Auto nog laten keuren of een andere kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Auto nog laten keuren of een andere kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:25

Ik zit momenteel even een beetje met een dillemma en misschien dat hier iemand mij een goed advies kan geven.
Ik heb momenteel een suzuki alto uit 92. Nou kwam mijn vader er van de week mee dat hij iemand kende die dezelfde auto heeft als de mijne voor 500 euro. Hij is alleen wel 2 jaar ouder, maar hij ziet er veel beter uit en hij keurt ook auto's dus hij is meteen voor een jaar goedgekeurd. Ook kijkt hij de auto na een half jaar nog een keer helemaal na. Vandaag ben ik even gaan kijken en heb ik een proefrondje gemaakt. Hij reed op zich wel goed, maarja mijn eigen autotje rijd toch fijner. Maar dat is ook maar net wat je gewend bent. Ik heb die man gelijk even naar mijn auto laten kijken en nou blijkt 1 of andere balk aan de onderkant helemaal verrot te zijn. Dit zal tussen de 300 en 400 euro gaan kosten en dan is het nog maar de vraag of de rest wel goed is. Mijn auto was hiervoor van de vriend van mijn moeder en die zei dat ze die balk bij de vorige keuring nog helemaal gelast hebben. Ook begint mijn auto langzaam aan steeds meer te roesten terwijl op die andere geen roestplekje te vinden is.
Ik zelf neig er toch voornamelijk naar om die andere auto te kopen, maar mijn moeder en broer denken dat ik beter de mijne toch kan laten keuren. Daardoor begin ik toch weer te twijfelen, dus hoor ik graag wat adviezen. En mocht iemand het weten, is het echt zo duur om die balk te laten lassen?

corinec

Re: Auto nog laten keuren of een andere kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:32

Misschien dat je hem toch voor keuring kan aanbieden. Ik bedoel die man die er nu naar heeft gekeken wil natuurlijk die auto verkopen en misschien valt het allemaal wel mee.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:42

Inderdaad corinec, zo denk ik ook! En een auto van 1990, dat is oud... Ik zou daar niet zomaar een autootje waar jij je prettig in voelt voor weg doen.
Er zijn wel meer oude alto's te vinden voor die prijs hoor, daar hoef je nu niet meteen voor te beslissen.

En hij kan zijn alto wel goedkeuren, maar er is niks makkelijker dan een eigen auto die hij wilt verkopen goed te keuren! Als jij je goed voelt in jouw bakkie zou ik die lekker aanhouden. Als je hem kunt laten lassen bij een beunhaas ben je geen 300 euro kwijt en kan je er, als hij het goed blijft doen en er geen andere problemen zijn, nog lekker een jaartje mee rijden. En tegen de tijd dat die het opgeeft en je wilt weer graag een alto, even wat rondzoeken, een alto voor 500 euro is geen uitzondering hoor Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:45

Kun je anders niet eerst even in de garage naar die balk laten kijken voordat je hem laat keuren? En afhankelijk van de toestand van die balk je auto laten keuren of niet.
Ga verder met bovenstaande reacties mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:49

Gewoon naar een neutraal APK station waar ze zelf geen reparaties doen, of auto's verkopen, alleen APK doen. Dus geen kwikfit of zo.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:51

Ben het eigenlijk wel voor het grootste deel met bovenstaande reacties eens, maar bedenk ook dat een auto maar een bepaald percentage roest mag hebben anders komt 'ie niet meer door de keuring. Weet niet hoe erg jouw auto roest, maar ik heb ook mijn motorisch prima in orde superfijne autootje weg gedaan omdat er teveel roestplekken opzaten en dus afgekeurd werd.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:57

Dankjewel allemaal voor de reacties. Daar zat ik dus ook wel een beetje mee dat hij natuurlijk ook zijn auto wil verkopen. De roestplekken vallen nu nog wel mee, maar ik zie wel dat het vrij snel erger word. Vooral net boven de achterband zit een nu nog kleine plek, maar wel best diep. Maar misschien is het wel verstandig om er ook nog even naar te laten kijken door iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:23

Alleen roest op dragende delen is funest en afkeur, verder mag zoveel procent roest zijn op een vierkante cm.
Je gaat nóg ouder kopen dan je nu al hebt, NIET doen.
Wie weet wat dat ding allemaal mankeerd, motorsich bijvoorbeeld, straks rijdt je dr een maandje mee en knapt de distributieriem, een bekend kwaaltje bij dat soort oudere auto's want ze hoeven mij niet te vertellen dat die dingen nog vervangen worden.
gewoon je eigen autootje laten keuren en lekker afrijden.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 22:35

@chiqa maar die balk waar ik het over had in mijn beginpost is dus een dragend deel. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Maarja ik ga hem denk toch eerst maar even laten keuren bij een onafhankelijke garage.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:43

Ik ga eigenlijk mee met de bovenstaande reacties.

Gewoon je auto eens na laten kijken door een goed bedrijf.
Mijn man doet ook vaak ditsoort klusjes met lassen.
Maar heb van hem nog nooit zulke bedragen gehoord hoor!
als je er achter kan komen watvoorn balk het precies is kan ik wel eens vragen wat een normale prijs daar voor is bij een garage.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:52

Inderdaad laten (voor)keuren bij een andere garage en je verhaal er vooral niet bij vertellen dat je anders een andere auto wilt. Vooral dus NIET doen! Gewoon zeggen dat je hoopt dat hij nog een jaar meegaat omdat je nu geen geld hebt voor een andere (ook al heb je dat wel).
Als ik 1 ding geleerd heb, is het wel dat je bij het minste geringste getild wordt. Zo ook altijd de eventuele vervangen onderdelen mee terug vragen! Zeg maar dat je het interessant vindt om te zien hoe zo n onderdeel eruit ziet of what ever.

Een Suzuki die al zo roest is niet zo best meer inderdaad. Als ik jou was zou ik zelfs voor een ander merk gaan kijken al je dan tóch een andere auto wilt. Ze roesten nu eenmaal onder je kont vandaan. Een wat oudere auto kopen hoeft niet per definitie ellende te betekenen maar je moet je niet door de eerste de beste wat laten aansmeren. Kijk daarbij naar het aantal km's wat de auto gelopen heeft (en of dat ook geloofwaardig is), zitten er nog onderhoudsboekjes bij bv. (altijd beurten gehad of niet meer te achterhalen) en wat het gemiddelde is van het type motor dat in je auto ligt.

Mijn BMW van inmiddels 20 jaar oud heb ik 3 jaar terug gekocht voor 750 en wel via iemand die ik dus absoluut blind vertrouwde. Heb de auto dus ook blind gekocht hahaha, had er nog niet eens in gereden maar had wel heel hard een auto nodig. Hij heeft alleen de standaard dingetjes gekost, eens een nieuw bandje hier en een accu. Verder geen roest en de motor is van BMW natuurlijk nagenoeg onverwoestbaar. Ik wil zelf een kleinere auto vanwege de kosten maar tegen de tijd dat deze weg gaat, dan verkoop ik hem gewoon weer door want het is een super auto waar iemand nog heel veel plezier van kan hebben.

Dus het is net wat voor merk, onderhoud, rijstijl in het verleden etc. Daar hangt het allemaal mee samen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 05:52

ginger18 schreef:
@chiqa maar die balk waar ik het over had in mijn beginpost is dus een dragend deel. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Maarja ik ga hem denk toch eerst maar even laten keuren bij een onafhankelijke garage.

ik denk dat je het over de kokerbalk hebt.
Als die echt verroest is word het een duur grapje, maar ik zou toch kijken of je hem nog door de keuring krijgt. In elk geval GEEN 2 jaar oudere auto kopen. Zou lekker eens om me heen gaan kijken wat er verder nog is en niet het eerste de beste auto kopen die je tegenkomt.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:00

Ja die was het de kokerbalk. Hoe duur zou dat dan ongeveer zijn als ik hem zou willen laten maken?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:09

Ik zou zelf geen oudere auto kopen.
Misschien dat je zelf ook eens bij een garage onder je auto kunt kijken?
Hoe is de auto verder? zijn er onderdelen die binnen 1-2 jaar aan vervanging toe zijn, koppelingsplaten etc.
Als dat zo is dan zou ik voor een andere auto gaan.
Je auto is vrij oud en er zit vast steeds meer onderhoud aan te komen, doe nu die €500,- erbij en je kunt een auto voor €1000,- kopen. Ik verwacht dat je nu ook nog wel zo'n €500,- voor je eigen auto kunt krijgen. Succes

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:37

gelijk die andere kopen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:55

ik heb vorig jaar een citroen xantia voor 500 euro gekocht, omdat mijn opeltje ook onder mijn kont vandaan roeste. Had op dat moment wat minder geld en moest een auto hebben. Op de diverse sites staan meer dan genoeg auto's voor dat geld, en wel betere dan uit 1990.
Mijn auto kan ik altijd laten keuren bij een station, waar ze bij afkeur niet persé zo'n keuringsraport op maken. Ik hoef dan ook nog niet te betalen als ie afgekeurd is, maar doe dat pas als ik terug kom en de auto goedgekeurd wordt. (mijn ervaring is wel dat ze nét iets strenger controleerden afgelopen keer, en ik bij de Kwik-fit vrij makkelijk door de keuring kwam Haha!)
Overigens heb ik mijn opel astra (afgekeurd op meerdere punten) voor 300 euro verkocht vorig jaar. Motorisch was ie nog goed, en hij zou voor de export weg gaan (zeiden ze).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:04

Kokerbalk, einde verhaal vorrig jaar hebben ze dr ook al aan zitten lassen zei je? Weg met dat ding.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:46

zal hem eens laten nakijken door een andere partij want misschien wil die man gewoon graag die auto aan je verkopen en zegt hij daarom dat dat ding gelast moet worden ..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:26

ginger18 schreef:
Ja die was het de kokerbalk. Hoe duur zou dat dan ongeveer zijn als ik hem zou willen laten maken?

Bij mijn garage reken ze daar ongeveer 300 euro voor. (mitsubischi dealer). (rijdt zelf een mazda logisch he Clown )

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:38

Wat zijn de verdere specificaties van die andere auto? (Hoeveel km's heeft ie gereden, onderhoud ed) Het hoeft geen probleem te zijn als een auto veel gereden heeft, maar dan wel grotere afstanden. Kleine stukjes zijn funest. Verder is het gewoon van belang dat ie al het benodigde onderhoud heeft gehad (grote en kleine beurten).

Dragende delen vervangen is vaak duur. Als het repareren 300 euro kost, lijkt 't me het overwegen waard om een andere auto te kopen die 200 euro meerkost én daarmee ook al gekeurd is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:44

Mijn vriendin heeft vorige maand nog een goedgekeurde alto (1989) gekocht voor 250 Euro.

Mijn auto (mazda) is van 93 en heeft incl. keuring 350 Euro gekost.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:55

dankje allemaal weer voor de reacties. Inmiddels is het weer een beetje veranderd allemaal. Ik krijg namelijk als ik mijn auto inruil 125 euro korting op de andere auto. Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 05:56

Nog zou ik het link vinden, je koopt een 2 jaar oudere auto, das best link... Kijk eens op marktplaats rond, daar heb je alto's voor weinig geld die nieuwer zijn dan de jouwe (en dan heb ik het niet gelijk over €1000,-). Je kent je eigen bakkie, zegt dat hij prettiger rijdt, enz.
Ik zou eerst jouw alto laten keuren, kijk eerst maar eens wat daar uitkomt Knipoog Wie weet valt het wel mee Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:03

Hoe zit het met de KM stand van jou auto en die andere? En heeft de verkopende partij rekeningen of bewijzen dat de auto goed is onderhouden? Je kan mazzel hebben dat het een goede auto is maar ik blijf het link vinden.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:08

Als je je oude auto laat keuren (en hij komt erdoor) krijg je op MP er meer voor hoor. Kleine auto's hardstikke gewild....
Maar waarom zou je die andere willen? Hij is ouder en hoeft helemaal niet beter te zijn....Als je je huidige laat maken ben je misschien 300 euro kwijt maar weet je wel dat ie weer goed is; ben je nog goedkoper uit als met die andere die ook nog eens ouder is.
En roest is maar roest; dat zegt niks. Zou hem niet alleen om wat roest omruilen....