.
Niet omdat ik rasistisch ben, absoluut niet, maar die brengen vaak een hoop herrie met zich mee omdat het echt familie mensen zijn..
Dus altijd druk druk druk.

Als je nog meer wilt weten PM me gerust, ik ken de wijk pendrecht goed Lachen

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:36

Als je een leuke woonruimte zoekt van een particulier iemand,
dan moet je fjordido is een berichtje sturen!
Zij heeft samen met haar vriend pas een apartement gekocht
op de Dordstelaan, je kijkt zo vanuit je kamer op Zuidplein..
Deze is ze aan het opknappen & gaat ze verhuren!

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:38

Il0na schreef:
Als je een leuke woonruimte zoekt van een particulier iemand,
dan moet je fjordido is een berichtje sturen!
Zij heeft samen met haar vriend pas een apartement gekocht
op de Dordstelaan, je kijkt zo vanuit je kamer op Zuidplein..
Deze is ze aan het opknappen & gaat ze verhuren!


Uhm niks persoonlijks hoor, maar de dordselaan Nagelbijten / Gniffelen is nou ook niet echt 1 van de fijnste straten..
Goed je zit dichtbij de winkels, openbaar vervoer enz.. maar om nou te zeggen van wat een heerlijke straat Vork

Maargoed veel mensen kopen daar huizen om op te knappen en te verhuren ja. Lachen

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:43

ik woon zelf ook in zuid en ja, hij valt niet meer op als een wijk in utrecht/amsterdam, onveilige plekken heb je overal. maar over het algemeen is het best te doen je moet nergens om een uur of 2 s,nachts over straat gaan lopen en de criminaliteit valt ook wel mee er is een hoop verbeterd in deze wijk, maar even wat anders, wat voor opleiding ga jij dan volgen???? en er is ook heel veel te doen, wij hebben een leuke manege om de hoek, daar sta ik ook met mijn paard dus, bij deze als je een keer meewilt, is oke hoor, er is ahoy ook heel dicht bij, heb je best wel over gehoord, je hebt de larenkamp daar kun je echt van alles doen van sporten tot een boek lezen, je hebt tov je huisje een mooi nieuw aangelegt park, rij ik vaak met mijn paard door. je hebt zuidplein/zwembad.vele leuke winkels op de slinge, loop je zo heen vanuit je huis. je hebt banken/giromaten.op vrijdag heb je de markt klein maar leuk en goedkoop je kunt er veel halen.enzzzz dus gewoon doen lekker mijn buurvrouw worden, en als je nog iets wilt weten, ik help je graag, hoelang verblijf je dan op zuid... gr henny.

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:45

hennyvanamon schreef:
ik woon zelf ook in zuid en ja, hij valt niet meer op als een wijk in utrecht/amsterdam, onveilige plekken heb je overal. maar over het algemeen is het best te doen je moet nergens om een uur of 2 s,nachts over straat gaan lopen en de criminaliteit valt ook wel mee er is een hoop verbeterd in deze wijk, maar even wat anders, wat voor opleiding ga jij dan volgen???? en er is ook heel veel te doen, wij hebben een leuke manege om de hoek, daar sta ik ook met mijn paard dus, bij deze als je een keer meewilt, is oke hoor, er is ahoy ook heel dicht bij, heb je best wel over gehoord, je hebt de larenkamp daar kun je echt van alles doen van sporten tot een boek lezen, je hebt tov je huisje een mooi nieuw aangelegt park, rij ik vaak met mijn paard door. je hebt zuidplein/zwembad.vele leuke winkels op de slinge, loop je zo heen vanuit je huis. je hebt banken/giromaten.op vrijdag heb je de markt klein maar leuk en goedkoop je kunt er veel halen.enzzzz dus gewoon doen lekker mijn buurvrouw worden, en als je nog iets wilt weten, ik help je graag, hoelang verblijf je dan op zuid... gr henny.


sorry offtopic maar welke manege bedoel je? Haha! manege charlois?
Dat is inderdaad een erg leuke manege, heb er zelf ook gereden Haha!

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:47

hier nog even wat wijken , die slechter bekend staan en straten,, dortselaan,oleander,buurt,pretorialaan,eo.ver achterin pendrecht, tegen de groenenkruisweg aan,mijnsherenlaan ja sorry mensen maar daar vindt ik het overdag niet eens veilig.

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:48

ja danielle ik bedoel charlois, maar er zijn er nog meer natuurlijk waar zij heen zou kunnen gaan.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:51

Dortselaan zou ik persoonlijk niet doen ten opzichte van Pendrecht. Ken beide wijken redelijk goed Knipoog

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:55

Okee!

Jaa hoe Dordstelaan verder is weet ik niet..
Ik hoorde van fjordido dat ze een heel deel daarvan hebben
gerenoveerd & dat dat nu hogere huurprijzen worden,
waardoor ze de wijk proberen 'op te knappen' zeg maar..

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:00

Dordselaan fiets ik bijna elke dag doorheen naar mijn werk Knipoog

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:04

ja inderdaad de dordtselaan is in renovatie, en er zijn best wel mooie huizen bij, maar dat de buurt opknapt. ja dat duurt wel even.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:05

Ik heb aan de Dordtsestraatweg gewerkt, vlak bij het Zuidplein. Ik had daar ook nachtdiensten en ik heb me daar nooit veilig gevoeld. Heb daar alles meegemaakt, van dronken mensen, drugsgebruikers, agressieve figuren, mensen met een Pitbull die overduidelijk aan een hondengevecht had meegedaan etc. Ze timmerden elkaar soms ook bijna de wachtkamer uit. Ik wandelde overdag wel gewoon met de hond in die omgeving maar het was maar goed dat ik een hele grote hond had want het beest heeft meermalen letterlijk mensen van me weg moeten blaffen. De mensen die overdag op de praktijk kwamen waren best vriendelijk, al zaten er altijd wel een paar hufters tussen met een grote bek. Maar die heb ik ook Haha! en dan waren ze ook koest.

Kijk, ik heb slechte ervaringen met die buurt, maar ik heb ook een assistente gehad die er al jaren woonde en die het heel goed te doen vond. Ze zou wel verhuizen als ze het geld had, maar ze vond het niet heel naar wonen. En zo zullen er wel meer mensen zijn die wel tevreden zijn. Je moet gewoon zelf eens rondlopen daar (neem desnoods brede vriend of grote hond mee Haha! ) en de sfeer meemaken, het zal ook wel per straat verschillen. En het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent en hoe je eisen zijn.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:07

Ik denk dat je binnen Rotterdam zuid goeie en slehte buurten/straten hebt. Ik heb zelf in Rhoon gewoond, een dorp net onder rotterdam, als je op de kaart kijkt Knipoog
Een vriendin van mij heeft op de Dortselaan gewoond. Nou daar was toch regelmatig onenigheid en schietpartijen. Ik kan me voorstellen dat doordat de huurprijzen omhoog gaan het voor een aantal straten beter zal worden. Maar de omgeving eromheen blijft hetzelfde. En dat is niet best.

Maar in Rotterdam zuid heb je ook zeker goede straten/buurten. Dus zoals hierboven al gezegd wandel door de straat. Kijk welke mensen je ziet lopen en hoe de buurt eruit ziet.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:19

Je hebt zeker goede en minder leuke straten, het maakt soms zelfs uit aan welke kant je woont Haha! .
Ik woon aan een drukke doorgaande weg, aan de ene kant is de buurt erachter goed te doen, aan de overkant is het al een stuk minder gezellig.

Ook heeft het er zeker mee te maken hoe je je opstelt, maar dat geldt overal vind ik.

Loop eens een rondje in een wijk op verschillende tijdstippen, vraag eens aan mensen op straat....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:23

Bedankt voor alle reacties, en vooral ook iedereen die een leuk, fijn en gezellig aanbod doet, mocht ik er gaan wonen! Lachen

Het gaat om de Dinteloordstraat. Een voormalige ouderen flat. Ik ben er nog nooit geweest, ga komende week bezichtigen.
Ik ga studeren aan de Willem de Kooning Academie (Blaak) dus ook de route zou veilig moeten zijn. Als ik het ga huren ga ik er alleen wonen, en zal dus ook alleen over straat moeten.

Wel jammer dat het blijkbaar toch een mindere buurt is. Tuurlijk heb je overal wel fijne mensen er tussen zitten, maar er zijn er zo te horen ook bij die het voor de rest verpesten.

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:38

Mireille schreef:
Bedankt voor alle reacties, en vooral ook iedereen die een leuk, fijn en gezellig aanbod doet, mocht ik er gaan wonen! Lachen

Het gaat om de Dinteloordstraat. Een voormalige ouderen flat. Ik ben er nog nooit geweest, ga komende week bezichtigen.
Ik ga studeren aan de Willem de Kooning Academie (Blaak) dus ook de route zou veilig moeten zijn. Als ik het ga huren ga ik er alleen wonen, en zal dus ook alleen over straat moeten.

Wel jammer dat het blijkbaar toch een mindere buurt is. Tuurlijk heb je overal wel fijne mensen er tussen zitten, maar er zijn er zo te horen ook bij die het voor de rest verpesten.


dat vind ik zelf 1 van de mindere stukken van pendrecht..
Voor het mooie had je net wat verder in pendrecht moeten zitten Lachen
want je zit erg dicht bij plein 1953, veel winkels dat wel, maar daar zitten ook veel hangjongeren.
Maargoed meid, ik zou zeggen ga inderdaad kijken, kijk naar je buren, kijk wat er op straat loopt, kijk trouwens ook goed naar het onderhoud van de flat, daaraan kan je ook veel aflezen..

Wendy1978

Berichten: 6488
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:43

Ik woon zelf ook in Rotterdam
Op de Slinge!
Kom zelf uit een wat kleiner stadje, Ridderkerk
tijdje in Ambacht gewoond, toen in Barendrecht...
Heb er echt even moeten wennen hier
maar nu ik eenmaal gewend ben
kan ik nix anders dan zeggen... Goed te doen hier hoor Lachen

Mijn paard staat trouwens ook op manege charlois Haha!

Anoniem

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:22

De enige ervaring die ik met zuid heb is dat ik er werk..Ik werk in het MCRZ, en ik moet zeggen ik vind het geweldig.
Niet alleen het werk maar ook de mensen, zelf woon ik in een klein dorpje waar nooit iets gebeurd, dus de eerste paar weken kwam ik met de grootste verhalen thuis..
Maar ik moet zeggen dat ik nooit op zuid zou willen wonen, eigenlijk sowieso nooit in een stad omdat ik het dorpse leventje gewend ben qua rust ect.

kimmie261

Berichten: 19223
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:02

ik heb op de krabbedijkestraat gewoond,tegenover plein 53 dus...

ik heb het er 10 maanden uitgehouden en ben daar weggegaan...

wat een vreselijke buurt...heb er geen fijne herinneringen aan..

wat veel leukere omgeving daar is, is poortugaal/rhoon,en hoogvliet is ook goed te wonen en te huren.

ik weet dat hoogvliet ook niet goed bekend staat maar heb daar echt een jaar of 28 van mijn leven zeer leuk gewoond(met als tussenstop ergens 10 maanden op de slinge gewoond te hebben)

ik moet zeggen,wij hadden al snel de ramen op de krabbedijkestraat geblindeerd,omdat de aan de overkant van de straat de mensen gewoon in je huiskamer stonden te kijken,na ons kwam er een meisje uit brabant wonen,en de eerste maand dat we nog weleens langs die flat reden(mijn paard stond toen nog op de charloise lage dijk) ,waren de gordijnen open,daarna was alles geblindeerd,ben benieuwd hoe lang dat meisje het daar uiteindelijk vol gehouden heeft...


nee ,voor mij eens maar nooit weer bij de slinge wonen...

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:49

Citaat:
Je hebt zeker goede en minder leuke straten, het maakt soms zelfs uit aan welke kant je woont .
Ik woon aan een drukke doorgaande weg, aan de ene kant is de buurt erachter goed te doen, aan de overkant is het al een stuk minder gezellig.

Ook heeft het er zeker mee te maken hoe je je opstelt, maar dat geldt overal vind ik.

Loop eens een rondje in een wijk op verschillende tijdstippen, vraag eens aan mensen op straat....


Hier sluit ik me bij aan, zelf kan je het het beste beoordelen. Zelf heb ik een tijdje stage gelopen in een buurthuis op het Noordereiland en ik moest regelmatig bewoners interviewen in Rotterdam Zuid, alleen weet ik niet of dat in de buurt was was waar jij je kamer wilt. Ik kwam regelmatig in de buurt van de Oranjeboomstraat, misschien kent iemand hier dat? De bewoners daar in de buurt waren niet echt ontevreden en ik voelde me er ook niet echt onveilig. Je hebt leukere buurten, maar zeker ook slechtere (zoals inderdaad de Dordtselaan of Delfshaven en Spangen, om maar wat te noemen). Dan zit je in Zuid nog niet eens zo slecht.

Heel veel succes met zoeken en ik hoop dat je een fijne kamer vind!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:48

Ik heb een tijd op Zuidplein op school gezeten. Nooit gewoond overigens, maar wel 's ochtends en 's avonds van Zuidplein naar CS (en vv) moeten reizen. Er hangt idd regelmatig volk rond, maar als je er straal voorbij loopt en alles negeert heb je (ik iig niet) nergens last van. Ik moet er wel bijzeggen dat ik het in de winter, als het donker begint te worden, minder fijn wandelen vind. Ik weet ook niet of ik daar 's avonds in mijn eentje over straat zou willen.

Maar zoals al gezegt: dat heb je overal. Ik woon in Tilburg Noord en dat schijnt ook uitschot te zijn. Ik heb nergens last van. Sterker nog: ik heb minder last van mijn Nederlandse wijkgenoten dan van de allochtonen. En ik durf hier ook rustig om 3 uur 's nachts over straat te gaan, wat ik ook af en toe wel eens doe als ik niet kan slapen Bloos

Het advies van een rondje door de buurt maken is idd heel verstandig. En wellicht, als je daarvoor de mogelijkheden hebt, eens 's avonds (in gezelschap) een rondje maken.

Heb je al overwogen om buiten Rotterdam op kamers te gaan? Tilburg - Rotterdam Blaak is maar een uurtje en een fijne route (vind ik zelf). Breda - Rotterdam Blaak idem dito, 3 kwartier reistijd (en geen overstap). Vanuit Dordrecht is het maar 15 minuten. En wellicht kun je daar makkelijker een (betere) kamer vinden...?

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Rotterdam Zuid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:05

Ik heb zelf jaren op rotterdam-zuid gewoond. (20 jaar om precies te zijn)

Ik woonde in de Tarwewijk.
De ene vind het er leuk wonen en de ander voelt zich er niet veilig.
Ik vond het vooral te druk.
Ik woonde met mijn ouders naast een metro-baan. Op het mijnsherenplein, dat is een zijstraat van de al genoemde mijnsherenlaan.
Veel problemen heb ik er niet gekend. Alleen de buurt aan de andere kant van de mijnsherenlaan. Tussen de mijnsherenlaan en de dortselaan; de zogeheten millingsbuurt (vergeef me als ik het verkeerd schrijf) was geen fijne plek om te komen.

Pendrecht ken ik niet zo heel erg goed. Behalve dan dat er vroeger een zwembad zat waar ik mijn lessen zwom.
Ik zou alleen eerder aan de andere kant van de zuiderparkweg proberen te gaan wonen. Dat lijkt mij een leukere buurt.
Ik zie overigens ook de tip voorbij komen om eerst even rond te lopen en mensen dingen te vragen over de buurt, dat lijkt mij het fijnst als je echt een goed beeld wil krijgen over waar je wilt gaan wonen.

Verder lijkt mij Pendrecht niet echt handig kwa reizen. Je zal eerst een bus moeten pakken (of de fiets, maar kan niet beloven of die er 's avonds nog staat Clown ) om bij de metro te komen.

Ik hoorde eerder al Rhoon en Poortugaal voorbij komen. Ik woon zelf in Poortugaal. in een hele fijne rustige wijk. Rustiger als Rotterdam in ieder geval Haha!

Sylvia schreef:
Er hangt idd regelmatig volk rond, maar als je er straal voorbij loopt en alles negeert heb je (ik iig niet) nergens last van.

Die ervaring heb ik ook Lachen
Ben nooit echt lastig gevallen. Soms van die gasten die "he, meisje" achter je aan riepen, maar als ik dan doorliep, dan was er verder ook niets.

Ik ben niet weggegaan uit Rotterdam omdat ik me er niet veilig voelde.
Ik kreeg namelijk een vriend en die woonde al in poortugaal. Toen ze daar huizen gingen bouwen hebben we ons ervoor ingeschreven. Ik was de drukte in Rotterdam een beetje zat namelijk.