Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:06

Ik ben al een tijdje op zoek naar een huurhuisje, maar er zijn eigenlijk geen huisjes meer te vinden met een huurprijs die nog een beetje te betalen is. Als je net een baan hebt en dus een starter bent is het vrijwel onmogelijk voor een normale prijs (rond de €500-€600 p/m) een simpele en kleine woning te huren.
Jullie ervaringen hiermee? Misschien dat jullie ook op zoek zijn naar een huisje toevallig..
Nu hoorde ik laatst ook iets over dat het nu ook mogelijk moet zijn om als starter een huisje te kunnen kopen mbv een of andere subsidieregeling.

shirleyp
Blogger

Re: Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:16

De huurprijs en je kansen op een huurwoning zijn enorm afhankelijk van de plaats waarin je zoekt. In de randstad is de prijs hoog en duurt het vaak lang voor je in aanmerking komt voor een huurwoning. Hier in Hengelo (ov) is het (mits je een tijdje staat ingeschreven) best betaalbaar. Ik woon in een bovenwoning voor zo'n 300 euro. Voor een eengezinswoning (waar je vaak in je eentje al niet voor in aanmerking komt) betaal je hier tussen de 500 en 800. Een hypotheek voor een eengezinswoning zal ook rond die prijs zitten.

Je kunt huurtoeslag aanvragen (afhankelijk van je inkomen) en voor hypotheken zou ik gewoon eens een babbeltje gaan maken met verschillende banken.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:46

jeetje wat een prijzen moeten jullie betalen zeg!!

Ik woon in een ruime eensgezinswoning met 5 slaapkamers en voor en achtertuin, voor 485 euro per maand. Maar wel in noord brabant, veel vinden zelfs dat wij in een duur huis wonen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:47

Ik wil ook wel graag uit huis, lijkt me heel leuk.. lekker met m'n vriend hokken enzo.. Lovers
Maar, volgens mij komen we nooit uit huis.. het is zooo niet normaal meer!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:49

Waar ik woon moet je lid zijn van een woningbouwvereniging, dan kom je op een lijst en na een jaar of 4 heb je hopelijk je eigen huisje in jouw prijsklasse.
Als je in de vrije sector gaat huren, ben je soms honderden euro's per maand meer kwijt! Dus je kan je beter inschrijven bij je plaatstelijke woningbouwvereniging.
Ik had mijn huisje na 1,5 jaar voor 300 euro per maand. Maar toen verdiende ik maar 1500 bruto per maand.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:55

kopen kan best eeen oplossing zijn,
huren is hier id niet e betalen, vandaar kopen, betalen nu zo'n 650 euro hypotheek .heb eerder 2 keer particulier gehuurd voor 400 per maand incl

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:13

Kopen is inderdaad een betere optie dan huren ten eerste heb je dan iets van jezelf en alle overwaarde van het huis is voor jezelf, en dat heb je met huurhuizen niet met huurhuizen weet je niet waar er dan met al het geld naartoe gaat (ja naar de woningbouw), maar is toch veel aantrekkelijker om een eigen huis te bezitten en dan overwaarde te gaan opbouwen dan is het veel leuker.

Vriendlief en ik wij bezitten een eigen 4-kamer appartement in A.dam hypo van € 450,- per maand (waarvan we helft terug krijgen van de belasting en dan betalen we eigenlijk aan hypo € 225,-) en dan is het ons eigendom (de binnenkant dan). En met een rente van 3,8 Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:17

Huren tegen een lagere prijs kan in de randstad via de sociale woningbouw. Nadeel is alleen dat de wachtlijsten enorm lang zijn (hier in Rotterdam zo'n 3 jaar of langer).

Via particuliere huur is huren een stuk duurder. Mijn zus heeft om die reden ook een huis gekocht, de hypotheek was een stuk lager dan de gemiddelde huur voor een zelfde soort huis. Daarnaast bouw je er iets mee op, met huren gooi je iedere maand geld 'weg'.

@_Possie_: knijp maar in je handjes met die lage rente, die krijg je nu echt niet meer! Lachen Momenteel betaal je rond de 5%, richting de 6.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:26

Ik ben ook opzoek en het is idd om te janken.
Ik sta nu 3 jaar ingeschreven bij de woningbouw, wachtlijst hier is gemiddeld 5,7 jaar. Ik reageer wel, maar sta laaaang niet goed genoeg. Dus dat schiet al niet op.
Particulier huren is ontzettend duur dusja, ik weet op 't moment ook niet wat ik moet!
Heb binnenkort een afspraak om te kijken watvoor hypotheek ik kan krijgen, maar dat zal ook wel niet al teveel zijn...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:28

Nee nee de mooie lage rente die we nog hebben (en mogen we gelukkig ook nog meenemen naar het volgende huis nog 3 jaar lang geldt onze mooie lage rente van 3,8). We zijn ook zeker nog blij en onze hypotheekadviseur stond versteld van te kijken en echt zo van wow lekkere rente nog, ivm het nu rond 5a6% al ligt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:29

Mama_Suus schreef:

Ik woon in een ruime eensgezinswoning met 5 slaapkamers en voor en achtertuin, voor 485 euro per maand. Maar wel in noord brabant, veel vinden zelfs dat wij in een duur huis wonen.

WOWWWWWWWWWWWWWWW dat is echt weinig..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:32

Mama_Suus schreef:

Ligt ook weer aan het dorp waar je wilt wonen.
Ik wil in mijn eigen dorp blijven wonen, ook in Noord Brabant, maar voor die prijs mag je blij zijn als je een klein appartementje kunt huren.
Een dorp verderop is het wel een stuk goedkoper, maar ja, daar wil ik weer niet wonen. Clown

marjoleynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:33

Je kunt idd in sommige gemeente een subsidie krijgen als starter op de woningmarkt. Laat je anders eens adviseren door een hypotheek adviseur, diegene heeft mij toen ook erg goed geholpen. Ik zou voor kopen gaan, het bedrag aan huur ben je net zo goed goed of nog niet eens kwijt aan een hypotheek..Ligt er wel vast aan waar je woont.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:37

Mijn vriend en ik wonen net sinds een paar weekjes samen in Enschede. We zijn 19 en 21, en studeren beide nog, dus het leek voor ons in eerste instantie onmogelijk ook maar een woning iets te krijgen, zelfs een kamer ging bijna niet lukken. Maar na heel veel werk en goed zoeken hebben we nu:

een rijtjeshuisje, met redelijke woonkamer(ong.25m2), keuken, bijkeuken, schuur en best grote tuin, badkamer, boven 2 slaapkamers en 1 kleiner bijkamertje met wastafeltje en een balkonnetje, dan nog een zolder met een ruime slaapkamer en een deel bergruimte. Dit alles vlakbij het centrum en vlakbij onze scholen, voor 550 euro excl.....

Dus het kan wel, hangt inderdaad erg af van de regio, maar je moet vooral goed zoeken!! Kopen was voor ons overigens wel kompleet totaal onmogelijk....

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:40

Ik woon in België en ben ook op zoek naar een huurhuis. Voorlopig zou ik ook op m'n eentje gaan wonen omdat mijn vriend nog maar net werkt, en we zijn nog maar 7 maanden samen. Momenteel verdien ik ook iets te weinig om alleen rond te komen. Ik heb ook nog een lening lopen voor mijn auto.
Ik ben dus maar naarstig op zoek naar een andere job, zodat ik meer verdien en alsnog iets kan huren. Ik heb ook een hond en het valt me heel erg op dat er weinig huurhuizen zijn waar een hond of huisdier is toegelaten. En om dan nog maar te zwijgen over de prijzen... Nagelbijten / Gniffelen

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:45

3 jaar wachten in de randstad? Ik heb 6 jaar moeten wachten op een bovenwoning a 350 eu in de maand in Groningen.... Dan valt 3 jaar dus nog reuze mee.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:49

roosje84 schreef:
Mama_Suus schreef:

WOWWWWWWWWWWWWWWW dat is echt weinig..

Pff woon ook in Brabant maar dit betaal ik voor een 3 kamer appartement zonder balkon....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:28

@mag: dat is erg weinig joh! Hier betaal je al gauw 700-800 euro voor zo'n woning. En dat kan ik voorlopig nog écht niet betalen.
Sta wel ingeschreven bij een woningbouwstiching, maar wachttijd is idd ook rond de 2,5 jaar..
Vrij hopeloos en particulier huren is ook erg prijzig...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:30

Al eens gekeken bij www.vitaliswonen.nl ?

Heeft woningen door het hele land, werkt met wachtlijsten en ik heb er zelf goede ervaringen mee.

[Edit] Nu de juiste link gegeven. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-07-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:34

Eh.. volgens mij gaat dit over bejaardenzorg oid? Tong uitsteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:39

Hier in de randstad is alles duur, huur en koop! En daarnaast mag je blij zijn als je een hypotheek kan betalen hier...De prijzen voor huizen hier zijn echt abnormaal hoog!!!!

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:43

Onze eerste huurwoning was particulier, groot huis 4 slaapkamers, met garage, maar kleine tuin aan het spoor voor 500 ex. Het huis daarna was via de woningstichting klein, slechts 3 slaapkamers, kleine achtertuin geen voortuin voor 492 ex. in een slechte buurt. Normale wachttijd is hier bij de woningbouw ook en jaar of 4. Voordeel was, het huis werd aangeboden in de zomervakantie dus waren er weinig reacties. Het huis waar we nu wonen is via dezelfde woningbouwvereniging, hebben slechts 2 jaar in het vorige huis gewoond. De reden dat we hier in konden, huis werd net voor kerst opgeleverd en veel mensen willen dan niet verhuizen. Wij hebben dus ondervonden dat de tijd rond kerst en in de zomervakantie de beste periode is om een huis te vinden via en woningbouwvereniging. Maar ja de prijzen hier vallen zo te horen dus wel goed mee

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:46

Wij hadden eerst een tweekamerwoning voor 300 euro en nu een vierkamerwoning voor 350 euro Lachen.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:03

zo wat een prijzen besef nu dat ik me echt in mijn handjes mag knijpen!

We hebben dan wel een klein huisje met maar 2 slaapkamers en een woonkamer/keuken van ongeveer 21 vierkante meter.
Maar heb daarnaast een gigantische tuin van 13 meter breed en 70 meter lang,en dat voor maar 228 euro in de maand.
Nou zou ik zeggen kom gezellig deze kant op(uithoekje groningen) maar helaas zijn deze wonings hier zeer in trek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:11

"vroeger" was het ook al duur hoor!

20 jaar terug hadden mijn huidige man en ik een omgebouwde garage tot woning met 2 hele kleine slaapkamers en een douche die bevroor in de winter waar wij 800 gulden (excl. gwl) voor moesten betalen.
1 jaar later zijn we naar een "appartement" verhuisd, waar we met de onderburen 1 douche+toilet deelden, en wat bestond uit; 1 klein huiskamertje (incl keukenblokje) en 1 kleine slaapkamer voor 900 gulden excl. electra.

Dus heel veel duurder is het niet geworden.