Vraag bij vrienden wat rond hoe zij dingen hebben, maar ben ook wel benieuwd naar ervaringen van bokkers.Zo hoorde ik iemand vertellen over 'leefgeld' een financiele bijdrage van ouders wanneer hun kind net op kamers gaat, ter ondersteuning. Dit was nieuw voor mij, ik ging er altijd vanuit dat als je op kamers ging, je dan ook moest zorgen dat je jezelf helemaal kon redden. Ik heb het hier nog niet met m'n ouders over gehad, maar wil dat pas doen als ik zeker weet dat dit 'normaal' is, want ik keek er zelf wat van op.
Ondanks dat moet ik zeggen dat ik bij het overzicht dat ik heb gemaakt van kosten en baten ik niet uitkom. Ik studeer fulltime, heb daarnaast een (zeer geringe) stagevergoeding. Weekends zou ik er weer een bijbaantje bij kunnen nemen, dit heb ik al meegenomen in het overzicht.
Wanneer mijn ouders al zouden bijdragen, en daarbij mijn huidige kleedgeldbedrag zouden aanhouden, houd ik 200 euro p.m. over voor een kamer, en dan leef ik verder heel zuinig.
Dat is dus nog weinig.. vandaar ik mij afvraag hoe mensen dit doen.
Ik wil niet onnodig m'n handje ophouden, maar aangezien ik niet de enige 21jarige ben die het huis uit gaat ben ik ervan overtuigd dat het toch te doen moet zijn. Ik ben ook niet veeleisend, dus heb er wel vertouwen in. Maar ben gewoon benieuwd!
Kan ik beter in de studie steken.