Opleiding[drama?]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opleiding[drama?]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:39

Hallo mensen Knipoog

Ik weet even niet meer wat ik moet doen met school , ik krijg verschillende reacties wat ik kan doen en dat laat mij weer twijfelen over mijn opleiding .
Ik leg het even van het begin uit .
Mijn niveau was na aanleiding van een toets HAVO / WVO .
Ik ging uiteindelijk VMBO TL doen , aangezien me ouders niet wouden dat ik hoger ging aangezien ik dan geen tijd had voor kerk / paarden [ Erg vervelend ] .
Uit eindelijk uit huis gezet / gegaan omdat ik niet meer met het geloof van mijn ouders kon omgaan , en daardoor een slecht jaar gehad en blijven zitten in de 3e .
Erg verveelt in dat jaar en moest daarna dus een niveau lager doen [ VMBO kaderberoeps? ] .
Ik was daar niet mee eens en ben van school gegaan om een opleiding te beginnen , omdat ik geen diploma had van de middelbare school moest ik met NIVEAU 2 Paardenhouderij beginnen .
Nu heb ik het eerste jaar gehad en krijg ik verschillende dingen naar me hoofd .

Omdat ik '' te slim '' ben verveel ik me snel en word daardoor een beetje gemakkelijk met alles , ik zou liever veel willen leren en wat moeilijker maar dat gaat dus niet aangezien ik geen diploma heb .

Paardenhouderij is niet iets wat nodig is voor later , maar omdat ik Fysiotherapie wil gaan doen zou ik toch echt eerst mijn niveau omhoog moeten schoppen ?

Wat kan ik nou het beste doen , ik hoorde ook wat over een examen waarin ze kijken wat je niveau is en dat kan je dan gaan doen ?
Weet alleen niet of dat zo is want ik kan het nergens vinden op internet .

Doordat ik best een hoog niveau heb ga ik me dus erg snel vervelen en word ik een beetje gemakkelijk met alles , en ik zou dus graag een andere oplossing willen vinden .
In mijn '' normale leven '' werk ik met / voor accountants en directeurs van Thuiszorg en doe ik het prima , ik kan volgens velen echt erg veel .

Wat ik dus uiteindelijk wil [ mijn gedachtes over toekomst ] :
Diploma voor Fysiotherapie bij dieren / paarden en dan starten met eigen praktijk .
Fotografie bij paarden [ cursus? ]
Fokken met arabieren speciaal voor de endurance .
Ik wil dus eigenlijk een bedrijf met vele dingen in één .

Ik weet echt even niet wat ik moet doen , wie o wie kan mij helpen / advies geven . Bloos

Frances

Re: Opleiding[drama?]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:45

Kun je niet verder met je vmbo via volwassenonderwijs Lachen ?

Edit: eventueel daarna havo? en dan hbo gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:50

XjolitaX schreef:
Kun je niet verder met je vmbo via volwassenonderwijs Lachen ?

Edit: eventueel daarna havo? en dan hbo gaan doen?

Dus eerst weer een diploma halen voor VMBO , HAVO en dan HBO gaan doen ..
Gaat het dan niet sneller als ik mijn NIVEAU 2 afmaak etc en dan door ga naar HBO ?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:15

hmmm, dat weet ik niet precies, omdat je de eerste 2 jaar van vmbo al hebt gedaan kun je misschien verder gaan met die laatste 2 jaar? dan is dat volgens mij wel sneller. Misschien kun je die laatste 2 jaar zelfs wel verkort doen. ik zal eens even googlen Lachen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:21

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:28

Je kan voor zover k weet alleen niet met een niveau 2 diploma naar het HBO. K zou inderdaad proberen om een vwbo/havo/vwo diploma via het volwassenenonderwijs te gaan halen. En daarna goed kijken wat je wilt. Wil je Fysiotherapie voor mensen of voor paarden doen? Want voor paarden moet je eerst je 'mensen'Fysio diploma halen en dan een x aantal jaar ervaring hebben. En dan kan je pas dierenfysio worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:35

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:36

Ik denk dat je in 2 jaar je vmbo diploma moet halen. en dan kun je in 2 jaar nog je havo halen. dan kun je met 4 jaar naar het HBO dat is sneller als de weg die je nu volgt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:39

WillemYntJee schreef:
Je kan voor zover k weet alleen niet met een niveau 2 diploma naar het HBO. K zou inderdaad proberen om een vwbo/havo/vwo diploma via het volwassenenonderwijs te gaan halen. En daarna goed kijken wat je wilt. Wil je Fysiotherapie voor mensen of voor paarden doen? Want voor paarden moet je eerst je 'mensen'Fysio diploma halen en dan een x aantal jaar ervaring hebben. En dan kan je pas dierenfysio worden.

Ja dat denk ik ook niet maar als ik door ga naar niveau 4 en dan HBO ga doen ?
Of desnoods niveau 3 oversla aangezien ze het daar ook al over hadden omdat het te makkelijk voor mij is .
Ik wil echt het snelste + beste .
Dus om nu te stoppen met deze opleiding en dan volwassenonderwijs te doen en alles overnieuw te beginnen of door te gaan met me niveau om hoog te halen en dan door naar HBO te gaan , ik weet niet wat het beste is .
Ja voor paarden wil ik het gaan doen , dus dat maakt niet zoveel uit want dan moet je inderdaad eerst voor mensen gaan doen maar dat lijkt me ook wel leuk .

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:42

Als je niveau 3 overslaat moet je in de 1e van niveau 4 beginnen? en je moet nu nog 1 jaar van niveau 2 als ik het goedheb? Dan is vavo nog steeds sneller. Hoe oud ben je eigenlijk want je moet er wel 18 voor zijn dacht ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:50

Ja ik ben 17 , dat is nog zo een probleem .
En ja dat van die niveau's klopt , ik moet dit ene jaar van niveau 2 nog afmaken .
En dan als dat erg goed is gegaan kan ik door naar niveau 3 of 4 ligt eraan hoe ik het doe , maar ik verwacht niveau 4 .
En die duurt volgens mij 4 jaar ?
Maar misschien als dat ook heel erg goed gaat kan dat ook verkort worden , de school heeft gezegt dat ze voor mij best veel willen doen zolang ik ook alles wil .
Als iemand het allemaal makkelijk red ben ik het wel volgens hun , maar ik wil het wel via de juiste weg doen en geen jaren verpesten .

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:54

Laat ik beginnen met dat het goed is om dromen te hebben. Want ik denk dat je toch even een beetje wakker geschud moet worden.

Wil je dierfysiotherapie gaan doen dan moet je eerst 4 jaar humanefysiotherapie doen en dat is een hele zware opleiding waarbij je veel stof tot je krijgt. Daarna moet je minimaal 2 jaar in de humanefysiotherapie werken voordat je aan een opleiding dierfysiotherapie kan beginnen.

Daarbij is er eigenlijk geen brood te verdienen in de dierfysiotherapie. Het is leuk voor erbij maar voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen. Dus wil je echt de fysiotherapie kant op dan moet je het dus ook leuk vinden om het uit te oefenen op mensen en het niet alleen doen voor de dieren. Ik ken trouwens twee mensen die vanuit paardenhouderij niveau 4 overgestapt zijn naar de fysiotherapie opleiding dus die overgang is niet heel gek trouwens Lachen

Daarbij een eigen bedrijf starten is lastig. Denk alleen maar aan het starterskapitaal wat je moet hebben en het ondernemingsplan wat goed in elkaar moet zitten. Maar goed als je niveau 4 gaat doen paardenhouderij dan kom je daar vanzelf wel achter want moet je ook een ondernemersplan maken en krijg je ook wel boekhouden etc. etc.

Dus de snelste route:

Overstappen naar Niveau 4 --> Fysiotherapie --> 2 jaar werken als fysiotherapeut --> opleiding dierfysiotherapie.

Tussendoor dan wat cursusen doen op het gebied van fotografie en fokkerij en daar heel erg veel over lezen en oefenen in je vrije tijd (het fotograferen dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:02

Thats_Me schreef:
Laat ik beginnen met dat het goed is om dromen te hebben. Want ik denk dat je toch even een beetje wakker geschud moet worden.

Wil je dierfysiotherapie gaan doen dan moet je eerst 4 jaar humanefysiotherapie doen en dat is een hele zware opleiding waarbij je veel stof tot je krijgt. Daarna moet je minimaal 2 jaar in de humanefysiotherapie werken voordat je aan een opleiding dierfysiotherapie kan beginnen.

Daarbij is er eigenlijk geen brood te verdienen in de dierfysiotherapie. Het is leuk voor erbij maar voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen. Dus wil je echt de fysiotherapie kant op dan moet je het dus ook leuk vinden om het uit te oefenen op mensen en het niet alleen doen voor de dieren. Ik ken trouwens twee mensen die vanuit paardenhouderij niveau 4 overgestapt zijn naar de fysiotherapie opleiding dus die overgang is niet heel gek trouwens Lachen

Daarbij een eigen bedrijf starten is lastig. Denk alleen maar aan het starterskapitaal wat je moet hebben en het ondernemingsplan wat goed in elkaar moet zitten. Maar goed als je niveau 4 gaat doen paardenhouderij dan kom je daar vanzelf wel achter want moet je ook een ondernemersplan maken en krijg je ook wel boekhouden etc. etc.

Dus de snelste route:

Overstappen naar Niveau 4 --> Fysiotherapie --> 2 jaar werken als fysiotherapeut --> opleiding dierfysiotherapie.

Tussendoor dan wat cursusen doen op het gebied van fotografie en fokkerij en daar heel erg veel over lezen en oefenen in je vrije tijd (het fotograferen dan).

Heel erg bedankt voor je reactie !
Die cursussen zit ik ook al te zoeken ik wil zoveel mogelijk doen en leren , ben echt een leerfreak .
En zoals ik al in me eerdere post zei , lijkt het me ook erg leuk bij mensen te doen .
Dat eigen bedrijf beginnen dat wil ik zowiezo nog even op de achtergrond houden want dat duurt nog wel een tijd , ik wil eerst mijn fysiotherapieopleiding helemaal afgerond hebben .
Ik dacht dat bij mensen [ fysio ] wel geld te verdienen was ?
Mijn tante is manager bij thuiszorg en zei dat daar best veel vraag naar was en dat vermeerdert .
Maar heel erg bedankt heb veel aan deze post .

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:24

Ja humanefysiotherapie wel Ja maar in dierenfysiotherapie eigenlijk weinig.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:17

Je kan vmbo sprint doen in 1 jaar en dan kan je daarna nog havo sprint doen in 1 jaar. Dan duurt dat dus 2 jaar en dan kan je aan fysiotherapie beginnen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:21

hi ik doe een MBO opleiding, waar je geen diploma voor nodig hebt geloof ik, want mijn klasgenoten hadden dat ook niet afgerond (middelbare)

het is eerst niveau 3, maar als dat goed gaat kun je gewoon niveau 4 doen, waarna je HBO bevoegd bent en dus fysio kunt gaan doen.

de opleiding is ook nog eens leuk en makkelijk (als je havo niveau hebt zeker!

je moet wel een eigen paard hebben en als je wedstrdij ervaring hebt ben je al op de helft., en een beetje lef voor het springen is welkom.

ik had nog niet gezegd welke opleiding dit eigenlijk is.

de opleiding paardensport in meppel/pesse.
er is ook mogelijkheid om intern te gaan of bij mensen thuis in een soort gastgezin, of op de campin gin een bungalow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:24

Loose schreef:
Je kan vmbo sprint doen in 1 jaar en dan kan je daarna nog havo sprint doen in 1 jaar. Dan duurt dat dus 2 jaar en dan kan je aan fysiotherapie beginnen.

Klikt aantrekkelijk , maar die paardenhouderij opleiding die ik doe is die noodzakelijk ? Nee toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:25

moonprayer schreef:
hi ik doe een MBO opleiding, waar je geen diploma voor nodig hebt geloof ik, want mijn klasgenoten hadden dat ook niet afgerond (middelbare)

het is eerst niveau 3, maar als dat goed gaat kun je gewoon niveau 4 doen, waarna je HBO bevoegd bent en dus fysio kunt gaan doen.

de opleiding is ook nog eens leuk en makkelijk (als je havo niveau hebt zeker!

je moet wel een eigen paard hebben en als je wedstrdij ervaring hebt ben je al op de helft., en een beetje lef voor het springen is welkom.

ik had nog niet gezegd welke opleiding dit eigenlijk is.

de opleiding paardensport in meppel/pesse.
er is ook mogelijkheid om intern te gaan of bij mensen thuis in een soort gastgezin, of op de campin gin een bungalow.

Ja dat doe ik zelf ook al alleen dan moest ik met niveau 2 beginnen omdat ik geen diploma had .
Nu dat ik niet meer bij me ouders woon heb ik ook geen paarden meer , dus dit is niets voor mij .
Maar toch bedankt Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:26

nee ga ik niet van uit hoor, vmbo sprint en havo sprint staat daar helemaal los van.
er is ook zoiets als Vavo.. dat is ook havo maar dan voor "volwassenen" (een vriendin van mij was 16 toen ze eraan begon maar goed) en dan kun je het op je eigen tempo doen, dus of 6 jaar, of 3 jaar. wat jij wilt.

dan hoef je niet eerst vmbo te doen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:28

Bedoel je voor de sprintopleiding? Volgensmij niet. Je hebt sowieso 2 vmbo gehaald (toch?) dus dan kan je vmbo sprint doen want daar doen ze jaar 3 en 4 in één jaar. En met een vmbo-diploma kan je havo sprint doen, dat is dan weer jaar 4 en 5 in één jaar.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:29

moonprayer schreef:
nee ga ik niet van uit hoor, vmbo sprint en havo sprint staat daar helemaal los van.
er is ook zoiets als Vavo.. dat is ook havo maar dan voor "volwassenen" (een vriendin van mij was 16 toen ze eraan begon maar goed) en dan kun je het op je eigen tempo doen, dus of 6 jaar, of 3 jaar. wat jij wilt.

dan hoef je niet eerst vmbo te doen.

Een sprintopleiding is geloof ik vavo. Ik ga vwo-sprint doen komend schooljaar en op al die papieren staat ook VAVO erbij en vwo-sprint.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:32

Ik zou ook even kijken of je wel de juiste vakken krijgt om de opleiding Fysio te gaan volgen.
Anders zou je dan toch misschien beter een andere weg kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:33

Loose schreef:
Bedoel je voor de sprintopleiding? Volgensmij niet. Je hebt sowieso 2 vmbo gehaald (toch?) dus dan kan je vmbo sprint doen want daar doen ze jaar 3 en 4 in één jaar. En met een vmbo-diploma kan je havo sprint doen, dat is dan weer jaar 4 en 5 in één jaar.

Ik heb geen diploma en ik doe nu Paardenhouderij Niveau 2 , ik moet nog 1 jaar en dan heb ik het gehaald .
En wat is dan het verschil met een normale havo opleiding , dat havo sprint ?
Want als dat zo makkelijk is lijkt mij dat erg veel mensen dat doen ?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:34

ztugwell schreef:
Loose schreef:

Ik heb geen diploma en ik doe nu Paardenhouderij Niveau 2 , ik moet nog 1 jaar en dan heb ik het gehaald .
En wat is dan het verschil met een normale havo opleiding , dat havo sprint ?
Want als dat zo makkelijk is lijkt mij dat erg veel mensen dat doen ?

Nee het is juist zwaarder dan gewoon havo. Omdat je 2 jaar in 1 jaar doet. Maar om dat havo-sprint te doen moet je dus eerst je vmbo-diploma hebben en dat kan je dan dus ook in 1 jaar doen met een sprintopleiding. En dan nog 1 jaar de havo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:37

Oke , heel erg bedankt .
En voor alles wat ik uiteindelijk wil bereiken , wat heb ik daar allemaal voor nodig daarna .
Als ik dus die vmbo + havo sprint heb gedaan ?
Ik ga straks even alle opties op papier zetten en kijken wat ik het beste kan doen .
Want na al die jaren heb ik echt het gevoel dat ik veel tijd verspilt heb en dat vind ik erg zonde aangezien ik best veel kan .