18; en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

18; en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:25

Ik maakte me de afgelopen tijd ernstig zorgen over mijn portemonnee na mijn 18e.
Ik krijg minimale studiefinanciering omdat mijn ouders teveel verdienen. Ik zal niet de enige zijn.
Mijn ziekenfonds of hoe het ook maar heet, kost me meer dan ik aan studiefinanciering krijg, dus ik baalde verschrikkelijk!
Zorgtoeslag zou het niet heel veel beter maken, dan hield ik nog maar een kleine 30 á 40 euro over in de maand.
En mijn ouders maar lachen.
Verteld mijn moeder me vanmiddag nog eens dat ik het niet zelf hoef te betalen!
Dat had ik dus echt niet verwacht.
En ben ook heel erg benieuwd hoe dit bij jullie gaat? Betalen je ouders, of moet je het zelf betalen?

imd

Re: 18; en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:28

Als het goed is springen je ouders bij als je min Stufi krijgt Lachen Ik krijg max, dus da's nergens voor nodig. Ik kan alles makkelijk betalen, want ik werk daarnaast ook nog Lachen
Ik word over een maand 18 en ik verwacht het dan ook nog wel te redden, omdat ik nu opzich wel geld overhoud. Collegegeld kost me geloof ik 1500 euro per jaar Lachen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:31

Hmm. Ik maak me er geen zorgen over eigenlijk. Ik ben net 18. Als je ouders gewoon normaal verdienen overleef je het heus wel hoor Lachen Ze kunnen je toch bij staan..

Mijn zorgtoeslag betaald mijn moeder. Verder weet ik nog steeds niet wat ik krijg aan Stufi. Dit, omdat mijn moeder nu wel goed verdiend en de vriend van mijn moeder ook, maar die telt niet mee! En daarbij telt het inkomen uit 2006 ofzo? Weet het ook niet precies, maar toen had m'n moeder alleen nog maar een uitkering.. Dus er is wel kans dat ik meer krijg..

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:33

ik ben 19 krijg een ruime studiefinanciering, maar betaal alles zelf. kleding, bad en douche spullen, uitgaan, verzekering, school. mijn ouders springen bij waar ik het echt niet red. maar ik vind het toch niet heel erg dat ik alles zelf moet betalen. nu heb ik teminste de mogelijkheid om te leren met geld om te gaan voor ik het huis uit ben...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:34

Hoi Imre! Ken je me nog, van 't AC? Tong uitsteken

Mijn ouders springen ook niet bepaald bij, heb een aanvullende prestatiebeurs aangevraagd, maar krijg waarschijnlijk 0,0 Boos!
Mijn collegegeld kost ook zoiets, Hanze he?
Gelukkig betalen mijn ouders mijn hele opleiding Lachen
Scheelt een stuk!

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:35

Ik ben 19 en mijn ouders betalen mijn zorg toeslag, studie, eten (woon nog wel thuis) etc.. en ik krijg ook het minimale aan studiefinanciering. Ik werk hiernaast nog iedere zaterdag en kom prima rond Lachen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:38

Mijn moeder betaalt mijn zorgverzekering (+- 90 euro per maand), maar ik krijg de zorgtoeslag Haha!
Daarbij betalen mijn ouders eigenlijk alles voor mij (huur, voedsel, school). Van de stufi kan ik de leuke dingen betalen (uitgaan, luxe dingen, paardrijden misschien Bloos )
Ik ben verwend Bloos

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:41

Wel fijn dat je het niet zelf hoeft te betalen TS, daar mag je je ouders dankbaar voor zijn Knipoog

Ikzelf maakte me ook ongelooflijk zorgen, zowieso kon ik geen opleiding doen, omdat ik dat zelf zou moeten betalen. Al zou ik studiefinanciering krijgen, dan zou ik nog niet rondkomen in de maand.
Mijn zorgverzekering moest ik als snel zelf betalen en ook mijn pony, logisch. De zorgverzekering is van mijn en voor mijn pony heb ik gekozen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, in krappe periodes sprongen ze wel bij, maar echt als het nodig is.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:45

ik ben echt van mening dat je beter op deze leeftijd kunt leren om zelf om te gaan met je geld dan wanneer je al het huis uit bent...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:47

xxxmarexxx schreef:
ik ben echt van mening dat je beter op deze leeftijd kunt leren om zelf om te gaan met je geld dan wanneer je al het huis uit bent...

Ik moet mijn eigen rijbewijs betalen.
En kan zelf goed met geld overweg. Sparen is voor mij geen probleem.
Heb dan ook een erg goede baan, werk op een zorg administratiekantoor. Dat verdiend echt goed.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:03

ik moest ook mijn eigen rijbewijs betalen en ook de rest van die dingen. maar het heeft me nu al meer geleerd hoe ik met geld om moet gaan. ik was daar nooit zo goed in :S en ook is het wel handing dat je zelf weet hoe alles werkt met je verzekering en zo

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:45

mijn ouders betalen nog... ookal werk ik... ik verdien nog te weinig om dat te betalen.. want dan kan ik verder helemaal niks meer doen.. als ik meer ga werken dan moet ik eht zelf betalen Knipoog

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:05

Eerlijk gezegd, schrok ik me namelijk vanmiddag rot.
Kreeg vandaag een brief, wat je dan uit betaald krijgt van je studiefinanciering. Ik kreeg toen ik 18 jaar werd in feb, netjes rond de 95 euro per maand. De 40€ die ik terug krijgt, gaat naar mn ouders, omdat die nog wel zorgverzekeringen etc. betalen. Nu ga ik dus naar een MBO opleiding en krijg ik maar liefst 20 euro minder! Ik krijg nu maar 72 €!
Ik ga volgend jaar een heel druk jaar in, MBO en avondopleiding voor mn havo diploma te halen. Daarbij heb ik dan nog paarden, dus ik weet niet of ik veel aan werken toe kom. Hoe moet ik met 72 euro rondkomen? Ik heb gespaard voor een auto, maar ik kan met dat geld niet eens mn verzekering en benzinegeld betalen elke maand, en dan moet ik daarbij ook nog kleding etc kopen. Kan niet eens iets opzij zetten om te sparen. Vind het echt nergens op slaan.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:04

xxxmarexxx schreef:

die mening deel ik niet helemaal met je... ik was in de ontzettend luxe positie dat ik mijn stufi in eigen zak mocht steken en het kleine salaris wat ik verdiende ook en mijn ouders mijn zorgverzekering betaalden, daarnaast ook mijn collegegeld en mijn rijbewijzen (A,B en E) mijn ouders betaalden daarnaast ook de verzekering en wegenbelasting van mijn auto. Ik moest alleen mijn benzine zelf betalen...
Maar daarnaast kan ik prima met geld omgaan nu ik opmezelf woon.En ik heb tijdens mijn studie ook echt wel moeten bewijzen dat ik met geld om kon gaan door te sparen en te werken en het geld wat ik had wijs te besteden...

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:12

Ik betaal eigenlijk alles zelf. Collegegeld a 1600 euro, schoolboeken, kleding, uitgaan,verzekering, telefoonrekening en ook sta ik 1/3 van wat ik verdien af aan mijn ouders als kostgeld.

Ik krijg stufi, leen hier ook bij, en ik werk nu in mn vakantie 6/7 dagen per week om wat bij elkaar te sparen. Tijdens school werk ik gemiddeld 12 tot 20 uur per week.

Het is flink aanpoten en ik sta vaak in t rood, maar zo leer ik wel om voor mijzelf te zorgen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:12

Ik ben bijna 16, nog geen achttien dus maar ik weet wel dat mijn ouders mijn studies gewoon blijven betalen. Dus dat zit op zich wel goed, 'tuurlijk komen er nog een heel pak kosten bij maar ze zullen zeker bijspringen waar het nodig mocht zijn. Ja

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:16

imd schreef:
Als het goed is springen je ouders bij als je min Stufi krijgt Lachen

Dat is inderdaad waar IBG vanuit gaat ja, maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurd. Mijn ouders hebben mijn opleiding ook betaald etc. Maar ik heb ook zat klasgenoten gehad waar dat niet het geval was, en die kregen ook minimale stufi.
Toen ik nog een opleiding deed, betaalde mijn ouders mijn volledige opleiding en ook mijn ziektekostenverzekering, en mijn sport etc. het enige dat ik zelf moest betalen was mijn eigen kleding (niet die voor school of voor sport) en cadeautje, uitgaan etc. Stufi mocht ik zelf houden, werd aangevuld tot mijn kleedgeld bedrag.
Tjee als ik dit zo teruglees, heb ik echt enorm geboft. Ik heb pas mijn eigen verzekering hoeven te betalen vanaf het moment dat ik fulltime ging werken en nog thuis woonde. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt overigens.
Mijn rijbewijs heb ik trouwens zelf moeten betalen Haha!
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 03-08-08 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:17

imd schreef:
Als het goed is springen je ouders bij als je min Stufi krijgt Lachen

Kun je dat die van mij ook even wijsmaken Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet álles (studie, boeken, paarden, zorgverzekering, etc) zelf betalen en nog kostgeld op de koop toe ook. Ik heb een bijbaantje en leen bij van IB.

Edit: En ik krijg minimale stufi.. Verdrietig

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:23

Voor mij alleen maar voordelen als ik 18 word.
Mijn ouders blijven gewoon mijn verzekeringen e.d. betalen omdat zij het belangrijker vinden dat ik mijn havo haal dan dat ik werk om mezelf te kunnen onderhouden.
Daarbij krijg ik schoolgeld omdat ik 18 ben en allimentatie omdat mijn ouders gescheiden zijn, ik krijg dus meer geld dan dat ik eerder kreeg. Hier moet ik dan natuurlijk wel alles zelf van betalen. (Mijn eigen paard, kleren, uitjes etc etc)
Verder woon ik nog thuis dus daar heb ik ook geen extra kosten aan.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:59

Ik krijg de maximale thuiswonende beurs. Hiervan betaal ik: Verzekering, telefoonrekening, schoolgeld, schoolboeken, bijdrage aan de musicalgroep waar ik zelf in speel. Mijn ouders betalen eigenlijk alleen mijn eten. Meer niet.
Ze vinden dat ik mezelf maar moet redden. Tuurlijk zullen ze me helpen als ik er zelf niet uitkom.
Ik heb inmiddels ook mijn rijbewijs gehaald, en daar hebben mijn ouders ook niet aan bijgedragen Lachen
Moet wel zeggen dat ik er ook nog bij werk Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:03

Ik krijg Minimale stufi (pa en ma verdienen beide te veel).
Ik hoef me financieel geen zorgen te maken. Op papier woon ik nog bij mn ouders, maar in praktijjk woon in bij mijn schoonouders.

Mijn ouders betalen mijn school geld, school boeken, en verzekering. Mijn zorgtoeslag, loon en stufi mag ik zelf houden.
Ik heb per maand dus een leuk bedrag wat ik opzij zet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:06

Sjaap schreef:
Ik betaal eigenlijk alles zelf. Collegegeld a 1600 euro, schoolboeken, kleding, uitgaan,verzekering, telefoonrekening en ook sta ik 1/3 van wat ik verdien af aan mijn ouders als kostgeld.

Ik krijg stufi, leen hier ook bij, en ik werk nu in mn vakantie 6/7 dagen per week om wat bij elkaar te sparen. Tijdens school werk ik gemiddeld 12 tot 20 uur per week.

Het is flink aanpoten en ik sta vaak in t rood, maar zo leer ik wel om voor mijzelf te zorgen.

Dat is een gigantische verantwoordelijkheid!
Ik begrijp best dat je ervan leert.
Maar mijn ouders willen absoluut niet dat ik ook maar een moment in de verleiding komt om in het rood te staan.
Ik wil het zelf ook niet, daarom heb ik bij de bank ook mijn ouders gemachtigd, dat mocht er wat gebeuren, terwijl ik in het buitenland zit, mijn ouders me kunnen helpen vanuit nederland.
Mijn ouders vinden het ook erg belangrijk dat ik spaar, ze zien er niet op toe dat ik het doe. Ik doe het toch uit mezelf.
Maar ze vinden het belangrijk dat ik een potje aanleg voor na mijn studie.
Ik wil namelijk niet in een huurhuis, mijn ouders staan er ook achter om meteen voor een koophuis te gaan.
Huren wordt steeds duurder, sparen voor een koophuis wordt daarmee niets.
Bovendien zitten aan een eigen huis minder regeltjes verbonden wat betreft de inrichting en verbouwen.
Ben benieuwd hoe jouw ouders daarover denken!
Mijn ouders vinden het wel degelijk belangrijk dat ik leer met geld om te gaan, maar sparen is nog veel belangrijker voor hun. Ik moet een eigen toekomst op kunnen bouwen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:39

Oh als ik zo sommige berichtjes lees voel ik me echt verwend zeg Bloos
Volgens schooljaar betalen mijn ouders de kamer, de studies, en geven ook eventueel wat leefgeld voor eten e.d. .Uitgaan en kleding e.d. betaal ik uiteraard zelf aangezien ik al de rest niet hoef te betalen. Kosten van dokter hoef ik niet te betalen aangezien mijn vader arts is.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:42

Ik ben nu 22, en heb me nooit ergens zorgen over gemaakt..
Ik werk wel, maar ga ook nog naar school.

Mijn ouders betalen alles, school en verzekeringen, voor me totdat ik het huis uit ben.. Ben ik echt superblij om, ze steken me nog heel vaak wel eens wat toe.. Ik ben ze er heel dankbaar voor, anders was het echt niet op te brengen..

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:45

Jolanda_ schreef:
xxxmarexxx schreef:

die mening deel ik niet helemaal met je... ik was in de ontzettend luxe positie dat ik mijn stufi in eigen zak mocht steken en het kleine salaris wat ik verdiende ook en mijn ouders mijn zorgverzekering betaalden, daarnaast ook mijn collegegeld en mijn rijbewijzen (A,B en E) mijn ouders betaalden daarnaast ook de verzekering en wegenbelasting van mijn auto. Ik moest alleen mijn benzine zelf betalen...
Maar daarnaast kan ik prima met geld omgaan nu ik opmezelf woon.En ik heb tijdens mijn studie ook echt wel moeten bewijzen dat ik met geld om kon gaan door te sparen en te werken en het geld wat ik had wijs te besteden...

tuurlijk zijn er altijd mensen die al best goed weten hoe ze met hun geld om moeten gaan. maar ik ken toch echt meer mensen die hier pas achterkomen (hoe ze hun geld moeten besteden, hoe hun verzekeringen werken) toen ze op hun zelf gingen...