je paard in de krul rijden! :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

je paard in de krul rijden! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:37

_Zsazsa_

Re: je paard in de krul rijden! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:39

Hier zijn al 80.000 topics over gemaakt.. Ieder traint op zijn eigen manier en als je dr iets aan wil doen start een petitie tegen anky en andere topruiters.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:52

Hier bestaan al héééél veel topics over.. En ja, ik vind dit ook overdreven die rollkur, maar als JIJ denkt beter te kunnen rijden dan die ruiters in dat filmpje, heb je pas recht van klagen! Je beschuldigt nu zowat een paar van de beste ruiters ter wereld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:53

zullen het wel goeie ruiters zijn, ongetwijfeld, maar of die paarden dit een pretje vinden? Je paard is je vriend, doet alles voor je, niet je slaaf!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:02

Slapen

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:03

zet hier toch een slotje op.. dit wordt saaii Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:36

hmm zijn geloof ik maar weinig mensen die ook aan t paard denken dan alleen aan t sportplaatje?
Bekijk het eens anders, hoe zou jij het vinden als je met je kin op je borst moest lopen? Doe je t niet word er even in je mond geragt?
Ik vind mooie ontspanning echt prima! Maar dit? nee dit vind ik gewoon not done, Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:50

wat denken jullie nou zelf, dat die paarden altijd in deze houding moeten lopen. Hier zitten plaatjes tussen van een verkeerd gebruik van rollkur. Dat is idd not done. trouwens zitten ook plaatjes tussen wat niet eens rollkur is.. dus dit mens die dit filmpje heeft gemaakt, heeft dus geen recht van spreken als ze zich er niet in verdiept.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:51

_Zsazsa_ schreef:
Hier zijn al 80.000 topics over gemaakt.. Ieder traint op zijn eigen manier en als je dr iets aan wil doen start een petitie tegen anky en andere topruiters.

echt helemaal mee eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:01

Navidad schreef:
wat denken jullie nou zelf, dat die paarden altijd in deze houding moeten lopen. Hier zitten plaatjes tussen van een verkeerd gebruik van rollkur. Dat is idd not done. trouwens zitten ook plaatjes tussen wat niet eens rollkur is.. dus dit mens die dit filmpje heeft gemaakt, heeft dus geen recht van spreken als ze zich er niet in verdiept.

t gingook voornamelijk over de plaatsjes die verkeerd zijn Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:07

Het probleem is bij een methode die werkt en resultaten geeft, dat er altijd mensen zijn die klakkeloos gaan kopieren zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

Dat betekend niet dat ik de hele methode zonder kritiek goedkeur, en gezien het feit dat ook Anky blijkbaar een keer een paard is tegengekomen die duidelijk niet met die methode overweg kon (valpartij van Joker B, met als resultaat een beenbreuk) is ook niet ieder paard geschikt voor die methode.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:52

Om de valpartij van Joker erbij te halen vind ik apart. Ben je er bij geweest? Ik denk dat alleen Anky kan vertellen wat er echt gebeurt is.

Rollkur is een methode van trainen die veel gebruikt wordt en ook veel gekopierd wordt. Das het erge eraan want ook mensen die totaal nog niet toe zijn aan het echte loswerken en trainen van je paard gaan deze methode overnemen.

Als mijn paard vervelend is zet ik hem ook gewoon met z'n kin op z'n borst hoor. En misschien zien we het niet altijd, maar ook Anky en andere topruiters zullen zo hun ontspanningsmomenten hebben hoor! Even wat vingertjes verder opendoen en je paard krijgt weer wat 'lucht'.

Als ik m'n paard een peentje tussen z'n voorbenen doe pakt ie die ook hoor.. Volgens mij gebruiken de ruiters die deze methode al jaren gebruiken ook geen echte kracht. Anders kun je nooit normaal de ring doorkomen. Lees; ontzettend veel spanning in de bovenlijn tijdens de oprichting, spanning in de armhouding en rughouding van de ruiter etc.

Een eindeloze discussie die al meerdere malen op Bokt is gevoerd en waarin niemand het ooit eens zal worden.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:08

LDR of rollkür is niet pertinent slecht, het zelfde geldt voor het rijden met slofteugel, je moet weten wat je doet en waarom je zo rijd.

Dit alles moet getraint worden.
kun jij in eens in een spagaat vallen? de meeste mensen niet, als je dat 5,6,7,8,9 keer oefent zul je zien dat het steeds beter lukt...dat zelfde geldt voor LDR of wat dan ook!

Als je een ongetraint paard in eens met zn neus op zn borst laat lopen krijg je problemen!

Maargoed dit is mijn visie op dit verhaal, maar er zijn al 100.000 topics hierover dus ga op zoek en lees het rustig door!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:09

Tja die dressuursport he. Dat is kei zielig... Clown
zo, sorry ma zo reageren de meeste op de rensport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:36

Ok dat snap ik allemaal wel, maar wat dacht je dan van de belemmering met het ademhalen? Hoe dichter t paard met de kin bij de borst komt hoe slechter het kan ademhalen. Ik dnek dat jullie ook niet graag belemmerd worden in het ademhalen, zeker niet als je je inspant, het paard evenmin

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:38

Cinnepin schreef:
Ok dat snap ik allemaal wel, maar wat dacht je dan van de belemmering met het ademhalen? Hoe dichter t paard met de kin bij de borst komt hoe slechter het kan ademhalen. Ik dnek dat jullie ook niet graag belemmerd worden in het ademhalen, zeker niet als je je inspant, het paard evenmin

precies

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:26

Cinnepin schreef:

Nou ik denk dat daar wel rekening mee word gehouden in de training. Zeker bij het juiste gebruik van deze methode.. Een paard moet kunnen blijven ademen, en de luchtpijp word vanegen de rolkur dus verre weg van afgesloten. Ik heb een paard gereden en dat was automatisme dat die bijna altijd, vooral als die om sommige dingen zeer nerveus werd, deed. En dat paard is nog nooit bij me neer te vallen hoor. Een goede ruiter heeft feeling voor slechte spanningen en verkrampingen, maar let ook op de ademhaling.

Ik vraag me dan tevens ook af.. de natuurlijke houding van de fries, in het tuig oor de koets. Belemmert dat ook de luchtpijp?
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Anders heeft een paard niet zon natuurlijke houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:30

en toch is het zo dat een paard in die houding belemmert word. een paard in natuur heeft baak bij beweging zijn hoofd naarvoren en neusgaten wijd open! zo krijgt hij voldoende lucht binnen ! in zo'n krulletje is dus wel degelijk belemmering. T Paard kan niet praten dus zegt ht niet tegen zijn ruiter. Maar als je een beetje logisch nadenbkt weet je tog gewoon dat het zo is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:33

Ach, ik heb al duizenden keren gezegd dat ik deze methodes en rijkunstjes niets vind.
Dus zeg ik het bij deze nog maar een keer....... Scheve mond

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:51

Cinnepin schreef:
en toch is het zo dat een paard in die houding belemmert word. een paard in natuur heeft baak bij beweging zijn hoofd naarvoren en neusgaten wijd open! zo krijgt hij voldoende lucht binnen ! in zo'n krulletje is dus wel degelijk belemmering. T Paard kan niet praten dus zegt ht niet tegen zijn ruiter. Maar als je een beetje logisch nadenbkt weet je tog gewoon dat het zo is?

Pardon?
Een ruiter hoort wel te kunnen voelen wat een paard probeert te vertellen met zijn houding Knipoog En zegt wel degelijks als hem iets dwars zit. Waarom denk je nou dat er zoveel paarden staken? Tevens als we het toch over paarden in het wild hebben, heb je het wel eens in real live bewondert? Of alleen op video's? Kijk bijvoorbeeld naar een stijgerent paardin het wild, hoevaak heeft die de kin niet op de borst dan. En ja dat is mischien voor enkele seconden, maar met de rollkur woren ze ook maar enkele seconden zo gereden, wat mischien 2 seconden in die houding. Maar goed mensen dit gaat weer uitlopen op een eindeloze lange discussie.

En verder, deze paarden hier leven niet meer in het wild. Daar word op gereden, worden op een heel andere manier gefokt, en ga zo maar door. het spiermeganisme en alles is en blijft hetzelfde. Maar moet op een hele andere manier worden gebruikt om een ruiter te dragen.

Ook als je trainingen en clincis bij woont zie je dat ze op sommige momenten even doorggevraagt worden op deze manier maar daarna nog geen twee seconden ook gelijk weer volledig de ruimte krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:19

Nou 2 seconden is niet helemaal waar hoor, heb t vaak zat veel langer zien doen, dat ze gewoon dik 10 minuten zo lopen, maar dan njog wat is het nut ervan je paard zo te lten lopen?
Ik vind mensen die zo hun paard laten lopen zelf maar eens een poosje met hun kin op de borst moeten gaan lopen, ff kijken hoe ze dat vinden Ja

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:40

Tja, zoals al eerder gezegd zitten er een pak plaatjes bij die niet eens rollkur zijn... En dan de commentaar dat het gaat over de plaatjes die wél slecht zijn... Get real!!! Als je iets wil aanklagen, dan maak je maar dat je weet wat je aanklaagt en dat je onderscheid kan maken.
Als de rollkur al dan niet slecht is, daar ga ik mij zelfs niet eens over uitspreken.
Het zal, zoals (bijna) elke methode, zijn voor- én nadelen hebben zeker?
En nu gaan zeggen dat het geen pretje is om met je kin tegen je borst te lopen... Anatomisch verschillen wij mensen (jaja, de meesten vermenselijken paarden véél te veel) zodanig van paarden dat je deze vergelijking zelfs niet eens zou mògen maken als je een beetje jouw gezond verstand gebruikt.
De dressuurruiters die bitloos rijden, en toch hun paard "aan de teugel" rijden, zijn die dan ook slecht? Het paard moet ook de hele tijd zijn nekje krullen en zijn hoofdje naar beneden houden...
Denk daar maar eens over na.
Hij/zij die vrij van zonde is, werpe de eerste steen.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:48

naja ik heb hier ook al 80 topics over gelezen..
maar veel paarden Zijn niks anders gewend of lopen uit zichzelf aardig diep.kijk op t filmpje zijn allemaal foto momenten.. Ze zullen heus niet als t echt zo super slecht is hun paarden de hele tyd zo laten lopen..En wat dan nog??
Er zijn zoveel verschillende manieren van rijden.
En iedereen vind verschillende rijstijlen goed of fout.
Daar komen ze allemaal zelf achter of misschien ook niet..?!
Ik vind t een beetje raar om maar zo je mening erover te geven.,,Zolang je maar zelf met je eigen paard t goed doet (zoals je denkt dat t goed is) dan is t toch prima??

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:51

D_MR schreef:
naja ik heb hier ook al 80 topics over gelezen..
maar veel paarden Zijn niks anders gewend of lopen uit zichzelf aardig diep.kijk op t filmpje zijn allemaal foto momenten.. Ze zullen heus niet als t echt zo super slecht is hun paarden de hele tyd zo laten lopen..En wat dan nog??
Er zijn zoveel verschillende manieren van rijden.
En iedereen vind verschillende rijstijlen goed of fout.
Daar komen ze allemaal zelf achter of misschien ook niet..?!
Ik vind t een beetje raar om maar zo je mening erover te geven.,,Zolang je maar zelf met je eigen paard t goed doet (zoals je denkt dat t goed is) dan is t toch prima??

Het zou mij dus ook ten zeerste verwonderen, als het zo slecht zou zijn als de tegenstanders beweren, dat INTERNATIONALE TOPRUITERS hun paarden (die in veel gevallen niet eens hun eigendom zijn) zomaar gaan verkloten...

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:01

hmmzz helaas zie ik deze taferelen regelmatig ook onder de bokkers wel eens verschijnen