(Ex-)baas die iedere keer te laat salaris betaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

(Ex-)baas die iedere keer te laat salaris betaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:48

Dacht misschien zijn er hier nog mensen die me kunnen helpen.

Maar zit dus met het probleem dat vanaf het moment dat ik in dienst kwam ik nog geen enkele maand mijn salaris op tijd heb gekregen. Aan de ene kant nu gelukkig dat mijn contract per 16 juni afgelopen is, maar zit nu nog steeds te wachten op salaris maand juni. Aangezien ze me ook nog eens per maart hebben geprobeerd te ontslaan op staande voet (helaas niet gelukt). Ben ik dus al vanaf dat moment bezig met de FNV bond, maar heb op het moment het idee dat daar verrekt weinig gedaan word. Terwijl ik toch iedere keer bel of dat ze er mee bezig zijn en er is nu ook al een aantal keer beloof dat ze wat aan ging doen, maar tot op heden is er nog steeds niks gedaan.

Volgens het contact (en wettelijk vastgelegd) dat ik heb hoor ik eigenlijk voor het eind van de maand over dat geld te beschikken. Dus juni gewerkt is dus voor 30 juni op de rekening hebben en nu ben ik echt niet dat ik op een paar dagen kijk, want banken kunnen nu eenmaal ook vertraging hebben.

Maar heb dus een heel mooi lijstje gemaakt gerekend vanaf valutadatum:
December: 9 dagen.
Januari: 15 dagen.
Februari: 11 dagen.
Maart: 33 dagen.
April: deelbetaling 24 dagen restbetaling 32 dagen.
Mei: deelbetaling 28 dagen restbetaling 34 dagen.
Juni: nog niks. Boos!

Nu wou ik eigenlijk rente vergoeding gaan vragen voor het iedere keer te laat betalen. En ben dus ook aan het zoeken geweest en vond dit dus in het Burgelijk Wetboek. Volgens degene van de FNV kon dit alleen als het een rechtzaak werd, maar daar staat niks over in het Burgelijk Wetboek (of ik moet eroverheen lezen).

Dit is het artikel:
Artikel 625
1. Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Heb ik nu recht op de rente of niet.........

Tellie

Re: (Ex-)baas die iedere keer te laat salaris betaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:52

LZP > STW

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:37

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het is wel heel erg irritant! Nadat ik deze zin heb gelezen : Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.

Zou ik denken dat je met een rechtzaak een rechter nodig hebt? dus misschien toch een rechtzaak.

Succes verder!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:39

Wat ik een beetje mis in je verhaal: Krijg jij je salaris steeds te laat, of is dit bij je collega's ook zo?

Volgens mij kun je alleen aanspraak maken op die rente als de zaak voor de rechter komt, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik neem aan dat ze dat bij de vakbond wel weten. Daar hebben ze vaker met deze problemen te maken...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:01

Had toen geen collega's.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:12

Contact opgenomen met de rechtsbijstand en deze gaven gelijk aan dat ik de zaak moest aanmelden.

Ga eerst proberen of dit via de FNV te regelen is. Aangezien zei de hele zaak al in behandeling hebben.