[GZ]Advies.Hoe goede stagiere(ruiter) regelen voor GP-stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

[GZ]Advies.Hoe goede stagiere(ruiter) regelen voor GP-stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:52

Als waarschijnlijk eenmalig buitenkansje leek het mijn instructeur leuk om eens een europese stagiere uit te nodigen om korte tijd stage te lopen op zijn Stoeterij/Grand Prix Dressuurstal in Brazilie.
Ze hoeven niet alleen wat licht stalwerk te doen, maar mogen ook (toch vrij uitzonderlijk bij een stage) meerdere paarden rijden. Zelfs enkele van zijn wedstrijdpaarden behoren tot de mogelijkheden(!).
Een geweldig leerzame ervaring dus voor de juiste student.
Hij vraagt echt geen topniveau, maar gewoon iemand die de paarden er in ieder geval niet slechter op laat worden en het meer dan fantastisch vind om alles te leren over dressuur en de techniek erachter. Maaaaar het moet dus wel een goede ruiter zijn met zachte hand die alle zijgangen kent.

Nu mijn probleem.... hoe vind ik zo´n iemand?!?!
Zal ik scholen als Deurne of Larenstein bellen?
Waar zou ik een advertentie kunnen plaatsen?
Denk je dat ook mensen geinteresseerd zouden zijn in deze ervaring, misschien niet als stage, maar als ervaring/werk-vakantie?
Ik ga sowieso een advertentie op Bokt ga zetten. Hebben jullie mooi voorrang! Knipoog
Wie weet raad of heeft een tip voor het zoeken?

Casca

Re: [GZ]Advies.Hoe goede stagiere(ruiter) regelen voor GP-stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:07

Wauwa, ik denk dat je voor zo'n kans zeker wel voldoende animo kunt vinden. Ik denk dat je de kansen zo op internet duidelijk moet maken, misschien op de website van zo'n school laten zetten, maar ik denk dat je zo al veel reacties zult krijgen Knipoog

Ben je echt op zoek naar de beste van een opleiding of 'gewoon' iemand met veel ervaring. Als je echt op zoek bent naar een nieuwe 'ster' zou je idd contact op kunnen nemen met een van de scholen.

*zou ik ook wel willen Bloos *

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 00:24

Casca schreef:
Ben je echt op zoek naar de beste van een opleiding of 'gewoon' iemand met veel ervaring. Als je echt op zoek bent naar een nieuwe 'ster' zou je idd contact op kunnen nemen met een van de scholen.

Het is echt een superkans! Hij wordt ook veel gevraagd voor het geven van clinics in binnen- en buitenland (is bijvoorbeeld net terug uit Seattle) Hij schrijft ook artikelen over dressuur voor vakbladen in binnen- en buitenland. (Volgende maand staat hij in DressageToday. Paardenmagazine uit de USA). Is meerdere keren verkozen tot ruiter van het jaar, etc.etc.

Maar goed, dat zal ik allemaal wel schrijven in de advertentie. Om antwoord te geven op je vragen:
Het mag ook ´gewoon´ iemand zijn met rijervaring. Het hoeft geen nieuwe ster te zijn. Iemand die zijn paarden (en de pensionpaarden) er niet slechter op maakt. Dus soepel houden door zijgangen en figuren rijden, blij houden met buitenritten, en impuls bewaard met schijnovergangen en juiste hulpen. Hoef je geen ster voor te zijn, maar wel gevoel voor correct rijden.
(en dat is al moeilijk genoeg. Haha! )

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:28

Dat het een superkans is dat snap ik Haha! Tong uitsteken maar het was even hoe hoog jullie de eisen hebben liggen. Hoe gaat dat met het selecteren? of hoe verloopt dat? *ikke,ikke Vork *
Van wanneer tot wanneer is de mogelijkheid dan?
Laatst bijgewerkt door Casca op 27-07-08 00:37, in het totaal 2 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:29

Nou ik denk dat je echt zat reactie's krijgt. Ik zou in iedergeval wel een 'werk/leer-vakantie' daarheen willen. Vork

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 00:44

Casca schreef:
Dat het een superkans is dat snap ik Haha! Tong uitsteken maar het was even hoe hoog jullie de eisen hebben liggen.
Van wanneer tot wanneer is de mogelijkheid dan?

Het zou op korte termijn kunnen, maar ook over 2 ,3, 4 maanden ofzo. De duur is in overleg, maar minimaal 1 of 2 maanden zodat diegene ook een beetje de tijd heeft om te groeien en te wennen. Enige bijna-eis is wel dat diegene in Nederland is in de weken 29 augustus tot 13 september. Want dan is zijn Nederland-representative in dan lande en die zou graag even kort diegene willen zien rijden. Weet niet of dat normaal is voor een stagiere, maarja, ze gaan dan ook niet op de eerste de beste paarden rijden.

We hebben het vandaag de hele dag gehad over hoe we de eis moesten leggen. Is moeilijk, want een B-ruiter kan net zo goed super rijden, gevoel hebben, finesse, etc. En iemand die geen wedstrijden rijdt ook. Dus ik vind niet dat we een dergelijke eis konden stellen. "Van: minimaal M2 wedstrijdniveau". Want zo sluit je misschien hele getalenteerde ruiters uit, die het heel goed zouden doen.
Het zijn wel voornamelijk hengsten, dus diegene moet wel een beetje weten waar hij mee bezig is.
Tuurlijk zou hij het leuk vinden om iemand te onthalen die de galoppirouttes verbeterd en de piaffe en passage verder doorrijdt, maar hij weet dat die niet voor het oprapen liggen, dus is hij even blij met iemand die gewoon goed kan rijden en graag wil doorleren. Maar wel op een hoog opgeleid paard zit en dan niet het mondje verpest. Denk dat de PSG paarden ook tot de te rijden paarden zullen behoren, alleen hoger rijdt hij ze zelf.)
Zijn paarden staan allemaal zeer licht aan de hulpen, kunnen zonder hulpmiddelen en S&T gereden worden (en alle oefenignen laten zien) en beschikken over het fenomeen impuls, en hij zoekt iemand die dat kan behouden. Verbeteren hoeft niet eens. (mag wel). En op jonge paarden kan rijden die net zadelmak zijn. En niet bang is van een rennend warmbloed..

Dus een advertentie op Bokt.
Een advertentie op scholen. Maar welke?
En welke websites zouden goed zijn?
Laatst bijgewerkt door Rivano op 27-07-08 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 00:46

Oja, ik ben helemaal niet bekend wat er normaal is met stagieres in paardenbedrijven. Wat ze normaal doen en dergelijke, hoe lang ze blijven, wat de minimale voorwaarden van de school zijn. Dus als iemand daar ook iets over kan vertellen, graag!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:48

Dat ligt eraan per niveau. Een vriendin van mij doet MBO niveau 4 paardenhouderij en moest 2 of drie dagen in de week stagen lopen de andere dag(en) moest ze naar school. En dan verschilt per half jaar.
Wat ze doen verschilt ook per stage plek, de ene keer is het stallen mesten, paarden klaarmaken en af en toe longeren. De andere keer is het ook rijden.

ik weet dat er een speciaal programma is voor getalenteerde ruiters/amazones, ik kan alleen die site niet meer vinden, ga het navragen.

Kijk eens op http://www.aequor.nl
http://www.aequor.nl/aequorweb_com/9ff9 ... ab44d7.php
directe link met de eisen

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:12

Ga ze een mailtje sturen.

Dan denk ik Deurne en Larenstein. (dat zijn de enige paardenscholen die ik ken)
En dan enkele websites.
Mailtje naar wat mensen die ik ken.
En dat Aeqour stagebedrijf.
Misschien een advertentie in een tijdschrift?
Misschien via ruiters op hoger niveau die al eerder stagieres gehad hebben en er eentje kunnen aanraden?
Iemand meer tips?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:14

Ik zou eventjes contact op nemen met het groenhorst college in Barneveld. Ik heb daar zelf op school gezeten en weet dat zij veel doen met stages in het buitenland. Baal ervan dat ik geen stage meer hoef te lopen, dit klinkt hardstikke leuk!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:03

MissVicky schreef:
Baal ervan dat ik geen stage meer hoef te lopen, dit klinkt hardstikke leuk!

Eigen huisje met zwembad, vrije tijd, geen zwaar werk, buitenritten, inspirerende begeleiding, zelf indelen, zelfstandigheid, embryo transplantaties, altijd zon, geen dazen/insecten, etc.
Ik zou het ook wel weten! Knipoog

Heb ondertussen nog wat andere sites gevonden met horsejobs en dergelijke.
Maar Barneveld zal ik ook aanschrijven of bellen.

Zijn stagieres trouwens vanuit de school al verzekerd?

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:11

Zijn jullie specifiek op zoek naar een stagiaire van een paardgerelateerde opleiding, of is iemand die gewoon een paar maanden wat anders wil doen ook welkom? Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:20

Ik denk dat je ook moet oppassen dat je niet té veel aanmeldingen krijgt Tong uitsteken *wanneer komt de advertentie met inschrijfmogelijkheden? Schijnheilig

De stagair moet zelf een aanvullende verzekering hebben/aanvragen voor een buitenlandse stage.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:43

sanne222 schreef:
Zijn jullie specifiek op zoek naar een stagiaire van een paardgerelateerde opleiding, of is iemand die gewoon een paar maanden wat anders wil doen ook welkom? Haha!

Iedereen die goed kan rijden is welkom! Van alle leeftijden, en gezond genoeg om meerdere paarden op een dag te rijden. (longeren, buitenritten mogen ook)

Casca schreef:
Ik denk dat je ook moet oppassen dat je niet té veel aanmeldingen krijgt

Zelf denk ik dus van niet. Bloos
Vandaar dat ik met deze topic begonnen ben.
Hoewel het in principe een super ervaring is.
Je moet maar net iemand vinden die zo ver weg wil.
Je moet maar net iemand vinden die zijn/haar paard 2 maanden achter wil/kan laten.
Je moet maar net iemand hebben die dit kwartaal de tijd ervoor heeft.
Je moet maar net iemand hebben van een school die dit toestaat.
Je moet maar net iemand vinden die zichzelf in het profiel ziet.
Je moet maar net iemand vinden die in de eerder genoemde periode tijd heeft voor even kort voorrijden. (al zou een video misschien ook volstaan)
Ik zag eigenlijk de aanmeldingen niet binnenstromen. Geen idee, misschien is er wel een overvloed aan stagebedrijven.. Misschien staat heel Anky´s stal vol met stagieres.
Met een beetje geluk moet hij ergens jureren en kun je mee. Of is er een show of internationale wedstrijd of komen er interessante klanten uit Alaska, Nicaragua of USA.
Je kunt er dus veel meemaken, leren, ontdekken, maar hij verwacht wel dat je zijn paarden ook daadwerkelijk goed gaat rijden. Hij is geen filantropische instelling die zijn toppertjes beschikbaar stelt aan de eerste de beste hobbelruiter zonder onafhankelijke zit. Het is geen tvshow van "Win een gratis rit op GPS paard." Hij wil echt een goede ruiter deze kans bieden.

>> *wanneer komt de advertentie met inschrijfmogelijkheden?

Denk dat ik het vanavond ga schrijven. Zodra het klaar is zal ik het hier neerzetten.

>>De stagair moet zelf een aanvullende verzekering hebben/aanvragen voor een buitenlandse stage.

Goed. Want dat soort verzekeringen kennen ze hier helemaal niet.
Er is hier trouwens geen malaria enzo. Je moet wel wat prikken hebben, maar niets waarvoor je medicijnen hoeft te slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:26

Oh jemig, dat lijkt me gaaf zeg!
Jammer dat ik niet zo geweldig kan rijden

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 02:28

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:31

Als je interesse daar ligt dan is het echt een prachtkans, ze hebben daar volgens mij supergave paarden. Ja

Helaas ben ik te jong en heb ik niks met hengsten of hete merries, anders wist ik het wel (en ik kan nog niet zo goed rijden, maar dat komt hopelijk wel ooit. We werken er hard aan) Bloos

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:01

hmm. inderdaad een prachtige kans.

je kan een rondje scholen doen (maar het is nu vakantie) waar ze de stage in het eerste half jaar hebben. verder indd adv. op bokt.

het leek mij ook wel wat, maar moet tot in november naar school (en dan zit je inderdaad met paard en vriend)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:43

Een advertentie op de website www.yardandgroom.com, internationale database voor paardenbanen, zodat je ook mensen uit andere landen kunt overwegen. Bovendien zitten daar mensen die meestal geen problemen hebben om voor langere tijd naar het buitenland te gaan.

scholen zou ik niet zo snel adverteren. Buiten Deurne en Nijmegen zijn er geen sportopleidingen voor ruiters in Nederland. In mijn jaar op Larenstein zitten wel 2 of 3 professionele ruiters, maar die zijn veel te druk met hun eigen paarden.
Een stage is voor een student misschien wel een optie, maar de reiskosten en verblijfkosten naar zo'n land worden niet vergoed, en dan heb je nog het papierwerk. Er zijn weinig studenten die zo ver zullen gaan. Bovendien focussen de stages van HBO zeker niet op het rijtechnische, maar meer op de management vaardigheden, waardoor zoiets onaantrekkelijk wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:37

Inderdaad...een geweldige kans, maar ben het met TS eens dat het moeilijk zal zijn om iemand te vinden. Ik weet dat er ook veel vraag is naar grooms voor professionele ruiters en dat die ook haast niet te vinden zijn. Eerste reactie altijd 'gwééldig', maar als het dan praktisch wordt blijkt het heel vaak niet te passen. Maar ik begrijp dat je iemand wilt met een dressuurachtergrond? En het gaat om een onbetaalde plek toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:41

i denk hier op bokt zoeken......... en dan laten voorrijden hier in Nederland onder toeziend oog van een deskundige die kan bepalen of zo iemand wel of niet geschikt is.......

Ik heb heel veel stagaires gehad in het verleden 70% gingen mijn haren recht van overeind....... 25% was gewoon goed genoeg en 5% waren echt mensen die in de paarden zouden moeten gaan........

misschien kan ik nog wel wat namen ed vinden van die 5% ....... dan heb je in iedergeval iemand waar je jou niet een half jaar aan hoeft te ergeren omdat er (jawel weerrrrr) een gang geveegd moet worden Haha! Haha!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:08

Alicia2u schreef:
Een advertentie op de website http://www.yardandgroom.com, internationale database voor paardenbanen,

Thanks, heb even een kijkje genomen. Ga ik ook iets opzetten.

Alicia2u schreef:
Buiten Deurne en Nijmegen zijn er geen sportopleidingen voor ruiters in Nederland.

Nijmegen? He! Dat moet hem worden. Clown
Ga namelijk mijn ouders 2 dagen opzoeken, en dan kan ik het mooi combineren.

Alicia2u schreef:
Een stage is voor een student misschien wel een optie, maar de reiskosten en verblijfkosten naar zo'n land worden niet vergoed,

Die kosten worden vergoed!!! Zo schappelijk is hij ook weer wel, inclusief vlucht, transfer, etc.

Kendra schreef:
Maar ik begrijp dat je iemand wilt met een dressuurachtergrond? En het gaat om een onbetaalde plek toch?

Iemand die goed kan rijden en zich in dresuur wil verdiepen en dan vooral hoe paarden te trainen. Het is een onbetaalde plek, maar vlucht, overnachting en eten wordt vergoed.

KiWiKo schreef:
misschien kan ik nog wel wat namen ed vinden van die 5% ....... dan heb je in iedergeval iemand waar je jou niet een half jaar aan hoeft te ergeren omdat er (jawel weerrrrr) een gang geveegd moet worden

Als je hebt! Graag!
Het is voor 2 maanden, maar als het wederzijds goed klikt dan diegene langer blijven. Het gaat beslist niet om gangen vegen en poetswerk. Rijden, beweging geven en buitenritten maken is de hoofdtaak.
Mocht het nou echt goed klikken, dan kan hij je een baan (voor kortere of langere tijd) aanbieden en kun je bijvoorbeeld zijn paarden en enkele pensionpaarden op wedstrijden en keuringen (ohz) (met je eigen groom) uitbrengen. Het behaalde niveau kun je bij terugkomst in Nederland laten overschrijven naar de KNHS. Moet je wel de proef uit je hoofd leren, want er mag niet voorgelezen worden. Vandaar dat ik ook nog geen wedstrijd gedaan heb. Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:22

Nijmegen is dit jaar begonnen met een sportopleiding. Ik heb daar stage gelopen als lio voor de opleiding paard, maar (sorry nijmegers die daar op school zitten) het niveau qua rijden is echt belabberd. Daar vind je (dit jaar) niet wat je zoekt.
Op Deurne hetzelfde verhaal; er zit misschien een enkeling tussen met het ruitergevoel waar je naar op zoek bent, maar over het algemeen vind ik het niveau toch tegenvallen, alleen de poel waarin je vist is groter.

Ik zou het misschien wel willen overwegen, maar ik betwijfel of ik over genoeg rijtechnische vaardigheden beschik. ik heb wel stage gedaan op een dressuurstal, met hengsten en jonge paarden gewerkt, theoretische inslag en ambitie om verder te leren genoeg. Maar ik betwijfel of dat genoeg is Knipoog
Twee maanden is verder wel te overzien, mits ik voldoende aanspraak heb daar. Ik zou er even over moeten nadenken. Het is toch weer een studievertraging.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:38

Laurens van Lieren heeft dit jaar een talentenjacht georganiseerd (voor meer info moet je de zoekfunctie van Bokt maar eens gebruiken en misschien staat er nog wat over op zijn website). Misschien zou je contact kunnen opnemen met die organisatie en kunnen vragen of de mensen die in de top5 geeindigd zijn misschien wel voor deze stage in aanmerking kunnen/willen komen. Daar zaten ook 1 of 2 Bokkers tussen geloof ik.
Ik roep ook maar wat.. Bloos

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 22:17

jesse_rulez schreef:
Ik roep ook maar wat.. Bloos

Roepen is heeeel goed!
Heb inderdaad gelezen over de talentenjacht. Hoeft niet eens de top 5 te zijn, er zullen vast meerdere goede ruiters tussengezeten hebben. Als hij het eerder bedacht had, dan had ik eraan kunnen plakken dat de verliezer een reisje Brazilie zou winnen. Haha!

Alicia2u schreef:
Ik heb daar stage gelopen als lio voor de opleiding paard, maar (sorry nijmegers die daar op school zitten) het niveau qua rijden is echt belabberd. Daar vind je (dit jaar) niet wat je zoekt. Op Deurne hetzelfde verhaal; er zit misschien een enkeling tussen met het ruitergevoel waar je naar op zoek bent, maar over het algemeen vind ik het niveau toch tegenvallen, alleen de poel waarin je vist is groter.

Ik hoor en lees dat vaker over deurne. Verbaasd me echt. Waar gaan de goede ruiters dan naar toe? En zouden er in die 4 jaargangen echt geen goede tussenzitten? Is er geen sportklas voor de wedstrijdruiter? Buiten Deurne?

Alicia2u schreef:
Ik zou er even over moeten nadenken. Het is toch weer een studievertraging.

Denk er even over na, en als je vragen hebt, laat het me weten.
Er is wel aanspraak. Maar niet de hele dag. Tenzij je portugees spreekt.