Geneeskunde mensen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Geneeskunde mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:42

Wie studeert er hier verder geneeskunde?
En waar? En wat ik me vooral afvraag, in hoeverre voldoet de studie aan de verwachtingen die je van tevoren had?

Anoniem

Re: Geneeskunde mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:43

Dit ga ik even volgen, want ik wil héel graag geneeskunde gaan studeren. Lachen

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:18

Leuk! Welke dingen spreken je vooral aan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:21

Volgens mij lopen hier al meer topics van.
Maar ik zal ook even on topic reageren.
Ik ben zesde jaars geneeskunde in Leiden. Over een jaar ben ik klaar met mijn coschappen en stages en kan ik als het goed is echt aan de slag als arts-assistent.
Ik had geen verwachtingen, dus daar kan ik niks over zeggen.
Heb het hier verder wel naar mn zin, maar of dat wel of niet het geval is, heb je voor een groot deel zelf in de hand...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:22

Ik ga volgend jaar beginnen, in Utrecht. Lachen

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:42

Ik verwacht een hele interessante studie, want de werking van het menselijk lichaam vind ik fascinerend.
Daarnaast zie ik wel op tegen de hoeveelheid stof, en denk ik dat het erg scheikundig is.
De co schappen heb ik zin in, omdat het me leuk lijkt om de theorie aan de praktijk te koppelen, en mee te maken waar je steeds over leert. Al lijkt de ellende die je meemaakt me moeilijk. Stervende mensen, doodzieke mensen met veel pijn, huilende familie etc.
Hoe ervaar jij de coschappen Nickeltje? En heb je ook van die lange diensten zoals vaak wordt beweerd?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:54

Lindy, de hoeveelheid stof in mijn eerste 4 jaar was erg goed te verwerken vond ik persoonlijk. Heb niet harder gewerkt dan op het VWO...

Die lange dagen bij coschappen is echt per coschap verschillend.
Bij Interne geneeskunde waren de weken 50-60 uur.
Bij Heelkunde (chirurgie) was ik gemiddeld met de avonddiensten er bij 70 uur in het ziekenhuis. Maar ik heb echt genoten die weken!!

Bij andere coschappen zoals neurologie of kindeergeneeskunde zat ik op 45-50 uur per week, dat is heel normaal en ook heel goed vol te houden.
Daarbij zit in Leiden het in het rooster dat je gemiddeld na elke 2 coschappen 2 weken vakantie hebt om weer even bij te komen...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:20

Mijn bedoeling was om aankomend jaar te beginnen maar doordat ik nu al meer dan een jaar pfeiffer heb wordt het nog even een jaar uitgesteld, en dan is het natuurlijk hopen dat ik word ingeloot!

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:07

Ik heb een vraagje, niet zozeer over de opleiding maar, hoe zit het nu met het vak Latijn op het VWO. Wordt er echt van je verwacht dat je dat vak gehad hebt en zoniet word je dan gewoon niet toegelaten?

En dit is gewoon pure interesse, ik ben nog lang niet aan studeren toe, maar hier ben ik wel benieuwd naar.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:09

Ik heb het niet gehad en ben toegelaten.. Tong uitsteken
Het is dus niet verplicht.. Knipoog

Je moet gewoon VWO diploma hebben met de vakken die verplicht zijn (natuur en gezondheid profiel of natuur en techniek met biologie1,2).

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:52

Ah, fantastisch. Ik heb Latijn laten zitten, omdat ik het absoluut geen leuk vak vond, kostte veel tijd, terwijl ik nog genoeg leukere dingen te doen heb.
Fijn dat alle opties nog open zijn, want ik heb werkelijk geen idee wat ik later wil gaan doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:15

Latijn heb je weinig aan, dat beetje potjeslatijn dat je gebruikt aan termen leer je zonder basis ook wel Ja

Ik ben net afgestudeerd deze week en begin 1 september aan mijn eerste baan als arts-assistent.
Studie viel alles mee, theoriejaren waren heel goed te doen en co-schappen waren een fantastische tijd. Soms is het wel even zwaar met diensten enzo, maar over het algemeen is het goed te doen. Als het bij mij zwaar was kwam dat vooral door de reistijd (altijd 1-2 uur enkele reis van stage af) en dan nog twee paarden thuis. Maar ik heb het gered Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:07

Ben al een poosje geen student meer en begin 1 september aan de huisartsen opleiding. Heb er zin in! Geneeskunde is een leuke opleiding (in Mastricht tenminste) en jehebt genoeg tijd over om er iets naast te doen! (Tijdens de co-schappen is het wel drukker)

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 14:38

Lilke, dat geeft weer wat hoop. Knipoog

Maakt het qua lotingskansen uit waar je gaat studeren?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:29

Nee dat gaat landelijk Lindy, je moet je cijferlijst doorgeven aan de IB-groep via Studielink en de loting gaat dan landelijk. Je kunt wel voorkeursplaatsen opgeven maar het kan goed zijn dat je wél wordt ingeloot maar niet op een voorkeursplaats terecht komt!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:03

Ik volg dit ook ff.
Klopt het nouw ook dat je natuurkunde nodig heb?

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:22

Ohja Misspromiss, nu je het zegt herrinner ik me dat weer! Thanks.

MiiJessica, je hebt iig natuurkunde en scheikunde op vwo nodig, en biologie misschien ook?

Voor het traject wat ik wil doen moet ik natuur en scheikunde nog opkrikken naar vwo, en dan begin ik over 2 jaar halverwege de studie geneeskunde.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:54

Ga je de ZIG doen? Ik heb net het brugjaar erop zitten en ga over 2 weken aan mijn coschappen beginnen. Om op je vragen terug te komen: ik studeer in Groningen en de studie is tot nu toe helemaal wat ik ervan verwacht had, ik vind het erg leuk, ondanks dat het afgelopen jaar behoorlijk pittig was.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:58

Ik ga volgende maand ook beginnen met Geneeskunde aan de RUG! (Groningen dus) Heb er super veel zin in! Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:19

Ringetje op bokt begint ook dit jaar aan geneeskunde, in Leiden. Lachen

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:10

Kayla, klopt ja! Ook in GR, is geloof ik ook de enige plaats waar het kan!
Dat het brugjaar pittig is geloof ik meteen, het is ook 3 jaar in een!
Hoe kan de opleiding dat uberhaupt voor elkaar krijgen vraag ik me af?!
Wat had je voor vooropleiding?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:09

Ik meld me hier dan even als Geneeskunde VUmc - en het is hier prima Lachen
Scheikundig zou ik het bepaald niet willen noemen, de Nederlandse curricula draaien om geïntegreerd leren - niet meer blokken van apart biochemie of fysiologie, maar één blok toetsen waar alles inzit. Het varieert een klein beetje per stad, maar dat maakt het al een stuk overzichtelijker als je opziet tegen scheikundige aspecten. Verder vind ik persoonlijk Geneeskunde van alles, maar niet exact - en dus ook niet scheikundig.
Een studie-adviseur uit Utrecht heeft zelfs weleens letterlijk tegen mij gezegd: "Geneeskunde is gewoon domweg stampen. Kun je dat? Mooi, dan is de studie geen probleem." Ik ben het niet helemaal met haar eens, maar de bachelor is veel stampwerk, dat zeker Lachen

Lindy schreef:
Maakt het qua lotingskansen uit waar je gaat studeren?

Voor de gewone loting maakt het, zoals al is uitgelegd, niet uit. Er zijn wel verschillende steden die Decentrale Selectie kennen, een extra vorm van toelating, en daarvoor moet je specifiek bij die uni ingeschreven zijn (deadline ergens rond half januari, dus als je dat wilt: er op tijd bij zijn!).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:13

In welk jaar zit jij Whiterose?
Zeker in het nieuwe curriculum?

Ik kom alleen de 21ste en 29ste nog op de VU ivm de buluitreiking Haha!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:38

WhiteRose, ik ben blij te lezen dat het toch niet zo scheikundig is!
Ik was niet superslecht in scheikunde, maar dat exacte was ook niet mijn ding, plus dat ik het nog niet op vwo gehad heb.
Ik heb een ochtend meegelopen in Groningen, en daar was inderdaad ook alles in blokken, met het exacte er bij in als het ware.

Dat het een kwestie is van domweg stampen hoor ik meer, en dat heeft mij ook het laatste zetje gegeven.

Geneeskunde heeft mij altijd getrokken, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat het niet haalbaar zou zijn. Deels is dat ook logisch, ik ben namelijk gewoon op de MAVO begonnen. Maar waar mijn grens lag wat leren betreft wist ik niet, de mavo deed ik vrij makkelijk, de MBO beroepsopleiding daarna ook. Toen ben ik (wederom met twijfels over m'n leervermogen) verder gegaan op het HBO, en dat gaat me nog steeds gemakkelijk af. Vooral het 'stampwerk' voor de toetsen. Ik leer gewoon, niet eens zoveel, en heb nu na 1 jaar bijna alle toetsen van de hele opleiding (4 jr) binnen.
Maar ik en geneeskunde.. dat ahd ik never nooit verwacht. Nu ben ik er ook nog niet, ik moet nog door de selectie van het brugjaar heen, en die kans is relatief gezien niet groot.
Maar ik geloof nu wel dat het haalbaar is voor mij. En ik kan echt niet wachten! Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:41

Een van mijn beste vrienden uit mijn jaar is ook vanaf de mavo gekomen Lindy. En die heeft het ook super gedaan. Studeert over een maand of drie af, zit nu geloof ik op co-schap(+ vakantie Tong uitsteken ) in een of ander exotisch oord Clown