Ik heb al een poosje een FastTrack USB apparaat om zowel piano als microfoon op de computer aan te sluiten
(er wordt op YouTube geklaagd dat ik slecht te horen ben, en zonder mic kom ik niet echt goed boven de piano uit )
Mic: Shure nogwat, piano: Yamaha p150
Klein probleempje:
Zowel met Mac(laptop, Garageband) als met Windows (kan geen opname bron kiezen? Audacity) krijg ik het niet voor elkaar om alles in normaal stereo op te nemen.
Ik wil de piano en mic elk op een aparte track opnemen (is makkelijk apart volume aanpassen enzo), maar dat kan alleen als het mono is??
Kan dit wel anders? En zo nee:
Welk programma is snel/makkelijk met mono track dupliceren en dan "reverse" aan welke kant hij zit - dan kan ik op het eind alles wel mergen en dan komt het wel van 2 kanten als het goed is.
En in het algemeen: waarom zit er geen stereo optie in dat stomme apparaat, het is toch niet zo raar dat iemand in stereo op wil nemen?!
Ander probleem:
Mijn microfoon standaard. Het is er een met een losse horizontale boom zodat hij over de piano kan.
Zodra de mic eraan zit valt het rotding om. (Heb dus 1x wat opgenomen en toen met 10 stukjes touw het ding aan vanalles vastgeknupt..emmertje verf aan de andere kant als counterweight. Verre van ideaal dus..)
Is dit normaal, of heb ik de meest waardeloze standaard ooit besteld?
Is er een site met duidelijke beginnersuitleg over opnemen?? Heb wel iets van homerecording belgië gevonden, maar zag daar door de bomen het bos niet meer.
Ik wil gewoon mijn stekkertjes aansluiten, opnemen , en klaar.