Amerikaans/Belg: dubbele nationaliteit behouden na 18de?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Amerikaans/Belg: dubbele nationaliteit behouden na 18de?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 11:59

Bijna 20 jaar geleden verhuisden mijn ouders en broer naar Amerika. Twee jaar later ben ik geboren, maar aangezien mijn ouders beide Belgisch zijn, heb ik de dubbele nationaliteit Amerikaanse/Belgische gekregen.

Nu word ik binnen iets meer dan een week 18 jaar en ik wil graag die dubbele nationaliteit behouden. Aangezien wij nog 'regelmatig' naar Amerika teruggaan, er familie hebben wonen, ik dit jaar Engels begin te studeren etc. etc. zou het dus ook altijd van pas kunnen komen. Alleen heb ik er helemaal géén idee van waar ik moet beginnen, hoe of wat ik moet doen. Uit Google word ik niet veel wijzer en ook op de site van de Amerikaanse ambassade in België vind ik niet echt nuttige informatie. Ik wil eerst goed weten wat de voor- en nadelen/gevolgen/mogelijkheden zijn, maar ik vind er gewoonweg niets over terug. En ik vrees dat het misschien al te laat is, aangezien ik bijna 18 ben...

Is er iemand die hiermee ervaring heeft en mij kan helpen?

frisiangirl

Re: Amerikaans/Belg: dubbele nationaliteit behouden na 18de?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:19

Misschien de belgische ambassade proberen te bellen? Of het gemeentehuis waar je je paspoort verlengt?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:20

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:30

Mij hebben ze altijd verteld dat ik na mijn 18de moet kiezen...

Bedankt voor de sites! Ik ga ze eens doorlezen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:40

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar ik heb ook nog steeds 2 nationaliteiten (Duitsland en Nederland), ben in juni 18 geworden. Naar mijn weten is hier niets aan veranderd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:00

Ik zou deze vraag voorleggen op het forum van Alles Amerika. Daar is een speciaal emigratieforum waar heel veel geëmigreerde Nederlanders en Belgen actief zijn. De kennis van dit soort zaken daar is het heel groot.

Ik zie dat je ook weer op vakantie wil naar Amerika, het forum is echt dé top als het gaat om ervaringen, tips, ideeën en gewoon lekker over Amerika praten!

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:00

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord dat je na je 18de moet kiezen. Als je die dubbele nationaliteit van geboorte hebt blijf je die normaal ook behouden. Verlies van nationaliteit gebeurt meestal door adoptie door ouders met een andere nationaliteit, verkrijging van een andere nationaliteit, langdurig verblijf in een ander land, fraude bij de verkrijging van je nationaliteit,...
Maar verlies van de dubbele nationaliteit door stilzitten op je 18de heb ik echt nog niet van gehoord.

Ga gewoon eventjes naar de ambtenaar van de burgerlijke stand van jouw woonplaats, die kan mss meer uitleg verschaffen.

Voordelen van een dubbele nationaleteit is dat je in dat andere land burgerrechten hebt o.a. stemrecht (help Amerika aan meer democratische stemmen!), verkiesbaar stellen, het uitoefenen van een openbaar ambt,...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:06

Toch twijfel ik ... Als ouders op een tijdelijk visum in Amerika verblijven (voor werk o.i.d.) moeten kinderen zelfs officieel het land uit als ze 21 jaar worden (niet daar geboren). Geboren worden in Amerika uit niet-Amerikaanse ouders geeft ook niet automatisch de Amerikaanse nationaliteit, toch?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:10

Ik dacht dat Amerika één van de landen was waar je automatisch de nationaliteit bekomt als je er geboren bent. Ik heb iig bij mijn geboorte een Amerikaans paspoort gekregen en bij nationality staat "United States Of America". Nu heb ik wel gewoon een Belgisch paspoort, want die Amerikaanse is in '95 verlopen. Ik zou mijn geboorteakte eigenlijk ook een keer moeten nakijken.

skara schreef:
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord dat je na je 18de moet kiezen. Als je die dubbele nationaliteit van geboorte hebt blijf je die normaal ook behouden. Verlies van nationaliteit gebeurt meestal door adoptie door ouders met een andere nationaliteit, verkrijging van een andere nationaliteit, langdurig verblijf in een ander land, fraude bij de verkrijging van je nationaliteit,...
Maar verlies van de dubbele nationaliteit door stilzitten op je 18de heb ik echt nog niet van gehoord.

Inderdaad, dat heb ik nu ook geleerd uit die verschillende sites. Maar toch vind ik het raar, want mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik op mijn 18de moet kiezen, net als 2 vrienden van mij die allebei in Amerika zijn geboren en ook Amerikaans/Belgisch zijn. Het systeem is intussen ook wel veranderd hier in België.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:23

Ik vraag me wel af of je nu nog makkelijk een nieuwe Amerikaans paspoort zou kunnen laten maken, als het al x-aantal jaar verlopen is?

Volgens mij hou je idd beide nationaliteiten tenzij je duidelijk voor één van de twee kiest. Ik zou idd altijd allebei aanhouden, vooral nu met reizen naar Amerika etc, evt. werken daar of, dan heb je daar zoveel voordeel bij.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:24

If you have been a dual citizen from birth or childhood, or else became a citizen of another country after already having US citizenship, and the other country in question does not have any laws or regulations requiring you to formally renounce your US citizenship before US consular officials, then current US law unambiguously assures your right to keep both citizenships for life.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:11

Volgens mij hangt het er vanaf op welke basis je ouders in Amerika waren toen. Wel fijn als je inderdaad de Amerikaanse nationaliteit hebt en dat moet ook bijna wel als je Amerikaans paspoort had. Een verlopen paspoort betekent nog niet dat je ook je nationaliteit verliest, er zijn massa's Amerikanen zonder paspoort.

Maar nogmaals, ga even naar het Alles Amerikaforum, ervaringsdeskundigheid genoeg daar!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:13

Ik heb het net allemaal nagekeken met mijn oom die in Amerika woont en even hier is. Site van American Embassy bekeken, geboorteakte en oud paspoort erbij gehaald, en het komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik dat oude paspoort moet laten vernieuwen. Dus één van deze dagen ga ik naar de Amerikaanse ambassade in Brussel met 75 dollar, 2 pasfoto's en ik heb weer een Amerikaans paspoort Haha!
We hebben ook gelijk de voor- en nadelen bekeken, en nadelen zijn er eigenlijk niet. Voordelen: als ik besluit in Amerika te studeren, ben ik out-of-state-student, wat financiëel dan beter is dan zowel buitelands als in-state-student. Ik kan ook gewoon daar gaan wonen, want ik ben Amerikaanse.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:28

Mientjeuh schreef:
Ik kan ook gewoon daar gaan wonen, want ik ben Amerikaanse.

Daar zullen veel mensen jaloers op zijn!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:32

Mientjeuh schreef:
oordelen: als ik besluit in Amerika te studeren, ben ik out-of-state-student, wat financiëel dan beter is dan zowel buitelands als in-state-student.

Huh......altijd gedacht dat out-of-state stukken duurder was dan in-state. Uitwisseling-student is nog het voordeligst, want betaal je gewoon collegegeld in eigen land hehe Knipoog

Fijn dat het duidelijk is en veel plezier met je paspoorten!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:37

Ik weet niet of het daadwerkelijk goedkoper is, maar de beurzen schijnen makkelijker te behalen zijn... En dan nog: wat is goedkoop als het over opleidingen in Amerika gaat? Dat zijn iig zorgen voor later Haha!

MoniqueT schreef:
Mientjeuh schreef:
Ik kan ook gewoon daar gaan wonen, want ik ben Amerikaanse.

Daar zullen veel mensen jaloers op zijn!

Precies, en daarom dat ik er ook gebruik van ga maken!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:08

@mientjeuh

zelf heb ik de belgisch-nederlandse nationaliteit omdat mijn vader een belg was en mijn moeder nederlands. Ik behoud mijn belgische nationaliteit tot mijn 21, dan vervalt het stilzwijgend. Neem ik voor mijn 21ste contact op met de belgische ambassade dan kan ik mijn belgische nationaliteit behouden. Ik weet niet zeker of mijn nederlandse nationaliteit dan automatisch vervalt of dat ik ze dan alletwee hou.

groetjes michele

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:01

Op zich staat er in mijn cursus personenrecht dat de dubbele nationaliteit geen enkel probleem is en dat je absoluut niet hoeft te kiezen. Vroeger was die dubbele nationaliteit inderdaad niet mogelijk, maar dat is onlangs veranderd.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:24

Biepje schreef:
Op zich staat er in mijn cursus personenrecht dat de dubbele nationaliteit geen enkel probleem is en dat je absoluut niet hoeft te kiezen. Vroeger was die dubbele nationaliteit inderdaad niet mogelijk, maar dat is onlangs veranderd.

Precies, en daarom waarschijnlijk dat iedereen altijd zei "op je 18de moet je kiezen". Heb net naar de ambassade gebeld en er is helemaal geen probleem, gewoon een application form invullen en nog foto's op Amerikaanse standaard laten maken (wat nog een duur grapje gaat worden, €25 voor 2).

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:35

Zoiets heb ik ook, maar bij mij zit het anders.
Ik heb nu een Nederlandse nationaliteit, maar mijn moeder is geboren in Canada, en heeft haar dubbele nationaliteit vorig jaar op moeten geven van de gemeente. Ik heb veel familie daar en toch ligt mijn hart gewoon in Canada, ik ben verovert door dat land.
Op mijn 21e moet ik kiezen tussen deze nationaliteiten, maar ik wil nu al graag een dubbele (dat heb ik dus blijkbaar niet), omdat ik in de toekomst daar wil studeren.
???

edit: maar ik wil nu dus niet al kiezen voor de Canadese nationaliteit hè (dat kan sowieso... ), ik wil een dubbele Knipoog

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:47

Is het zowel in Canada als Nederland toegestaan om een dubbele nationaliteit aan te nemen? Dan zou het namelijk geen probleem mogen zijn, denk ik...