Samenwonen of eerst juist op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FleurBscht

Samenwonen of eerst juist op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 00:10

Hoi!

Mijn vriend is al een tijdje op zoek naar een huisje. Eerst was het niet zo serieus, maar nu begint het er toch op te lijken dat ie binnekort wel een huisje heeft. Hij heeft al meerdere malen gezegd dat het hem heel leuk lijkt om samen te gaan wonen.
Nou wil ik binnekort ook wel graag het huis uit.. En het lijkt mij ook echt heel erg leuk om met hem samen een huisje te gaan huren. Maar nou zeggen mijn ouders dat ik beter eerst maar eens op mezelf moet gaan wonen, voordat je samen gaat wonen. Zodat je ervaring opdoet in het alleen voor jezelf zorgen.

Wat is jullie mening hierover? Wat zijn de voor -en nadelen van het meteen samenwonen en het eerst op jezelf wonen?
Iemand hier ervaring mee?

Hermelijn

Re: Samenwonen of eerst juist op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:17

Tsja, ik zou sowieso eerst op mezelf gaan wonen. Gewoon zodat je kunt uitvinden wat JIJ fijn vindt, en niet dat je meteen weer aan de wensen van iemand anders moet voldoen. En dan bedoel ik niet per sé dat je automatisch naar je vriend luisterd ofzo, maar ik woon nu al zo'n 4 jaar op mezelf en ik weet wat ik fijn vind in huis. Ik weet ook dat dat heel anders is dan wat m'n ouders fijn vonden, maar dit is hoe ik ben en als mijn vriend het daar niet mee eens is... Tsja, dan moeten we overleggen. Maar als ik meteen zodra ik mijn ouderlijk huis had verlaten dingen had moeten doen die juist de ruzies met mijn ouders veroorzaakten, dan denk ik niet dat mijn relatie het erg lang had uitgehouden. Nu heb ik een tijd gehad dat ik kon eten wanneer ik wilde, kon schoonmaken wanneer ik wilde... en dat was wat ik nodig had. Nu kan ik goed afspraken maken met m'n vriend, maar eerder had dat niet gekunt denk ik. Maar het hangt natuurlijk allemaal van jezelf af.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:32

Ik heb ook altijd gezegd dat ik eerst op mezelf wilde, maar uiteindelijk toch samen met mijn vriend een huis gekocht...
en achteraf gezien bevalt het me prima zou niet weten waarom ik eerst op mezelf moest ... we hebben overal evenveel inspraak in en hebben zo onze vrije ruimte... en doen dingen voor onszelf...

Het risico is als je meteen gaat samen wonen dat je weinig dingen voor jezelf gaat doen maar eigenlijk alles samen wil doen... Als je daarvoor oppast dan is het prima te doen...

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:36

ik wou ook eerst op mezelf en daarna samenwonen maar ben ook direct vanuit huis gaan samenwonen. moet ik wel zeggen dat ik thuis heel vrij gelaten werd en ook echt mijn eigen levne kon hebben (fgezien van de etenstijden Lachen )

ik heb er geen spijt van gehad..je krijgt je eigen ritme en daar groei je samen in. ik ben wel heel vrij zeker in het begin dat we bij elkaar waren heb ik altijd erg mijn eigen ding gedaan....dus ga savonds ook gewoon naar het paard ed. inmiddels zijn we 10jr bij elkaar maar doe nog steeds wel eigen dingen...ook al is het maar één of twee avonden per week. gewoon omdat ik het goed vindt ook iets buitenshuis zonder man (en kind in mijn geval) te doen Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:10

Das wel een persoonlijk gevoel denk ik, als je liever alles eerst zelf ontdekt, dan woon je beter alleen. Als je er van overtuigd bent dat je klaar bent om meteen een wat groter huishouden te runnen en rekening te houden met een ander dan kan je imo wel gaan samenwonen.

Persoonlijk ga ik eerst op kamers, dus das wel een soort van alleen wonen denk ik. Na mijn studies wil ik graag gaan samenwonen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:12

Mijn vriend en ik zijn beide van huis uit gaan samen wonen.
Totaal geen moeite mee gehad en je kunt gewoon je eigen ik zijn hoor....anders is er wat mis in de relatie vind ik Lachen

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:13

das idd per persoon verschillend denk ik. wij hadden al 4,5 jaar een relatie en hebben er niets eens aan gedacht om eerst apart te gaan wonen. en ik heb er geen moment spijt van. belangrijk is gewoon dat je niet leeft voor de ander, maar met de ander en gewoon je eigen dingen blijft doen. maar ja dat waren we al gewend, dus zou niet weten waarom dat zou moeten veranderen als je samenwoont.

doe wat voor jou goed voelt zou ik zeggen...

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:16

Ik ben vanuit huis bij mijn vriend ingetrokken. Mijn vriend woont al zo'n 14 jaar op zichzelf. Ik was zelf eigenlijk nog niet zo bezig met op mijzelf te wonen, had het thuis prima. Werd vrijgelaten en kon zelf doen en laten wat ik wilde. Nu ik samenwoon is daar niet veel in veranderd, behalve dan het huishouden wat ik 50-50 verdeel met mijn vriend.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:17

eerst op jezelf wonen en dan pas gaan samenwonen (zo heb ik het beide keren ook gedaan) . je wordt er veel zelfstandiger door.
als je een jaar of wat dan ook alleen hebt gewoond en je realtie is nog steeds serieus dan pas gaan samenwonen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:22

of je er zelfstandiger van wordt ligt imo toch uit wat voor nest je komt hoor Lachen

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:27

Het hangt er ook af of je vriend nu op zichzelf woont of heeft gewoond. Mijn zus bijvoorbeeld, zij woonde op zichzelf en wilde dat haar vriend ook eerst op zichzelf ging wonen voordat ze gingen samenwonen. Anders had ze het idee dat hij niet goed wist wat het was om zelf ergens te wonen.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:45

Hier is al eens een flinke discussie over geweest geloof ik.
In mijn ogen is het verstandiger om toch eerst zelf even van het zelfstandig zijn te proeven.. Maar het hangt naturlijk van de relatie af en vooral hoe oud jullie zijn en hoe lang jullie al iets hebben.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:03

wij hadden al 7 jaar een relatie toen wij dit huis kochten. En zijn dan ook van huis uit gelijk gaan samenwonen.
Wel kenden wij natuurlijk ondertussen elkaars grillen wel een beetje.

Ik moet zeggen heb het niet gemist hoor, om eerst alleen te wonen en daarna pas te gaan samenwonen. Maar denk dat het voor ieder persoon anders is.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:06

tja, als jij koste wat het kost eerst alleen gaat wonen en vervolgens 5 dagen per week bij je vriend zit....
Ik ben van huis uit samen gaan wonen (vriend woonde al op zichzelf) en dat was heel ingewikkeld. De relatie is overgegaan, waarna ik alsnog 2 jaar alleen heb gewoond.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:08

hmmm..
mijn vriend en ik zijn ook allebei (apart) opzoek naar een kamer..
bewust apart ook.. wij willen eerst zelf/alleen op kamers en niet al gelijk samenwonen.
scheelt wel dat wij nu niet 5 dagen per week bij elkaar zijn (deels ook omdat dat niet kan, wonen 2 uur reizen uit elkaar, maar ook deels omdat we er (nog) geen behoefte aan hebben elkaar elke dag te zien).

denk dat het puur is wat je zelf wil, en als jij denkt dat jullie relatie het aankan..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:32

tamaramt schreef:
eerst op jezelf wonen en dan pas gaan samenwonen (zo heb ik het beide keren ook gedaan) . je wordt er veel zelfstandiger door.
als je een jaar of wat dan ook alleen hebt gewoond en je realtie is nog steeds serieus dan pas gaan samenwonen

onzin.
Ik was net student af (en dus thuiswonend) en mijn vriend die een eigen huis had (heeft) wilde graag dat ik bij hem kwam wonen en ik ook bij hem. (overigens na een half jaar verkering al.)
waarom zou ik dan moeilijk moeten lopen doen. Dan had ik nu pas evt. een eigen huisje kunnen betalen. Om vervolgens toch bij hem te gaan wonen want hij heeft een geweldig huis.
Erg omslachtig allemaal.

Toen ik thuis woonde was ik prima zelfstandig. Ik moest immers ook mijn eigen zaakjes regelen.
Maar goed sommige ouders doen dat niet, maar imo is dat een opvoedkundige taak.

btw ben inmiddels 5 jaar samen en het gaat nog als een trein.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:18

das per persoon verschillend. Ik vind dat je je wel heeel erg afhankelijk maakt van je vriend.. En niets is vanzelfsprekend.. geen 1 relatie, dus ik geloof altijd dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk, en dat je daarom ook een goede basis voor jezelf moet hebben..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:23

Tja, ik zal dan gaan samenwonen.
Is financieel ook veel makkelijker, maar goed, dat ligt bij iedereen natuurlijk anders.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:29

Ik vind zelf dat je door alleen te wonen meer op jezelf terug geworpen wordt. Alle zooi die jij zo achter laat, blijft ook liggen totdat jij het weer opruimt. Zelf je financieen op orde hebben, boodschappen doen en koken. Aaan de andere kant vond ik het ook heerlijk om een tijdje met niemand rekening te moeten houden, echt mijn eigen plekje te hebben. ik heb zo'n drie jaar alleen gewoond en er veel van geleerd. Zelfstandig was ik al, maar zelf een huishouden runnen is toch weer anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:30

ik ging ook eerst samenwonen......maar door omstandigheden door de jaren heen ben ik toch op mijzelf te komen wonen, en ik raad je aan om eerst op jezelf te gaan
het is toch echt heel anders dan samen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:31

zowiezo eerst zelfstandig en dan pas samen, zodat je leert écht helemaal alleen 'voor jezelf te zorgen'.
inclusief belastingen,stoppen vervangen en enge geluiden.
ken meerdere mensen die dit niet gedaan hebben en die hebben toch een hoop gedonder gekregen toen hun relatie uitging.... Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:32

Klopt, naast de ellende van de scheiding moet je dan ook wennen aan het alleen wonen, of alleen voor 1 of meer kinderen zorgen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:34

Ik ben zelf 44 en onlangs in goed overleg gescheiden. Waar ik me voor geneer is dat er aardig wat mensen van mijn leeftijd zijn, of ouder, die niet alleen kunnen zijn, of denken dat ze een soort inhaalslag moeten maken. Pfffff, heb al zo'n vent aan mijn broek gehad. Aaaarg, wegwezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:34

Dus als je eerst voor jezelf zorgt...daarna gaat samenwonen...misschien een huis koopt...dan heb je geen gedonder als het uit gaat?

Nou stoppen vervangen, gaten boren en lampen ophangen deed mijn moeder ook niet alleen...deden we ook zelf thuis.
net als koken en de was.
Ook betaalde wij thuis kostgeld en je eigen kleding, rjbewijs, daarna brommer/auto. ziekenfonds enz.
Het ligt dus echt aan het nest waar je vandaan komt...daar waar je zelf veel moest doen of waar bijna alles voor je gedaan werd.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:35

Ik ben van huis uit direct gaan samenwonen en ik moet zeggen dat ik het toen wel jammer vond dat ik nooit op mezelf had gewoond. Ik had toch het gevoel een stukje te hebben gemist. Misschien kwam dat ook wel omdat ik vrij beschermd ben opgevoed. Voor mij was het achteraf beter geweest om eerst eens een tijdje op mezelf gewoond te hebben.

Inmiddels is de relatie over en woon ik al weer jaren op mezelf, dus ik heb hetgeen ik gemist heb aardig ingehaald! Knipoog