Het wordt allemaal teveel...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Het wordt allemaal teveel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:04

Het wordt allemaal even te veel. Ik ben straks vierdejaars rechten, en rechten is een studie die ik absoluut niet leuk vind. helaas ben ik te lang stug doorgegaan omdat ik de vakken wel haalde. Toen dat ook niet meer ging was ik eigenlijk al te ver om te stoppen.
Ik ben er, om het leuker te maken, een studie Grieks en Latijn bij gaan doen - superleuk! Ik deed alleen de vakken van Grieks, omdat ik Latijn nog moest bijwerken, aangezien ik daar geen eindexamen in had gedaan.
Ik ben op mijn zeventiende op kamers gegaan. Eigenlijk had ik er nog helemaal geen zin in en vond ik het veel te vroeg, en ook wist ik nog niet goed wat ik later wilde. 'Dan maar studeren.' En omdat Groningen te ver was om iedere dag op en neer te reizen, moest ik dan ook maar op kamers. Ergens ook wel spannend, natuurlijk.
Maar op kamers wonen is ook zo druk. Alles moet je zelf doen - het is bijna een dagtaak om alles zo bij te houden. Daarnaast heb je dan nog een studie die je totaal niet leuk vindt, en een andere die je wel leuk vindt, maar die je waarschijnlijk niet af kan maken omdat je het dan niet haalt met je studiefinanciering (ik doe daarvan nu het eerste jaar Latijn en het tweede jaar Grieks).
Sinds twee weken heb ik er ook weer een paard bij. Die staat in Epe, een half uur van mijn ouders weg en 2,5 uur van Groningen weg. Daar moet ik ook elk weekend heen. Het was niet mijn bedoeling om weer een paard te nemen, maar anders zou ze geslacht worden. En dat wilde ik echt niet, want het is mijn oude paard en ik ben echt gek op haar.
Daar nog eens bovenop heb ik ergens vorig jaar afgesproken om af en toe bij Grieks en Latijn te helpen op mijn oude middelbare school. Daar heb ik erg veel zin in, maar die school is weer in Deventer, waar mijn ouders wonen...
EN ik heb een heel lief vriendje, die ook wel eens wat aandacht verdient (lees: ongeveer elke dag) Vork

Om snel van Rechten af te zijn, wil ik volgend jaar per se mijn bachelor halen. Dan kan ik daarna een jaar naar het buitenland - iets dat ik heel graag wil.
Nu heb ik net mijn rooster bekeken, en ik ga een 32-urige collegeweek hebben. Daarnaast moet ik dan nog al mijn opdrachten en huiswerk maken, en het zijn momenteel twee erg zware studies. Mijn dagen zitten dus al vol, en bovendien heb ik ook avondcolleges, waardoor ik huiswerk niet goed overdag kan maken (aldoor 1 uurtje vrij overdag enzo) en leuke dingen zoals hofdansen deels moet missen, als ik er al tijd voor ga hebben.
Ik zit er dus even helemaal doorheen. Grieks deels laten vallen lost niet zoveel op en bovendien wil ik het niet graag, omdat dat juist hetgene is waar ik mee verdet wil en nog wel een beetje lol in heb.

Eigenlijk wil ik gewoon weer thuis wonen, maar zoals vroeger op de middelbare school wordt het toch niet meer, omdat ik in Deventer nu geen vriendinnen meer heb en ik hier in Groningen een beetje aan mijn toekomst moet werken. Maar ik vind nog steeds dat ik te vroeg op kamers ben gegaan en ik heb het gevoel dat ik het helemaal niet kan, zo alles tegelijk... Het lijkt me zo fijn om gewoon even helemaal niets te hoeven doen...

HELP! Verdrietig

Catori

Re: Het wordt allemaal teveel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:52

Jeetje, wel een beetje veel ja om alles te doen.
Kan je niet iemand vinden voor je paardje; verzorgster.
En dan maar niet helpen hoor met Grieks en Latijn op je oude school, niet alles tegelijk, en zeker niet ten koste van jezelf.

Sterkte meis! Ach gut

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:20

Dank je wel Lachen
Helaas heb ik in het koopcontract gezet dat ik haar zelf zou doen... (dat was een voorwaarde)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:22

Okee, dat is dan geen oplossing, maar misschien kan je andere dingen wel skippen?

Ik weet van mezelf als ik naar het grote boze geheel kijk, ik vet in de paniek kan schieten, maar probeer ik dag voor dag, of week voor week te bekijken, dan valt het best te overzien.

Komt je paardje vlakbij? super dat je haar hebt geholpen door haar te kopen trouwens Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:27

Het paardje blijft in Epe staan. bij vrienden van mijn ouders, die officieel ook de eigenaren zijn, want ik wist al dat ik de hele verantwoordelijkheid niet zou kunnen trekken (elke dag komen enzo).
Helaas moet je bij dag voor dag en weke voor week ook denken aan het vooruitplannen, maar ik heb nu alles in mijn agenda staan. Ik heb een keertje heel paniekerig vooruitgepland, zodat ik het nu wel van dag tot dag kan bekijken Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:29

Sheran schreef:
Dank je wel Lachen
Helaas heb ik in het koopcontract gezet dat ik haar zelf zou doen... (dat was een voorwaarde)

waarom dat?
anders zou je paard niet meer geleefd hebben wat maakt het dan nog uit wie het dier verzorgt?
als je een betrouwbaar iemand hebt, waarom niet?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:31

Dat bedoel ik ook eigenlijk Knipoog

Ben er pas ook even voor gaan zitten toen ik in de paniekstand vloog.
Alles in mijn agenda gezet en dan heb je vanzelf overzicht. Dan kan je het 'makkelijker ' loslaten en dag voor dag bekijken. Althans, zo werkt het bij mij Knipoog.

Slim gedaan van je paardje!!

Heb geen kant en klare oplossingen voor je, maar je mag me altijd pb-en

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:31

moonfish13 schreef:
Sheran schreef:
Dank je wel Lachen

waarom dat?
anders zou je paard niet meer geleefd hebben wat maakt het dan nog uit wie het dier verzorgt?
als je een betrouwbaar iemand hebt, waarom niet?

Ik kan niet het hele verhaal op internet zetten, maar het kwam erop neer dat ze hem alleen maar verkochten op voorwaarde dat ik ervoor ging zorgen. Anders zou ze sowieso naar de slacht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:32

nektosha schreef:
Dat bedoel ik ook eigenlijk Knipoog

Ben er pas ook even voor gaan zitten toen ik in de paniekstand vloog.
Alles in mijn agenda gezet en dan heb je vanzelf overzicht. Dan kan je het 'makkelijker ' loslaten en dag voor dag bekijken. Althans, zo werkt het bij mij Knipoog.

Slim gedaan van je paardje!!

Heb geen kant en klare oplossingen voor je, maar je mag me altijd pb-en

Dank je, da's lief Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:33

Wat wil je zelf?

Prioriteiten stellen Lachen. Klinkt simpel, is heel lastig.

Waarom geld en tijd besteden aan een opleiding die je niet leuk vindt? Het is onzin om te zeggen dat je te laat bent met stoppen, stoppen kan altijd Lachen. Het is misschien zonde, maar al die tijd en geld dat je er nu insteekt kan je beter in je andere studie steken en die wel halen.

Je wilt naar het buitenland. Waarvoor?

En je paardje... moet je daar ook nog voor betalen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:38

zap schreef:
Wat wil je zelf?

Prioriteiten stellen Lachen. Klinkt simpel, is heel lastig.

Waarom geld en tijd besteden aan een opleiding die je niet leuk vindt? Het is onzin om te zeggen dat je te laat bent met stoppen, stoppen kan altijd Lachen. Het is misschien zonde, maar al die tijd en geld dat je er nu insteekt kan je beter in je andere studie steken en die wel halen.

Je wilt naar het buitenland. Waarvoor?

En je paardje... moet je daar ook nog voor betalen?

Het paard kost me 40 euro per maand. Studiefinanciering is eindig, dus als ik nu stop met rechten duurt het nog 4 jaar voor ik GLTC afgerond kan hebben - en dan is het allemaal nog wel heel erg voorspoedig gegaan. Terwijl ik nu nog maar 44 punten af zit van het halen van mijn bachelor van Rechten... daarom vind ik het zonde om te stoppen 0- je weet nooit hoe dingen lopen en als ik die bachelor heb, dan heb ik in ieder geval vast iets.
Ik wil al lang naar het buitenland, om kennis te maken met een andere cultuur en de taal goed te leren. Gewoon voor de horizonverbreding, zeg maar. Het lijkt me een geweldige ervaring.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:43

Ik vind ook dat naar het buitenland goed is hoor, maar het is duidelijk dat je niet alles kan Lachen. En zeker niet alles ineen!

Je bent toch al bezig met GLTC? Hoe lang duurt die opleiding dan wel niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:05

Met GLTC heb ik nu het eerste jaar gedaan, maar dan alleen de vakken van Grieks. Ik moet de vakken van latijn van het eerste jaar dus nog doen. En daarna dus nog drie jaar Lachen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:12

Lieve hemel, je hebt je wel heel veel hooi op je vork genomen. Schrale troost is dat je met een bachelor rechten ontzettend veel kan doen, dus dan zou je in deeltijd kunnen gaan werken en de andere studie daarnaast afronden. Dat betekent dat je de komende maanden t/m juni2009 er heeel hard tegenaan moet, maar dat is wel een afzienbare periode. Probeer nu al vooruit te werken waar kan, zorg dat je je kamer en financieen op orde hebt en stel prioriteiten. Maak afspraken met ouders en vriend zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Dat schept ook rust bij jou. Dan houd je 'lucht' over om flexibel te zijn als er iets anders loopt. Zo te zien hoef je geen voledig jaar studiepunten meer te ahlen, dsu dat scheelt ook.
Laastste tip: begin tijdig aan je scriptie!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:26

Heel erg, (veel te erg helaas) herkenbaar! Mijn weken gaan nog wel ookal ben ik nu bezig met afstuderen bij een studie welke ik uiteindelijk helemaal niet leuk blijk te vinden! Maar de weekenden.........Woon in Maastricht, ouders in Tilburg, verzorgpaard (verzorgde haar eerst elke dag) waar ik gek op ben, werk waar ik heen moet omdat ik geen stufi meer krijg vanaf augustus en sinds 3,5 maand heb ik nu ook een vriend en die woont dus in Rotterdam en daar wil ik ook super graag bij zijn maar omdat hij 200 km van mij vandaan woont moet dat ook in t weekend gebeuren! Liefste zou ik het hele weekend met hem zijn maar ja ik moet ook ergens werken en paard verzorgen en dan zijn er nog andere dingen zoals wedstrijden, avondjes met vriendinnen enz enz enz. Mijn conclusie is hetzelfde als die van jou; het is allemaal echt te veel en er moeten keuzes gemaakt worden!
En dat is heel erg lastig en daar kan niet iedereen zomaar een antwoord op geven. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Ik ga proberen werk te vinden door de weeks in Maastricht zodat ik iets minder hoef te werken in het weekend.
En soms moet ik ook gewoon tot een halt geroepen worden van en nu is het genoeg, nu ga je even dit en dit doen en ook even rust is belangrijk Lachen En daar zorgt mijn vriendje nu dus voor Lachen
Ik kan je dus ook geen echt antwoord geven hoogstens advies. Ik snap je wel heel goed en weet ook hoe vreselijk lastig het is! Maar zet jezelf ook soms even op de rem en haal diep adem en durf ook dingen te schrappen. Heeeeel moeilijk maar soms ook echt noodzakelijk Lachen Succes!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:55

Een herkenbare situatie... helaas. Vaak ben ik in de zomer blij dat ik alles uit het jaar gesleept heb wat ik er van te voren heb in geplempt. Ik ben inmiddels (na de zomer) een 5e jaar student NL recht en hoop in januari mijn bachelor binnen te hebben. Dan staan er 3 masters op het programma waarmee ik nu gelukkig al deels bezig ben. Om de toch wat droge studie leuk te maken heb ik er een filosofisch/sociologisch vakkenpakket bij geplakt wat ook nog een leuke aantekening op mijn bul oplevert straks. Dat maakt het echter niet minder druk Lachen Daarbij had ik afgelopen jaar een bijrijdpaar waar ik min. 3 x in de week heen ging. Aangezien ik helemaal gek ben van die merrie heb ik besloten haar te kopen. Ontzettend gaaf natuurlijk, maar.... t kost wel tijd! Daarnaast werk ik 2 a 3 avonden in de week en had ik het afgelopen jaar een bestuursfunctie waarmee ik gemiddeld 2 avonden in de week kwijt was. Gelukkig woon ik samen, dus hoef ik niet op en neer naar mijn vriend, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik thuis op de bank kan gaan liggen slapen Lachen

En net als in jouw situatie is dit niet in een half jaar anders... Dit blijft zo tot ik klaar ben met studeren. De tijd die straks niet meer in m'n bestuursfunctie zit gaat naar mijn paard en veel meer valt er niet te verdelen.

Wat voor mij heeft geholpen is een lijst maken met alle vakken die ik wilde doen, en een met de vakken die ik moest doen. vervolgens ben ik (2 jaar terug alweer) tot half 2010 gaan plannen... Dan hoop ik namelijk klaar te zijn met alles. Wat moet ik en hoeveel tijd hou ik dan nog over voor wat ik wil. Dingen die je wil, wil je later ook nog. Dingen die je liever laat pak je straks hoogstwaarschijnlijk niet meer op. Mijn tip zou dan ook zijn: eerst je bachelor rechten en je P van grieks/latijn.
Uiteraard wel naar je paardje want je moet ook leuke dingen doen. Kijk ook nog eens kritisch naar je aanbod van je oude school. Ik zeg altijd als iemand tegen mij zegt "maar dat is leuk om te doen" : Van leuke dingen wordt je ook moe Lachen

Misschien moet je het reizen uitstellen tot na je studie, hoe jammer dat ook mag zijn. Als je halverwege je studie (die je toch al niet bijster spannend vindt) weg gaat wordt het lastig om dat weer op te pakken (denk ik). Daarbij moet ik zeggen dat ik het heel nobel van je vind om al het werk voor rechten te verrichten dat ze willen dat je doet, ik ben halverwege het 2e jaar daarmee opgehouden. Dat zou ik trouwens maar niet als tip aannemen... Wat ik wel altijd stimulerend vond werken was een lijst in mijn kamer met de vakken die ik dat jaar allemaal wilde halen. en dan elke keer als het lukte een dikke streep erdoor zetten, om vervolgens een leuk shirtje bij de H&M te halen Lijst (al wordt dat een dure grap met 32 lesuren in de week, vrees ik)

Wat betreft het dagelijks leven, maak het simpel voor jezelf: creeer een beetje sleur. Lekker koken voor 2 of 3 dagen. als je een vriezer hebt kan je daar ook nog wat ingooien. Desnoods kook je aardappels in het voren en maak je 2 liter pastasaus. Het scheelt je later in de week weer tijd, tijd waarin je gewoon even kan ademhalen en hangen terwijl de magnetron doet waarvoor hij gemaakt is.
Het belangrijkste is dat je je niet gek laat maken, denk gewoon: "Ik kan alles, als ik maar wil", en voor je het weet ben je een jaar verder en mag je over je scriptieonderwerp nadenken.

Als je nog vragen hebt oid mag je altijd PB-en, succes ermee!!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 22:05

Bedankt voor alle aardige reacties! Dat had ik echt even nodig Lachen

@M_I_R: dat is inderdaad ook mijn streven: mijn bachelor rechten en mijn P GLTC, waarbij rechten nog voorrang heeft.
Wat betreft dat aanbod van mijn oude school: ik zou dat heel graag willen omdat ik misschien wel het leraarschap in wil. Dan zou dat een goede mogelijkheid zijn om te kijken of dat is wat ik wil. Bovendien wil ik graag leuke dingen blijven doen. En een sociaal leven, en een studie, en een tweede studie... ik snap het al geloof ik Tong uitsteken.

@Fleury: Mijn vriendje probeert daar ook voor te zorgen, maar ik er helaas niet zo goed in . En hij vindt toch heel andere dingen belangrijk dan ik...
Heb jij het al rustiger nu?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:40

Is het geen optie om met je oude schoo te overleggen? Je studie GLTC is immers (sorry) nog lang niet af. Wellicht dat je over 2 jaar ook nog bij ze terecht kan. Dan heb je nu meer rust en later in je studie toch nog de mogelijkheid om te kijken of het lerarenschap je wat lijkt. Verder is het nog maar de vraag hoe leuk iets blijft als het eigenlijk al je restjes vrije tijd opsnoept... nogmaals : Van leuke dingen wordt je ook moe Lachen