Buitendienstmedewerkers gevoel thuishonk geven!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Buitendienstmedewerkers gevoel thuishonk geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:19

Ik heb een vraag niets over paarden. Maar ik werk sinds kort bij een groot bedrijf waar medewerkers buiten werken. Ze werken vaak op projecten bij andere bedrijven voor langere tijd. Deze medewerkers komen lang niet altijd binnen op ons kantoor. SOmmige zie je zelden omdat ze aan de andere kant van het land wonen en werken. Deze mensen geven aan dat ze in ons hoofdkantoor zich niet helemaal thuis voelen omdat er niet echt een plaatsje is voor ze. Tja ik ben net na vele wissels voor mij nieuw als hun interne hulplijn. Hoe geef je deze mensen toch het gevoel dat ze bij jouw bedrijf horen, ondanks dat ze ergens anders werken? En dat ze welkom zijn? Hoe geef je het thuisgevoel, dat ze bij ons bedrijf horen? Zodat ze niet denken dat ze niet meer voor ons bedrijf werken. Ik ken zelf binnen de 3 weken dat ik er werk lang nog niet iedereen. Er worden wel regelmatig unitmeetings georganisseert waar je lekker gaat eten enz. Maar ja ook daar komt niet iedereen. Nu vroeg een van de managers hoe zou jij dat doen, kun je hier eens over na denken hoe wij onze medewerkers meer betrekken bij ons bedrijf?

Ik moet zelf ook even denken wat jouw het thuisgevoel geeft en tja wil wel eens weten hoe andere grote bedrijven met mensen buiten dat doen.

Iemand hier ideeen over? Of tips om dingen te doen?

tamary

Re: Buitendienstmedewerkers gevoel thuishonk geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:23

Vast plekje/bureau (eventueel met hun naam erop), postvak, fotowand met namen met groep waar ze bij horen erboven.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:51

@tamary: een eigen bureau voor de buitendienst lijkt mij een onmogelijke investering voor het bedrijf. Volgens mij werken die mensen niet "binnen", maar buiten en maken ze dus nauwelijks gebruik van die bureaus

Ik ken het probleem. Ik werk zelf ook met en buitendienst van zo'n 100 man door het hele land heen. Na anderhalf durf ik wel te zeggen dat je de kloof tussen binnen en buiten nooit helemaal weg kunt nemen. Waar wij een inhaalslag mee hebben gemaakt is met het organiseren van meereisdagen, maar dat moet natuurlijk wel in het plaatje van je organisatie passen. Ik werk met vertegenwoordigers en reis (weleens) een dagje mee met een collega uit bijvoorbeeld Groningen of Zeeland. Zelf merk ik dat, wanneer je een dag met elkaar in de auto zit, de band beter wordt.
Zorg ook voor goede flexplekken, zodat er wel een aantal plekken beschikbaar zijn. Wij hadden dat in eerste instantie niet en lieten de buitendienst (als ze op kantoor waren) in een vergaderruimte werken, met het gevolg dat ze daar uitgemikt werden omdat er vergaderingen waren. Niet heel handig dus. Haha!

Als contactpersoon zorg ik er overigens ook altijd voor dat gezichten en kwesties goed onthoud. Zo bel ik buitendienstcollega's op als ik bijvoorbeeld weet dat een familielid ernstig ziek is, of weet dat een collega gaat verhuizen. Zelf zou ik dat namelijk heel belangrijk vinden. Betrokkenheid en oprechte interesse van collega's geven mij een beter gevoel dan wanneer ik weet dat er een bureau voor me aan de andere kant van het land staat. Bloos

Daarnaast onderzoeken wij momenteel de mogelijkheden voor een forumsite, zodat mensen informatie kunnen uitwisselen zowel over het werk, maar er moet ook ruimte zijn voor "leuke" zaken. Dat is overigens minder makkelijk dan het lijkt, aangezien we niet willen dat er eventueel belangrijke bedrijfsinfo op straat komt te liggen.

Als jij trouwens DE oplossing hebt gevonden, houd ik me aanbevolen. Ik zoek nu al anderhalf jaar. Knipoog

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:12

Mikkie heeft hele goede tips, denk dat je daar al heel veel mee kunt. Het idee van Tamary over de fotowand (bijvoorbeeld in de hal, zodat ze dat gelijk bij binnenkomst zien?) vind ik ook erg goed. Wat mij een echt thuisgevoel geeft:
- kaartje of mailtjes van je collega's met je verjaardag,
- nieuwsbrief met bijvoorbeeld wist-u-datjes en artikelen over collega's en hun werkplek.
- belangrijke dagen onthouden en even bellen (bijvoorbeeld trouwdag, verjaardag van kinderen/vrouw)

Kortom een stukje persoonlijke aandacht! Ook met de inrichting van het kantoor kun je veel, lekkere stoelen om even in bij te praten ipv stijve bureaustoelen, een koffiecorner met een bankstel en een tafel etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:14

Door een meer huiselijke sfeer te creeeren, bv in de kantine of bij binnenkomt. Gezellige stoelen, mooie schilderijen aan de muur en wat kleur brengen in een kantoor.
Koffiecorner is ook altijd een succes!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:22

Waarschijnlijk worden ze ook niet echt opgemerkt als ze het kantoor binnen wandelen of wel?
Ik denk dat als ik ergens binnen kom waar ik nog nooit ben geweest of iig niet vaak. Dat ik mij dan ook niet op me gemak zou voelen. Dan is het toch fijn als je bijv. al een rondleiding heb gehad en je al mensen misschien een keer hebt gesproken of als mensen tijd voor je hebben. Een schilderij aan de muur zou mij zelf eigenlijk weinig doen.

Daarnaast 'ken' ik alleen de ervaringen van mijn vriend die eens in een buitendienst van een bedrijf heeft gewerkt. Hij werd overigens wel opgemerkt en alles hoor, alleen voelde hij wel de kloof tussen de binnen en buiten dienst. De binnendienst voelde zich daar ook een stuk beter en meer dan de buitendienst mensen. Of iig zo'n gevoel gaven ze het wel.. Dat zou ik iig rechttrekken als ik dat zou moeten regelen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:29

De flexplek, koffiehoek, forum, kaartjes bij verjaardag en geboorte, postvak enz we hebben zelfs een interne chat zoals msn om met mensen te praten. Feestjes etentjes eens per maand hebben we ook al. Dacht dus dat dit al heel wat was voor zn groot bedrijf maar blijkbaar verwachten ze toch nog meer. Ik wil zelf weleens praten met een medewerker die zulke opmerkingen maakt om te vragen wat we dan nog meer moeten doen. Ik snap wel hoe het onstaan is want het bedrijf was vroeger niet zo groot en dan ken je iedereen wel. Nu is het op alleen onze vestiging al 3000 man. En met de 2 units waar ik vor werk dat je die mensen persoonlijk leert kennen is niet makkelijk en niet binnen eht eerste jaar gedaan. Maar ga het wel proberen.Je houdt volgens mij altijd wel een gat daar. De tip van een meereis dag is heel leuk dat kan ik nog wel een keer voorstellen maar het duurt dan nog wel een jaar voor ik ze allemaal zie want werk voor ongeveer 200 man ahaha dan ben ik zelf nooit meer op kantoor. Ze werken bij andere bedrijven intern vaak voor projecten dus niet echt vertegenwoordigers maar projectwerkers voor ict. In het totaal hebben we op onze vestiging 3000 medewerkers. Dus inderdaad iedereen die de afdeling op loopt loopt niet altijd in de gaten. We proberen het wel met goedemorgen enz. En tja ik moet dan leren welke mensen bij mij horen als ze binnen zijn voor een praatje hahaha. Zal de meereisdag eens voorstellen en ook eens wat vaker een keer een telefoontje wagen gewoon tussen door of ze nog vragen hebben of dat ik ze kan helpen ofzo?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:33

OOk denk ik dat het wel leuk is als je weet waar iemand zijn project gewoon eens langs te gaan zonder aankondiging voor een gesprekje hoe het gaat. Maar je moet dan wel weer oppassen want ze werken bij klanten op locatie en daar zijn we niet altijd direct zomaar welkom en mensen van hun werk afhouden is ook niet de bedoeling ahahh die uren mogen ze niet schrijven bij de klant. Ik vond de koffie hoek al dik in orde! Die is echt gezellig en zitten ookv aak wel mensen. Nieuwsbrieven worden weekelijks verstuurt en tja is al best veel wat ze proberen maar denk wel dat je bij zulke opdrachten dat gevoel altijd wel houdt. Dat is het rottige als je mensen detacheerd bij bedrijven.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:33

LZP > STW

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:14

Zoals ik al schreef zul je in mijn ogen nooit de kloof tussen buiten en binnen helemaal weg kunnen nemen, maar je kunt er altijd naar streven natuurlijk.
Je hebt het zelf over een onaangekondigd bezoek bij een project. Als ik naar ons bedrijf kijk, zou dat niet in goede aarde vallen. Wij zijn van oudsher een duits bedrijf en vaak krijgen mensen (geleerd in de oude cultuur) het gevoel dat "wij van binnen" ze komen controleren. Ik moet bij sommige collega's overigens kletsen als brugman voordat ik met ze mee mag een dagje. Die willen dat helemaal niet.
Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik Personeelsfunctionaris ben en de nieuwe garde vertegenwoordiger sowieso al ken vanuit de sollicitatiegesprekken. Dan is het een kwestie van de band onderhouden en verder uitbouwen. Ik merk dat ik, door mijn functie, vaak een "veilig en bekend" gezicht voor collega's ben en dat mensen daardoor al vaak naar mij toe komen. Daar maak ik dan weer dankbaar gebruik van. Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:20

Ik heb jarenlang in een soort buitendienst gewerkt. Wat ik van belang vind is dat je introductie heel goed op het bedrijf zelf gebeurt, dus niet meteen produktie draaien buiten de deur. Ik heb meegemaakt ergens te starten en meteen hoppa buiten de deur. Na jaren kende ik nog amper mensen binnen het bedrijf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:03

Even een ander perspectief misschien, ik werk al jaren op project basis voor ingenieursbureau's, momenteel voor Jacobs Engineering, een Amerikaanse multi national, ik werk voor de belgische tak, hoofdkantoor in antwerpen. Ik heb al meerdere projecten gedaan voor Jacobs, dus hun "buitendienst" ofwel constructie mensen ken ik vaak wel, op het hoofdkantoor ben ik 2x geweest. Vorige week was ik daar en daar binnen lopen is hetzelfde voor mij als de wachtkamer van een tandarts binnenlopen Haha! geeft me altijd een licht onbehaagelijk gevoel al die (in mijn ogen) stumpers die achter hun bureautje zitten Tong uitsteken. Nee, als ik dat zie wat ben ik dan blij dat ik op een raffinaderij of chemische fabriek buiten op mijn fiets met walky talky alles regel ! zou niet anders willen.
m.a.w. ik WIL daar niet bij horen.

Een buitendienst functie, of het nu vertegenwoordigers zijn of makelaars (ben zelf ook buitendienst verzekeringsagent + makelaar geweest) kies je omdat je juist niet op kantoor wil zitten. Sommige mensen vinden dat fijn of "veilig" in de buitendienst weet je nooit wat je aantreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:31

Maak het jezelf niet te moeilijk, organiseer een heidag voor de doelgroep met deze probleemstelling en laat ze brainstormen over hun eigen probleem Knipoog

Ik zit ook in de buitendienst maar ben megabetrokken. Door regelmatige besprekingen/evaluaties zowel face tot face middels bilateraal of multilateraal overleg, maar ook middels conference calls, door mailgroepen, door regelmatig een kantoordienst te draaien op het hoofdkantoor, maar ook door goed op de hoogte gehouden te worden over onze produkten/diensten en lopende of te verwachte acties.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:13

HElemaal helder. Maar ik merk dat mensen bij ons dus ict doen bij andere bedrijven er over klagen..dan denk ik..en dus soms bij het bedrijf zelf blijven hangen waar ze zijn neer gezet voor het project. Soms zijn het projecten van 2 jaar bij 1 bedrijf. Tja ik snap wel wat ze bedoelen dan..maar aan de andere kant kunnen ze er zelf ook wat aan doen. Moet zeggen het is voornamelijk de oudere garde die er over mopperd niet de jongere...dus denk dat het daar in zit het meest. Zij kennen het bedrijf nog toen het maar 100 medewerkers had en nu zijn het er dus 3000 op 1 locatie. Tja je kan dan moeilijk iedereen herkenen. Maar als ze binennkomen zeggen we ze wel gedag en maken een praatje en verder zoals hierboven genoemd wat moet je nog meer doen? Inderdaad onaangekondigd zullen ze niet zo leuk vinden dan meer gewoon een gezellige gesprek. Bedankt iedereen voor jullie mening en ideeen! Ik zal eens zien als ik het zo brenge wat de manager er van vind...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:35

nog even dit, wat ik wel heel belangrijk vind is een gesprek bij het einde van het project waarbij je een soort "lessons learned" krijgt, wat is er goed gegaan, wat is er fout gegaan. Hoe stelt de klant zich op in bepaalde situaties, er kunnen zich namelijk conflicten voordoen tijdens een opdracht, en dan is het weer wel belangrijk dat het hoofdkantoor aanspreekbaar is!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 14:12

Dit wordt ook al gedaan. Wat dat betreft zijn ze erg vooruitstrevend en vind ik ze al heel goed bezig voor zn groot bedrijf. Ik ken bedrijven waar ik hier voor gewerkt heb waar dat allemaal al veel slechter was terwijl ze zelfs kleiner waren vaak nog. Bedankt voor de ideeen!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:58

Doen jullie trouwens een medewerker betrokkenheidsonderzoek? Daar kun je behoorlijk veel uithalen over hoe de mensen zich voelen binnen het bedrijf en waar ze in mindere mate tevreden mee zijn. Afgelopen jaar hebben wij dit gedaan en aan de hand van de uitkomsten zijn werkgroepen aan de slag gegaan met de verbeterpunten. Dan dragen de medewerkers zelf ook hun oplossingen aan en dat vergroot de betrokken weer verder.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:44

Mikkie wordt ook al gedaan...wat ik al zeg ze doen het niet slecht hier..maar toch houdt je medewerkers die niet goed voelen maar ja dat is dus meestal de garde die gewend was nog meer te krijgen en te zien van het bedrijf toen het nog klein was...en nu dus groot is...en vind ik voor de grote dus al niet slecht doet.